|
|
کدخبر: ۷۲۵۸۷

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور در واکشن به اعتراض نماینده های مجلس به بودجه عمرانی از آنها خواست واقعیت را به مردم بگویند و گفت: قرار نیست مشکل جهان بشریت را با بودجه ۹۳ حل کنیم.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، بودجه سال ۹۳ شب گذشته(۲۳ آذر ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور " محمدباقر نوبخت " معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مورد بحثو بررسی قرار گرفت.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از منظر دولت آمار و ارقام ارائه شده در بودجه ۹۳ تا چه حد قابل تحقق است؟ گفت: سال ۹۳ چهارمین سالی است که برنامه پنجم توسعه مورد اجرا قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه در ماده ۲۳۴ برنامه پنجم توسعه اهدافی مشخص شده است که براساس آن باید اقتصاد با رشد ۸ درصدی مواجه شود، افزود: این رشد ۸ درصدی به صورت متوسط سالانه است، بنابراین ۱۲.۲ درصد سرمایه گذاری ها مربوط به افزایش بهره وری و کاهش بیکاری و تورم می شود.

* بودجه ۹۳ ملهم از برنامه پنجم توسعه است

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه اگر می خواهیم متناسب با برنامه پنجم عمل کنیم، باید به اهدافی که در قانون بودجه سال ۹۳ گنجانده شده توجه کنیم، خاطرنشان ساخت: بودجه سال ۹۳ دقیقا ملهم از برنامه پنجم توسعه است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۳ از سند بالادستی خود تبعیت می کند، اظهار داشت: این بودجه به دنبال افزایش رشد است، به طوریکه در طی ۲ سال گذشته با رشد منفی در اقتصاد مواجه بودیم، یعنی در سال ۹۱ رشد اقتصادی کشور منفی ۵.۸ درصد بود.

* رشد اقتصادی در سال جاری منفی ۰.۸ درصد است

وی با اشاره به اینکه در سال جاری پیش بینی می شود که رشد اقتصادی مان منفی ۰.۸ درصد باشد، افزود: باید تورم در قانون برنامه کاهش پیدا کند.
محمدباقر نوبخت ادامه داد: بودجه سال ۹۳ چون از سند بالادستی خود یعنی برنامه توسعه تبعیت می کند، باید به دنبال کاهش نرخ تورم باشد تا حداقل از آن چیزی که بالای ۴۰ درصد بود به زیر ۲۵ درصد تقلیل پیدا کند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید اشتغال در کشور افزایش یابد، گفت: در این خصوص عددی که در بودجه سال ۹۳ لحاظ شده است، اینگونه است که نرخ بیکاری اندکی کمتر از نرخ بیکاری جاری خواهد شد.

* تورم باید به زیر ۲۵ درصد برسد

وی با اشاره به اینکه در این صورت سطح اشتغال افزایش خواهد یافت، خاطرنشان ساخت: متاسفانه ما در شرایط رکود تورم هستیم، پس بنابراین باید به دنبال مهار تورم باشیم و آن را به زیر ۲۵ درصد تقلیل بدهیم.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه باید آثار رکودی اقتصادمان را تا بخش زیادی جبران کنیم، اضافه کرد: رشد مثبت ۳ درصدی که برای اقتصاد لحاظ کرده ایم در جهت تقلیل و خروج از شرایط رکود است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: از اعداد و ارقامی که کارشناسان ما در حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارائه کرده اند دفاع می کنم، زیرا این ارقام و اعداد برای واقعیت ها مبتنی است.
وی با اشاره به اینکه طی جلسات متعددی که با نمایندگان در سطح مجامع استانی داشته ایم این اعداد و ارقام را برای سال ۹۳ پیش بینی کردیم، افزود: آرزو می کنم این ارقام تحقق پیدا کند، چون ما تلاش کردیم تا آمار و ارقام نزدیک به واقعیت باشد.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مبنای کاهش بودجه سال ۹۳ برچه اساسی بوده است؟ ادامه داد: باید برای نمایندگان مردم در حوزه های انتخابیه که در مجلس وجود دارند جایگاه واقع بینانه ای را ترسیم کنیم، به طوری که باید از آنها قدردانی کنیم که هرکدام از این نمایندگان شریف مردم در جهت انعکاس منویات و خواسته های مردم حوزه انتخابیه خودشان در مجلس حضور پیدا می کنند.

* بودجه سال ۹۳ واقع بینانه است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه از سوی دیگر از این نمایندگان فهیم انتظار داریم که در جهت اقتصاد ملی کشور تلاش کنند، افزود: این نمایندگان دارای شخصیت ملی هستند، بنابراین باید کاستی ها و محدودیت هایی که در کشور وجود دارد به صورت صادقانه به مردم منعکس کنند بنابراین واقعیت این است که این بودجه واقع بینانه است.
وی با اشاره به اینکه سطح بودجه سال ۹۳ از بودجه مصوب ۹۲ کمتر است، اظهار داشت: سطح بودجه سال ۹۳ حداقل ۷.۳ درصد کمتر از بودجه ۹۲ است، به طوری که سال آتی ۷.۳ درصد رشد منفی خواهیم داشت.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه عموما همه نمایندگان و همه دستگاه ها خودشان را با ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی که بودجه سال ۹۲ بود، مقایسه می کنند، بیان کرد: بودجه سال ۹۳ به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است، بنابراین واقعیت این است که ما در شرایط تحریم بسر می بریم و هنوز هم نمی توانیم همه منابع و ظرفیت هایی را که برای نفت وجود دارد، مورد استفاده قرار دهیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد کشور طی سالیان متمادی مرتبط به نفت بوده است، خاطرنشان ساخت: قطعا تجارت تحت تاثیر این مسئله قرار خواهد گرفت، به گونه ای که واردات محدود می شود.
وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۴ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت را داشتیم، گفت: متاسفانه اکنون این رقم به ۱ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است که ما می توانیم نفت را صادر کنیم.

* اقتصاد مقاومتی را باید متناسب با دخل و خرج تنظیم کرد

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه ما در شرایط ویژه ای بسر می بریم پس باید در اقتصاد مقاومتی دخل و خرجمان را تنظیم کنیم، افزود: باید عزیزانمان در مجلس و سایر دستگاه ها به ما کمک کنند تا اقتصادمان در برابر فشارهای غرب مقاوم بماند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، اظهار داشت: بودجه کشور به دو بودجه جاری و عمرانی تقسیم می شود، یعنی بودجه ۱۹۴ هزار میلیاردی باید در این دو بخش صرف شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه های جاری عموما مربوط به پرداخت حقوق و دستمزدها می شود، خاطرنشان ساخت: با عرض شرمندگی حقوق و دستمزدها را ۱۸ درصد افزایش داده ایم، پس بنابراین باید پذیرفت بودجه ای که ۷ درصد کاهش یافته حالا باید حقوق و دستمزدها را ۱۸ درصد افزایش بدهیم.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید کارکنان خود را دوست دارد، افزود: در چنین شرایطی مجبور هستیم حداقل دستمزدها را ۱۸ درصد بالا ببریم، پس دیگر نمی توانیم بودجه جاری مان را این حد کمتر کنیم.

* بودجه عمرانی سال ۹۳،۳۳ درصد رشد منفی پیدا خواهد کرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه های عمرانی سال ۹۳ نسبت به سال جاری نزول قابل توجهی داشته است، ادامه داد: برای سال جاری ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص داده شده بود، این در حالی است که بودجه عمرانی برای سال آینده به چیزی حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان می رسد، پس باید گفت این رقم با ۳۳ درصد رشد منفی مواجه خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: پس همه نمایندگان شریف ملت باید بدانند اعتبارات عمرانی امسال نسبت به پارسال ۳۳ درصد کاهش یافته است.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه نمایندگان شریف مجلس باید واقعیت ها را به مردم بگویند، افزود: ۲۹۰۶ طرح عمرانی در کشور وجود دارد که هر طرح تعداد قابل توجهی پروژه را نیز دربر دارد، بنابراین تعداد آنها به هزاران مورد می رسد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به تعداد طرح ها و پروژه های عمرانی که در استانها وجود دارد، اظهار داشت: دولت کمتر از ۴ ماه است که به کار خود ادامه می دهد، بنابراین هیچ نقشی در این تعداد پروژه ندارد، پس ما گناهی در ایجاد این تعداد پروژه برای مردم عزیز ایران نداریم.

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه باید ۳۷ هزار میلیارد تومان که ۳۳ درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است را میان همه طرح ها تقسیم کنیم، افزود: ما هیچ دعوایی با کسی نخواهیم داشت پس باید گفت آیا تدبیر این است که این رقم را میان ۲۹۰۶ طرح توزیع کنیم تا آنهایی که ۱۰ درصد پیشرفت داشتند به ۱۲ درصد برسد؟
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از این پروژه ها سالهای سال است که متاسفانه مهمان استانها است، گفت: تدبیر ایجاب می کند که تعدادی از طرح های اصلی هرچه سریعتر اجرایی شود، بنابراین به همه این پروژه ها پول داده ایم ولی عمده پولمان معطوف به طرح هایی شده است که در سال ۹۳ به اتمام می رسد.

* سال ۹۳،۲۴۶ طرح عمرانی به پایان خواهد رسید

وی با بیان اینکه این طرح ها از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند، خاطرنشان ساخت: در سال آینده ۲۴۶ طرح به پایان خواهد رسید.
محمدباقر نوبخت ادامه داد: لیستی وجود دارد برای سال ۹۳ که در آن مشخص شده چند کیلومتر بزرگراه باید بسازیم، چند کیلومتر راه آهن نیاز داریم، چه تعداد بیمارستان باید تجهیز شود، بنابراین باید گفت آمار اینها به صورت مکتوب در دست نمایندگان خواهد بود تا آنها بدانند برای سال آینده چه مسائلی را در نظر گرفته ایم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تدبیر این است که حالا که پول کم است به گونه ای آنها را بکار گیریم که مردم بتوانند از آثار آن استفاده کنند، گفت: نمایندگان شریف و فهیم ملت بزرگوار به پروژه های استانهای بزرگ خود آشنا هستند.
وی با اشاره به دروغ پردازی رسانه های خارجی مبنی بر اینکه بودجه ارتش و سپاه تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود: به عزیزان ما در سپاه و ارتش ظلم است که آنها هم به عسرت از این بودجه سهم ببرند، بنابراین از نمایندگان انتظار داریم تا با صراحت به مردم توضیح دهند.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه در بخشی از استانها ممکن است تعداد این طرح ها کم و بیش باشد، خاطرنشان ساخت: این ۲۴۶ طرح میان همه استانها توزیع شده است، بنابراین اینگونه نیست که یک استانی خیلی بهره برده باشد و دیگری چیزی نصیبش نشود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه بنده حاضرم به نمایندگان در خصوص بودجه و طرح ها سندهایی را ارائه کنم، گفت: تشویش اذهان عمومی کار درستی نیست.
وی اضافه کرد: دولت بعد از سالها توانست بودجه را به موقع تحویل مجلس شورای اسلامی بدهد، این در حالی است که همکاران شریف دولت شب تا صبح نخوابیدند تا بتوانند بودجه را به موقع تحویل مجلس بدهند.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه نه تنها بودجه به مجلس ارائه داده شد، بلکه ۶ جلد گزارش راجع به عملکرد سال ۹۱ و ۹۰ هم نیز ارائه شده است، گفت: یک جلد از این گزارش راجع به برنامه سال ۹۳ است، بنابراین ای کاش یکی از دوستان نمایندگان به اینکه آنها این گزارشات را خوانده اند اشاره می کردند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: منطق دولت تدبیر و امید این است که بتوانیم بهره وری لازم را از پولی که توزیع می کنیم، داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بودجه تخصیص یافته برای پروژه ها زودبازده است یا خیر، گفت: ۲۴۶ طرح در سال ۹۳ در اختیار ما قرار خواهد گرفت، اما باید گفت این پروژه ها کوچک و سطحی نیست، بلکه جزو پروژه های بزرگ ملی به حساب می آید به طوری که در آنها پروژه هایی همچون آزادراه ها و سدهای بزرگ هم قرار گرفته است.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه دو سد بزرگ در سال آینده برای استانهایی که نمایندگان آنها معترض بودند افتتاح خواهد شد، ادامه داد: غیر از این تقسیم بندی یک طرح اولویت دار دیگری به نام آبهای مرزی وجود دارد، به طوری که این پروژه برایمان از اولویت خاصی برخوردار است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما به طرح ها و پروژه های بالای ۸۰ درصد توجه کرده ایم، اظهار داشت: در این رابطه پروژه های ویژه ای مربوط به بخش آب، آبهای مرزی و میادین مشترک توجه خاص شده است.
وی ادامه داد: قرار نیست ما مشکل جهان بشریت را فقط با بودجه سال ۹۳ حل کنیم.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه عدم توازن میان استانها که طی سالیان متمادی وجود داشته ناشی از سیاست ها و برنامه ها است، اضافه کرد: دولت تدبیر و امید درصدد برداشتن همه محدودیت های استانی است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه سال آینده قرار است برنامه ششم توسعه نوشته شود، خاطرنشان ساخت: پس از اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ توانستیم پیش پرداخت های برخی از فاینانس را برای خروج از رکود تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه ممکن است یک استان از نظر راه جلوتر باشد و یا اینکه از نظر مسئله آب عقب بماند، افزود: باید همه این مسائل را مورد شناسایی قرار دهیم.

* در برنامه ششم توسعه باید توازن و تعادل منطقی وجود داشته باشد

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه باید در برنامه ششم توسعه توازن و تعادل منطقه ای وجود داشته باشد، اظهار داشت: سعی کردیم تا در بودجه همه نابرابری ها را جبران کنیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه طرح هایی که برای سال آینده وجود دارد، مردم باید بتوانند از آنها به خوبی استفاده کنند و مورد توزیع عادلانه قرار بگیرد، گفت: برنامه ششم توسعه قرار است سال آینده در حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تهیه و سپس تقدیم نمایندگان مردم شود تا با همفکری آنها برنامه ششم توسعه به برنامه تعادل بخشی استانها تبدیل شود.

*هدفمندی یارانه ها در قالب یک تبصره و چند خط قابل جمع کردن نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییری در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در بودجه ۹۳ تعریف شده است؟ اظهار داشت: طرح هدفمند کردن یارانه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین باید گفت این طرح در قالب یک تبصره و چند خط قابل جمع کردن نیست.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه باید شیوه بهتری را برای حل مشکلات مردم پیدا کنیم، افزود: باید مشکلات تولید را حل کرد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه قانون هدفمندکردن یارانه ها به دنبال صرفه جویی در مصرف است، گفت: امیدواریم تولیداتمان از راندمان بالاتری برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به دنبال این است که همه ابعاد را به خوبی شناسایی کند، اظهار داشت: باید قانون هدفمندکردن یارانه ها را با روشی بهتر اجرا کنیم، به طوری که سال ۹۳ قانون هدفمندکردن یارانه ها را با رویکردی مناسب تر اجرا خواهیم کرد.

* در بودجه سال ۹۳ هیچ مالیاتی افزایش نیافته است

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مردم برای سال ۹۳ باید مالیات بیشتری را پرداخت کنند؟ گفت: در بودجه سال ۹۳ هیچ نرخ مالیاتی را افزایش نخواهیم داد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارمندان شریف و حقوق بگیران عزیز به اندازه کافی مالیات پرداخت می کنند، ادامه داد: تجار و کسبه به اندازه کافی مالیات می دهند.
وی با اشاره به اینکه باید سامانه های اطلاعاتی سازمان را گسترده تر کنیم تا اطلاعات دقیقی وجود داشته باشد، گفت: با وزارت اقتصاد و دارایی توافق کرده ایم تا نیازهای اعتباری مربوط به تجهیز سازمان امور مالیاتی را فراهم کنیم تا آنها بتوانند از سامانه ها و فناوری های مناسب تری استفاده کنند تا بتوانند به شناسایی واحدهای مورد نظر خود بپردازند.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید به حق مالیات ها را دریافت کنند، افزود: ظرفیت هایمان مثل همه کشورها بیشتر از شاخص ۶.۸ درصد است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال ۶۷ وزیر اقتصاد و دارایی برای جبران کسری بودجه اعلام کرد که امکان دارد از مالیات برای کسری استفاده کنیم، افزود: در کشورهای توسعه یافته رقم مالیات در تولید ناخالص داخلی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، و در کشورهای در حال توسعه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در کشور ما ماکسیمم به زیر ۱۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پول هایی که در خارج از مردم گرفته می شود عنوان مالیات دارد، خاطرنشان ساخت: ما دریافتی های متعددی از مردم داریم ولی آنها را مالیات نمی دانیم، مثلا بنزینی را که ۱۰۰ تومان بوده حالا ۴۰۰ تومان شده، پس باید گفت این ۳۰۰ تومان مشمول مالیات نیست، بلکه افزایش است، این در حالی است که در دنیا نیز هر افزایشی را مالیات قلمداد می کنند.

*نباید با اخذ مالیات از مردم به آنها فشار آورد

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه طبق مطالعاتی که در وزارت اقتصاد و امور مالیاتی انجام شده، شاخص GDP ۱۶ الی ۱۷ درصد است، اظهار داشت: نباید با اخذ مالیات از مردم به آنها فشار آورد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه چسبندگی ما به منابع نفتی همواره ادامه دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه مشخص فرموده اند که باید از همان ابتدا ۲۰ درصد از منابع نفتی را به صندوق توسعه ملی انتقال دهیم، این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در قانون برنامه پنجم هم نیز اعلام کرده اند که باید هرسال ۳ درصد دیگر هم به این رقم اضافه شود تا جایگزین نفت قرار بگیرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رقم فاینانس های پیش بینی شده در بودجه معوق خواهد شد، اظهار داشت: از کارشناسان انتظار داریم که کار کارشناسی ارائه بدهند، پس باید گفت اگر کسانی که لقب کارشناس ندارند بخواهند چنین مسائلی را مطرح کنند اینچنین نیست، به طوری که ما قرار نیست از آمریکا و اروپا تسهیلات خارجی دریافت کنیم.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه منابع ارزیمان در برخی از کشورها وجود دارد که بنا به تحریم آن پول ها را نمی توانیم به کشور وارد کنیم، افزود: بخش قابل توجهی از دلار مربوط به نفت است که وارد کشور نشده، بنابراین در برخی از این کشورها این پول نزد حساب بانک ارزی می ماند، به طوری که با یک هماهنگی توافق کردیم تا آن کشورها به نسبت منابع مان فاینانس و تسهیلات برایمان در نظر بگیرند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه قرار شد ۷.۵ درصد کشورهای خارجی به ما فاینانس اختصاص دهند، افزود: ما توان پرداخت ۷.۵ درصد را نداشتیم تا بتوانیم طرح های عمرانی را انجام دهیم، بنابراین با تدبیر دولت و مجلس اجازه داده شد تا از ۶ درصد ورودی به صندوق توسعه ملی که ارز حاصل از نفت است را برداشت کنیم تا بتوانیم این پیش پرداخت ها را بدهیم.
وی با اشاره به اینکه در بودجه ۹۳ این پیش پرداخت ها لحاظ شده است، خاطرنشان ساخت: برای کارهای عمرانی که برای سال آینده در نظر گرفته شده است، فقط از ۳۷ هزار میلیارد تومان نیست، بلکه بیش از ۳۵ میلیارد دلار هم که ۱۵.۵ میلیارد دلار آن کارهایش انجام شده، به کارهای عمرانی تزریق خواهد شد.
محمدباقر نوبخت گفت: تا پایان سال جاری برای تشکیل شورای برنامه ریزی استانها به سه استان سفر خواهم کرد تا در جمع نمایندگان استانها و مسئولین بتوانیم برنامه توسعه استانی را تعریف کنیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بودجه سال ۹۳ اقتصاد ملی چگونه تعریف شده است؟ گفت: باید بتوانیم از منابع محدود موجود به شکل بهینه استفاده کنیم و مردم هم نیز از این منابع بهره برداری کنند تا وابستگی مان به خارج کم شود.
وی با اشاره به اینکه باید بر اقتصاد داخلی تکیه کنیم، خاطرنشان ساخت: در اقتصاد ما همه فاینانس ها به نوعی به خودمان تعلق دارد، بنابراین ما سعی کردیم اقتصادمان را به گونه ای تنظیم کنیم که اگر محدودیت هایی از سوی دولت های زورگوی خارجی برایمان اعمال شد، بتوانیم بر روی پای خود بایستیم.
محمدباقر نوبخت گفت: با همفکری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با واقع بینی در تصویب بودجه انشاءالله اقتصاد را مقاوم تر کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار