|
|
کدخبر: ۸۷۲۴۸

یکی از دلایل اصلی مخالفت با فست فودها در سطح جهانی، مواد تشکیل دهنده آنهاست.

به گزارشامید، همیشه وقتی پای نقد به میان می آید، عده ای به شدت طرفدار موضوع مورد نقد هستند و به قول خودمان قصد کوتاه آمدن هم ندارند و آنقدر تصویر خوبی از موضوع در ذهن دارند که نقد بر آن را کاری بیهوده می دانند! در مورد فست فودها هم، هستند کسانی که بتوانند فهرستی بلند بالا از مزایای آنها در دنیای سریع و پیش رونده امروز بگویند. از اینکه دیگر دوره قرمه سبزی و آبگوشت گذشته و کسی وقتی برای طبخ این غذاها ندارد، جدا از تمامی این مسائل، قصد داریم نقدی مختصر و البته از دیدگاه سلامت بر فست فودها یا به قول یکی از دوستان، جانک فودها بنویسیم.

یکی از دلایل اصلی مخالفت با فست فودها در سطح جهانی، مواد تشکیل دهنده آنهاست. جدا از نوع گوشتی که مثلاً در سوسیس، کالباس و همبرگرها استفاده می شود، که هم نوع و هم درصد واقعی آن جای بحثمفصل دارد، در فرآیند تولید به آنها مواد نگهدارنده می افزایند که باعثماندگاری بیشتر این محصولات و فاسد نشدن آنها می شود. شاید بپرسید اینکه بد نیست؟ در فرآیند تولید و آماده سازی فست فودهایی مثل سوسیس و کالباس از دو ماده به نام نیترات و نیتریت استفاده می شود. در واقع این دو ماده مانع از رشد باکتری های خطرناکی چون کلیستریدیوم بوتولینوم شده و در ترکیب با گوشت باعثایجاد رنگ صورتی دلپذیری می شوند؛ اما همین نیترات ها و نیتریت ها، ارتباطی مستقیم با سرطان زایی در انسان دارند، البته نیترات به تنهایی آسیب خاصی در زمینه سرطان به همراه ندارد، اما مشکل از جایی شروع می شود که به نیتریت تبدیل شود. هنگام حرارت دادن در درجات بالا و سرخ کردن فست فودها، نیتریت با ترکیباتی به نام «آمین های ثانویه» ترکیب و باعثایجاد «نیتروز آمین ها» می شود که بسیار سرطان زا هستند. در واقع نه می توانیم سوسیس و کالباس بدون مواد نگهدارنده پیدا کنیم و نه می توان از سرخ کردن آنها جلوگیری کرد. پس با مصرف زیاد فست فودها، به آسانی احتمال ابتلا به سرطان را در خودمان به مرور افزایش می دهیم.

بحثدیگر ابتلا به چاقی است. در یک تعریف ساده در عموم موارد، چاقی و اضافه وزن در حالتی اتفاق می افتد که تعادلی بین میزان انرژی دریافتی بدن و میزان مصرف انرژی وجود نداشته باشد و در واقع کالری های دریافتی بیش از کالری های مصرف شده باشند. فست فودها مقدار زیادی چربی دارند و علاوه بر چربی و کالری های موجود در این نوع غذا، قند بسیار بالا در نوشابه ها، چربی و قند بالا در سس ها و پنیرهای پرچرب هم مطرح هستند که در مجموع حجم بسیار بالایی از انرژی را در یک وعده غذایی به بدن شما سرازیر می کند. وقتی این حجم بالا از انرژی را دریافت می کنید و جز فعالیت های عادی روزانه، برای مصرف این انرژی فعالیت یا ورزش خاصی انجام نمی دهید، و پر واضح است که در دراز مدت و البته به سرعت، وزن اضافه می کنید که این موضوع ارتباط مستقیم و آشکاری با بیماری های قلبی و عروقی دارد؛ اما همین مسئله در کودکان امروزی، کمی نگران کننده تر است. کودکان امروز که برخلاف نسل های پیشین، دیگر بازی هایشان فعالیت فیزیکی ندارد و محدوده به ویدیوگیم ها شده اند، با این سبک زندگی بی تحرک و غذاهای پرکالری چون فست فودها، چه آینده ای پیش روی خود خواهند داشت؟

اتاق سبز / شماره دوم / محمدرضا غفاری آرام / صفحه ۱۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار