|
|
کدخبر: ۵۹۴۱۸

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کودکان امروز جامعه ایرانی از مشکلات ناشی از چاقی رنج می برند و خطر چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی به چاقی والدین به ویژه مادر وابسته است.

به گزارشامیدبه نقل از مرتضی صفوی اظهار داشت: تغذیه از نیازهای اساسی بشر است که تامین غذای کافی و مناسب در امنیت غذایی افراد نهفته است و یکی از اقشار آسیب پذیر کودکان هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد معتقد هستند که ناامنی غذایی عامل بروز سوءتغذیه در کودکان است که چاقی کودکان نوعی سوءتغذیه محسوب می‌شود، گفت: تغییرات الگوهای غذایی در بین کودکان عاملی برای اضافه وزن و چاقی کودکان است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: امنیت غذایی با سطح تحصیلات، شغل والدین، وضعیت درآمد خانواده ارتباط مستقیم دارد که بسیاری از خانواده‌هایی که کودکان چاق دارند اکثراً رژیم غذایی با چرب و انرژی بالا دارند و میوه و سبزی در سبد غذایشان کم است.

بررسی ارتباط ناامنی غذایی وچاقیدر کشور ضروری است

صفوی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات بهداشتی در دنیاست که شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است، ایران در حال گذار تغذیه ای از لاغری به سمت چاقی است براین اساس بررسی ارتباط ناامنی غذایی و چاقی در کشور ضروری است.

وی با بیان اینکه کودکان امروز جامعه ایرانی نیز از مشکلات ناشی از چاقی رنج می برند، اضافه کرد: از مهمترین فاکتورهای خطر چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی چاقی والدین به ویژه مادر است.

چاقی والدین از علل اصلی چاقی و اضافه وزن در کودکان زیر ۷ سال است

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه رژیم غذایی غلط، فعالیت فیزیکی کم، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، سیگار کشیدن مادر و تغذیه با شیر خشک از عوامل چاقی کودکان به شمار می‌رود، عنوان کرد: چاقی والدین به ویژه مادر و خانواده درجه یک از علل اصلی چاقی و اضافه وزن در کودکان زیر ۷ سال است.

صفوی ادامه داد: تحقیقی در یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران بر روی یک صدو یازده کودک صورت گرفت که ۳۰ در صد این کودکان مبتلا به اضافه وزن یا چاق بوده اند که چاقی و اضافه وزن کودکان پیش دبستانی ارتباط نزدیک با الگوی غذایی آنها دارد که تعادل در مصرف متعادل چربی ها برای کنترل وزن کودکان بسیار اهمیت دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار