|
|
کدخبر: ۱۶۹۷۰۵

توصیه های سپیده زاهدی، مربی تناسب اندام از مدرسه Gold ' s Gym ایالات متحده به شما کمک خواهد کرد.

به گزارشافکارنیوز، تعطیلات سال نو هم تمام می شود و آنچه از آن باقی می ماند دو، سه کیلو اضافه وزنی است که تازه باید آب شود. عدم تحرک، مهانی های متعدد، آجیل و شیرینی های پرکالری، خواب بیش از حد، همه و همه از عوامل چاقی در ایام نوروز است. اما هیچ کس از این اضافه وزن خوشش نمی آید و آب کردن آن وقت زیادی از شما خواهد گرفت. برای اینکه بتوانید عید را حداقل با وزن ثابت پشت سر بگذارید، توصیه های سپیده زاهدی، مربی تناسب اندام از مدرسه Gold ' s Gym ایالات متحده به شما کمک خواهد کرد.

مرتب غذا بخورید

بدترین کار این است که فکر کنید، می توانید وعده ها را با هم جایگزین کنید. مثلاً وقتی شام جایی دعوت دارید، ناهار را حذف می کنید تا کالری کمتری به بدن برسانید. این کار از چند جهت به شما آسیب می رساند؛ اول اینکه وقتی غذاهایی سبک تر و با وعده های کمتری مصرف می کنید، متابولیسم بدن شما تنظیم می شود و وزن تان ثابت می ماند. علاوه بر این با این کار میزان قندخون ثابت می ماند و کمتر گرسنه می شوید. وقتی خود را گرسنه نگه می دارید، برای شام مهمانی غذای بیشتری می خورید. در واقع این کار باعثمی شود هر چه تعارف تان کنند را بخورید و کنترل سالم خوردن را از دست بدهید. مشکل اینجاست که این غذاها معمولاً چرب هستند و از کالری بیشتری نسبت به غذایی که در خانه درست می کنید تشکیل شده اند. فراموش نکنید، بهتر است همیشه شام را سبک صرف کنید. این وعده باید سبک ترین وعده غذایی شما باشد.

مراعات کنید

تا جایی که می توانید آرام غذا بخورید. در انتخاب غذاها و نوشیدنی های خود دقت کنید و با آرامش از طعم غذای خود لذت ببرید. یادتان باشد هر میزبانی سر سفره غذاهای کم کالری هم دارد. سعی کنید سر میز آنها را امتحان کنید. بهتر است زودتر میز را ترک کنید. معمولاً میزهای چیده شده برای مهمانی ها رنگین و البته پرکالری است بنابراین اگر زیاد سر میز باشید ممکن است مدام ناخنک بزنید و پرخوری کنید. از چند بار غذا کشیدن هم خودداری کنید چون در این صورت کنترل مقدار غذا را از دست می دهید. غذای خود را بکشید و زمانی که حس کردید سیر شده اید، برای جلوگیری از ناخنک زدن عذرخواهی کنید و میز را ترک کنید.

آب نجات بخش است

نمی توان سر میز بیکار نشست. همه از شما انتظار دارند غذا بخورید. برای جلوگیری از تصور اینکه شما چیزی نمی خورید سعی کنید تا جایی که ممکن است با غذای تان بازی کنید. می توانید یک لیوان آب برای خودتان بریزید و آن را آرام آرام بنوشید تا بیکار نمانید. علاوه بر همه اینها آب می تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. آب خوردن به میزان کافی باعثمی شود کمی از حجم معده شما پر شود و کمتر احساس گرسنگی کنید، بنابراین قبل از غذا یک لیوان آب میل کنید تا پرخوری نکنید. فراموش نکنید به هیچ عنوان نوشیدنی هایی مثل نوشابه بر ندارید اگر دوغ نبود، آب گزینه بهتری است.

میزبان خوبی باشید

شما می توانید به عنوان یک میزبان خوب، غذاهای کم کالری تری درست کنید. مطمئن باشید مهمانان شما از این کار استقبال خواهند کرد. حتی می توانید آنها را هم به درست کردن غذاهای کم کالری تر ترغیب کنید. روی میوه بیشتر از شیرینی تاکید کنید و از شیرینی های رژیمی استفاده کنید. تارت های میوه مناسب تر از شیرینی هایی مثل باقلوا هستند. علاوه بر این هنگام آشپزی مراقب باشید تا غذا را زیاد نچشید. چشیدن غذا وقتی به دفعات تکرار می شود، بدون اینکه بدانید کالری زیادی به بدن خواهید رساند.

شیرینی سم است

در ایام عید ممکن است در روز چند مهمانی بروید. هر میزبانی هم با یک عالمه شیرینی منتظر شماست. تنها کافی است حساب کنید و ببینید چند جا مهمانی می روید و ممکن است چند شیرینی بخورید. می توانید یک بار فهرست خوردنی های روز خود را بنویسید تا متوجه شوید چقدر کالری وارد بدن خود کرده اید، بنابراین برای جلوگیری از خوردن زیاد تا جایی که می توانید شیرینی بر ندارید و اگر نشد، کوچکترین شیرینی را بردارید. حتی اگر می توانید شیرینی را کنار بشقاب تان رها کنید. نخوردن همیشه بهتر از خوردن است.

فکر لاغری را از سر بیرون کنید

هیچ کس نمی تواند در دوران عید وزن کم کند. شما کنترل غذا خوردن را ناخودآگاه در این زمان از دست می دهید. ورزش کردن هم در عید به دلیل عدم توانایی در برنامه ریزی کمی سخت است، بنابراین به جای امتحان رژیم های غذایی عجیب و برنامه های پیچیده سعی کنید تنها وزن تان را ثابت نگه دارید. یادتان باشد آزار دادن خودتان در نهایت شما را از کوره به در خواهد برد و به غذا خوردن تشویق خواهد کرد. حالا که قرار نیست وزن کم کنید، می توانید به خودتان جایزه بدهید.

در خانه هم مراعات کنید

در مهمانی نمی توانید بگویید این را می خورم و آن را نمی خورم، اما می توانید در خانه کمی تنوع غذایی را تجربه کنید. تا جایی که می توانید غذای خود را کبابی میل کنید. سبزیجات بخارپز بخورید، برنج قهوه ای را امتحان کنید و بیشتر حجم غذای خود را به سالادهای متنوع اختصاص دهید. یادتان باشد شما در مهمانی ها به اندازه کافی کالری دریافتمی کنید پس در خانه سالاد یا سبزیجات را با غذا جایگزین کنید. شما در تعطیلات وقت آزادتری دارید پس می توانید یخچال خود را پر از میوه و سبزیجات خرد شده کنید و به محض احساس گرسنگی به جای تنقلات پرکالری آنها را امتحان کنید.

ورزش را فراموش نکنید

یکی از مهمترین راه ها برای جلوگیری از اضافه وزن در نوروز ورزش کنید. شما در این ایام فعالیت معمول را ندارید اما به جایش وقت زیادی دارید که می تواند صرف ورزش شود. اگر می توانید در یک کلاس ورزشی نام نویسی کنید. اگر برایتان سخت است به پارکی نزدیک خانه بروید و بدوید.
دوچرخه سواری کنید، استخر بروید، حتی می توانید مسیری برای خود تعیین کنید و مقدار مشخصی راه بروید. مثلاً قرار بگذارید هر روز از نانوایی محل نان تازه بخرید و برگردید. نوروز تهران برای ورزش عالی است. هم هوا بهتر است و هم خلوتی شهر به شما اجازه ورزش می دهد. در اینجا میزان انرژی که با انجام هر یک از این ورزش ها و فعالیت ها از دست می دهید را خواهید خواند:

نوع فعالیت کالری

ظرفشویی ۱۳۵
پیاده روی ۱۷۰
پاک کردن پنجره ۱۹۵
باغبانی ۲۴۰
جاروبرقی کشیدن ۲۷۰
قدم زدن با سرعت متوسط ۳۰۰
انجام کارهای سخت خانگی ۳۰۰
تنیس ۳۵۰
بدمینتون ۳۵۰
تنیس روی میز ۳۵۰
والیبال ۳۵۰
شستشوی اتومبیل ۳۸۰
پرورش اندام ۴۰۰
دوچرخه سواری با سرعت متوسط ۴۰۰
بالا رفتن از پله ۵۰۰
فوتبال ۵۵۰
شنا با سرعت متوسط ۵۵۰
یوگا ۶۵۰

سیب سبز / شماره ۱۰۹ / ویژه نوروز ۹۳ / سپیده زاهدی / صفحه ۶۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار