|
|
کدخبر: ۴۲۷۷۰

یک کارشناس مسکن با اشاره به اظهارات آخوندی مبنی‌بر پرداخت «وام مسکنِ ۶ برابر ودیعه» گفت: اگر این وام مربوط به خرید مسکن باشد که مانند انداختن کبریت در انبار باروت است، اما اگر وام ساخت باشد مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، افشین پروین‌پور افزود: در شرایط کنونی اقتصاد کشور مطمئن باشید بانک‌ها چنین منابعی را در اختیار ندارند که شش برابر ودیعه به مردم وام پرداخت کنند، حالا چه وام ساخت باشد چه وام خرید مسکن.

وی تصریح کرد: ‌ حالا اگر به بانک‌ خیلی فشار بیاورند شاید بتواند تعداد محدودی از نوع وام را پرداخت کند، در حالی که تقاضا در بازار مسکن بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: جای تعجب دارد دولت چند وقتی است داد و فریاد می‌زند که پول ندارد و خزانه خالی است، حالا چگونه می‌خواهد منابع مورد نیاز برای پرداخت وام مسکن شش برابر ودیعه را تامین کند.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که در حال حاضر بازار مسکن با حجم عظیم تقاضا مواجه است، گفت: سئوال اینجاست که این تسهیلات برای خرید پرداخت می‌شود یا ساخت. احساس می‌کنم این وام برای خرید مسکن پرداخت می‌شود و با توجه به شکاف بزرگ تقاضا و عرضه این کار به مثابه انداختن کبریت در انبار باروت می‌ماند که همه چیز را شعله‌ور خواهد کرد.

پروین‌پور تصریح کرد: پرداخت وام خرید مسکن به این‌صورت جهش قیمت شدیدی را البته با تاخیر به دنبال خواهد داشت و در واقع داستان رونق و رکود بازار مسکن دوباره اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد تیم جدید وزارتخانه عمدا قصد دارد با ایجاد تورم بازار مسکن را از رکود خارج کند، اظهار کرد: در حال حاضر تورم بازار مسکن سنگین شده که نتیجه سیاست‌های اشتباه اقتصادی است و با وام‌های ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی، مسکن از این رکود بیرون نمی‌آید. بنابراین دولت مجبور است وام را شش برابر کند تا بازار مسکن را با تورم از رکود خارج شود.

کارشناس اقتصادمسکنبا یادآوری این‌که دولت نهم و دهم از تحریک تقاضا جلوگیری کرد، تصریح کرد: چنانچه دولت بخواهد وام مسکنِ ۶برابر ودیعه را برای ساخت بدهد این کار منجر به ایجاد اشتغال و افزایش عرضه خواهد شد. این یک سیاست مثبت است که تورم‌زا نیست و با تقویت عرضه از افزایش قیمت‌ها جلوگیری و حتی آن را کاهش خواهد داد و به‌طور کلی بازار مسکن به ثبات می‌رسد.

پروین‌پور با اشاره به این‌که تحریک تقاضا بارها تجربه شده که افزایش جهشی قیمت‌ها را به‌دنبال داشته است، افزود: در دوره دوم وزارت عبدالعلی‌زاده وام خرید ۱۲ میلیون تومانی پرداخت شد که باعثرشد جهشی قیمت مسکن در اواخر دولت هشتم شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار