|
|
کدخبر: ۳۵۱۹

بی‌سرپرستی مهم‌ترین معاونت متولی توسعه علم و فناوری در کشور نگرانی‌هایی را در بین فعالان عرصه علم و فناوری کشور برانگیخته است.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، دولت تدبیر و امید در ابتدای حرکت خود برای اداره کشور با معرفی سریع کابینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد به نوعی توانست گوی سبقت را از دولت‌های گذشته برباید و با برگزاری نخستین جلسه هیئت دولت در کوتاه‌ترین زمان به نوعی به روند اداره کشور سرعت بخشید.

نکته‌ای که مورد تأکید و تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت؛ با این حال به نظر می‌رسد که این رویه دولت تدبیر و امید درباره مناصب انتصابی دولت از سوی رئیس جمهور مورد غفلت قرار گرفته است.

*معاونت‌های بخش‌های نادیدنی اما مهم دولت

بخشی از فعالیت‌های دولت و به خصوص اموری که تحت نظر مستقیم ریاست جمهور قرار دارد در قالب معاونت‌های گوناگون تحت نظر رئیس جمهور فعالیت دارند.

معاونت بین‌الملل، معاونت حقوقی، معاونت پارلمانی، معاونت نظارت بر قانون اساسی، سازمان انرژی اتمی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، معاونت علمی و فناوری، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، سازمان انرژی اتمی و سازمان میراثفرهنگی و گردشگری مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند که رؤسای آنها به طور مستقیم از سوی رئیس جمهور تعیین می‌شوند.

گرچه مسولیت برخی از این معاونت‌ها همچون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سازمان انرژی اتمی به سرعت تعیین تکلیف شدند اما روند کند برخی از انتصابات سبب شده است تا هم‌اکنون نیز دو معاونت بین‌الملل و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بدون سرپرست باقی بمانند.

*معاونتی که به وزارت امور خارجه می رسد

البته معاونت بین‌الملل ریاست جمهوری هم‌اکنون تحت نظر اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور قراردارد که طی دو ماه آینده بحثتغییر ساختار آن به سرانجام نهایی می‌رسد؛ به نظر می رسد این معاونت که برای تعقیب پروژه‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف به فعالیت خود ادامه می‌دهد به زودی تحت نظر وزارت امور خارجه قرار گیرد.

*معاونتی برای مهم ترین اولویت کشور

اما در این میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حکایت دیگری دارد، این معاونت در حقیقت مولود تلاش دولت نهم برای توسعه هرچه بیشتر فناوری‌های مهم و راهبردی در کشور محسوب می‌شد. دولت نهم که تصور می‌کرد وزارت علوم به دلیل اداره دانشگاه‌ها و مسائل اداری و صنفی در خصوص دانشجویان توان کافی برای تمرکز بر روی حوزه علم و فناوری را نداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای تمرکز بیشتر بر عرصه فناوری‌های نوین تأسیس کرد.

این معاونت با جذب بودجه‌های پژوهشی کشور، پروژه‌های گوناگون فناوری را هدایت و به ثمر رسانده است که شاید در این میان پروژه‌های مربوط به نانوفناوری و همچنین داروهای نوین مهم‌ترین قسمت آن باشد.

*پناهی برای نخبگان

وظیفه دیگری که برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است حمایت از نخبگان در قالب بنیاد علمی نخبگان است، این بنیاد وظیفه جذب نیروهای نخبه کشور را در قالب آیین‌نامه‌های خاص خود دارد که این افراد پس از عضویت می‌توانند از تسهیلات مختلف آن استفاده کنند.

*بی سرپرستی یک معاونت عریض و طویل

متأسفانه تاکنون علی‌رغم اهمیت این بنیاد در توسعه علم و فناوری و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت این مسئله به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور همچنان بلاتکلیف است. از یک سو نسرین سلطانخواه، ریاست قبلی این معاونت، عملاً از ریاست این مجموعه کنار گذاشته شد و از سوی دیگر از طرف دولت یازدهم نیز هیچ شخصی برای سرپرستی این مجموعه معرفی نشده است، گرچه بعضاً‌ نام‌ گزینه‌هایی همچون فرهادی برای این تصدی مطرح است اما هنوز خبری از حکم رسمی نیست. به نظر می‌رسد در صورت رفع نشدن این نقیصه کشور با مشکلات مهمی در خصوص حمایت از نخبگان علمی کشور روبه‌رو می‌شود و دولت هرچه سریعتر باید ضمن معرفی سرپرستی برای این معاونت زمینه حمایت از فعالیت‌های علمی را فراهم کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار