|
|
کدخبر: ۱۷۶۳۱۸

چگونه در سال جدید خطر ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری ها را کاهش دهیم؟!

به گزارشافکارنیوز، همه ما در زندگی با ۳ سرمایه مهم سر و کار داریم، سرمایه جسمی، سرمایه روحی و سرمایه مالی. اگر بتوانیم بین این ۳ مورد تعادل برقرار کنیم شادترین فرد دنیا خواهیم بود. سلامت جسمانی از مهمترین سرمایه های زندگی است اما متاسفانه تنها وقتی قدرش را می دانیم که آن را از دست بدهیم یا در خطر ببینیم پس بیایید سال جدید را با شعار «پیشگیری» آغاز کنیم و عادت های بدمان را تغییر دهیم. در این مقاله برای شروع شما را با راهکارهای کوتاه و مفیدی آشنا خواهیم ساخت که با پیروی از آنها می توانید سلامت خود و خانواده تان را در سال جاری تضمین کرده و خطر ابتلا به بیماری ها و سرطان ها را کاهش دهید.

مادر؛ اولین دکتر خانواده

مادر خانواده نقش بسیار مهمی در سلامت تک تک اعضای خانواده دارد. اگر مادر عادت به پختن غذاهای چرب و پر نمک داشته باشد یا مرتب از بیرون غذا سفارش دهد باید انتظار بیماری خود و عزیزانش را هم داشته باشد. در واقع مادر، اولین دکتر خانواده به حساب می آید؛ پس تا می توانید میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خانواده خود بگنجانید و از مصرف مواد مضر خودداری کنید.

جبران خواب از دست رفته، چگونه؟!

برای اینکه طی روز انرژی بیشتری داشته باشید، راحت تر وزن کم کنید و خوشحال باشید، باید حسابی بخوابید! بدن طی خواب بخش های آسیب دیده خود را بازسازی می کند. حتی وقتی خواب هستید نیز کلسیم جذب استخوان ها می شود. سعی کنید ۲ ساعت قبل از خواب هیچ گونه غذایی نخورید تا دستگاه گوارش تان شما را بیدار نگه ندارد. موقع خواب نیز همه چراغ ها را خاموش کنید.

خیلی راحت ۲۲ کیلوگرم کم کنید!

امسال وقت آن رسیده که کیلوهای اضافی را از دست بدهید! اگر بخواهید حساب کنید ۱۱ ماه تا پایان سال مانده است و حتی اگر ماهی ۲ کیلو کم کنید تا آخر سال ۲۲ کیلو کم کرده اید! اینقدر تنبل نباشید. برای اینکه ماهی ۲ کیلو کم کنید لازم نیست رژیم های سخت بگیرید و گرسنه بمانید. کافی است خوراکی های مضر را کمتر مصرف کرده و هر روز یک وعده غذایی تان را با میوه و سبزی جایگزین کنید. نوشیدن ۸ لیوان آب و پیاده روی روزانه را هم فراموش نکنید.

این داروها آسیب می رساند!

عادت به مصرف خودسرانه داروهای مسکن، ضد افسردگی، ضد اسید معده و… را کنار بگذارید چرا که این کار در طولانی مدت باعثآسیب به کلیه و کبد، احتباس آب، افزایش فشار خون، مشکلات گوارشی و… می شود. اگر مشکلی دارید ویزیت پزشک را پشت گوش نیندازید. می دانید که پیشگیری بهتر و ارزان تر از درمان است. با مصرف خودسرانه دارو فقط علائم بیماری را پنهان می کنید. به این ترتیب نه تنها درمان نمی شوید بلکه سلامت تان روز به روز بیشتر آسیب می بیند.

سال مبارزه با قوز کردن!

امسال سال مبارزه با قوز کردن است! برای این کار چند برچسب سبز شبرنگ بردارید و روی آنها بنویسید قوز ممنوع! سپس آنها را لابلای دفتر یادداشت، کنار مانیتور کامپیوتر و… خودتان بچسبانید تا همیشه یادتان باشد پشت تان را صاف نگه دارید. می توانید از یک قوزبند نیز استفاده کنید یا هنگام نشستن، پشت خود یک بالشت بلند بگذارید. قوز کردن به مهره های کمر فشار می آورد و حتی ریه ها را فشرده کرده و باعثاختلال در اندام های حیاتی می شود.

شاید بیماری تان از اعصاب است

امروزه بسیاری از بیماری های جسمی علت فیزیکی نداشته و پزشکان آنها را عصبی می خوانند. پس تاثیر اعصاب بر سلامت را دست کم نگیرید و مدیتیشن روزانه را فراموش نکنید. برای این کار کافی است چند دقیقه چشمان تان را بسته، به اتفاقات خوب فکر کنید و خیلی آ رام نفس بکشید. موقعیت های مورد علاقه تان را تصور کنید و ذهن خود را از استرس پاک کنید. روزی چند بار این عمل را تکرار کنید.

اگر دیابتی هستید

اگر دیابت دارید طبق توصیه پزشک خود هر ۳ الی ۴ ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید. اگر هم دیابت ندارید اما سابقه این بیماری در خانواده تان وجود دارد حتماً در مصرف شیرینی تعادل را رعایت کنید. ماهی بهترین غذا برای همه افراد به خصوص مبتلایان به دیابت است و مصرف منظم آن(دو بار در هفته) عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. یادتان باشد کم تحرکی، چاقی، اضطراب، فشارخون بالا و رژیم نادرست از عوامل خطرساز دیابت هستند.

بفرمایید هوا با یون منفی!

ساعت ها در خانه یا دفتر کار می مانید و به مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون خیره می شوید؟ همین الان از جای خود بلند شوید، به کنار پنجره، پشت بام یا حیاط بروید و کمی هوای تازه استنشاق کنید. چشمان تان را ببندید و اکسیژن را حس کنید. زندگی ماشینی شما را حسابی از طبیعت دور کرده است. در چنین موقعیتی حداقل می توانید با تمرکز روز تنفس در هوای تازه و آفتاب، استرس را از خود دور کنید. بهترین هوا برای تنفس هوای ساحل است چرا که دارای یون منفی است و شما را به نهایت آرامش فرو می برد!

اهمیت حرکات موزون

دویدن یا ایروبیک را دوست ندارید؟ ایرادی ندارد، سراغ فعالیت های دیگر بروید. هر ورزشی را برای ۲ هفته امتحان کنید تا بالاخره فعالیت مورد علاقه تان را پیدا کنید. از بین یوگا، پیلاتس، شنا، XRT، دوچرخه سواری، اسکیت و… حتماً یکی را انتخاب خواهید کرد. در آخر اگر به هیچ ورزشی علاقه پیدا نکردید حداقل هر روز با آهنگ مورد علاقه تان حرکات موزون داشته باشید.

کار، کار، کار و تفریح!

با دوستان و عزیزان تان بیشتر به تفریح بروید. برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال بر سلامت تاثیر بسزایی می گذارد و باعثمی شود به تصمیمات سلامت خود پایبند بمانید. به این ترتیب می توانید از ابتلا به بیماری ها و افسردگی جلوگیری کنید و استرس هایتان را کاهش دهید. حتماض الان می گویید همیشه کار دارید و وقتی برای تفریح ندارید! این تفکر را همین الان کنار بگذارید؛ وقت یک پیاده روی نیم ساعته با دوستان را هم ندارید؟!

این موضوع شوخی بردار نیست!

سیگار را ترک کنید! این موضوع را شوخی نگیرید چرا که در آینده مطمئناً پشیمان خواهید شد. یادتان نرود که احتمال سرطان ریه و همچنین انواع دیگر سرطان در افراد سیگاری و اهل قلیان چند برابر است. در واقع تصویری که روی بسته بندی های محصولات تنباکو می بینید صددرصد اتفاق می افتد! شما که نمی خواهید ریه تان سیاه و چرکین شود و از کار بیفتد؟ این روزها برای ترک سیگار در بیمارستان های دولتی مراکز مشاوره رایگان وجود دارد. این مراکز می توانند جدیدترین راهکارها را به شما آموزش دهند. به خودتان قول دهید تا سال ۹۴ سیگار را کاملاً ترک کرده باشید!

مواظب قاتل خاموش باشید

فشارخون قاتل خاموش نامیده می شود پس ویزیت ها و آزمایش های مرتب ۳ ماهه تان را فراموش نکنید. رژیم غذایی کم چرب داشته باشید و مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و ماهی مصرف کنید. در رژیم غذایی تان باید میزان سدیم کم و میزان پتاسیم، منیزیم، کلسیم، پروتئین و فیبر بالا باشد. میزان مصرف نمک نیز باید روزانه کمتر از یک قاشق چایخوری(۲۳۰۰ میلی گرم) باشد.

اگر مدام سرفه می کنید

بسیاری از انواع سرفه های مزمن، به دلیل استعمال دخانیات شروع شده یا بدتر می شوند، بنابراین ترک سیگار به طور چشمگیری باعثبهبود این سرفه ها می شود. در شرایط خاص برگشت اسید معده از دیگر دلایل این سرفه هاست، بنابراین اگر سرفه شما هم به این دلیل ایجاد شده است، با حفظ وزن مناسب و خوردن وعده های غذایی کوچک در دفعات بیشتر می توانید تا حدی از بروز مشکل بکاهید. همچنین به یاد داشته باشید بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشید و هنگام خواب سر خود را اندکی بالاتر بگذارید. اگر سرفه کردن تان بیش از دو هفته طول کشیده است و به نظر نمی رسد رو به بهبود باشید یا اگر همراه با سرفه هایتان مقدار زیادی خلط رنگی یا خون خارج می شود یا اگر همراه با درد قفسه سینه، تب، لرز یا عرق شبانه است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

وقتی صندلی جان تان را می گیرید!

اگر روزانه باید ساعت های طولانی پشت میز بنشینید هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و چند دقیقه قدم بزنید تا هم چشمان و هم عضلات بدن تان استراحت کنند. تحقیقات نشان داده اند پشت میز نشینی های طولانی باعثافزایش خطر سکته و مرگ زودرس می شود!

سیب سبز / شماره ۱۱۰ / نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۳ / ستاره محمد / صفحه ۷۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار