|
|
کدخبر: ۸۷۲۹۱

به گزارشامید، هیچ چیز این زندگی به آنچه که آرزویش را داشتید یا آنچه که همسرتان وعده کرده بود شباهت ندارد؟ هر روز که می گذرد از مرد زندگی تان بیشتر فاصله می گیرید و سکوت یا جروبحثهای بی نتیجه و پایان ناپذیر به جان زندگی تان افتاده؟ اگر این حال و روز شماست، احتمالاً تاکنون به آخرین راه حل هم فکر کرده اید و واژه «جدایی» را حتی اگر به زبان نیاورده باشید، در ذهن خود زمزمه کرده اید. اما مراقب باشید! مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج وزارت ورزش و جوانان می گوید پس از گذشت یک سال ازطلاق، ۹۰ درصد خانم ها دوست دارند به زندگی قبلی شان برگردند. اما باید بدانید جدایی از شریک زندگی، برگشتن به روزهای مجردی نیست و ممکن است به هزار و یک دلیلی که فکرش را نمی کردید، از تصمیمی که گرفته اید پشیمان شوید. به همین دلیل می خواهیم به شما بگوییم در چه شرایطی از این جدایی پشیمان می شوید؛ در آخر هم چند نشانه خطر را برایتان بیان می کنیم.

اگر این نشانه ها را دارید، باید بیشتر فکر کنید

۱. دلیل واضحی برای طلاق گرفتن ندارید؟


می خواهید جدا شوید اما نمی توانید دلیل جدایی تان را در یک جمله بیان کنید؟ می خواهید زندگی دیگری را بسازید اما نمی دانید آن زندگی چه تفاوت هایی با رابطه فعلی تان دارد؟ اگر دلیل مشخصی برای جدا شدن ندارید، عجیب نیست که چند ماه بعد از جدایی دل تان برایهمسرو خانه مشترک تان تنگ شود. پس تا زمانی که نمی توانید یک دلیل مشخص برای ترک این خانه پیدا کنید، در کنار او بمانید و مشکلاتی را که انگیزه ادامه دادن را از شما گرفته اند کند و کاو کنید.

۲. یک شبه تصمیم گرفته اید؟


از هم پاشیدن یک زندگی مشترک و نقطه پایان گذاشتن برای یک رابطه، اتفاقی نیست که یک شبه و یک ماهه بخواهید برایش تصمیم بگیرید. اگر تصور می کنید زوج ایده آلی برای هم نیستید، ۶ ماه پیش از آنکه طلاق تان را ثبت کنید جدا از هم زندگی کنید. این ۶ ماه دوری به شما کمک می کند با شرایط واقعی بعد از جدایی آشنا شوید و توان تان برای عبور از مشکلات و تحمل دلتنگی را آزمایش کنید.

۳. جدول سود و زیان را تنظیم نکرده اید؟


پیش از آنکه جدا شوید، به آینده ای که قرار است بسازید فکر کنید؛ آینده ای که ممکن است در کنار همسرتان یا بدون او ساخته شود. برای اینکه محکم کاری کنید، یک جدول سود و زیان تنظیم کنید و تمام مزایا و معایبی را که با هم ماندن یا جدا شدن تان دارد در آن فهرست کنید. هنگام نوشتن این فهرست، با خودتان صادق باشید.
از خودتان بپرسید مزایا معایب
اگر طلاق بگیرم
اگر ادامه دهم
اگر با تغییر ادامه دهم

۴. همسرتان را با دیگری مقایسه می کردید؟


از زمانی که همسر یکی از دوستان تان را دیده اید، عشق تان به زندگی خودتان کمرنگ تر شده؟ به خود می گویید چرا همسر شما به اندازه او در کارهای خانه به شما کمک نمی کند یا چرا به اندازه او برای پیشرفت تحصیلی و شغلی تلاش نمی کند؟ مقایسه کردن همسرتان با دیگران، نه تنها نمی تواند زندگی شیرین تری را برایتان بسازد، بلکه ممکن است به جدایی منجر شود که تنها پشیمانی اش برایتان می ماند.

۵. استقلال مالی ندارید؟


داشتن دلیلی مشخص برای جدایی، نباید شما را به سمت طلاق بکشاند. قبل از آنکه پیشنهاد جدا شدن را با همسرتان مطرح کنید، به شرایط خود نگاه کنید. آیا توان اداره کردن زندگی خود بعد از جدایی را دارید؟ کجا قرار است زندگی کنید؟ از چه راهی می خواهید زندگی را بگذرانید؟ انتظار دارید خانواده تان به شما برای شروع کمک کنند یا روی مهریه حساب کرده اید؟ وابستگی مالی می تواند شما را از تصمیمی که گرفته اید پشیمان کند.

۶. بچه دارید؟


ممکن است فرزندتان با اینکه شما با فرد دیگری در آینده ازدواج کنید مخالفت کند و یا از اینکه او هم مثل بچه های دیگر، خانواده ای منسجم و خوشبخت ندارد عذاب بکشد. همه این مشکلات در صورتی که با خستگی شما از فراهم کردن امکانات زندگی برای فرزندتان همراه شود، می تواند ادامه مسیر در تنهایی را برایتان سخت تر کند. یادتان نرود بچه ها حتی اگر ۴۰ سال شان هم باشد، دوست دارند پدر و مادرشان را در کنار هم و خوشحال ببینند.

۷. خانواده تان از شما حمایت نمی کنند؟


حمایت خانواده در روزهای بعد از طلاق و موافقت یا احترام گذاشتن آنها به تصمیم شما می تواند در روزهای تنهایی به شما آرامش دهد. پدر و مادری که دیگر پیر شده اند، خسته اند و وضعیت مالی خوبی برای حمایت از شما ندارند، ممکن است احساس شرم را به شما منتقل و از جدایی پشیمان تان کنند. تصور اینکه با جدا شدن سربار آنها شده اید می تواند میل شما را به بازگشت تقویت کند. از طرف دیگر، تابو بودن جدایی در خانواده شما می تواند این احساس ناخوشایند را که با این تصمیم آبروی خانواده تان را برده اید به شما منتقل کند.

حالا کافی است چند خواهر مجرد هم در خانه داشته باشید تا تصور کنید با جدا شدن، راه آنها را برای داشتن یک ازدواج موفق سخت کرده اید و به همه احساس های ناخوشایندتان، عذاب وجدان هم اضافه کنید.

۸. دخالت دیگران شما را جدا کرده؟


جدا شده اید اما حالا که خوب فکر می کنید، می بینید مشکل زیادی با همسرتان نداشته اید اما دخالت های دیگران و حرف و حدیثهایشان شما را از هم جدا کرده است؟ اگر احساس کنید تصمیم تان برای طلاق احساسی بوده و با حذف دخالت های دیگران می توانستید سالیان سال در کنار هم باشید، فاصله ای تا پشیمانی بعد از طلاق ندارید. به همین دلیل است که به شما توصیه می کنیم پیش از جدایی راه را برای دخالت دیگران ببندید و به دنبال دلیل مشخصی برای رها کردن زندگی مشترک تان بگردید.

۹. تحمل فشارهای اجتماعی را ندارید؟


آمارهای طلاق به شکل حیرت آوری بالا رفته اما هنوز هم نگاه اجتماع به زن مطلقه، نگاهی آزاردهنده است. پیش از آنکه تصمیم به جدایی بگیرید، باید خودتان را برای برخوردها و قضاوت هایی که گاهی آزاردهنده می شوند آماده کنید. اگر تحمل این را نداشته باشید که خانواده دوستان مجردتان از رابطه شما با فرزندتان ناراضی باشند یا وقت پیدا شدن یک خواستگار ایده آل، همه آنچه که انتظارش را می کشیدید با شنیدن نام «مطلقه» خراب شود، تحمل دور ماندن از همسر سابق برایتان سخت تر می شود.

۱۰. خواستگارهای جدیدتان را با او مقایسه می کنید؟

مقایسه خواستگارهای جدید با همسر سابق معمولاً به نفع شریک قبلی زندگی تمام می شود. چرا که احتمالاً خواستگارهای جدید به خاطر بالاتر رفتن سن شما، سن بالاتری دارند و خبری از هیجان اولین ازدواج و عشق رویایی هم در شما نیست. در چنین شرایطی عجیب نیست اگر این پیشنهاد را با ازدواج قبلی تان مقایسه کنید و آرزوی برگشتن به آن زندگی را در سر بپرورانید.

اگر این نشانه ها را دارید، به طلاق نزدیکید!

۱. با هم صحبت نمی کنید؟


هزار دلیل برای دلخوری دارید اما حرفی از آنها نمی زنید؟ انبار شدن مشکلات و ناامیدی شما در تغییر همسرتان یا شرایط زندگی تان، می تواند زنگ خطری جدی باشد.

۲. در زندگی تان دخالت می کنند؟


حساب و کتاب زندگی مشترک از دست تان در رفته و پای نظرات و دخالت های دیگران به خانه شما وارد شده؟ هر زوجی با توجه به شرایط زندگی شان ممکن است شیوه ای متفاوت از دیگران را برای با هم بودن انتخاب کنند. پس نگذارید نصیحت های رنگارنگ و دخالت های هر روزه، به آنچه که در خانه دو نفره تان برای شما اهمیت دارد آسیب بزند.

۳. رازهای خانه تان را به دیگران می گویید؟


اگر شما هر روز سفره دل تان را پیش آدم های مختلف باز می کنید و از خانه مشترک تان شکایت می کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید زندگی تان هر روز شیرین تر شود. اگر پیش چشم دیگران با همسرتان بگومگو می کنید و رازهای زندگی مشترک تان را بازگو می کنید، باید هر چه زودتر از یک مشاور خانواده وقت بگیرید و مشکلات تان را با کمک او واکاوی کنید.

۴. عاشقانه به هم نگاه نمی کنید؟


داد و ستد عاطفی همان اتفاقی است که می تواند تحمل شما را در برابر مشکلات و چالش های زندگی مشترک بیشتر کند. اگر زمانی که همسرتان به خانه بر می گردد با یک لبخند به استقبالش نمی روید و وقت شام خوردن، نگاه مهربان تان را به چشم های هم نمی دوزید، مطمئن باشید هر روز بیشتر از قبل با خوشبختی فاصله می گیرید.

۵. اتاق خواب تان جدا شده؟


او شب ها جلوی تلویزیون می خوابد و شما در اتاق خواب؟ اگر به خاطر دلخوری از هم یا برای قضاوت هایی که در ساعت خواب و فعالیت های پایان شب دارید، دور از هم شب را به صبح می رسانید لازم است بیشتر نگران آینده زندگی مشترک تان باشید.

همیشه از همسرتان متوقع هستید؟


انتظارات غیرواقعی بلای رابطه های زناشویی است. اگر از همسرتان انتظاراتی دارید که با توانایی و شرایطش سازگار نیست، ممکن است عشق تان ته بکشد اما احتمال اینکه بعد از جدا شدن از او، به خاطر غیر منطقی بودن دلایل تان پشیمان شوید هم کم نیست.

ببخشید اما فراموش نکنید!


ما آدم های فراموش کاری هستیم که بعد از گذشت مدتی از روزهای سخت، گمان می کنیم اگر به شکلی متفاوت رفتار می کردیم یا اگر بیشتر تحمل می کردیم، کارمان به اینجا نمی رسید. همین حافظه ضعیف است که ممکن است بعد از طلاق پشیمان تان کند.

تندرستی / شماره ۱۳۷ / آذر ماه ۹۲ / بهاره اسلامی / صفحه ۴۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار