|
|
کدخبر: ۱۱۲۷۳۳

ارتباط مانند یک مسیر دوسویه است. بعضی اوقات چنان نگران بیان خواسته ها و نیازهای خودمان می شویم که فراموش می کنیم حرف های طرف مقابل را نیز بشنویم.

به گزارشامید،شاد باشید، حتی اگر حق با شما نباشد. اعتماد و صلح و آرامش کلیدهای اصلی دستیابی به شادمانی در زندگی مشترک است و تلاش در راه رسیدن به هر یک از این موارد می تواند به خوشبختی افراد در ازدواج کمک کند.

فقط عشق کافی نیست


عشق انجام کارها را آسان تر می کند، اما در مواقعی نیز ناراحتی به وجود می آورد. البته فقط با عشق نمی توان به زندگی مشترک ایده آل دست یافت و وجود عشق به تنهایی برای خوشبختی کافی نیست. دوست داشتن یک فرد، یعنی اینکه خواهان بهترین ها برای او باشیم، بدون در نظر گرفتن این نکته که برای خودمان چه می خواهیم. بعضی اوقات، این امر به معنای رها کردن طرف مقابل است. با وجود این، بدون عشق در زندگی مشترک، نمی توان زندگی شاد و برخوردار از رضایت داشت.

ارتباط موثر داشته باشید


ارتباط مانند یک مسیر دوسویه است. بعضی اوقات چنان نگران بیان خواسته ها و نیازهای خودمان می شویم که فراموش می کنیم حرف های طرف مقابل را نیز بشنویم. چند بار اتفاق افتاده که کسی در حال حرف زدن با شما بوده و خودتان به حرف هایی که می خواستید بگویید، فکر می کردید؟ بین شنیدن فعال و منتظر ماندن برای یافتن فرصت جهت حرف زدن، تفاوت وجود دارد. سعی کنید در چنین مواقعی مچ خودتان را بگیرید و به خودتان یادآور شوید که باید حرف های طرف مقابل را بشنوید و وقتی نوبت خودتان رسید، حرف بزنید. سعی داشته باشید مهارت های ارتباطی خود را با همسرتان بهتر کنید. برای این کار ابتدا باید خودتان را بشناسید و خواسته ها و نیازها و انتظارات تان را بدانید تا با همسرتان ارتباط هر چه موثرتری داشته باشید.

همسرتان را درک کنید


تا به حال چند بار با خود فکر کرده اید که همسرتان اصلاً شما را درک نمی کند؟ بیشتر اوقات سوء تفاهمات از سوء ارتباط حاصل می شود. باز هم باید تکرار کرد که برای بیان خواسته ها و نیازها، باید خودتان را هر چه بهتر بشناسید. یکی از مهمترین ویژگی های ازدواج موفق، توانایی در درک طرف مقابل است. نه فقط سعی کنید خود را جای همسرتان بگذارید، بلکه لحظاتی را صرف کرده و بکوشید احساسات و وضعیت همسرتان را بهتر درک کنید.

توقعات را به حداقل برسانید


هیچ وقت واقعیت با توقعات ما همخوانی ندارد و این امر بیشتر اوقات موجب نارضایتی ما می شود. در واقع، توقعات وقتی برآورده نشود، موجب دلخوری می شود و اگر دلخوری ها ناگفته بماند، بعید نیست زندگی مشترک را به تباهی بکشاند. آسان ترین راه حل این است که توقعات خود را کمتر کرده یا آنها را به کل از بین ببرید. اگر این امر را غیر ممکن می دانید، بیاموزید که در لحظه حال زندگی کنید. نتیجه کم شدن توقعات در آینده و یافتن توانایی بیشتر برای شاد زیستن است.

احترام را از خودتان شروع کنید


برای یافتن شادی در زندگی مشترک، باید ابتدا شادی را در درون خود بیابید. فقدان احترام به نفس احترام به دیگران را نیز غیر ممکن می سازد. ما چگونه می توانیم احساس دیگری را دریابیم، اگر کوچکترین احساسی درباره آن احساس نداشته باشیم؟ اگر به همسرمان احترام نگذاریم، دستیابی به شادی در زندگی مشترک امکان پذیر نخواهد بود.

اعتماد به وجود بیاورید


اعتماد یکی از ویژگی هایی است که ازدواج موفق بدون آن با توفیق همراه نخواهد بود. اعتماد بین همسران به راحتی از بین می رود و شاید به سال ها وقت نیاز باشد تا دوباره به حالت اولیه برگردد. اگر می خواهیم ازدواجی، نتیجه خوب داشته باشد باید روی اعتماد کار کنیم در غیر این صورت، شادی از زندگی دور می شود. اعتماد یعنی داشتن این عقیده که همسرمان بهترین مصلحت ها را برای ما می خواهد و این امر را در تصمیمات و اعتمال و رفتارش مشاهده می کنیم. با اینکه اعتماد در مدت طولانی به دست می آید، اما در یک لحظه ممکن است از بین برود. اگر در زندگی مشترک اعتماد از بین برود، برای دستیابی به شادی مجدد باید دوباره آن را پی ریزی کرد.

شادی را در اولویت قرار دهید


اگر در زندگی مشترک یکی از طرفین مرتب از لحاظ عاطفی، جسمی یا مالی، دهنده باشد، شادی رنگ می بازد، ما نمی توانیم به قیمت زندگی دیگران، شاید بطلبیم، در عوض می توان با رسیدن به شادی درونی به شادی بیرونی نیز دست یافت. تصمیم گیری برای شاد بودن، انتخاب است که می توانیم انجام دهیم. به این سوال فکر کنید که ترجیح می دهید شاد باشید یا حق با شما باشد؟
صادقانه به این موضوع فکر کنید. تاکنون چند بار پیش آمده که به قیمت از دست دادن شادی از موضع خود دفاع کرده اید؟ اگر حق به جانب بودن مهمتر از شادی است، پس این گزینه را انتخاب کنید، اما گزینه دیگری نیز برای انتخاب وجود دارد.

خانواده جوان / شماره ۲۰۰ / بهمن ماه ۹۲ / صفحه ۷

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار