|
|
کدخبر: ۷۲۰۰۳

علت فراموش کردن وقایع و خاطره ها می تواند ریشه در مسائل مختلفی داشته باشد که در این تست به رایج ترین آن خواهیم پرداخت. اکنون زمان آن رسیده که حافظه خود را محک بزنید.

به گزارشامید، فراموشی یکی از معضلات مهم دنیای امروز است که بسیاری از زنان و مردان را درگیر خود می کند. تحقیقات و مکالمات گسترده ای در مورد علت اصلی این بیماری صورت گرفته اما تاکنون محققان به یک پاسخ کامل و قانع کننده دست نیافته اند. علت فراموش کردن وقایع و خاطره ها می تواند ریشه در مسائل مختلفی داشته باشد که در این تست به رایج ترین آن خواهیم پرداخت. اکنون زمان آن رسیده که حافظه خود را محک بزنید.

۱. آیا «کودک مغز» یک استعاره لفظی است؟


الف. بله
ب. خیر

با عرض پوزش از خانم ها، این استعاره معمولاً خطاب به آنها استفاده می شود. همچنین طبق برخی از افسانه ها زنان در دوران بارداری به دلیل رشد مغز جنین دچار کودک مغزی می شوند یعنی مغزشان کوچکتر می شود. تمام این گفته ها و افسانه ها، بی اساس و اشتباه است چرا که مغز زنان نیز مانند مردان از الگوهای یکسان پیروی می کند.

۲. افراد پس از اعتیاد به مواد مخدر دچار مشکلات حافظه ای می شوند.


الف. بله
ب. خیر

استعمال مواد مخدر می تواند در یادگیری و حافظه افراد آثار منفی به جا بگذارد که این مشکل معمولاً طی چند هفته پس از آغاز اعتیاد بروز می یابد. البته نوع مواد مخدر و میزان مصرف آن می تواند در شدت گرفتن این عارضه نقش اساسی ایفا کند.

۳. افراد به مرور از دست دادن سلول های مغزی را از چه سنی تجربه می کنند؟


الف. ۲۰ سالگی
ب. ۳۰ سالگی
ج. ۴۰ سالگی

با کمال تعجب باید گفت که سلول های مغزی انسان از ۲۰ سالگی شروع به از بین رفتن می کنند که این چالش موجب می شود خاطرات جدید با تغییرات متفاوتی در ذهن ضبط شود. اما ورزش کردن، آواز، حل کردن جدول و روابط اجتماعی قوی می تواند در کاهش این روند تاثیر شگرفی داشته باشد.

۴. چرا گاهی اشعار ترانه های قدیمی را به خاطر داریم اما نام یک فرد را طی چند هفته اخیر فراموش می کنیم؟


الف. حافظه طولانی مدت قوی تر است.
ب. ترانه های قدیمی به دلیل خاطرات جوانی به یاد ماندنی ترند.
ج. هر دو مورد

حافظه دراز مدت عمیقاً در ذهن باقی می ماند. در واقع مغز انسان قادر به ساخت خاطرات جدید است اما به دلیل انحلال سلول های مغزی در سنین بالا، مغز همان حافظه طولانی مدت را بیشتر حفظ می کند، از سوی دیگر دوران جوانی همیشه پس از گذشت سال ها توسط انسان بازنگری و مرور می شود به همین دلیل خاطرات آن نیز همیشه با انسان باقی می ماند.

۵. با حذف وعده صبحانه، مغز ممکن است با چه مشکلی مواجه شود؟


الف. کسب امتیاز کمتر در آزمون سنجش IQ
ب. فراموش کردن بخش هایی از سخنرانی آماده شده برای روز

همیشه نصیحت های مادران را باید جدی گرفت. زمانی که برای امتحان آماده می شویم، مادر به ما گوشزد می کند صبحانه را فراموش نکن چون پاسخ سوالات را فراموش می کنی. مصرف یک وعده صبحانه خوب و سالم به مغز کمک می کند تا اطلاعات را به خوبی در ساعات اولیه روز با نظم و دقت بیشتر چیدمان کند در واقع تعادل فشارخون و افزایش خون رسانی به مغز در تقویت حافظه نقش اساسی را ایفا می کند.

۶. یک استرس یا هیجان ناگهانی حافظه را تقویت می کند؟


الف. بله
ب. خیر

گاهی اوقات یک اتفاق ناگهانی موجب بروز یک جرقه فکری در مغز شما می شود. حتماً شما این تجربه را قبلاً داشته اید. در واقع بدن در برابر یک استرس یا شوک ناگهانی واکنش نشان می دهد، گرچه در طولانی مدت با تکرار عوامل استرس از تمرکز در یادگیری کمتر شده و نتیجه معکوس را در پی دارد.

۷. قرص های خواب آور و آنتی هیستامین ها موجب آسیب رسانی به حافظه می شوند؟


الف. بله
ب. خیر

در حال حاضر میلیون ها نفر از داروهای خواب آور و آنتی هیستامین ها برای رفع اختلالات خواب و آلرژی استفاده می کنند. بررسی ها نشان می دهد این داروها باعثایجاد اختلالاتی در حافظه می شود. این نوع داروها به دلیل خاصیت اعتیادآور بر مغز اثر گذاشته و مانند مواد مخدر، حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد.

۸. زنان با شروع دوران یائسگی دچار ضعیف شدن حافظه می شوند؟


الف. بله
ب. خیر

یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی برگرفته از دوران قاعدگی در زنان رخ می دهد که این تغییرات هورمونی بر کل سیستم بدن تاثیر می گذارد که گر گرفتگی یکی از آنهاست. از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد حدود ۶۰ درصد زنان در دوران یائسگی فراموشی موقت را تجربه می کنند. خوشبختانه این فراموشی دائمی نیست و معمولاً یک سال پس از آغاز دوران یائسگی، حافظه به شرایط قبلی باز می گردد.

۹. افرادی که تمام روزهای زندگی خود را به یاد می آورند…


الف. ضریب هوشی بالاتری نسبت به دیگران دارند.
ب. مانند افراد دیگر از هوش برابر برخوردارند.
ج. مانند دیگران نمی توانند اعداد را به خاطر بسپارند.

کسانی که تمام اتفاقات روزمره را برای همیشه به خاطر می آورند از حافظه شخصی بسیار بالایی برخوردارند. آنها می توانند جزئیات کامل یک مهمانی را که ۲۰ سال پیش اتفاق افتاده به یاد بیاورند اما در حالت معمولی در مورد خاطرات کوتاه مدت و یادآوری اعداد، ضعیف هستند. رمز این نوع از حافظه مربوط به بزرگ شدن بخش هایی از مغز است که حافظه طولانی مدت را در خود جای داده است.

۱۰. در هنگام خواب مغز شدیداً مشغول…


الف. معرفی اطلاعات جدید به مغز است.
ب. ماندگار کردن حافظه در مغز است.
ج. قابل دسترس کردن حافظه برای شماست.

زمانی که شما در خواب عمیق به سر می برید مغزتان در حال ماندگار کردن خاطرات است. این در حالی است که معرفی اطلاعات به مغز و قابل دسترس کردن حافظه همگی در زمان بیداری اتفاق می افتد البته برای بهره مندی از یک حافظه خوب و قوی هر سه مرحله ذکر شده لازم و ضروری است. به هر حال بهتر است زمان خواب خود را به طور دقیق تنظیم کنید تا با این کار در تقویت حافظه تان سهم داشته باشید.

۱۱. آیا افراد مبتلا به فیبرومالیژیا دچار اختلالات حافظه هستند؟


الف. بله
ب. خیر

این افراد دچار دردهای مزمن و پیچیده ای هستند که می تواند مغز را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. این افراد دچار مشکلاتی مانند به یاد آوردن اسامی افراد یا چهره آنها و عدم چیدمان صحیح کلمات در حین صحبت کردن می شوند. در این گونه افراد سیگنال های درد موجب فعالیت بیش از حد مغز می شود و به همین دلیل آن را دچار اختلال می کند.

۱۲. حل کردن جدول به منظور تقویت حافظه تنها از ۳۰ سالگی به بعد موثر است.


الف. صحیح
ب. غلط

بررسی های جامع نشان می دهد افرادی که همیشه مشغول حل کردن جدول یا پازل هستند روند نزول حافظه در آنها ۲ سال و نیم دیرتر از افراد دیگر است.

این مسئله صرف نظر از تحصیلات یا شغل آنهاست. محققان بر این باورند که فعالیت هایی مانند مطالعه، یادگیری موسیقی و آواز و همچنین ورزش منظم همگی در کاهش روند زوال تعقل تاثیر گذارند.

آرامش / شماره ۱۲ / نیمه اول مرداد ماه ۹۲ / مترجم: لیلا محسنی / صفحه ۸۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار