|
|
کدخبر: ۱۵۷۵۳۱

سلامت > عمومی - گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: فعالیت های ورزشی بر تقویت قدرت شناختی و کاهش اختلالات شناختی مغز تأثیر دارند.

از آنجایی که تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های دست و پا و تمام واکنش های ارادی و غیرارادی انسان ناشی از فعالیت مغز است، حفظ آن و جلوگیری از زوالش از ضروریات محسوب می شود. کار مغز نظارت متمرکز بر سایر اندام های بدن است.
مغز با تولید الگوهای فعالیت ماهیچه ها یا با هدایت مواد شیمیایی تراوشی که هورمون نام دارند، بدن را کنترل می کند.

این کنترل متمرکز سبب پاسخ سریع و هماهنگ به تغییرات محیط می شود. برخی انواع پایه ای پاسخ مانند بازتاب یا رفلکس عصبی می تواند توسط طناب نخاعی یا گره ها ایجاد شود، اما کنترل پیچیده و هدفمند بر رفتارها بر پایه حس های ورودی پیچیده نیازمند توانایی یکپارچه سازی اطلاعات در یک مغز متمرکز است. از همین رو است که سالیان سال دانشمندان در نقاط مختلف دنیا تحقیقات زیادی را برای دانستن این مسئله که چگونه می توان مغز را در برابر آسیب ها و زوال عقل(آلزایمر)حفظ کرد، انجام داده اند.

در سال های اخیر نیز مطالعاتی به منظور پی بردن به این نکته که چگونه می توان مغز را از آسیب سکته مغزی نجات داد، انجام گرفته است. علاوه بر این، محققان همواره به دنبال ارائه راهکارهایی برای تقویت شناخت در مغز بوده اند. در همین زمینه اخباری در روزهای اخیر انتشاریافته مبنی بر اینکه غوطه ورشدن در آب گرم می تواند در باز شدن عروق و جریان بهتر خون در مغز و حتی قلب تأثیر گذار باشد. این اخبار برگرفته از نتیجه تحقیقاتی است که اخیرا در دانشگاه آلابامای آمریکا انجام گرفته است. محققان این تحقیق همچنین اعلام کرده اند که شنا در آبگرم می تواند قدرت شناختی انسان را افزایش دهد.

به گفته دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب در مصاحبه با همشهری زمانی که سر و بدن انسان با آبگرم تماس پیدا می کند به طور منطقی عروق منبسط می شود، این مسئله را می توان با انجام تست دی اکسید کربن دریافت. اما در مورد عروق مغز و تأثیر گرما بر فعالیت مغز نمی توان به صراحت سخن گفت چرا که عروق مغز، عروقی سطحی نیستند و عمقی محسوب می شوند بنابراین نمی توان به طور دقیق بر تأثیر آبگرم بر عروق مغز سخن گفت. در مورد اینکه قدرت شناخت مغز در تماس سر و بدن با آبگرم افزایش می یابد نیز نمی توان نظر دقیقی ارائه داد و تنها پس از پت اسکن یا فاکشنال ام آر آی می توان در این باره اظهارنظر کرد، البته این مسئله ثابت شده که ورزش می تواند تأثیر مطلوبی بر اختلال شناختی که از ناحیه تمپورال مغز ناشی می شود، بگذارد. ورزش حتی می تواند در کاهش ابتلای افراد به سکته مغزی مؤثر باشد.

از سویی دیگر نیز اثبات شده که فعالیت های ورزشی و مطالعه کتاب می تواند در تقویت قدرت شناخت مغز تأثیر داشته باشد و همچنین باعثپیشگیری از زوال عقل یا آلزایمر یا کندشدن روند ابتلا به آن شود. تحقیقات محققان استرالیایی نیز در سال های اخیر نشان داده است که آب و هوای گرم تأثیر مطلوبی روی فعالیت مغز می گذارد.

طبق جدیدترین تحقیقاتی که پژوهشگران استرالیایی انجام داده اند، اثر آب و هوای گرم بر سلامتی انسان بسیار خوب است؛ چون اثرات مثبت روی رفتار انسان ها دارد و برای مغز بسیار فایده دارد. مطالعات این محققان نشان داد که آب و هوای گرم موجب می شود تا افراد احساس شادی کنند و از غم و افسردگی دور شوند. شرح و نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای ابری و بارانی افراد را خوشحال و سرحال می کند و گرمای حاصل از آب و هوای گرم، جذب حرارت و انرژی را در بدن افزایش می دهد. گفتنی است افراد در آب و هوای گرم کمتر به بیماری ها دچار می شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار