|
|
کدخبر: ۸۷۲

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به ضرورت تشکیل معاونت تنظیم بازار مسکن در وزارتخانه جدید، گفت: در طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی باید محورهای شامل اصلی تولید و عرضه مسکن، تنظیم بازار و شهرسازی مورد توجه دولت یازدهم قرار گیرد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، فرهاد بیضایی افزود: نباید در بحثتفکیک وزارت راه و شهرسازی عجله کرد و باید علاوه بر بررسی دقیق از تجربیات جهانی استفاده شود. در حال حاضر طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی و بازگشت به حالت قبلی(تشکیل وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی) مطرح است که البته این یک طرح اشتباه است.

وی با اشاره به این‌که وزارت مسکن مشکلات زیادی داشت، تصریح کرد: ساختار و چارت سازمانی که برای این وزارتخانه پیش‌بینی شده بود ساختاری نبود که نیاز بازار مسکن را تامین کند. یعنی بحثتولید مسکن در وزارت مسکن و شهرسازی سابق هیچ متولی نداشت یا کنترل بازار هیچ بخشی از فعالیت وزارت مسکن نبود.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که در همه جای دنیا بحثمدیریت شهری و بحث‌های مربوط به برنامه‌ریزی مسکن با یکدیگر ادغام شده است، گفت: اگر می‌خواهیم یک پکیج مسکن مانند طرح مهر اجرا کنیم باید ابزارهای مورد نیاز آن از جمله زمین‌های داخلی شهر و بافت فرسوده را در اختیار داشته باشیم. اما به دلیل این‌که بافت فرسوده در اختیار شهرداری بوده متاسفانه یکی از بزرگترین فرصت‌های مسکن مهر تبدیل به تهدید شد.

بیضایی این امر را نشات گرفته از ساختار نامناسب اجرایی کشور دانست و یادآور شد: بعضی از دوستان دنبال تفکیک هستند و دولت جدید هم دنبال تفکیک است، اما نباید این کار با شتاب و عجله ادغام انجام شود. بلکه باید تجربه چند کشور که ساختار مسکن آنها به ایران نزدیک‌تر است، مطالعه شود تا به این ترتیب ضعف‌های احتمالی این قبیل کشورها را تکرار نکنیم.

وی ادامه داد: کشوری مانند مالزی و بعضی کشورهای اروپایی یک وزارتخانه به نام مسکن و دولت‌های محلی دارند، به این دلیل که عمده بحثمسکن، مسکن شهری است و این مسئله نمی‌تواند جدای از مدیریت شهری دیده شود.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که شهرداری تهران با فروش تراکم موجب افزایش قیمت زمین و مسکن شده است، اظهار کرد: اگر بتوانیم تمام عوامل تاثیرگذار در بحثمسکن را کنترل کنیم اما مدیریت شهری تصمیم دیگری بگیرد که دولت نتواند کاری کند، تبعات ملی به دنبال خواهد داشت.

بیضایی گفت: چنانچه امور شهرداری‌ها از وزارت کشور جدا و به وزارت راه و شهرسازی ملحق شود کار پسندیده‌ای است، اما از طرف دیگر چارت درونی وزارت راه هم باید متناسب با این الحاق شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که باید معاونت تنظیم بازار را در وزارتخانه جدید تشکیل دهیم، افزود: این معاونت باید پاسخگوی افزایش قیمت مسکن باشد. در حال حاضر افزایش قیمت، کاهش قیمت، حباب، سوداگری متولی ندارد.

وی با بیان این‌که مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی متولی مشخصی ندارد، خاطرنشان کرد: به خاطر همین مسئله تمام ساختار وزارت راه درگیر مسکن مهر شده و این وزارتخانه نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که در بخش مسکن دو محور اصلی تولید و عرضه را داریم، ادامه داد: این محورها به علاوه تنظیم بازار و شهرسازی چهار محوری است که دولت آینده باید در تشکیل وزارتخانه جدید آنها را مد نظر قرار دهد تا در یک ساختار مسنجم بتوانیم به اهداف حوزه مسکن دست یابیم.

بیضایی یادآور شد: بحثشهرسازی باید یک ساختار منسجم داشته باشد تا خروجی‌ها آن قابل اجرا باشد نه فقط جنبه توصیه‌ای بیرون آید، اگر دولت چهار محور فوق را بتوانند در وزارتخانه جدید مد نظر قرار دهد و چارت سازمانی جدید، چابک و کارآمد باشد تفکیک می‌تواند مثمرثمر باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار