|
|
کدخبر: ۱۰۵۸۴۲

خاصیت اختصاصی گوشت شتر افزایش قوای جنسی است.

به گزارشامید،مصرف گوشت شتر در ایران چندان رایج نیست اما بعضی از رستوران ها مدتی است غذاهایی را که با گوشت شتر تهیه می شوند به منوی خود اضافه کرده اند. با این حال، چه از مزه این غذاها خوش تان بیاید، چه نه، گوشت شتر فواید و عوارض خودش را دارد. آیا این نوع گوشت با مزاج شما سازگار است؟ مصرف این گوشت برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی ممنوع است؟ اگر این پرسش ها برای شما هم مهم هستند ادامه مطلب را بخوانید. دکتر مهدی برهانی، متخصص طب سنتی و عضو پیوسته انجمن طب سنتی ایران درباره فواید و عوارض گوشت شتر توضیح می دهد.

در طب سنتی تمام خوراکی ها دارای درجه بندی هستند؛ یعنی یا جزو گروه غذاها هستند و هیچ گونه اثر گرمی یا سردی، خشکی یا تری روی بدن نمی گذارند یا جزو داروها هستند که اثرشان گرمی، سردی و خشکی، تری یا ترکیبی از این دو است. خوراکی هایی که ترکیبی از هر دو را دارند هم باعثافزایش طول و عرض سلول ها می شوند و هم خواص دارویی را به طور همزمان دارند. البته نسبت تعادل بین حالت غذا یا داروی آن می تواند متفاوت باشد. از نظر طب سنتی، گوشت یکی از نیازهای بدن انسان است. گوشت شتر به عنوان یک غذای دارویی در درجه سوم گرم و خشک قرار دارد. گوشت شتر بعد از ورود به بدن و هضم شدن، گرمی و خشکی را افزایش می دهد. هر چه درجه خوراکی به سمت بالا برود گرما و خاصیتش در طب سنتی بیشتر می شود. گوشت شتر که درجه سه است، میزان بسیار بالایی از گرمی و خشکی را به بدن اضافه می کند.

باعثافزایش قوای جنسی می شود


خاصیت اختصاصی گوشت شتر افزایش قوای جنسی است. تقویت اعضای مختلف بدن هم از دیگر خواص ویژه این گوشت است؛ یعنی تمام اعضا نسبتاً از گوشت شتر خوب تغذیه می شوند و فعالیت شان را به طور کامل انجام می دهند. گوشت شتر به دلیل گرمایی که دارد برای درمان سیاتیک هم کاربرد دارد و گاهی تجویز می شود.

البته مصرف این گوشت برای بیماران، آن هم در طولانی مدت و به صورت متوالی به هیچ وجه درست نیست زیرا عوارض دیگری برای سلامت به همراه دارد.

کم بخور و همیشه هم بخور


در طب سنتی مصرف گوشت شتر به عنوان غذای همیشگی و مداوم به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا خلط ناصالح و خون سوداوی تولید می کند و همین باعثبالا رفتن سودا در بدن می شود. بنابراین گوشت شتر نباید به طور دائم مصرف شود اما اگر بعضی وقت ها خورده شود، برای بدن مفید است.

گرم مزاج ها نخورند


گوشتی که به صورت آبگوشت پخته می شود، بسیاری از خواص خود را به آبی که درون آن پخته شده می دهد. اگر کسی تنها گوشت بدون آب را مصرف کند بسیاری از خواصی که از گوشت انتظار دارد از دست می دهد.

اصلاح کنید، بعد بخورید


از نظر طب سنتی عوارض گوشت شتر؛ یعنی گرمی و خشکی زیادش را می توانید با اضافه کردن و خوب جوشاندن آن در نمک، شوید و روغن زیتون قبل از مصرف تعدیل کنید.

همچنین زیره سبز، زیره کرمانی و فلفل نیز برطرف کردن خشکی و گرمی بالای گوشت شتر بسیار کمک می کنند؛ بنابراین مصرفش همراه با این مواد تولید خون سوداوی را کاهش می دهد.

گوشت شتر سنگین است؟


اینکه گوشت شتر سنگین است، یک باور نادرست است کسانی که چنین باوری دارند شاید گوشت شتر پیر می خرند اما اگر گوشت شتر یک ساله باشد خیلی هم لذیذ و خوش خوراک است، درست مانند گوشت گوسفند یا گوساله یک ساله. البته جدا از کوهان، بقیه قسمت های گوشت شتر خیلی چرب نیست. پروتئین این گوشت نیز نسبت به گوشت های دیگر کمتر است. در طب مدرن تمرکز بیشتر روی مقدار مواد مغذی است؛ بنابراین برای مثال میزان پروتئین مواد غذایی را اندازه می گیرند تا ببینند مقدار انرژی دریافتی فرد با هر بار غذا خوردن چقدر است یا چقدر چربی بدن را بالا می برد، چه مقدار تبدیل به قند می شود و به طور کلی چه عوارضی برای بدن دارد اما از دیدگاه طب سنتی رساندن ماده غذایی به بدن مهم است و اینکه مزاج کسی که غذا می خورد چقدر با خوردن این غذا تغییر می کند.

افراط و تفریط ممنوع


گوشت شتر در جایگاه خودش ویژه است. در طب سنتی هر چیزی کاربرد خودش را دارد اما بهتر است به طور کلی توصیه به مصرف گوشت شتر را توصیه نکنیم.

هر گوشتی در طب سنتی جایگاهی دارد و مصرف اش به طور دائمی توصیه نمی شود، گوشت شتر هم به همین گونه است. برای مثال گوشت مرغ، ماهی، گاو و هر گوشت دیگری اگر به صورت متوالی و به عنوان غذای روزمره مصرف شوند بیش از سودی که می رسانند باعثضرر می شوند. گوشت شتر هم اگر بیش از حد مصرف شود، مشکل آفرین خواهد شد.

درست غذا بخورید


از نظر طب سنتی تا گرسنه نیستید هیچ وقت نباید غذا بخورید. وقتی هم که گرسنه شدید، نباید بیش از ۱۰ لقمه غذا بخورید.

جویدن غذا باید صددرصد رعایت شود. غذا را نباید کمتر از ۴۰ بار بجوید. غذا باید کاملاً به بزاق دهان آغشته شود، زیر دندان له شود و بعد فرو داده شود.
خوردن آب و هر نوشیدنی دیگری بین غذا، نیم ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا مطلقاً ممنوع است. در مواردی که معده عارضه داشته باشد میوه و سالاد نباید همراه غذا خورده شود و باید در وقت دیگری میل شود. با همه این تفاسیر، اگر کسی گوشت شتر را در چند وعده پشت سر هم میل کند به احتمال زیاد دچار به هم ریختگی مزاج می شود.

نکته طلایی: حجمی که طب سنتی برای دریافت غذا در هر وعده غذایی مجاز می داند ۱۰ لقمه است؛ یعنی ۱۰ لقمه ای که هر لقمه اش بین سه انگشت ما جا می گیرد و فرقی نمی کند این حجم را در وعده ناهار میل می کنید یا شام.

تندرستی / شماره ۱۴۱ / رعنا شمس / صفحه ۲۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار