|
|
کدخبر: ۱۴۸۹۹۴

تحقیقات نشان می دهد برخی افراد قادر نیستند پاسخ عاطفی به موسیقی داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا:تحقیقات نشان می دهد برخی افراد قادر نیستند پاسخ عاطفی به موسیقی داشته باشند.

تحقیقات جدید حاکی از آن است که برخی افراد از نظر بیولوژیکی قادر به انجام پاسخ به موسیقی نیستند و این مورد تنها به سلیقه آنان مربوط نمی شود.

نتایج مطالعات گروه تحقیقات جهانی به سرپرستی دانشگاه بارسلونا، نشان داد بین یک تا پنج درصد افراد، «فقدان خاص لذت موسیقی» را تجربه کرده اند.

هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه های اسپانیا پرسش نامه ای را پاسخ دادند که مشخص می کرد به چه میزان آنان با جملاتی مانند «هنگامی که با شخص دیگری به موسقی گوش می دهم احساس می کنم با آن فرد ارتباط خاصی دارم» و «هنگامی که آهنگ مورد علاقه ام را می شنوم نمی توانم آن را زمزمه نکنم» موافق یا مخالف هستند.

سه گروه از شرکت کنندگان که نسبت به موسیقی حساسیت کم، متوسط و بالایی داشتند به آهنگ هایی که توسط همسالان آنان انتخاب شده بود، گوش کردند و در همان هنگام محققان واکنش های آنان را با استفاده از شاخص های فیزیولوژیکی احساسات مانند ضربان قلب و میزان تعرق بررسی کردند.

این شاخص ها درگروهی که به موسیقی علاقه مند بودند، افزایش یافت در حالی که در گروه دیگر(فقدان لذت موسیقی) این شاخص ها هیچ تغییری نکرد.

به گفته جوزپه مارکو پولاره، سرپرست تحقیقات، همه شرکت کنندگان در این تحقیقات نسبت به دیگر محرک ها مانند پول، پاداش، … حساسیت یکسانی داشتند و هیچ یک از آنان بیماری «اختلال در ادراک و شناخت موسیقی» را نداشتند.

وی افزود: محققان به منظور تعیین تفاوت عملکرد مغز گروه های مختلف هنگام گوش دادن به موسیقی از اسکن MRI استفاده خواهند کرد.

گزارش این تحقیقات در روزنامه تلگراف به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار