|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۰۵

همه آنچه که باید در مورد عناب بدانید

عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن به نظر در آسیای جنوبی بین لبنان، جنوب غرب افغانستان، شمال هن ، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین است و خراسان جنوبی را قطب تولید عناب کشور ایران می‌دانند. برای آشنایی بیشتر با این گیاه خوشمزه با ما همراه باشید

 

عناب میوه درختچه‌ای متوسط است که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب در مناطق گرمسیر و خشک روییده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکلی دارد که در زمستان می‌ریزند. میوه عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی است، در ابتدا سبز و گرد بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده، زیتونی شکل و چروک می‌شوند.

عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن به نظر در آسیای جنوبی  بین لبنان، جنوب غرب افغانستان، شمال هن ، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین است و خراسان جنوبی را قطب تولید عناب کشور ایران می‌دانند.

از عناب می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد: آبنبات‌های طعم‌دار، به‌صورت شربت، به‌صورت طعم‌دهنده و اسانس درون انواع چای و دمنوش و کیک و... همچنین به‌صورت کنسرو شده و گاهی به‌صورت عادی و به عنوان تنقلات استفاده می‌شود.

از خواص عناب تازه می‌توان به خواص درمانی آن برای آرامش‌بخشی و ضد بدخلقی نام برد و در طب سنتی چینی و کره از آن به‌عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود، استفاده می‌‌کنند. این گیاه باعث تقویت معده و طحال و سیستم گوارشی شده است و برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. از دیگر خواص عناب می‌توان به تصفیه خون و دفع سموم بدن اشاره کرد.

همچنین گیاه عناب از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید و در موارد مراقبت‌ها و درمان‌های پوست، عناب سبب روشنی پوست می‌شود.

از دیگر خواص عناب تازه می‌توان به خواصی چون خونساز بودن و ملین بودن اشاره کرد. همچنین عناب دارای لعاب بسیار زیادی است و سینه را نرم می‌نماید. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها خواهد شد. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی است و همچنین  باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.

برگ‌های درختچه این گیاه نیز فواید بسیاری داشته و از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. همچنین عناب با دارابودن مقادیر بسیار بالای ویتامین ‌K در موارد خونریزی و انعقاد خون بسیار مفید است. عناب دارای پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامینC  است و در سرماخوردگی نیز خاصیت دارویی دارد. در طب اسلامی نیز از عناب به عنوان ماده‌ای جهت پاکسازی خون و از بین برنده جوش صورت استفاده می‌شود.

از خواص دیگر عناب می‌توان به خواص آن برای جلوگیری و درمان بیماری‌های رحم، گردن رحم و تخمدان‌ها مانند سرطان و افزایش قطر آندومتر رحم، سندرم پلی کیستیک تخمدان که مهم‌ترین علل نازایی است و همچنین تنظیم سیکل سلولی اشاره کرد. بنابراین خواص عناب برای زنان مربوط به رحم و تخمدان‌ها است که با ارتقای سلامت این اندام‌های داخلی به پیشگیری از سرطان ویا نازایی کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف به‌اندازه عناب برای خانم‌ها و به‌خصوص خانم‌های جوانی که به دلیل ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان، قاعدگی نامنظمی دارند؛ ضروری است.

همانطور که گفته شد عناب علاوه بر فواید بسیار زیاد برای دستگاه گوارش، مشکلات قلبی، قند و انعقاد خون، سرماخوردگی، ضد التهاب و ضدسرطان بودن، پوست و مو، مشکلات رحم، دندان‌ها و آرامش‌بخشی برای پاکسازی کبد و تنظیم آنزیم‌های کبدی نیز بسیار مفید است و با کاهش میزان آنریم‌های کبدی که نشانگر آسیب‌های بافتی هستند؛ آن را در برابر بیماری‌های کبدی محافظت کرده و همچنین از کبد چرب جلوگیری و آن را درمان می‌کند. به دلیل اینکه از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم‌های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می‌خواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را انجام دهید، بهتر است مصرف عناب را به مدت چند روز قطع نمایید تا جواب آزمایش شما دقیق‌تر باشد.

 

 

PicsArt_02-26-03.11.21

 

 

خواص عناب برای کلیه

این گیاه دارویی به علت دارا بودن خاصیت‌های متفاوت از جمله لعاب زیاد، باعث افزایش میزان مصرف آب شده و به دلیل افزایش ادرار در بیماری‌های کلیوی از جمله دفع سنگ‌های کلیه نیز بسیار مفید است. بنابراین یکی از مهم‌ترین خواص عناب برای کلیه کمک به دفع سنگ کلیه از طریق افزایش میزان ادرار در فرد است. جالب است بدانید، در خانم‌هایی که به سوزش یا مشکلات خفیف عفونتی در واژن مبتلا هستند؛ مصرف عناب می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا برای درمان عفونت‌های خفیف تنها مصرف آب زیاد و ادرار، می‌تواند به پاکسازی عفونت کمک کند. بنابراین یکی دیگر از خواص عناب برای زنان ادرارآوری عناب و کمک به بهبود عفونت خفیف اندام تناسلی است.

 

عوارض عناب

در بخش های قبلی به خواص عناب اشاره کردیم که نشان می‌داد عناب برای تمام ارگان‌های بدن اهمیت دارد. همانطور که می‌دانید هیچ ماده غذایی کاملا بدون عوارض نیست و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد ایجاد مشکل نماید. عناب نیز از این قاعده مستثنی نیست. از عوارض عناب نیز می‌توان به بالا بودن میزان ویتامین K اشاره کرد. به علت دارا بودن ویتامینK  زیاد، بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند ویا مشکلات انعقادی دارند، از مصرف آن پرهیز نمایند.

همچنین یادآوری شده است که زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود و عناب در اشخاص سرد مزاج، تولید گاز و نفخ می‌کند و این گونه افراد باید عناب را با مویز میل نمایند تا به عنوان مصلح آن عمل کند.

رژیم غذایی

با اصلاح رژیم غذایی و اضافه کردن مواد غذایی که خواص بسیاری دارند، همچون عناب، می‌توانید به ارتقای سلامت جسمانی خود کمک کنید. همچنین باید توجه کنید که تنها مصرف یک نوع ماده، حتی اگر کاملا برای شما مفید باشد، نمی‌تواند نیاز شما را به مواد مغذی برطرف نماید. به همین دلیل همواره برای کاهش وزن و لاغری ویا برای تغییر سبک زندگی از رژیم‌ها غذایی استفاده نمایید که به شما کمک کنند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را در طی روز جذب نمایید و در عین حال از پرخوری دوری کنید.

حیدر عظمایی‌ محقق و پژوهشگر طب  سنتی‌  درباره‌ عناب‌ اظهار کرد: عناب‌ طبع‌ معتدل‌ و مرطوب‌ دارد،  همچنین‌ حاوی سدیم‌، پتاسیم‌، کربوهیدرات‌، پروتئین، کلسیم‌، منیزیم‌، آهن‌، ویتامین‌ A، C ، B6، B12 و املاح‌ است‌.

وی بیان کرد: عناب‌ به علت‌ داشتن لعاب‌ زیاد سینه‌ را نرم‌ می‌کند‌، اگر عناب‌ را‌ با آب‌ یا شیر‌ بجوشانند‌ و سپس‌ آن را میل‌ کنند‌ این محلول‌ خاصیت‌ ملینی‌ پیدا می‌کند‌. عناب‌ همچنین‌ مدر‌ است‌ و خون را پاکسازی‌ و تصفیه‌ می‌کند‌.

این محقق‌ و پژوهشگر‌ طب‌ سنتی افزود: عناب ضد سرفه  است‌ و درد‌ سینه را برطرف‌ می‌کند، افراد‌ برای رفع‌ سرفه‌، سرما‌خوردگی‌، خلط‌ و تسکین‌ علائم‌ آسم‌ باید‌ به مقدار‌ مساوی‌ از گیاهانی مانند آویشن‌ شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، قدومه‌ شیرازی‌، بارهنگ‌ و هفت عدد عناب‌ را با هم ترکیب‌ کنند و در طول روز‌ این معجون را‌ میل‌ کنند‌، اشخاص‌ باید‌ استفاده از این ترکیب‌ را به مدت سه تا هفت روز‌ ادامه بدهند‌ این معجون مانند یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ گیاهی‌ عمل‌ می‌کند‌.

عظمایی‌ تأکید‌ کرد: عناب آرامبخش‌ و خواب‌آور است، جوشانده پوست درخت‌ عناب‌ سبب‌ درمان‌ اسهال‌ می‌شود‌، برای معالجه و التیام‌ زخم‌ها افراد باید‌ پودر ریشه‌ خشک شده عناب را بر روی‌ محل مورد نظر‌ بپاشند‌، عناب همچنین‌ تأثیر‌ بسزایی‌ در رفع خستگی‌ دارد‌.

وی‌ تصریح‌ کرد‌: جوشانده عناب‌ گرفتگی صدا را برطرف‌ می‌کند‌، برای این منظور‌ افراد باید 50 تا 100 گرم عناب را در یک لیتر‌ آب حرارت ملایم‌ بجوشانند‌ تا حجم آب دو  سوم‌ شود، سپس این جوشانده را روزانه سه تا چهار استکان میل کنند عناب دستگاه هاضمه و حافظه را تقویت‌ و کم اشتهایی‌ را برطرف‌ می‌کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی‌ با اشاره به نقش مؤثر عناب در رفع غمگینی‌، گفت: هر گاه افراد‌ احساس غمگینی‌ می‌کنند باید یک فنجان از دم کرده عناب را بنوشند‌، برای درمان سرطان‌ها نیز اشخاص‌ باید آب عناب را با کاهو میل کنند.

عظمایی‌ اظهار کرد: افراد برای پاکسازی‌ کبد‌، دستگاه تنفس و تقویت‌ بدن‌ باید 20 عدد عناب را به همراه 30 عدد مو‌یز بی‌ دانه‌، 30 عدد سپستان‌ و 17 گرم گل بنفشه‌ در نیم لیتر آب خیس کنند و بگذارند‌ تا صبح باقی بماند سپس آن را صاف‌ کنند و با 50 گرم شیرخشت‌ و 50 گرم ترنجبین‌ مخلوط‌ کنند تا کاملاً حل شود، در نهایت کمی گلاب به این محلول اضافه و آن را میل کنند.

وی عنوان کرد: میوه عناب سرشار از ویتامین‌ C است، به همین علت موجب تقویت‌ سیستم‌ ایمنی بدن می‌شود، مصرف عناب با زنجبیل‌ تأثیر بسزایی در تقویت دستگاه گوارش دارد، عناب همچنین‌ قند و چربی خون را کنترل می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی‌ افزود: عناب محافظ کبد است، همچنین‌ سبب‌ کاهش‌ چربی کبد نیز می‌شود‌ ،مصرف عناب‌ برای افرادی که دچار بواسیر‌ هستند، مفید است‌. استفاده از عناب همچنین‌ سردرد‌های ناشی از غلبه‌ صفرا را نیز تسکین می‌دهد‌ برای این منظور‌ افراد باید‌ پنج گرم از هر یک از گیاهان پوست هلیله‌ زرد‌، هلیله‌ کابلی‌ ( سیاه‌ )، تمبر‌ هندی، عناب‌، گل بنفشه‌، سپستان‌ و تخم خیار را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه‌ آرام بجوشانند‌، سپس آن را صاف و روزانه‌ سه استکان میل کنند‌.

 

 

اینجا بخوانید:

همه انچه که باید در مورد گوجه فرنگی بدانید

 

 

عظمایی‌ تأکید کرد: مصرف عناب‌ با زرشک‌ آبگیری‌ ( زرشک سیاه ) نقش مؤثری‌ در کاهش فشار خون دارد، مبتلایان به سنگ صفرا‌ باید 50 گرم عناب را با 100 گرم عرق‌ بیدمشک‌ و 100 گرم عرق کاسنی‌ مخلوط‌، سپس آن را صاف و روزانه سه بار هر بار 2 قاشق‌ غذاخوری‌ از آن را میل کنند‌. عناب خشک شده خاصیت‌ بیشتری‌ در مقایسه‌ با عناب تر دارد.

وی درباره‌ ضررهای‌ ناشی از مصرف عناب یادآور شد: مصرف عناب در افراد سرد مزاج موجب نفخ‌ و باد شکم می‌شود، بنابراین این اشخاص باید عناب را همراه با عسل یا مویز‌ مصرف کنند، زیاده‌روی در استفاده از عناب باعث کاهش قوای جنسی‌ می‌شود به همین علت اشخاص باید‌ عناب را همراه با عسل میل کنند.

هانیه ناصری  گفت:این میوه خشک تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک می‌کند عناب در درمان نامرتب بودن ضربان قلب ،خستگی اعصاب ،عرق شبانه وتعرق زیاد بدن نیز استفاده می‌شود.

 

 

PicsArt_02-26-03.11.06

 

این کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد نرم کننده سینه است و آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند، بیان کرد: این میوه خشک ملین است و اگر آن را با آب یا شیر بجوشانیم خاصیت ملین بودن آن بیشتر هم خواهد شد.

ناصری عناب را خواب‌آور و درمان کننده بی‌خوابی دانست که این خاصیت در هسته عناب بیشتر است برای برطرف کردن ورم چشم، عناب را به چشم بمالند.

ناصری تقویت دستگاه هاضمه، تقویت حافظه و درمان کم‌اشتهایی را از دیگر خواص عناب برشمرد.

وی در خصوص خواص خود گیاه و درخت عناب نیز افزود: جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است، به علاوه ریشه گیاه در درمان سوء هاضمه مفید است جوشانده ریشه به پودر تبدیل می‌شود و برای زخم‌ها ودمل های کهنه مفید است.

 

ناصری ادامه داد:آب عناب با کاهو برای درمان سرطان مفید است، همچنین برگ‌های آن بند آورنده خون و تب بر است و به شکل ضماد در درمان ادرار بندی به کار گرفته می‌شود.

عناب ملین احشا، مسهل اخلاط رقیق و منضج اخلاط غلیظ است و از غلیان خون می‌کاهد. اکثر حکمای طب ایرانی در مصرف عناب به عنوان یک داروی ضدسرفه و نیز در رفع خشونت سینه و درمان بیماری‌های ریوی و انواعی از آسم اتفاق نظر دارند. عناب جزو یکی از چهار میوه یا اربعه الصدریه موثر در بیماری‌های ریوی که شامل مویز، انجیر، خرما و عناب است، به شمار می‌رود. صاف‌کننده خون و مولد خون صالح بوده و برای درد کلیه، مثانه، بیماری‌های کبد و ناراحتی‌های مقعد مفید است.

از لوسیون عناب می‌توان در درمان و جوش‌خوردگی هر چه سریع‌تر شکستگی‌های استخوان سود برد. برای کاهش حس چشایی و بی‌حس کردن زبان نیز می‌توان چند برگ از آن را جوید. حتی عصاره آب برگ عناب برای رفع خارش بدن مفید است. می‌توان از پودر برگ خشک شده آن برای درمان زخم‌هایی که دیر بهبودی می‌یابند، استفاده کرد.

علاوه بر اینها، جوشانده عناب در از بین رفتن تب مفید است. و مصرف عناب خشک و نارس، باعث بهبود اسهال می‌شود و بهترین زمان مصرف آن قبل از صرف وعده‌های غذایی است.

 

مطالعات فیتوشیمیایی روی بخش‌های مختلف این گیاه شامل برگ، دانه، میوه، پوست و ریشه نشان می‌دهد که این گیاه دارای خواص دارویی بوده و برای اختلالات گوارشی، ضعف، ناراحتی‌های کبد، چاقی، ناراحتی‌های ادراری، دیابت، عفونت‌های پوستی، تقویت اشتها، از بین بردن تب و نیز درمان بیماری‌هایی مانند فارنژیت، برونشیت، کم‌خونی، اسهال و بی‌خوابی استفاده می‌شود.

 

PicsArt_02-26-03.10.50

 

بذرهای این گیاه دارای اثرات ضد اضطرابی بوده و در کاهش فشارخون نقش دارند. علاوه بر این اسانس استخراج شده از بذرهای گیاه در تقویت و رویش موی سر موثر است. همچنین میوه‌های گیاه برای تصفیه خون و بهبود عمل هضم استفاده می‌شوند. از دیگر خواص دارویی این گیاه می‌توان به اثرات ضددرد، ضددیابت، ضدمیکروب، اثرات آنتی‌اکسیدانی و تسکین‌دهندگی آن اشاره کرد. علاوه بر این دارای ویتامین‌های A ، C و B2 و نیز مقادیر قابل توجهی کلسیم و آهن است.

مطالعات فیتوشیمیایی روی بخش‌های مختلف این گیاه شامل برگ، دانه، میوه، پوست و ریشه نشان می‌دهد که این گیاه دارای خواص دارویی بوده و برای اختلالات گوارشی، ضعف، ناراحتی‌های کبد، چاقی، ناراحتی‌های ادراری، دیابت، عفونت‌های پوستی، تقویت اشتها، از بین بردن تب و نیز درمان بیماری‌هایی مانند فارنژیت، برونشیت، کم‌خونی، اسهال و بی‌خوابی استفاده می‌شود.

ارتفاع درخت عناب به 8-6 متر می‌رسد که به خشکی مقاوم بوده و به اشکال تیغ‌دار و بدون تیغ دیده می‌شود. برگ آن کوچک، متناوب و دندانه‌دار است. گل‌های درخت عناب، کوچک و به رنگ سبز روشن مایل به زرد هستند که در کنار برگ‌ها گرد آمده است.

میوه عناب به رنگ قرمز و تخم‌مرغی که نوعی از آن به اندازه خرما و نوعی دیگر به اندازه فندق بوده و طعم هر دو نوع کمی شیرین و لعاب‌دار و دارای یک هسته مانند هسته سنجد است. و از دیگر نام‌های عناب می‌توان به شیلانه، سیلانه، شیلانک، اون‌ناف، زوزوب، سیب‌کوهی، آون‌نافدار، طبرخون، ارج و همچنین سنجد جیلان، سنجد گرگان و کندر اشاره کرد. ضمن اینکه این درخت بومی مناطق گرمسیر است که در شمال آفریقا، جنوب اروپا، نواحی مدیترانه‌ای و مناطق معتدل آسیا می‌روید. در ایران نیز در سواحل دریای خزر، دامنه نیل کوه در مینودشت، کوکلان گرگان، در کردستان و سردشت و همچنین لرستان و بختیاری و در الموت و خراسان و بلوچستان و کرمان شاهد رویش خودرو آن هستیم.

عناب رسیده و شیرین، بهترین نوع این میوه است و مصرف عناب خشک بهتر از نوع تازه آن است و تا دو سال می‌توان آن را مصرف کرد.

 

عناب در احادیث و روایات

 

از پیامبر خدا «ص» نقل است که: «عناب تب را می‌برد.»

در جای دیگری نقل شده که امیر مؤمنان علی (ع) به خواب شخصی که چشمانش سفید شده بود و چیزی نمی‌دید آمد و فرمود: عناب را نرم کن و با آن سرمه بکش. راوی می‌گوید عناب را با هسته‌اش نرم کردم و سرمه کشیدم، چشمانم خوب شد.

توضیح این که عناب چون رو به خنکی است، برای التهاب چشم می‌تواند خوب باشد. اما مصرف خودسرانه آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. باید توجه داشت، وجود چنین احادیثی، دلیل بر اجرای مفاد آن توسط افراد نمی‌باشد.

 

احادیث طبی پس از سند شناسی و اطمینان از صحت صدور از حضرت معصوم، باید از نظر زمان و مکان و مورد نیز کاملاً بررسی شوند و الزاماً قابل تعمیم و اجرا نمی‌باشند. مخصوصاً در موارد حساس مثل چشم. تجویز گیاهان دارویی فقط باید توسط پزشک حاذق در امر طب سنتی باشد. از امام صادق (ع) نقل است: برتری عناب بر دیگر میوه‌ها، به سان برتری ما بر دیگر مردمان است.

خاصیت جالب عناب این است که مواد غلیظ و سفت موجود در بدن را نرم می‌کند و آن‌ها را آماده دفع می‌کند و از طرف دیگر اخلاط و مواد رقیق مانند صفرا که سوزش ایجاد می‌کند را کمی قوام می‌دهد و دفع می‌کند.

 

عناب ملین احشا، مسهل اخلاط رقیق و منضج اخلاط غلیظ است و از غلیان خون می‌کاهد. اکثر حکمای طب ایرانی در مصرف عناب به عنوان یک داروی ضدسرفه و نیز در رفع خشونت سینه و درمان بیماری‌های ریوی و انواعی از آسم اتفاق نظر دارند. عناب جزو یکی از چهار میوه یا اربعه الصدریه مؤثر در بیماری‌های ریوی که شامل مویز، انجیر، خرما و عناب است، به شمار می‌رود. صاف کننده خون و مولد خون صالح بوده و برای درد کلیه، مثانه، بیماری‌های کبد و ناراحتی‌های مقعد مفید است.

عناب برای گلو، ریه و سینه بسیار مناسب است و برای افرادی که سخنران، قاری یا مداح هستند و زیاد از حنجره خود استفاده می‌کنند، مناسب است که گه گاهی از آن استفاده کنند

 

برای مشکلاتی که ناشی از حرارت است مانند سوزش ادرار، سوزش مقعد و خارش زیرپوستی می‌تواند مفید باشد. همچنین برای حرارت کبد هم بسیار مناسب است.

 

عناب می‌تواند در رفع خستگی بسیار مفید باشد. اما افرادی که سردی مزاج دارند هر روز نباید بخورند.

 

افراد می‌توانند 3-2 عدد عناب را با 1 قاشق زرشک در یک فنجان آب به مدت چند ساعت خیس کنند و بعد آن را له و مخلوط کرده و از صافی رد کنند. مایع به دست آمده که خنک است برای صفرا و جوشش خون و تشنگی زیاد در فصل تابستان و اقلیم گرم بسیار مفید است.

از لوسیون عناب می‌توان در درمان و جوش‌خوردگی هر چه سریع‌تر شکستگی‌های استخوان سود برد. برای کاهش حس چشایی و بی‌حس کردن زبان نیز می‌توان چند برگ از آن را جوید. حتی عصاره آب برگ عناب برای رفع خارش بدن مفید است. می‌توان از پودر برگ خشک شده آن برای درمان زخم‌هایی که دیر بهبودی می‌یابند، استفاده کرد.

عناب و کاهش تب

علاوه بر این‌ها، جوشانده عناب در از بین رفتن تب مفید است. و مصرف عناب خشک و نارس، باعث بهبود اسهال می‌شود و بهترین زمان مصرف آن قبل از صرف وعده‌های غذایی است.

درمان شقاق سینه با عناب

 

PicsArt_02-26-03.10.21

 

در مطالعات انجام گرفته لوسیون میوه عناب، بر کاهش درد نوک سینه که در هنگام شقاق ایجاد می‌شود، مؤثرتر از شیر مادر است. و نتایج مطالعه دیگری نشان داده، مصرف 10 گرم میوه عناب به مدت 8 هفته باعث کاهش قند خون ناشتا، مقاومت به انسولین و نیز کاهش وزن و BMI در خانم‌های یائسه شده است. همچنین عصاره عناب در جلوگیری از آسیب ساختمانی ناشی اتانول در سلول‌های کبدی نقش دارد.

عناب برای گلو و حنجره

عناب برای گلو، ریه و سینه بسیار مناسب است و برای افرادی که سخنران، قاری یا مداح هستند و زیاد از حنجره خود استفاده می‌کنند، مناسب است که گه گاهی از آن استفاده کنند. چون رو به خنکی نیز می‌باشد برای سوزش و گرفتگی گلو که ناشی از حرارت و خشکی (به دنبال استفاده زیاد از حنجره) باشد، مناسب است.

تأثیر عناب بر اضطراب

بذرهای این گیاه دارای اثرات ضد اضطرابی بوده و در کاهش فشارخون و افزایش قوای جنسی نقش دارند. علاوه بر این اسانس استخراج شده از بذرهای گیاه در تقویت و رویش موی سر مؤثر است. همچنین میوه‌های گیاه برای تصفیه خون و بهبود عمل هضم استفاده می‌شوند. از دیگر خواص دارویی این گیاه می‌توان به اثرات ضددرد، ضددیابت، ضدمیکروب، اثرات آنتی‌اکسیدانی و تسکین‌دهندگی آن اشاره کرد. علاوه بر این دارای ویتامین‌های A، C و B2 و نیز مقادیر قابل توجهی کلسیم و آهن است.

مطالعات فیتوشیمیایی روی بخش‌های مختلف این گیاه شامل برگ، دانه، میوه، پوست و ریشه نشان می‌دهد که این گیاه دارای خواص دارویی بوده و برای اختلالات گوارشی، ضعف، ناراحتی‌های کبد، چاقی، ناراحتی‌های ادراری، دیابت، عفونت‌های پوستی، تقویت اشتها، از بین بردن تب و نیز درمان بیماری‌هایی مانند فارنژیت، برونشیت، کم‌خونی، اسهال و بی‌خوابی استفاده می‌شود.

* توصیه می‌شود عناب بیشتر از پنجاه عدد مصرف نشود چراکه مصرف بیش از این مقدار، دیرهضم است و منجر به نفخ می‌شود. البته برای رفع این عوارض می‌توان آن را با شکر و مویز خورد.

* با توجه به اینکه عناب، کاهنده منی است حتماً باید با عسل مصرف شود و در صورتی که میوه عناب در دسترس نبود، می‌توان با مصرف گیاه سپستان از فواید آن بهره برد.

* طبیعت عناب، معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت است. اما ابوعلی سینا طبیعت آن را کمی سرد می‌داند و ابن نفیس در کتاب الشامل، عناب را گرم و خشک و رازی در کتاب الحاوی سرد و تر ذکر کرده است. اهوازی و هروی نیز در کتب خود عناب را میوه‌ای سرد و تر که مولد بلغم و دیرهضم است، یاد می‌کنند. از این رو کسانی که دارای مزاج سرد هستند، بهتر است عناب را با گلاب و شکر مصرف کنند.

 

PicsArt_02-26-03.08.50

 

* عناب یک دارو است و مردم باید توجه داشته باشند که مصرف هر روز آن توصیه نمی‌شود.

* عناب هیچ خاصیت غذایی ندارد و هضم سختی دارد. یعنی جرمی دارد که هضم آن را برای معده سخت می‌کند. بنابراین افرادی که مشکل هضم دارند نباید زیاد عناب استفاده کنند.

عناب میوه قرمز رنگ و به اندازه خرما می باشد، و همانند خرما دارای خواص بسیاری می باشد. عناب برای زنان دارای خواص بسیاری می باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

عناب میوه درختچه ای است به ارتفاع حدود ۱۰ متر که شاخه های فراهم و خار های بلند و خمید دارد.

میوه عناب کروی تا کمی کشیده و بیضوی، قرمز یا قهوه ای تیره با طعم شیرین و یک دانه بیضی کشیده و نوک تیز است.

عناب در تابستان تا اوایل پاییز می رسد.

به عناب علاوه بر اسم مرسوم خودش، خرمای قرمز و خرمای چینی گفته می شود.

ایران از نظر کشت این محصول در جایگاه دوم می باشد و سالانه حدود ۳۰۰۰ هکتار زمین زیر کشت عناب می رود.

خراسان جنوبی به عنوان بیشترین تولید کننده عناب در ایران می باشد.

قدیمی ترین درخت عناب نیز در شاهرخت یکی از روستای های خراسان جنوبی با قدمت هزار ساله وجود دارد.

در طب سنتی ایران به عنوان صاف کننده خون و نرم کننده سینه و رفع کننده التهاب و گرمی کاربرد دارد.

در ادامه با همراه باشید تا خواص اعجاب انگیز این میوه را برای شما شرح دهیم.

متاسفانه عناب میوه تقریبا ناشناخته ای می باشد ولی باید بدانید که خواص فوق العاده ای دارد.

عناب علاوه بر این که می تواند از پوست شما در برابر اشعه های مضر نور خورشید مقاومت کند، دارای خواص ضد التهابی و خون سازی نیز می باشد.

این ها بخشی از خواص فوق العاده این میوه می باشد.

جوانان ورزشکار و بدن ساز از عناب به عنوان انرژی زا طبیعی استفاده می کنند.

عناب برای زنان نیز دارای فواید بسیاری می باشد، از تاثیر بر رحم گرفته تا استفاده در مادران باردار برای افزایش انرژی و رفع بی حالی.

در صورتی که در خرید عناب شک داشتید، مطمئنا با دانستن خواص آن شک شما برطرف خواهد شد.

در زیر ۵ تا از مهم ترین فواید عناب برای زنان عنوان شده است:

۱. عناب برای لاغری

میوه های عناب منبع غنی از پروتئین و فیبر و کالری بسیار کم است.

مصرف عناب باعث احساس سیری می شود و سبب می شود بدن انسان احساس نیاز به غذای کمتری حس کند.

همچنین عناب با کاهش سطح گلوکز، از افزایش وزن اضافی به ویژه چربی شکم جلوگیری می کند.

عناب با دارا بودن پروتئین زیاد و کالری کم دارای خاصیت تغذیه ای بسیار زیادی می باشد و می تواند بیشریتن نیاز غذایی شما را تامین کند.

همین مورد سبب می شود که بین وعده های غذایی اصلی سراغ میان وعده و تنقلات چاق کننده نروید.

۲. مراقبت از پوست با عناب

اگر از پیری پوست خود و چین و چروک رنج می برید، عناب راه گشای مناسبی برای شما خواهد بود.

از آنجا که عناب حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است ، از چین و چروک ، رسوب ملانین و جوش جلوگیری می کند.

هم چنین عناب به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند اثر اشعه های مضر نور خورشید را کاهش دهد.

برای کسانی که در معرض نور آفتاب هستند، عناب می تواند پیشنهاد خوبی جهت جلوگیری از سرطان پوست باشد.

هم چنین عناب به دلیل اکسیژنه کردن خون سبب سفید شدن پوست صورت می شود.

 

۳.  کمک به رویش مو

یکی دیگر از خواص عناب برای زنان، کمک به رویش مو است.

عناب دارای ویتامین های بسیار زیاد می باشد که این ویتامین ها برای تقویت ریشه مو بسیار مفید می باشند.

ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنول ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در گیاه عناب باعث رشد و تقویت ریشه موی سر شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

علاوه بر تقویت موی سر، عناب با تثبیت کردن رادیکال های آزاد بدن از آسیب به فولیکول های مو و پوست سر جلوگیری می کند.

استفاده از ۱۰ تا ۲۰ دانه عناب در روز می تواند تاثیر بسزایی در تثبیت یا بهبود شرایط موی سر داشته باشد.

در این رابطه تحقیقاتی بسیاری نیز انجام شده است،

محققین در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با آزمایش تاثیر عناب بر روی فولیکول های مو سر جانوران آزمایشگاهی به خواص تقویتی عناب بر روی مو و پوست رسیدند.

شما می توانید از این لینک جزئیات این آزمایش را بررسی کنید.

۴. تاثیر عناب بر رحم

یکی دیگر از مشکلاتی که زنان با آن برمیخورن، مشکلات رحم است.

خواص عناب برای زنان سبب می شود که این مشکلات به حداقل برسد.

یکی دیگر از تاثیراتی که عناب بر روی رحم می گذارد را می توان در درمان تخمدان هایی که پلی کیستسک هستند نام برد.

یکی از مهم ترین علت های نازایی در سال های اخیر سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

در ایران حدود ۵ تا ۱۵ درصد زنان که در سنین باروری می باشد دچار این سندروم می باشند.

برخی از مطالعات اخیر انجام شده نشان می دهد که خاصیت آنتی کارسینوژنیک عناب سبب تاثیر بر جسم رحم، گردنه رحم و … می شود و باعث بهبود تخمدان پلی کیستیک می شود.

۵. کاهش قند خون

به احتمال زیاد اگر مشکل قند خون داشته و با دکتر مشورت کرده باشید، عناب از میوه هایی است که برای کاهش قند خون به شما پیشنهاد شده است.

هم چنین به افرادی که دیابت دارند نیز پیشنهاد می شود به جای قند از میوه های خوراکی مانند عناب استفاده کنند.

عناب سببب کاهش قند خون می شود،

محققان دریافته اند که عناب به دلیل دارا بودن ویتامین A باعث می شود که حساسیت به انسولین در فرد بیمار کمتر شود.

 

مصرف عناب به این دلیل که یه میوه طبیعی محسوب می شود مشکلی ایجاد نمی کند،

ولی در هر صورت افراط در هر چیزی خوب نیست و نیاز است از افراط بپرهزیزم.

مصرف ۱۰ تا ۱۵ عدد عناب در روز می تواند تمام خواص عناب را به شما برساند.

گفته شد که عناب دارای ضرر و عوارض احتمالی نمی باشد ولی بهتر است اگر بیماری زمینه ای دارید با دکتر خود مشورت کنید.

عناب را می توان به اشکال متفاوتی مصرف کرد، یا می توان آن را خشک یا تازه خورد یا اینکه به صورت دمنوش عناب نوش جان کرد.

عناب برای زنان:

تا اینجا با عناب و خواص عناب برای زنان آشنا شدیم،

و دانستیم که عناب دارای خواص فوق العاده برای لاغری، پوست و مو ، رحم و … می باشد.

عناب میوه گردویی شبیه به خرما و انجیر است که پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری‌های گوناگون از خواص درمانی آن استفاده می‌کنند. این میوه شیرین از نظر متخصصان طب سنتی دارای طبیعتی معتدل است.

عناب در طب سنتی به خرمای قرمز یا خرمای چینی معروف است. در ادامه این مطلب به برخی خواص درمانی عناب پرداخته شده است.

 

PicsArt_02-26-03.09.52

 

به گفته محققان طب سنتی عناب باعث بهبود سرطان، تقویت ریشه مو، لطافت پوست، درمان یبوست، کاهش استرس یا اضطراب، ضدافسردگی، درمان بی خوابی، کنترل قندخون، درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش، حفاظت از کبد، مقاومت در برابر پوسیدگی دندان و حفظ آرامش می‌شود. همچنین برای درمان کم فشاری خون و نازایی افراد هم مفید خواهد بود.

ارزش تغذیه‌ای عناب

ویتامین C، پروتئین، کربوهیدارت، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فلور و مواد معدنی موجود در عناب باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و از آنجایی که چربی موجود در این میوه بسیار کم است برای کاهش چربی و قند خون مفید خواهد بود. متخصصان تغذیه مصرف عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه برای فرد توصیه می‌کنند.

۱_ افراد سرد مزاج باید عناب را در کنار مویز مصرف کنند؛ زیرا مصرف عناب به تنهایی باعث نفخ معده در آنان خواهد شد.

۲_ افرادی مبتلا به غلظت خون نباید بیش از حد عناب استفاده کنند؛ چراکه ویتامین‌ K موجود در این میوه مشکلات زیادی را برای آنها به وجود خواهد آورد.

۳_ افرادی که به مشکلاتی از قبیل نفخ معده، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد مبتلا هستند، باید پیش از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنند.

نحوه تهیه دمنوش عناب

ابتدا مقداری عناب را شسته و آن را خیس کنید، سپس عناب‌ها را داخل قوری ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۸۰ درجه بگذارید تا به خوبی دم بکشد. برای مصرف دمنوش عناب نیازی به شیرین کردن آن نیست و تنها با اضافه کردن مقداری آبلیمو آماده خواهد بود.

اگر بیش از حد دچار اضطراب و استرس هستید دمنوش عناب بهترین گزینه برای درمان شما است. همچنین این دمنوش به علت داشتن لعاب گرفتگی صدا را درمان کرده و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

عناب دشمن سرطان است؛ چراکه مقدار زیاد ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در آن باعث پیشگیری از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد خواهد شد و رشد سلول‌های سرطانی را متوقف خواهد کرد.

عناب و میل جنسی:

عناب همان میوه ای است که شبیه سنجد است اما بافت داخلی آن متفاوت تر و البته به نظر خیلی ها خوشمزه تر از سنجد است. نظر متخصصین طب‌سنتی در مورد طبع عناب کمی با هم متفاوت است، برخی آن را از نظر سردی و گرمی معتدل و برخی کمی سرد می‌دانند و از نظر تری و خشکی برخی آن را معتدل و برخی کمی تر می‌دانند.

عناب برای افرادی که مزاج گرم دارند مناسب است و می‌تواند احساس تشنگی ، داغی و التهاب را در این دسته از افراد کم کند. آن دسته از افرادی که دچار خشونت صدا یا سرفه هستند می‌توانند از میوه عناب استفاده کنند، این میوه سینه را نرم می‌کند.

برای این منظور باید 12 گرم عناب را در 250 سی‌سی آب جوشاند و پس از صاف کردن آن را نوشید. عناب خواص دیگری هم دارد برای مثال، این میوه می‌تواند در کاهش تنگی نفس و درد سینه موثر باشد.

یکی دیگر از خواص عناب، ملین بودن آن است، افراد مبتلا به یبوست می‌توانند برای رفع مشکل خود از دم کرده ، جوشانده یا حتی میوه تازه و خشک آن استفاده کنند. افرادی که دچار مشکل ضعف گوارشی هستند و احساس می‌کنند غذا سر دل‌شان می‌ماند، نباید در خوردن عناب زیاده‌روی کنند.

مصرف زیاد عناب می‌تواند باعث کاهش نیروی جنسی شود و ترشح اسپرم را کم می‌کند در نتیجه آن دسته از افرادی که قصد دارند بچه‌دار شوند، باید از خوردن این میوه بپرهیزند یا برای رفع این مشکل، عناب را همراه با عسل بخورند.

 

خواص عناب برای کودکان و نوزادان :

۱. بهبود سلامت دستگاه گوارش :

کودکان بیشتر از ما بزرگسالان در معرض خطر ها و بیماری های میباشند.

مسمومیت در کودکان عمری اجتناب ناپذیر است ولی می توان با بهبود دستگاه گوارش این مسمومیت هارا کاهش داد.

فقط با خوردن ۴۰ میلی گرم عناب ( ۵ عدد ) در طی روز می توان دستگاه گوارش را از آمونیاک و سایر مواد مضر پاکسازی کرد.

هم چنین عناب احتمال ایجاد زخم معده را به میزان قابل توجه ای کاهش می دهد.

۲. افزایش ایمنی بدن با خواص عناب :

تقویت سیستم ایمنی بدن از مهم ترین خواص عناب برای کودکان است،

این میوه دارای آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین A و ویتامین C می باشد،

و به همین دلیل با وجود این ویتامین ها، به مقابله با رادیکال های آزاد بدن کمک می کند.

با تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان، می توان کودک و نوزاد را در مقابله با بیماری ها و عفونت ها بیمه کرد.

۳. کمک به فرآیند هضم و گوارش :

یکی از مواردی که بیشتر کودکان با آن دسته و پنجه نرم می کنند سفتی یا شلی مدفوع می باشد،

تریترپنوئیدها و ساپونین های موجود در عناب سبب می شوند که مواد مغذی در غذا ها به خوبی جذب بدن شوند.

هم چنین فیبر موجود در عناب به حرکت صاف روده کمک می کند.

با میوه عناب می توان بیشتر مشکلات گوارشی را حل کرد.

۴. تقویت و سلامت استخوان ها :

سلامت استخوان برای هر کودک در حال رشد ضروری است،

اگر می ترسید فرزند شما استخوان های قوی نداشته باشد ، فوراً عناب را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

عناب منبع غنی فسفر و کلسیم است به همین دلیل با خوردن این میوه می توان شانس پوکی استخوان در آینده را به صفر رساند.

۵. سم زدایی خون کودکان و نوزادان با عناب :

اجزای مضر و سمی موجود در خون می توانند مشکلات مختلفی برای سلامتی ایجاد کند،

عناب به دلیل دارا بودن ساپونین می تواند به سم زدایی خون کودکان کمک کرده و اجزای سمی را از بدن خارج کند.

با این وجود، در کنار سالم نگه داشتن بدن، فشار بر سیستم ایمنی بدن نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

 

۶. تنظیم گردش خون در بدن :

با گردش مناسب خون در بدن، اکسیژن کافی به تمام اجزای بدن می رسد و در نتیجه عملکرد سلول های بدن بهبود می یابد.

عناب سرشار از فسفر و آهن است و می تواند به تشکیل سلول های خونی جدید کمک کرده و گردش کلی خون در بدن را تنظیم کند.

۷. سلامت روان با عناب در کودکان:

در کنار رشد و نمو فیزیکی، سلامت روان و عملکرد درست مغز در کودک نیز مهم است،

متاسفانه با رواج زندگی ماشینی و کاهش ارتباطات اجتماعی اکثر کودکان دچار بد خلقی می شوند.

عناب با اثر محافظتی روی سلول های عصبی به تقویت یادگیری و بهبود حافظه کمک می کند.

هم چنین عناب با تاثیری که بر انتقال دهنده های عصبی مختلف مغز می گذارد، از این سلول ها در برار آسیب ها محافظت می کند.

۸. تسکین سرفه با خاصیت ضد حساسیت عناب :

عناب دارای خواص ضد هیستامین است، در نتیجه می تواند از واکنش های آلرژیک جلوگیری کند،

این میوه هم چنین دارای آنزیم خاصی به نام بروملین است که به کاهش تجمع مخاط و بلغم کمک می کند.

به این ترتیب، حفره های سینوسی و مسیر های تنفسی پاک سازی می شوند.

۹. محافظت از کبد کودکان با عناب :

کبد یکی از ارکان چهار گانه دستگاه گوارش است که هر از چند گاهی دچار آسیب می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در عناب به مبارزه با اثرات مواد مضر در کبد کمک کرده و آن را در شرایط مطلوب کاری نگه می دارد.

۱۰. خواب بهتر نوزادان و کودکان با عناب :

بسیاری از کودکان و نوزادان از بی خوابی و بی قراری در هنگام خواب رنج می برند،

برای درمان آن باید دلایل دقیق آن را با مشورت از پزشکان متخصص جویا شد.

ولی با این حال، عناب به عنوان یک درمان طبیعی می تواند معجزه کند.

ترکیبات آلی موجود در عناب سبب می شود که این میوه، میوه ای آرام بخش باشد و به خواب بهتر کمک کند.

۱۱. پیشگیری از سرطان :

پیشگیری از سرطان یکی از بزرگترین خواص عناب برای کودکان و نوزادان می باشد،

ثابت شده است که میوه عناب دارای توانایی شگفت انگیزی در القای مرگ سلولی دارد،

هم چنین عناب با جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در افرادی که دارای تومور سرطانی هستند به بهبود این بیماری کمک می کند.

 

اینجا بخوانید:

خواص حیرت آور هویج

 

تا به اینجا با خواص شگفت انگیز عناب آشنا شدیم و دانستیم که می توان با عناب به جنگ بیماری های مشکلات بسیار رفت،

خواص شگفت انگیز عناب برای لاغری:

آیا عناب برای لاغری خوب است؟

عناب یکی از میوه های خوشمزه های هست که کالری کمی داره و کاملا بدون چربی بوده و همچنین حاوی فیبر و پروتئین بسیار بالایی نیز هست. مواد غذایی غنی از فیبر و پروتئین تاثیر خیلی زیادی در افزایش احساس سیری در بدن شده و به طور بالقوه در کاهش وزن و لاغری موثر هستند.

شما میتونید با استفاده از چند عناب در طول روز و بین وعده های غذایی، خیلی سریع احساس سیری داشته باشید. استفاده از میوه عناب تازه میتونه به راحتی شما رو از ریزه خواری دور کنه و باعث میشه تا تمایلی برای استفاده از میان وعده های ناسالم و پر کالری نداشته باشید.

ممکن است خوردن زیاد عناب برای شما چندان دلچسب نباشد ، از این رو میتوانید جایگزین های دیگری برای درمان ریزه خواری و اشتهای کاذب انتخاب کنید. به نظر بسیاری از محققان و پزشکان دلیل اصلی بسیاری از چاقی ها همین ریزه خواری و اشتهای کاذب است . تا زمانی که نتوانید این مشکل را درمان کنید نمیتوانید امیدوار باشید که روند کاهش وزن و لاغری آغاز شود یا پایدار باشد. پس بهتر است در اولین اقدام این مشکلات را درمان کنید.

 

دمنوش عناب برای درمان بی خوابی:

دمنوش عناب یکی از مقوی ترین و قدیمی ترین دمنوش ها می باشد که تاریخچه آن به ۱۰ هزار سال پیش بر می گردد و حدود ۴۰۰ گونه مختلف عناب یافت شده است. اما عناب یا خرمای قرمز و یا خرمای چینی یکی از پر خاصیت ترین میوه ها می باشد که به عنوان کپسول سلامتی همگان آن را می شناسند. درختچه عناب کوچک و با برگ های سبز متمایل به زرد است و جزء میوه های هسته دار به حساب می آید این گیاه در جنوب آسیا تا مرکز چین کشت می شده است ولی امروز در سراسر دنیا کاشته و به فروش می رسد. شما می توانید با عناب انواع دمنوش ها را تهیه کنید و از خواص خوب عناب بهرمند شوید. شما عناب را چه به صورت دمنوش چه مانند میوه میل کنید خواص زیادی دارد خواصی همچون حل مشکلات خواب زیرا در عناب مواد آرامش دهنده است و باعث می شود شما با خوردن یک جوشانده عناب قبل از رفتن به رختخواب یک خواب عمیق داشته باشید، عناب سرشاز ار آهن و فسفر است و برای گردش خون بسیار مناسب است، افزایش ایمنی بدن، کاهش وزن، تقویت استخوان بندی … و هزاران خواص خوب دیگر را دارا می باشد.

مرحله اول: آماده سازی عناب

ابتدا برای بهتر آزاد شدن طعم و مزه عناب آن را با چاقو از وسط به دو نیم کنید سپس عناب را به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب سرد قرار دهید تا پوسته آن نرم شود.

مرحله دوم: جوشاندن

در ادامه عناب خیس خورده را به همراه زرشک داخل قوری بریزید و حالا مقداری آب جوش روی مواد بریزید و درب قوری را بگذارید.

مرحله سوم: تهیه دمنوش عناب

در ادامه بگذارید قوری روی کتری یا وارمر به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خوب دم بکشد و مزه ها و طعم ها خارج شوند حالا دمنوش ما حاضر است می توانید آن را داخل لیوان ریخته و گرم بنوشید.

 

  1. این دمنوش طعم و مزه ترشی متعادلی دارد به دلخواه می توانید کمی عسل داخل آن بریزید.
  2. نباید مستقیم دمنوش را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و باید با بخار آب یا حرارت کم دم بکشد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش عناب و آویشن

  • عناب ۶ عدد
  • پودر آویشن ۱ ق چای خوری
  • برگ آویشن ۳ عدد
  • آب جوش به مقدار لازم

فواید عناب در اضافه وزن:

توجه داشته باشید که میوه عناب خواصی دارد که هم می تواند شما را چاق کند و هم لاغر.

این میوه باعث باز شدن اشتهای شما و در نتیجه چاقی شما می شود.

اگر دنبال لاغری هستید می توانید از خواص برگ عناب بهره ببرید.

تحقیقات نشان می دهد که عناب چاقی را کنترل می کند.

 

اینجا بخوانید:

خواص میوه بهشتی

 

عناب با کمترین کالری ممکن فیبر و پروتئین بدن را فراهم می کند و هرگز چاق کننده نیست

بلکه به دلیل فیبر نگهدارنده در معده باعث سیری طولانی مدت خواهد شد بنابرین عناب عاملی لاغر کننده است.

برای درمان چاقی، ‌یک مشت از برگ‌های عناب را در یک لیوان آب بریزید و به مدت یک شب آن را خیس کنید و صبح روز بعد، قبل از این که چیزی بخورید آب برگ‌های خیس خورده را بخورید.

این کار را به مدت سی روز انجام دهید و شاهد تغییر وزن خود باشید.

شما با این رژیم، عضلات خود را افزایش می‌دهید و از چربی بدن کم می‌کنید و حذف چربی بدن، جزء اصلی از بین بردن چاقی است.

خواص و مزاج عناب:

عناب جزو میوه‌های گرمسیری و پرخاصیت است که سرشار از مواد مغذی می‌باشد. متخصصان طب سنتی که ارزش واقعی عناب را می‌دانند از آن به‌عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می‌کنند. از آنجایی که به استفاده از این میوه در طب سنتی نیز تاکید شده است، قرار است در این مقاله در خصوص آن و  طبع عناب نکاتی را بیان کنیم. پس همراه ما باشید تا خواص این میوه و طبیعت عناب را بشناسید.

عناب یا همان «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» که نام علمی آن Ziziphus jujube است از جمله میوه‌های پرخاصیت مناطق گرمسیری می‌باشد که سرشار از  ویتامین ها و مواد معدنی نظیر ویتامین C و پتاسیم است. عناب میوه‌ی درختچه یا درخت کوچکی می‌باشد که گلبرگ‌هایی به رنگ سبز مایل به زرد دارد. عناب جزو میوه‌های هسته‌دار (شفت) است و رنگ‌شان ترکیبی از قرمزو قهوه‌ای می‌باشد که از روشن تا سیر در تغییر است. اگر بخواهیم اصالت این میوه را بررسی کنیم باید این گیاه را بومیِ جنوب آسیا ازجمله بخش‌های جنوبی و مرکزی چین نسبت دهیم. البته امروزه این میوه در سراسر جهان، به‌ویژه اروپا، شناخته‌شده است و حتی در مناطق گرمسیری ایران نیز پرورش داده می‌شود.

 

PicsArt_02-26-03.09.07

 

 

شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که عناب گرم است یا سرد؟ از این‌رو پیش از آن که در خصوص خواص این میوه نکاتی را بیان کنیم، لازم است بدانید که  طبع عناب خشک شده معتدل و کمی سرد دارد. اما با این وجود خواص زیادی در این میوه نهفته شده است که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

خواص درمانی عناب

  • عناب خواب‌آور خوبی است، اعصاب را آرام می‌کند و تقویت کننده مغز و حافظه است.
  • مناسب برای سلامتی بدن، یبوست و لاغری، تقویت سیستم ایمنی بدن و معده
  •  طبع عناب اگر چه سرد می‌باشد اما در کنترل چربی، فشار خون و قند خون نیز چاره‌ساز است.
  • در طب ایرانی عناب را چاق کننده بدن و مقوی معده و کبد می‌دانند.
  • عناب در کنترل آلرژی‌های فصلی، خارش و کهیر نیز موثر است.
  • عناب منبع خوب ویتامین C و روی، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، مقوی سیستم ایمنی، معده و کبد، تصفیه کننده خون و رافع یبوست، سرماخوردگی و بیماری‌های ریوی است.
  • به علت طبیعت عناب که سرد است، مصرف عناب باعث کاهش حرارت بدن می‌شود.
  • سلول های مغزی را شستشو می‌دهد.
  • مانع پیری پوست می‌شود.
  • سلامت مغز و مبرزه با آلزایمر از دیگر خواص این میوه است.

نکته: عناب اگرچه میوه‌ای پر خاصیت است اما گاهی ممکن است تداخلات دارویی با آن باعث شود تا نه تنها سلامتی فرد تامین نشود، بلکه در معرض خطر قرار گیرد. از این رو سعی کنید تداخلات دارویی با این میوه را بشناسید و سپس برای استفاده از آن اقدام کنید.

درمان آبریزش بینی با فالوده عناب

این فالوده در کاهش خارش و علایم کهیر، همچنین در درمان سرفه‌ های خشک و آب‌ریزش بینی نیز مفید است. روش آماده کردن یک فالوده سیب و عناب خوب به صورت زیر است:

 

اینجا بخوانید:

خواص شگفت انگیز عدس

 

  • چند عدد عناب را به همراه سیب خرد شده روی شعله ملایم بپزید.
  • سپس عناب‌ها را با پشت قاشق شیره‌کشی کنید و تفاله را دور بریزید.
  • اکنون فالوده آماده است.

مضرات عناب

  • زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود.
  • عناب در اشخاص سرد مزاج، تولید گاز و نفخ می‌کند و این گونه افراد باید عناب را با مَویز میل نمایند.
  • عناب موجب ازدیاد ویتامین k می‌شود که در نتیجه آن خون غلیظ می‌شود بنابراین مصرف زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند، توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند.
  • تداخلات دارویی

نتیجه

همان‌طور که ملاحظه نمودید میوه‌ای گرمسیری است و دارای خواص بیشماری می‌باشد که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در این مقاله ما سعی کردیم به این پرسش که طبع عناب چیست و یا عناب سرد است یا گرم پاسخ دهیم. طبعیت عناب برای مصرف کنندگان این میوه بسیار مهم است و بر اساس آن می‌توانخواص زیادی را که به دنبال دارد دریافت. از این‌رو این مقاله به شما کمک خواهد کرد که با این محصول آشنا شوید و خواص و مضرات آن را بشناسید.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار