|
|
کدخبر: ۱۵۴۵۶۴

با برخی خواص درمانی برف این طلای سفید آشنا شوید شاید روزی بتوانید به شیوه حکما و درمانگران طب سنتی از آن برای تسکین برخی دردهایتان کمک بگیرید.

به گزارشافکارنیوز، در بسیاری از متون طب سنتی ایران اشاره های زیادی به خواص و فواید درمانی برف شده. در این متون اشاره شده که برخی درمانگران طب سنتی و شیوه های طبیعی درمان از برف و کریستال های تشکیل شده آن برای درمان برخی بیماری ها و اختلال های جسمی استفاده می کردند. همچنین از برف و آب برف برای تسکین برخی دردها و حتی درمان بیماری ها بهره می برند. روش هایی که بی شک امروز نیز توسط برخی از مردم در نقاط دور و نزدیک کشورهای آسیای شرقی استفاده می شود. البته نباید فراموش کرد که برفی که حکما و درمانگران طب سنتی از آن برای درمان بیماران شان استفاده می کنند برفی تمیز و پاک است که بی شک امروزه کمتر در شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان و اهواز و دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی با توجه به آلودگی هوا یافت شود. با این وجود بد نیست که با برخی خواص درمانی برف این طلای سفید آشنا شوید شاید روزی بتوانید به شیوه حکما و درمانگران طب سنتی از آن برای تسکین برخی دردهایتان کمک بگیرید.

درمان اختلال های معده با برف

در برخی متون طب سنتی علاوه بر مصرف موضعی برف برای تسکین درد به مصرف خوراکی برف تمیز و پاک نیز اشاره شده است. این شیوه ای است که امروزه هم در برخی مکاتب درمانی مثل چین و هند دیده می شود. در این شیوه درمانگران با توجه به اقلیمی که بیمار در آن زندگی می کند و با توجه به شناختی که شرایط محیطی بر ماهیت برف به وجود می آورد، مصرف دوز مشخصی از آن را برای درمان بیماران شان توصیه می کردند. معده حار یا گرم از جمله بیماری هایی است که با کمک برف درمان می شود. درمانگران طب سنتی به افرادی که دچار گرمای معده هستند، توصیه می کنند که مقداری مشخص از برف را به عنوان دارو مصرف کنند، این کار موجب می شود تا از میزان گرمای معده کاسته شده و به مرور به تعادل نزدیک شود.

کنترل خونریزی با سرمای زمستان

یکی دیگر از مواردی که درمانگران شیوه های طبیعی درمان با تجویز موضعی برف به بیماران شان توصیه می کردند کمپرس برف روی بینی و گونه ها برای کاهش خونریزی بینی و بند آمدن آن است.

این درمانگران به مراجعین خود توصیه می کردند در شرایطی که دچار خونریزی بینی می شوند مقداری برف روی بینی یا حفره های بینی قرار دهند تا به کمک آن مانع از خونریزی زیاد شوند. البته این شیوه ای است که باید در صورت نیاز با مشورت یک متخصص طب سنتی انجام شود، ضمن آنکه علت خونریزی بینی نیز باید ریشه یابی شود، بسیار مهم است که علت خونریزی و عوامل بروز آن توسط پزشک یا متخصص طب طبیعی یا سنتی بررسی شود.

کمپرس برای تسکین دردها

یکی از خواصی که از برف می شناسیم و قطعاً تا امروز هر یک از ما آن را تجربه کرده ایم احساس کرخی و سستی است که بعد از پیاده روی در هوای برفی در پاها و سرانگشتان پاهایمان احساس می کنیم. حکمای طب سنتی ایران به این ویژگی برف که موجب بی حسی اندام ها می شود حالت تخدیر می گویند و از آن برای درمان برخی بیماری ها یا عارضه ها استفاده می کنند. این درمانگران از برف برای تسکین دردها و ورم های ناشی از کوبیدگی و ضرب دیدگی ها بهره می برند. در مکتب طب سنتی چین نیز از برف برای تسکین دردهای موضعی و کوفتگی ها استفاده می کنند و حتی برخی درمانگران مکتب درمانی طب هند نیز از آن برای تسکین دردهای عضلانی و کوفتگی استفاده می کنند. برای این منظور مقداری برف را روی موضع مورد نظر ماساژ می دهند یا محل مورد نظر را با برف می بندند. به این ترتیب برف موجب تسکین دردها و بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر می شود. این شیوه از جمله شیوه هایی است که امروزه در میان ورزشکاران و تیم های پزشکی همراه آنها بسیار رایج است. اسپری سردی که امروزه در تیم های ورزشی برای مصدومین و آسیب دیدگان میدان های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد براساس همین خاصیت تسکین دهندگی برف شکل گرفته است.

عوارض مصرف بدون تجویز

به گفته درمانگران مصرف برف آلوده یا زیاده روی در خوردن آن، عوارض گوناگونی را در بدن به وجود می آورد که یکی از مهمترین آنها اسهال است. باید توجه داشت که برای افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیف هستند، مصرف خوراکی برف به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که خوردن برف موجب تشدید ضعف دستگاه گوارش آنها می شود. ضمن آنکه امروزه در شهرهایی که اکثر ما زندگی می کنیم دسترسی به برف پاک و تمیز به دلیل آلودگی های مختلفی که در شهرهای بزرگ و صنعتی وجود دارد بسیار اندک است.

تقویت بنیه بدن با یخ درمانی

بسیاری از مردم در زمان های دور از برف برای تهیه انواع شربت ها یا یخ در بهشت های طبیعی و سالم استفاده می کردند. مصرف این یخ دربهشت ها در هوای گرم علاوه بر اینکه موجب کاهش میزان آزاردهندگی گرما و حرارت تابستان می شود، به طور کلی به دلیل استفاده از عرقیجات طبیعی و مواد گیاهی سیستم ایمنی و توان دستگاه ایمنی بدن را افزایش می دهد. برای تهیه این نوع یخ دربهشت ها مقداری یخ را با عرق هایی مثل عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک، گلاب و سایر عرق های گیاهی ترکیب می کردند. البته تهیه این نوع ترکیب ها با برفی که امروزه در مناطق مختلف کشور می بارد، به خانواده ها توصیه نمی شود چرا که با توجه به میزان آلودگی هوا و محیط زیست نمی توان همچون گذشته به راحتی و در مناطق شهری و در برخی موارد روستایی، به برف سالم و تمیز و عاری از آلودگی دسترسی داشت. نباید فراموش کرد که مصرف این قبیل خوراکی ها را باید به فصل تابستان و زمان گرمی هوا موکول کرد.

برای ورزشکاران

امروزه نیز با توجه به خواص متنوعی که درباره برف درمانی در متون طب سنتی مکاتب درمانی وجود دارد از یخ برای تسکین برخی دردها استفاده می شود. حتماً تا به حال به تماشای برخی مسابقات ورزشی مانند فوتبال، کشتی یا بوکس نشسته اید. در این ورزش ها وقتی یکی از ورزشکاران بر اثر ضربه ای دچار کوفتگی و درد عضلانی می شود تیم پزشکی خیلی فوری کمپرسی از آب سرد یا یخ را برای تسکین درد ورزشکار روی موضع ضرب دیده می گذارد. گاهی این کمپرس به گذاشتن حوله ای که با آب سرد مرطوب شده خلاصه می شود و پزشک تیم هر ۱۰ ثانیه یک بار حوله سرد را روی موضع می گذارد و آن را بلند و با تکرار این روش به کاهش درد در موضع ضرب دیده کمک می کند و گاهی متناسب با شدت ضربه از کمپرس یخ یا کیسه ای که از یخ پر شده استفاده می کند و با کمپرس کردن موضع به شیوه قبلی به کاهش درد ورزشکار کمک می کند که این روند برای ۱۰ دقیقه تکرار می شود تا درد تخفیف پیدا کند و ورزشکار دوباره توانایی بازگشت به بازی را داشته باشد.

سیب سبز / شماره ۱۰۸ / نیمه اول اسفند ماه ۹۲ / آیدا پورجاماسب / صفحه ۱۱۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار