|
|
کدخبر: ۱۸۱۵۷۸

دونالد ترامپ با اعلام اینکه او در دیدار با پوتین با او در مورد کاهش اساسی تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو خواهد کرد هشدار داد که برخی در آمریکا تلاش دارند تا مانع بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو شوند.

به گزارش امیدنیوز  به نقل از رویترز، ترامپ و پوتین که بزرگترین زرادخانه های هسته ای جهان را در کنترل دارند قرار است تا روز دوشنبه در شهر هلسینکی فنلاند نخستین نشست دوجانبه رسمی خود را داشته باشند.

ترامپ روز جمعه در دیدار با ترزا می نخست وزیر انگلیس گفت: اشاعه تسلیحات هسته ای برای من امری رعب انگیز است و در واقع اصلی‌ترین مشکل جهان است. اگر بتوانیم کاری برای خلاص شدن از آنها به طور اساسی انجام دهیم این کار را می‌کنم اگرچه مانند یک رویا است اما قطعا این یکی از موضوعاتی است که من آن را در دیدار با پوتین مطرح می کنم.

ترامپ افزود: طراحی، ساخت و نگهداری تسلیحات هسته ای بسیار هزینه‌بر است اگر چه این کم‌اهمیت‌ترین ضرر آن است.

این در حالی است که ترامپ تا کنون در مورد توافقی که برای کنترل تسلیحات هسته ای با پوتین به دنبال آن است جزئیاتی ارائه نکرده است.

به گزارش ایسنا، دکترین جدید هسته ای آمریکا به روزرسانی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی و جایگزنی آنها را با تسلیحات هسته‌ای استراتژیک در برنامه این کشور قرار داده است که امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه کشورهایی مثل روسیه را برای آمریکا افزایش می‌دهد. در مقابل نیز ولادیمیر پوتین چند ماه پیش از یک موشک بالستیک قارپیما مجهز به کلاهک هسته‌ای پرده برداشت و این موشک وارد نیروهای هسته‌ای عملیاتی روسیه شد.

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حدود 15 هزار سلاح هسته‌ای در جهان وجود دارد که روسیه و آمریکا بیش‌ترین آنها را در اختیار دارند.

روسیه 7000 سلاح دارد که 1910 تای آن آماده پرتاب است و 2390 تای آنها ذخیره شده یا نیاز به برخی تعمیرات دارد و 2700 تا نیز از رده خارج شده یا در انتظار جداسازی هستند. پس از آن آمریکا با داشتن 6800 تا در رده دوم قرار داد که 1800 تای آن آماده پرتاب، 2200 تا ذخیره شده یا نیازمند تعمیر است و 2800 تا از رده خارج شده یا در انتظار جداسازی قرار دارند. فرانسه 300 سلاح هسته‌ای دارد که 290 تای آن آماده پرتاب و 10 تای آن ذخیره شده است. سپس چین با قرار داشتن در رده چهارم 270 سلاح دارد که گفته می‌شود تمامی آن ذخیره شده یا نیازمند مونتاژ هستند. انگلیس نیز با 215 سلاح در رده بعدی است که 120 تا آماده پرتاب و 95 تای آن ذخیره شده یا نیازمند تعمیر است.

پیمان استارت نو به ) New START ( پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان آمریکا و روسیه است.

رییس‌جمهور آمریکا و همتای روسی وی 8 آوریل 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و یک پیمان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود امضا کردند .

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر 1550 کلاهک را مستقر کنند؛ حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال 2002 .

معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به "استارت"، در سال 1991 منعقد شد و در دسامبر 2009 منقضی شد .

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا و دیمیتری مدودوف رییس‌جمهور روسیه پیمان جایگزین معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت ( را در شهری که اوباما در سخنرانی سال گذشته خود در آن خواستار جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای شد، امضا کردند .

امضای این پیمان جدید در قلعه پراگ و پس از دیدار رو در روی سران آمریکا و روسیه که در آن روی برنامه هسته‌ای ایران، ناآرامی‌های سیاسی در قرقیزستان و دفاع موشکی آمریکا در اروپا بحث و تبادل نظر شد رخ داد .

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار