|
|
کدخبر: ۱۷۶۸۱۹

رژیم های تک غذایی نه تنها لاغرتان نمی کند بلکه سلامت شما را به خطر می اندازد.

به گزارشافکارنیوز، چاقی و چاق شدن یکی از معضلات اصلی جامعه امروزی به شما می رود. رسیدن به تناسب اندام و لاغر شدن رویای بسیاری از افراد به خصوص خانم هاست. آنها برای دست یابی به این رویا به هر چیزی متوسل می شوند بدون اینکه از ضرر و زیان های آن مطلع باشند. یکی از رفتارهای غیر اصولی، پیروی از رژیم های غذایی نادرست به خصوص رژیم های تک غذایی است. دکتر «محمد آذرفر» شما را در این مقاله با مضرات این رژیم ها و آسیب هایی که می تواند به سلامت بدن وارد کند، آشنا می کند علاوه بر آن رژیم های اصولی را برای شما شرح می دهند.

رژیم سیب، بستنی یا سوپ کلم

رژیم تک غذایی عبارت است از مصرف یک ماده غذایی خاص در کوتاه مدت به منظور کاهش سریع وزن، به عبارت دیگر رژیم های حاوی پروتئین و چربی بالا، رژیم هایی که کالری منفی ایجاد می کنند و در آنها به جای دریافت کالری از مصرف غذا، کالری بیشتری سوزانده می شود. از انواع مختلف این رژیم که درحال حاضر بسیار مرسوم است، می توان به رژیم گریپ فروت اشاره کرد که به دلیل عدم مصرف کالری مورد نیاز و همچنین خاصیت مسهل بودن این میوه می تواند موجب از دست رفتن آب بدن و در نتیجه کاهش وزن شود. یکی دیگر از انواع این رژیم ها، رژیم سیب زمینی است. با وجود اینکه سیب زمینی احساس گرسنگی را برطرف می کند اما فاقد مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین هاست. نوع دیگر، رژیم سیب است که فرد در وعده صبحانه، ناهار و شام، سیب میل می کند یا رژیم سوپ کلم یا رژیم بستنی!

فقط آب بدن را از دست می دهید

یک ماده غذایی به تنهایی نمی تواند حاوی تمامی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین های مورد نیاز بدن باشد و افرادی که از این نوع رژیم های غذایی غیر اصولی پیروی می کنند با مشکلات فراوانی از جمله ضعف سیستم دفاعی بدن، مشکلات جسمی و روحی مواجه می شوند. کاهش وزن این افراد فقط در اثر از دست دادن آب بدن است، نه چربی. در نتیجه فرد با بازگشت به عادت های طبیعی زندگی، سریع دچار اضافه وزن می شود. علاوه بر این، رژیم های سخت و غیر اصولی در افرادی که سابقه دیابت نداشته اند ممکن است مقاومت به انسولین ایجاد و دیابت را آشکار کند.

و اما دیگر عوارض این رژیم ها…

رژیم های سخت و غیر اصولی بر قلب و دستگاه گوارش تاثیر ناخوشایندی به جا می گذارد به طوری که کاهش ذخایر پروتئین می تواند باعثبروز مشکلاتی نظیر افت فشار خون، ایست قلبی و سنگ کیسه صفرا شود. میزان کربوهیدرات کم این رژیم ها تحمل فرد به انجام فعالیت های بدنی را کاهش می دهد و کمبود میوه و سبزیجات در این رژیم ها باعثکاهش میزان مواد مغذی بدن و بروز یبوست می شود.

از دیگر عوارض ناشی از این رژیم ها، می توان به سفید شدن و ریزش موها، چروک شدن پوست بدن، صورت و دور چشم، بروز ترک های پوستی و شل شدن و خشکی پوست، کبودی و گودی دور چشم و پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها اشاره کرد.

چاقی می تواند علل مختلفی داشته باشد

عدم تناسب بین وزن و قد را، چاقی یا لاغری می نامیم که این عدم تناسب تغییراتی در مقادیر بیوشیمیایی مایعات بدن ایجاد می کند که می تواند عامل بروز ناتوانی ها و بیماری ها باشد. چاقی زمینه های مختلفی دارد و علت اتمام آنها فقط پرخوری نیست و گاه زمینه ژنتیکی، اختلال های غدد مثل وجود کیست تخمدانی و کم کاری تیروئید، اختلال های غدد هیپوتالاموس، هیپوفیز و فوق کلیوی، گسترش شهرنشینی، کاهش فعالیت های بدنی، گرایش به غذاهای آماده و فست فود می تواند عامل بروز چاقی باشد.

افزایش وزن می تواند بسیار خطرناک باشد

چاقی در زنان و مردان بالای ۴۵ سال، زمینه بروز بیماری های متابولیک متعددی را فراهم می کند. از عوارض چاقی می توان به افزایش فشار خون، بروز انواع بیماری های قلبی، تنگی رگ ها، بروز دیابت نوع دو، افزایش اسید اوریک خون، ناباروری و در نهایت بروز انواع سرطان ها اشاره کرد، بنابراین برای درمان چاقی بلافاصله باید اقدام کرد. اولین قدم در کاهش وزن، انجام آزمایش ها برای تشخیص زمینه چاقی است. چنان چه اختلال غددی عامل چاقی نباشد با کاهش مقدار کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی می توان از شر چاقی خلاص شد.

نکته های کلیدی

قبل از هر چیز بهتر است چند نکته کلیدی را رعایت کنید. اول از همه باید بدانید که مواد غذایی کم حجم اما حاوی انرژی فراوان، برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند، اصلاً مناسب نیستند. این افراد باید حجم وعده های غذایی خود را کم و تا جایی که امکان دارد از ظروف کوچک برای غذا خوردن استفاده کنند. باید آهسته غذا بخورند و قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید و تا جایی که امکان دارد مصرف چربی، قند و شکر را به حداقل برسانند. در ضمن رژیم غذایی بدون ورزش کارساز نیست، همان طور که ورزش نیز بدون رژیم، کارایی مثبت ندارد. ورزش یکی از اصولی ترین روش ها برای لاغری و دست یابی به اندامی ایده آل است.

هر چه با شدت تر، آسیب بیشتر

برای دست یابی به لاغری سریع، نباید بلافاصله شدت ورزشی را بیشتر کرد. شدت ورزشی فرآیندی است که ورزشکار باید آن را به تدریج به دست آورد. چنان چه شخصی بیشتر از توانش ورزش کند به بدن خود آسیب می رساند. اگر قصد لاغری دارید، باید ورزش را با شدت متوسط انجام بدهید و هر اندازه زمان ورزش را طولانی تر کنید، انرژی بیشتری از چربی تولید خواهد شد. افراد باید با تمرین های ایروبیک و ورزش های هوازی شروع کنند تا از چربی به عنوان یک منبع سوختی استفاده شود و کاهش وزن اتفاق بیفتد. به همین دلیل ترکیب فعالیت هوازی برای سوخت و ساز چربی همراه با یک فعالیت قدرتی مانند استفاده از وزنه های مختلف ورزشی، می تواند در این زمینه موثر باشد.

برای لاغر شدن چه باید کرد؟

برای رسیدن به تناسب اندام باید از رژیم غذایی اصولی پیروی کرد. یک رژیم غذایی اصولی ترکیبی از تمامی گروه های غذایی است که حاوی کربوهیدرات(نان، غلات، برنج و…) سالاد و سبزیجات، پروتئین(گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات)، میوه، لبنیات، مواد قندی(قند، شکر، شیرینی جات) و چربی البته به میزان بسیار کم است. با پیروی از برنامه غذایی اصولی و کاهش تدریجی وزن نرمال که مقدار آن سه تا شش کیلوگرم در ماه است می توان لاغری ماندگاری داشت علاوه بر این که احتمال بروز عارضه وجود ندارد و احتمال چاق شدن مجدد هم بسیار کم است.

سنجیده عمل کنید

اولین قدم برای دریافت رژیم غذایی اصولی مراجعه به متخصصان و کلینیک های تغذیه و رژیم درمانی است. یک متخصص برای ارزیابی وضعیت جسمی افراد حتماً باید فاکتورهای خونی(مثل قند، چربی خون و…)، میزان عملکرد هورمون ها و گاهی وضعیت دستگاه گوارشی را بررسی می کند. برخی از ترکیبات بدن از قبیل درصد چربی، ماهیچه، آب و استخوان در افراد مختلف متفاوت است به همین دلیل اندازه گیری آنها بسیار حائز اهمیت است.

فقط کافی است کمی راه بروید

بهترین ورزش برای تناسب اندام، پیاده روی است که شدت زیادی ندارد و باعثتند شدن ضربان قلب می شود و تحمل آن برای افراد راحت تر است.
زمان و میزان ورزش بستگی به گروه های سنی و سطح آمادگی جسمانی هر فرد متفاوت است اما به طور معمول باید از حدود سی دقیقه در روز شروع شود و هر دو هفته، ده دقیقه به زمان اضافه شود. سوخت و ساز قندها در دقایق اولیه ورزش بیشتر است. وقتی فرد شروع به پیاده روی می کند، ابتدا شصت درصد منابع قندی به انرژی تبدیل می شود و تنها چهل درصد چربی آب می شود، بنابراین هر چه زمان ورزش بیشتر باشد چربی سوزی بیشتر اتفاق می افتد.

کافه زندگی / شماره اول / فروردین ماه ۹۳ / محمد آذرفر / صفحه ۶۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار