|
|
کدخبر: ۱۵۹۷۹۸

سلامت > عمومی - گروه اجتماعی: هزینه های سرسام آور درمان به یکی از مشکلات عمده مردم تبدیل شده به همین دلیل دولت در قانون بودجه امسال توجه زیادی به بخش بیمه پایه درمان و وزارت بهداشت نشان داد تا مشکلات درمانی مردم را حل کند.

بخشی از این بودجه برای پوشش بیمه درمانی رایگان درنظر گرفته شده و بخش دیگری از آن نیز برای پوشش خدمات بیمارستانی، درمانی و دارویی مردم خرج خواهد شد تا سهم مردم در پرداخت هزینه های درمان کاهش پیدا کند. این اقدامات با هماهنگی میان وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز بهداشت و درمان اجرا می شود.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش پوشش فراگیر بیمه همگانی سلامت درباره افزایش بودجه ای که دولت درنظر گرفته، گفت: ما امسال در بخش اعتبارات بیمه سلامت حدود ۶۵درصد رشد داشته ایم. او با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری و نشان دار کردن دولت تدبیر و امید به نام بیمه سلامت افزود: این مسئله مسئولیت ما را سنگین تر کرده است. بنابراین باید با رسیدن به پوشش بیمه اجباری و فراگیر تلاش نماییم تا نیازهای سلامت کلیه آحاد جامعه را بیش از پیش به نحو مطلوب برطرف کنیم.

انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم در همان همایش تأکید کرده که در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولت منابع حاصل این امر را با اولویت نظام سلامت مطرح نمود تا از این طریق با تزریق اعتبارات بیشتر در این بخش تمامی مردم عزیز کشورمان بتوانند از ارتقای سطح کیفی سلامت برخوردار شوند.

او معتقد است: از زمان تصویب قانون بیمه همگانی در سال۷۳ تا کنون به دلیل دیده نشدن منابع و اعتبارات کافی پوشش بیمه همگانی در کشور معوق مانده بود که در حال حاضر در کشور به صورت یک مطالبه حاکمیتی درآمده است. در حال حاضربا برنامه ریزی های دولت تلاش شده که با پوشش فراگیر بیمه درمان، ارتقا و بازنگری بسته بیمه پایه و توجه به منابع مالی پایدار و صیانت از آن، مردم را در پرداخت هزینه های سلامت حفاظت نماییم.

محسنی بند پی از سازو کار جدیدی که برای کاهش هزینه درمان در بخش دولتی به کار بسته خواهد شد خبر داد و گفت: با اجرای این سازوکار بیمارانی که در بخش دولتی بستری می شوند فقط ۱۰ درصد فرانشیز هزینه درمان را پرداخت می کنند و دریافت و جوه اضافی در بیمارستان های دولتی ممنوع خواهد شد.

تکمیل پوشش بیمه ای

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: قرار بر این است که پوشش بیمه ای تکمیل شود که منابع آن نیز به خوبی دیده شده است. نوربخش افزود: افرادی که از دریافت یارانه ها انصراف می دهند نگران نباشند، زیرا منابعی که از محل انصراف یارانه ها صرفه جویی می شود صرف ارتقای خدمات عمومی ازجمله گسترش پوشش های بیمه ای خواهد شد.

بیمه همگانی اجباری رایگان

یکی از کارهایی که امسال دولت در برنامه اش قرار داده پوشش بیمه همگانی برای مردم است، در این روش تمامی کسانی که تحت پوشش بیمه درمانی نیستند به صورت رایگان می توانند از بیمه درمان سازمان بیمه سلامت برخوردار شوند. این طرح که بیمه همگانی اجباری رایگان نام دارد تمام کسانی را که فاقد بیمه درمان هستند تحت پوشش قرار خواهد داد و با اجرای آن هیچ ایرانی از چتر بیمه دور نخواهد ماند.

سال هاست که دولت ها با شعار ایجاد عدالت اجتماعی از پوشش همگانی بیمه درمانی پایه سخن گفته اند اما با وجود این هنوز هیچ دولتی نتوانسته این کار را انجام دهد. در حال حاضر ۲۲صندوق و سازمان بیمه درمانی در کشور فعالند اما آمارهای متفاوت نشان می دهد که بین ۶ تا ۱۳میلیون نفر فاقد بیمه در کشور زندگی می کنند که در زمینه هزینه های درمان از هیچ پشتیبانی برخوردار نیستند. برنامه ریزی های دولت به این سمت می رود که این افراد را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد تا به موقع بتواند از آنها در برابر هزینه های ناشی از بیماری حمایت کند.

تعرفه ها هنوز اعلام نشده

تعرفه های درمان تأثیر مستقیمی بر هزینه های درمان دارد، به همین دلیل هم تعیین میزان تعرفه ها هر سال به مهم ترین بحثبخش درمان و بیمه تبدیل می شود. براساس قانون مراکز درمانی و بیمه ها می بایست از ابتدای هر سال براساس تعرفه همان سال کار کنند اما تأخیر در تعیین تعرفه ها سبب می شود که بخش درمان کشور از ابتدای هر سال با مشکلاتی روبه رو شود. با وجود اینکه سال گذشته اعلام شده بود که تعرفه های درمانی سال۹۳ در اسفند۹۲ اعلام می شود تا نظام درمانی از ابتدای سال با میزان تعرفه معین کارش را آغاز کند اما این تصمیم از حد حرف فراتر نرفت و با پایان یافتن فروردین ماه هنوز هم تعرفه های درمانی اعلام نشده و بخش درمان در بلاتکلیفی مانده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار