|
|
کدخبر: ۹۷۴

چندین ماهی است که روند درمان در کشور تحت تأثیر کمبود و گرانی دارو قرار گرفته است البته مسئولان حوزه سلامت در تلاش برای برون‌رفت از این چالش حوزه سلامت هستند ولی تا برطرف شدن این مشکلات این بیماران هستند که هرروز رنجشان بیشتر می‌شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، صدایش از پشت تلفن به زحمت به گوش می‌رسد، خود را یک بیمار پیوند کلیه معرفی می‌کند که سال‌هاست از رنج بیماری زجرهای بسیاری کشیده است و اکنون دچار مشکلات کمبود و گرانی دارویی شده است و عنوان می‌کند که دارویی که چند وقت پیش در حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت امروز به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و توانایی تهیه آن را ندارد.

از گرانی دارو شکایت دارد و می‌گوید: چند وقت پیش به‌دلیل بیماری‌ای که دارم باید داروی آلبومین را به‌تعداد ۱۰ عدد با مبلغ ۱۷۰ هزار تومان تهیه می‌کردم ولی حالا که برای تهیه این دارو اقدام کردم می‌گویند باید برای آن ۸۰۰ هزار تومان بپردازم. من آن زمان که این دارو قیمتش ۱۷۰ هزار تومان بود برای تهیه آن مشکل داشتم حالا که قیمتش به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است نمی‌دانم چطور داروی خود را تهیه کنم.

این بیمار کلیوی در تشریح بیماری‌اش می‌افزاید: در حدود ۳۰ سال سن دارم و از سال ۷۱ در مرکز طبی کودکان فرآیند دیالیز برای من صورت پذیرفت و پس از سال‌ها توانستم پیوند کلیه انجام دهم ولی متأسفانه بنده نیز مانند برخی بیماران در همان دهه‌های ۷۰ از فرآورده‌های خونی آلوده استفاده کرده بودم و هم اینکه دچار هپاتیت C شده‌ام.

وی همچنین می‌گوید: برای ادامه روند درمانی‌ام باید از داروی آلبومین استفاده کنم که از نوع آلمانی و آمریکایی است اما متأسفانه هزینه آن بسیار بالا رفته است و پزشکان عنوان کرده‌اند در صورتی که این دارو را مصرف نکنند حتی ممکن است پیوند کلیه‌ام پس بزند.

این بیمار با اشاره به پرونده قضایی خود در زمینه فرآورده‌های خونی آلوده که همچنان در جریان است عنوان می‌کند دادگاه موافقت کرده است ۵۰ درصد دیه یک مردم مسلمان به بنده تعلق گیرد ولی از تاریخ اعلام این حکم باید ۱۸ ماه بگذرد تا سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت این مبلغ را به من پرداخت کنند.

وی می‌گوید: این چه سرنوشتی است که باید از کودکی بیمار شوم و در زمان درمان نیز به یک بیماری دیگر نیز مبتلا شوم و در نهایت کسی هم نباشد کمکت کند تا حداقل دارویت را بتوانی تهیه کنی.

مصطفی قاسمی رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نیز در تشریح مشکلات کنونی بیماران پیوند کلیه به‌خصوص در حوزه دارو اظهار می‌کند: متأسفانه بنده خود شاهد آن بودم که بسیاری از بیماران پیوند کلیه در بیمارستان‌ها به‌دلیل عدم توانایی در تهیه داروهای خود دچار مشکلات " پس زدن کلیه " هستند.

خطر " پس زدن کلیه بیماران پیوندی "

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه نه‌تنها داروهای خارجی بلکه برخی داروهای ایرانی نیز تهیه آن در بازار دارویی دچار مشکل شده است و بیماران هم دچار کمبود دارو هستند و هم قیمت داروهای آنها افزایش یافته است.

بازار تکذیب در وزارت بهداشت

قاسمی با بیان اینکه متأسفانه در وزارت بهداشت نیز هیچ‌کس در زمینه کمبود داروها و گرانی آن پاسخگو نیست، می‌گوید: متأسفانه مسئولان وزارت بهداشت نیز تا با مشکلی در زمینه درمان و حوزه دارویی مواجه می‌شوند سریع آن را تکذیب می‌کنند.

داریوش آرمان معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نیز درباره مشکلات هزینه‌های دارویی و مسئله‌ای که عنوان می‌شود می‌خواهند یارانه دارویی را به سرپرست خانوارها واریز کنند، عنوان می‌کند: پرداخت یارانه دارویی به حساب سرپرست خانوار امری غیرکارشناسی است زیرا متأسفانه امکان دارد برخی از سرپرست‌ خانواده‌ها یارانه‌های دارویی را برای بیمارشان هزینه نکنند.

آرمان با اشاره به اینکه برخی از بیماران در حال حاضر با انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی تماس گرفته‌اند و در مورد پرداخت یارانه دارویی به حساب سرپرست خانوار ابراز نگرانی کرده‌اند، ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات واریز یارانه دارویی به حساب سرپرست خانوارها در این است که امکان دارد این بودجه یارانه‌های دارویی توسط دولت اصلأ برای وزارت بهداشت تأمین نشود که می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

بیماران توانایی پرداخت کرایه ماشین ندارند چه برسد به تهیه داروهای گران‌قیمت

وی به کمبود و افزایش هزینه‌های دارویی بیماران کلیوی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه همان طور که وزارت بهداشت اعلام کرد قیمت داروهای ایرانی ۴۰ درصد و قیمت داروهایی خارجی نیز بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است در حالی که بیماران کلیوی پول کرایه و حتی برخی هزینه نان شب خود را نیز ندارند و نمی‌توانند هزینه‌های سنگین دارویی را بپردازند.

آرمان بیان می‌کند: بیماران کلیوی قبل از این گرانی دارویی جدید توان پرداخت هزینه‌های دارویی را نداشتند و حال با این شرایط بحرانی برای بیماران کلیوی باید منتظر " پس زدن " کلیه بسیاری از بیماران پیوندی باشیم زیرا آنها نمی‌توانند داروهای عدم " پس زدن " کلیه خود را تهیه کنند و این مشکلات برای بیماران دیالیزی نیز کاملاً مشهود است.

تا زمان تهیه این گزارش وضعیت بیماران با توجه به گرانی و کمبود برخی از داروهای حیاتی نگران کننده بود تا اینکه وزیر بهداشت در روز یک‌شنبه ۱۶ تیر در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست شورای آموزشی پزشکی و تخصصی درباره مشکلات دارویی کشور اظهار می‌کند: خوشبختانه در پی جلسه‌ای که بیستمین جلسه دارویی بود تصمیم بر این شد تا کسانی که از تاریخ ۲۵ اردیبهشت به‌دلیل افزایش قیمت دارو پول اضافه پرداخت کرده‌اند این پول به آنان بازگردانده شود.

وی می‌افزاید: در این زمینه بیماران خاص و صعب‌العلاج که از این تاریخ به‌دلیل افزایش هزینه دارو پول بیشتری پرداخت کرده بودند این مبالغ به آنها بازگردانده می‌شود و در این زمینه بیمه‌ها لیست این بیماران را در اختیار ما قرار می‌‌دهند و اگر این بیماران نیز پول اضافی برای دارو پرداخت کرده باشند می‌توانند این مسئله را به شماره ۱۴۹۰ اطلاع دهند.

طریقت منفرد درباره پرداخت یارانه دارویی نیز تصریح می‌کند: از این به بعد نیز یارانه‌های دارویی بیماران به حساب بیمه‌ها واریز می‌شود تا فشار کمتری به مردم در این زمینه وارد شود و بیماران صعب‌العلاج و خاص که از تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ هزینه‌های اضافی برای دارو پرداخت کرده‌‌اند می‌توانند با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و سامانه ۱۴۹۰ تماس بگیرند و براساس اطلاعات سازمان غذا و دارو ما ۳۰ تا ۴۰ دارو بیشتر در کشور کمبود نداریم و اگر تعداد بیشتری به‌عنوان کمبود دارویی عنوان می‌شود داروهایی هستند که مشابه آن در کشور تولید می‌شود و ما دیگر اجازه ترخیص داروی خارجی آن را نمی‌توانیم بدهیم.

داروی خارجی که مشابه ایرانی داشته باشد دیگر اجازه واردات نمی‌دهیم

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که برخی داروهای بیماران مانند داروی بتافرون بیماران ام‌اس دچار کمبود است، بیان می‌کند: در زمینه واردات داروهای خارجی که مشابه آن در داخل کشور ساخته می‌شود نه به ما اجازه می‌دهند که آن را ترخیص کنیم و دیگر ما نیز این اجازه را نمی‌دهیم و اگر دارویی در گمرک مانده است بدون اجازه ما وارد کرده‌اند و نمی‌توانیم اجازه ترخیص آن را بدهیم چون مشابه این داروها در داخل کشور ساخته می‌شود.

کمبودهای دارویی یک هفته‌ای برطرف می‌شود / هیچ دارویی در گمرک نمانده است

شمس‌علی رضازاده معاون دارویی سازمان غذا و دارو نیز با توجه به کمبود و مشکلات گرانی داروها که در رسانه‌ها نیز بازتاب زیادی پیدا کرده بود در روز یک‌شنبه ۱۶ تیرماه عنوان می‌کند: هیچ دارویی در کشور نایاب نیست و کمبودهای دارویی که کمتر از ۵۰ قلم است این هفته برطرف می‌شود، در این زمینه نیز هیچ دارویی در گمرک نمانده است و همه داروها از گمرک ترخیص شده یا مراحل حمل آنها در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: در مورد کمبود دارو در بازار نیز اکنون دیگر موضوعی به‌عنوان داروی نایاب در کشور نداریم و تعداد داروهایی که ممکن است به‌عنوان نایاب مطرح باشند کمتر از ۱۰ قلم است که بیشتر هم داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی کشور و جزو داروهای تک‌نسخه‌ای هستند و تعداد داروهایی که اکنون کمیاب هستند نیز اکنون به زیر ۵۰ قلم رسیده است در حالی که اوایل امسال به حدود ۲۰۰ قلم رسیده بود. از این تعداد حدود ۷ یا ۸ قلم داروهای تولید داخل هستند که با ورود مواد اولیه آ‌نها به‌زودی تولید و وارد بازار می‌شوند و در مورد داروهای ساخته شده خارجی و وارداتی نیز با ترخیص داروها از گمرک هفته جاری این داروها نیز وارد بازار می‌شوند و تا یک هفته آینده موضوعی به‌عنوان کمبود حاد دارویی در کشور نخواهیم داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار