|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۱۰

همه آنچه که باید در مورد لیمو شیرین بدانید

معروف‌ترین خاصیت لیمو شیرین درمان سرما خوردگی و خوردن آن در فصل زمستان است. این میوه محبوب و شیرین علاوه بر درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارای مزیت‌های بی شماری برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری دارد.

لیمو شیرین علاوه بر درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مزیت‌های بی شماری برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری دارد.

لیمو شیرین دارای ۲۸ گرم کالری است که در مقایسه با دیگر میوه‌ها از انرژی کمتری برخوردار است، علاوه بر این این میوه شیرین سرشار از ویتامین C و اسید سیتریک است. لیمو شیرین به دلیل غنی بودن از مواد معدنی و پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مفید است. لیمو شیرین به دلیل مزیت‌های دارویی که دارد می‌تواند از بروز مشکلاتی مانند سکته قلبی و گرفتگی عروق جلوگیری کند.

 

 

مهمترین ترکیبات مفید و موثر لیمو شیرین وجود میزان فراوانی از ویتامین C و اسید سیتریک است. مزیت لیمو شیرین در مقایسه با پرتقال این است که لیمو شیرین دارای کالری بسیار کمی است. طبق مطالعات محققان، نقش پیشگیری کننده لیمو شیرین برای پیشگیری از سرطان و سرما خوردگی به ثبت رسیده است. هنگامی که لیمو شیرین را برش می‌زنیم و دیر میل می‌کنیم موجب تلخی این میوه می‌شود. دلیل تلخی لیمو شیرین این است که موادی به نام لیمونین و نارنجین در آن وجود دارد. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار بگیرد، طعم آن تلخ‌تر می‌شود. لیمو شیرین از میوه‌های پر کلسیم محسوب می‌شود، و در جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در زنان نقش موثری ایفا می‌کند.

 

فواید لیمو شیرین برای درمان سرما خوردگی و آنفلوآنزا

حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد، از این رو این میوه خاصیت ملین و همین طور ادرار آور است. همچنین باعث کاهش دمای بدن و تب به خصوص در هنگام آنفلوآنزا و سرما خوردگی می‌شود. لیمو شیرین خاصیت سم زدایی دارد از همین رو مصرف آن در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا که دچار گلو درد هم شده اند توصیه می‌شود. همچنین خواص لیمو شیرین به دلیل غنی بودن از ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرطان مفید است.

 

مزیت‌های لیمو شیرین برای درمان کم خونی

از دیگر خواص لیمو شیرین درمان کم خونی است. میزان اسید فولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است از همین رو نقش موثری برای افراد مبتلا به کم خونی ایفا می‌کند. اسید فولیک به بدن کمک می‌کند تا خون بیشتری در بدن تولید شود و کم خونی بهبود یابد. پزشکان به افرادی که دچار کم خونی شده اند مصرف لیمو شیرین را توصیه می‌کنند.

 

مزیت‌های لیمو شیرین برای دستگاه گوارش

فوای لیمو شیرین اثرات مفیدی بر روی هضم دستگاه گوارش، معده، جلوگیری از تخمیر غذا در معده، پیشگیری از نفخ معده و خنثی شدن مقداری از اسید معده دارد. به همین دلیل پزشکان و متخصصان مصرف یک عدد لیمو شیرین را به طور روزانه به تمامی مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می‌کنند.

 

دریافت ویتامین C با لیمو شیرین

لیمو شیرین غنی از ویتامین C و اسید سیتریک است. افرادی که دو عدد لیمو شیرین را به طور روزانه مصرف می‌نمایند، عملا ویتامین C مورد نیاز بدن خود را در طول روز فراهم می‌کنند. این نکته را هم بدانید که مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی مقدار ۷۷ میلی گرم ویتامین C را به بدن می‌رساند، اما مصرف این میوه بدون پوست داخلی فقط ۵۳ میلی گرم ویتامین C را به بدن وارد می‌کند.

 

فواید لیمو شیرین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از خواص لیمو شیرین برای سلامتی پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. لیمو شیرین به دلیل میزان پتاسیم بالایی که دارد از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و همچنین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار می‌سازد. علاوه بر این‌ها وجود میزان زیادی از آنتی اکسیدان‌ها در لیمو شیرین باعث می‌شود تا میزان زیادی از رادیکال‌های آزاد موجود در بدن از بین بروند، این مزیت باعث می‌شود تا در کنار آن بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز از بین روند.

 

مزیت‌های لیمو شیرین برای سلامت استخوان

خواص لیمو شیرین به استحکام استخوان‌ها و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. لیمو شیرین به عنوان یکی از میوه‌های پر کلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در خانم‌ها نقش بسیار موثر و مفیدی را ایفا می‌کند.

 

تقویت دستگاه ایمنی بدن

به دلیل اینکه لیمو شیرین دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می‌باشد در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شگفت انگیزی می‌کند و سبب کاهش التهاب و مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود.

 

مفید برای افراد دیابتی

استفاده از لیمو شیرین برای درمان دیابت گزینه بسیار مناسبی است، فقط کافی است دو قاشق چای خوری آب لیمو شیرین را با چهار قاشق چای خوری انگور فرنگی هندی و یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده سپس هر روز به صورت ناشتا آن را میل کنید.

 

درمان آکنه

بروز جوش و آکنه بر روی پوست از مشکلات شایع در بین اکثر نوجوانان و جوانان می‌باشند که با استفاده از ماسک لیمو شیرین می‌توانید پوستی زیبا و بدون آکنه داشته باشید بنابراین، بر روی صورت تان پوست لیمو را ماساژ دهید.

 

کاهش وزن

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به منظور کاهش وزن روش‌های مختلفی را امتحان کرده اید، اما به نتیجه نرسیده اید بهتر است از لیمو شیرین استفاده کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است که سبب کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی خواهد شد، می‌توانید یک لیوان آب گرم را همراه با عسل و آب لیمو شیرین بنوشید.

 

 

PicsArt_03-04-11.11.42

 

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد می‌باشد که بسیاری از افراد از داشتن رنج می‌برند و با کمک لیمو شیرین می‌توانید آن را برطرف کنید، اسید‌های موجود در لیمو شیرین سبب دفع سموم از روده می‌شود همچنین، به دلیل داشتن فیبر به بهبود حرکات روده کمک می‌کند، بنابراین به منظور درمان یبوست مقداری آب لیمو شیرین را با کمی نمک ترکیب کرده و آن بنوشید.

 

خواص لیموشیرین در درمان کرونا

یک کارشناس تغذیه در تشریح خواص لیموشیرین، از این میوه پاییزی به عنوان یک میوه موثر برای افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌هایی مانند کرونا و سرماخوردگی یاد کرد.

لیموشیرین منبع غنی ویتامین C است که می‌تواند در سم زدایی بدن و کاهش آلودگی‌های محیط در بدن و نیز کاهش استرس کمک کند.

 

علی اشرف رشیدی با بیان اینکه لیموشیرین از خانواده مرکبات است، گفت: این میوه منبع غنی از آهن و مس بوده و به مقدار زیادی پیش ساز ویتامین A را در خود دارد.

 

وی افزود: همچنین این میوه منبع غنی ویتامین C بوده که می‌تواند در سم زدایی بدن و کاهش آلودگی‌های محیط در بدن و نیز کاهش استرس کمک کند.

 

این کارشناس تغذیه ویتامین C را یک ویتامین محلول در آب دانست و افزود: به همین علت بدن نمی‌تواند این نوع ویتامین را ذخیره کند و نیاز است که این نوع ویتامین روزانه در برنامه غذایی قرار گیرد و در فصول سرد سال لیموشیرین می‌تواند منبع خوبی برای تامین این نوع ویتامین باشد.

 

رشیدی به آنتی اکسیدان‌های موجود در لیموشیرین هم اشاره کرد و افزود: وجود این آنتی اکسیدان‌ها موجب کاهش التهاب در فرد شده و به تقویت سیستم ایمنی هم کمک می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی فعلی مصرف لیموشیرین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و خاصیت آن در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

 

رشیدی خاطرنشان کرد: وجود همین آنتی اکسیدان‌ها بدن را در برابر عفونت هم مقاوم می‌کند و می‌تواند از شدت علائم بیماری سرماخوردگی هم بکاهد و به همین خاطر توصیه می‌شود افراد در هنگام سرماخوردگی لیموشیرین مصرف کنند.

 

این کارشناس تغذیه با اشاره به ویتامین C، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌ها در لیموشیرین، مصرف این میوه را برای تقویت بینایی و محافظت چشم در برابر عفونت‌ها بسیار مفید دانست.

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین هایی که معجزه می کنند

 

 

رشیدی در ادامه با اشاره به وجود پتاسیم موجود در لیموشیرین، گفت: این ماده معدنی به بدن در درمان عفونت‌های ادراری کمک می‌کند.

 

وی به فیبر موجود در لیموشیرین هم اشاره کرد و افزود: وجود این فیبر موجب کاهش چربی خون و کلسترول و نیز کنترل فشار خون می‌شود.

 

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: به دلیل وجود همین فیبر مصرف لیموشیرین می‌تواند موجب کاهش یبوست شده و در درمان آن اثرگذار باشد.

 

رشیدی خاطرنشان کرد: همچنین لیموشیرین به دلیل خاصیت سم زدایی می‌تواند به سلامت و بهبود عملکرد کبد هم کمک کند.

 

این کارشناس تغذیه افزود: در مجموع لیموشیرین یکی از میوه‌های بسیار مفید است که مصرف آن خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد، اما نکته مهم این است که این میوه در فصل خودش مصرف شود.

 

وی خاطرنشان کرد: میوه‌ها هنگامی که در فصل خودشان مصرف شوند ارزش غذایی کامل داشته و بسیار می‌توانند سودمند باشند.

لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است. لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه‌ها برای درمان بیماری ها است. در صورت مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی بیش از ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. خواص لیمو شیرین به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می‌کند. در این مقاله چطور شما را با خواص لیمو شیرین برای سلامتی و بهبود بیماری ها آشنا خواهیم کرد.

 

۱. منبع خوبی از ویتامین C

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C (آسکوربیک اسید) است. این ویتامین در بسیاری از واکنش‌های بدن نقش اساسی دارد و برای ادامه‌ی حیات ما بسیار مهم است. ویتامین C از ویتامین‌های محلول در آب است و بدن نمی‌تواند مقدار اضافی آن را ذخیره بکند. بنابراین باید ویتامین C را به‌طور روزمره مصرف کنیم و لیمو شیرین یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب این ویتامین است.

۲. سم زدایی بدن

لیمو شیرین در سم زدایی بدن و دفع سموم بسیار مؤثر است. همچنین این میوه می‌تواند تأثیرات مضر استرس و آلودگی‌ها را خنثی بکند.

۳. تقویت دستگاه ایمنی

لیمو شیرین منبع مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهابات، تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

۴. درمان سرماخوردگی

ویتامین C موجود در لیمو شیرین با کاهش شدت و میزان علائم سرماخوردگی به بهبود آن کمک می‌کند.

۵. کاهش گرفتگی عضلات

آب لیمو شیرین به تأمین آب بدن بعد از تمرینات و کاهش گرفتگی عضلات در ورزشکاران کمک می‌کند.

۶. کمک به سلامت استخوان

براساس بسیاری از مطالعات، لیمو شیرین از بروز پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی جلوگیری و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

۷. کمک به بینایی

لیمو شیرین به‌خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری، از چشم‌ها در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و مانع از پیشرفت آب مروارید می‌شود.

۸. افزایش انرژی

مصرف منظم لیمو شیرین خستگی و ضعف را از شما دور کرده و به افزایش انرژی‌تان کمک می‌کند.

۹. برطرف‌کردن بوی بد بدن و کاهش تعریق بیش‌ازحد

حمام با آب لیمو شیرین می‌تواند از تعریق بیش‌ازاندازه‌ی بدن و بوی بد آن جلوگیری بکند. بیشتر افراد درباره‌ی این خاصیت لیمو شیرین چیزی نمی‌دانند. اما اگر شما نیز از این مشکل رنج می‌برید، حتما حمام لیمو شیرین را امتحان بکنید.

۱۰. کمک به بیماران دیابتی

آب لیمو شیرین برای درمان دیابت مؤثر است. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو شیرین را با ۴ قاشق چای‌خوری آمُله (انگور فرنگی هندی) و ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. برای دریافت بهترین نتایج، این مخلوط را هر روز با معده‌ی خالی مصرف کنید.

۱۱. درمان اختلالات ادراری

آب لیمو شیرین سرشار از پتاسیم بوده و به درمان اختلالات ادراری مانند التهاب مثانه یا عفونت ادراری کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین آن را با آب بجوشانید و سپس بگذارید چند ساعت خنک بشود. سپس آن را میل کنید تا دردتان التیام پیدا بکند. پتاسیم می‌تواند فرایند سم‌زدایی از کلیه‌ها و مثانه را تسریع و از بروز انواع مختلف عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری بکند.

۱۲. کاهش کلسترول

یکی دیگر از خواص لیمو شیرین، کمک به کاهش کلسترول و فشار خون است.

۱۳. درمان ترک خوردگی لب‌ها

روزی ۲ یا ۳ بار آب لیمو شیرین را به لب‌های خود بمالید تا تیرگی لب را از بین ببرد و ترک خوردگی لب را کاهش دهد.

۱۴. کاهش درد و ورم

استفاده از آب لیمو شیرین همراه با روغن کرچک به کاهش درد و ورم کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، آن را روی نقاطی بمالید که دچار درد و ورم هستند.

۱۵. زخم معده

فلاونوئیدهای مختلفی در لیمو شیرین وجود دارند که خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیک و ضدسرطانی داشته و به پاک‌سازی بدن از سموم کمک می‌کنند. لیمو شیرین به‌واسطه‌ی داشتن این ترکیبات به درمان زخم‌های دهان و زخم‌ معده کمک می‌کند.

۱۶. تسکین ورم لوزه

ویتامین C موجود در لیمو شیرین به کاهش دمای بدن و تنظیم آن کمک می‌کند. آب لیمو شیرین همراه با عسل و آب‌داغ به کاهش خارش لوزه و بهبود خشکی گلو و عفونت لوزه و گلو کمک می‌کند.

 

 

PicsArt_03-04-11.11.11

 

۱۷. درمان یرقان (زردی)

لیمو شیرین به عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب سلامت آن می‌شود. به‌همین دلیل برخی از پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به زردی مصرف لیمو شیرین را توصیه می‌کنند.

۱۸. مشکلات تنفسی

روغن استخراج‌شده از لیمو شیرین خاصیت ضداحتقان داشته و میکروب‌ها را از دستگاه تنفسی می‌زداید. از لیمو شیرین در مرهم‌ها، افشانه‌ها (یکی از اشکال مصرف دارو که دارو به‌شکل گاز استنشاق می‌شود) و قرص‌ها استفاده می‌شود.

 ۱۹. کمک به گوارش 

فلاونوئیدهای موجود در لیموشیرین به خنثی‌کردن اسید شیره‌ی گوارشی کمک می‌کنند و موجب تسهیل گوارش برای انسان می‌شوند. بنابراین می‌توانید از لیمو شیرین به‌عنوان دارویی برای کمک به سلامت گوارش استفاده بکنید.

۲۰. خاصیت ضدسرطان

فلاونوئیدها و لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین می‌توانند در مبارزه و پیشگیری از سرطان و نابودی انواع مختلف باکتری‌های مضر در بدن انسان مؤثر باشند.

۲۱. پیشگیری از بیماری اسکوربوت (اسکوروی)

ویتامین C موجود در لیمو شیرین در پیشگیری از بروز اسکوروی مؤثر است. بروز این مشکل ناشی از کمبود ویتامین C در بدن است. خونریزی لثه‌ها، کبودی، خستگی و جوش‌ها از علائم این بیماری هستند و مصرف لیمو شیرین می‌تواند موجب توقف این پدیده بشود.

۲۲. مفید برای زنان باردار

لیمو شیرین برای زنان خاصیت مضاعفی دارد. زیرا از بروز کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند و برای رشد مناسب جنین مفید است.

۲۳. تسکین یبوست

لیمو شیرین محتوی فیبر بوده و اسید موجود در آن، سموم را از روده پاک می‌کند. درنتیجه لیمو شیرین به بدن کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی مدفوع را دفع کند و مانع از بروز یبوست بشود.

۲۴. مفید برای آسم

آب لیمو شیرین می‌تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد.

۲۵. درمان گرمازدگی و کم‌آبی (دِهیدراسیون) بدن

یکی از سالم‌ترین چیزها برای محافظت از بدن در برابر گرمازدگی و جلوگیری از کمبود آب بدن لیمو شیرین است. لیمو شیرین محتوی مقادیر چشمگیری از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که از بروز گرمازدگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.

۲۶. بیماری حرکت (بیماری سفر)

بیماری سفر عارضه‌ای در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و مشکلاتی برای فرد به‌وجود می‌آید. سرگیجه، تهوع، استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شوند. یک لیوان آب لیمو شیرین بهترین نوشیدنی برای پیشگیری از بروز بیماری سفر است.

۲۷. مفید برای دستگاه عصبی

آب لیمو شیرین به ایجاد آرامش در دستگاه عصبی کمک می‌کند.

۲۸. کمک به کاهش وزن

از خواص لیمو شیرین کمک به کاهش وزن است. مصرف آب‌ِ لیمو شیرین همراه با عسل و آب‌ِ داغ راه مناسبی برای کمک به کاهش وزن است.

۲۹. خواص لیمو شیرین برای مو

در بسیاری از محصولات مو از لیمو شیرین استفاده می‌شود. لیموشیرین به رشد مو و سلامت آن کمک می‌کند. در زیر، برخی خواص لیمو شیرین برای مو آمده است.

جلوگیری از موخوره (دوشاخه‌شدن انتهای مو)

لیمو شیرین یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز موخوره و ایجاد شوره‌ سر است.

تقویت مو

ویتامین‌های موجود در لیمو شیرین جزء فعالی هستند که موجب تقویت مو می‌شوند.

ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری

روغن حاصل از لیمو شیرین به‌عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری به سلامت مو کمک می‌کند.

رنگ موی بهتر

لیمو شیرین محتوی عنصر مس است. این عنصر به تشکیل رنگدانه‌ی ملانین کمک می‌کند. ملانین رنگدانه‌ی اصلی مو است.

از جمله خواص لیمو شیرین می‌توان به تأثیر در زیبایی پوست اشاره کرد. ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در لیمو شیرین به طراوت و شادابی پوست کمک می‌کنند.

کاهش درد ناشی از گازگرفتن حشرات

لیمو شیرین می‌تواند درد ناشی از گازگرفتن حشرات را کاهش داده و موجب زیبایی رنگ پوست شود.

درمان جوش‌ها

لیمو شیرین می‌تواند به درمان و رهایی از انواع جوش های پوستی کمک بکند.

سم‌زدایی بدن

لیمو شیرین خون را تصفیه می‌کند و خطر بروز بیماری های پوستی را کاهش می‌دهد.

سفیدی و پاک‌کنندگی پوست

انواع جوش‌ها، لکه‌ها و آکنه به‌کمک لیمو شیرین از پوست پاک می‌شوند. درنتیجه لیمو شیرین به سفیدی و پاکی پوست هم کمک می‌کند.

ضدپیری پوست

لیمو شیرین باعث جلوگیری از پیری پوست شده و به استحکام و قدرت آن کمک می‌کند.

رنگ پوست زیبا

ترکیب‌ مقدار مناسبی از آرد نخود و آب لیمو شیرین می‌تواند به بازشدن منافذ پوست کمک کند و رنگ پوست فرد را بهبود دهد.

 

خواص لیمو شیرین برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

لیمو شیرین، یک میوه کوچک، نوعی از مرکبات به شکل سبز و بیضی است که هنگام رسیدن، زرد رنگ می شود و طعم شیرینی دارد. گیاه لیمو شیرین در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری بهتر رشد می کند و به طور عمده در هند و جنوب شرقی آسیا یافت می شود.  این گیاه زمانی که 5 تا 7 ساله است، شروع به میوه دادن می کند و ارتفاع آن حتی به 7 سانتی متر هم خواهد رسید.

لیمو شیرین از نظر ظاهری تا حدی شبیه به لیمو ترش است، اما مزه ای شیرین و نزدیک به پرتقال دارد. آب لیمو شیرین، در هند و پاکستان بسیار محبوب است و به دلیل مزه ملایم تری که نسبت به پرتقال دارد، بیشتر از خود میوه آن استفاده می شود.  لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه ها برای درمان بیماری ها است و به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می کند.

 

اینجا بخوانید:

علائم اختلال هورمونی در بدن

 

 

لیمو شیرین برای جلوگیری از بیماری اسکوربوت:

اسکوربوت، به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می شود و با خونریزی، ورم لثه، آنفولانزا و سرماخوردگی مکرر، زخم دهان و زبان و ترک گوشه لب ها مشخص می شود. لیمو شیرین می تواند خونریزی لثه را متوقف کند. برای از بین رفتن خونریزی لثه آب لیمو شیرین را با چند قطره آب ترکیب کنید و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید و آن را روی لثه های خود اعمال کنید. همچنین بوی بد دهان را نیز می توان با خوردن آب لیمو و مکیدن پوست آن برطرف کرد.

کمک به درمان زخم های گوارشی با لیمو شیرین:

فلاونوئیدهای موجود در لیمو شیرین مانند لیمومین گلوکوزید، خواص ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، سم زدایی و آنتی بیوتیک دارند که در درمان زخم های دهانی و گوارشی بسیار مفید خواهند بود.نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین به خلاص شدن از سوزش معده و اسیدیته کمک می کند، دستگاه گوارش را تسکین داده و مشکلات معده را کاهش می دهد.

 

لیمو شیرین برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن:

مصرف منظم آب لیمو شیرین، باعث بهبود عملکرد کلی قلب می شود، بنابراین در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد، همچنین ویتامین C موجود در لیمو شیرین سیستم ایمنی را تقویت میکند و باعث جلوگیری از سرماخوردگی میشود.

 

لیمو شیرین دارای خواص ضد سرطانی:

فلاونوئیدها و لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین می توانند در مبارزه و پیشگیری از سرطان و نابودی انواع مختلف باکتری های مضر در بدن انسان مؤثر باشند.

لیمو شیرین برای محافظت در ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید:

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C است و از التهاب و ورم جلوگیری می کند. همچنین، علائم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئیدی را کاهش می دهد.

لیمو شیرین برای کمک به کاهش وزن:

لیمو شیرین به کاهش وزن کمک می کند. نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین همراه با عسل و آب ِ داغ به از بین رفتن وزن و چربی اضافه کمک می کند. همچنین، کلسترول را پایین میاورد و باعث کنترل فشار خون میشود.

لیموشیرین که به آن موسامبی هم گفته می‌شود، در دسته‌ی مرکبات قرار می‌گیرد و بیشتر در آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود. لیموشیرین در ظاهر شبیه به لیموترش است، اما مزه‌ی شیرین‌تری دارد. استفاده از آب لیموشیرین در کشورهایی مثل هند و پاکستان بسیار رایج است. جالب است بدانید با وجود اینکه این میوه جزء مرکبات محسوب می‌شود، اما اسیدی نیست.

 

ارزش غذایی لیموشیرین

اگر رژیم غذایی کم‌کالری و کم‌چرب را دنبال می‌کنید، از گنجاندن لیموشیرین در برنامه‌ی غذاییتان غفلت نکنید.

یک عدد لیموشیرین تقریبا ۴۳ کالری و ۰٫۳ گرم چربی دارد. لیموشیرین ۹٫۳ میلی‌گرم کربوهیدرات و ۰٫۸ گرم پروتئین به بدن می‌دهد. لیموشیرین از آنجایی که جزء مرکبات محسوب می‌شود، سرشار از ویتامین ث است؛ به طوری که یک عدد از آن ۵۰ میلی‌گرم ویتامین ث دارد. علاوه بر این لیموشیرین حاوی میزان قابل‌توجهی پتاسیم است. یک عدد لیموشیرین تقریبا ۴۹۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد. این میوه حاوی مقدار کمی از مواد معدنی دیگر مثل مس، کلسیم، آهن و فسفر است. در ادامه ارزش غذایی لیموشیرین را بررسی می‌کنیم.

  • ویتامین ث: ۵۰ گرم
  • پروتئین: ۱٫۵ درصد
  • فسفر: ۳۰ میلی‌گرم
  • کلسیم: ۴۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۰٫۷ میلی‌گرم
  • فلاونوئید و کاروتنوئید: به مقدار کم

 

سم زدای بدن از خواص لیمو شیرین

این میوه در دفع سموم بسیار موثر است. لیمو شیرین می تواند تاثیرات اضطراب و آلودگی ها را خنثی کند

 

خواص لیمو شیرین در طب سنتی

لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است.قسمت‌های مختلف لیمو شیرین، طبع متفاوتی دارند. طبع پوست و هسته‌های لیمو شیرین گرم و خشک است، درحالیکه طبع بافت خوراکی لیمو سرد و‌ تر است. هرچه طعم لیمو شیرین‌تر باشد، میزان سردی آن کمتر است. همچنین لیمو شیرین‌هایی که رگه‌های تلخی دارند، طبع متعادل تری دارند و اگر افراد سرد مزاج بتوانند این طعم تلخ را تحمل کنند، مصرف این لیمو‌ها برای آن‌ها مناسب‌تر است.در هر ۱۰۰ گرم لیمو شیرین ۴۳ کالری وجود دارد.لیمو شیرین گزینه مناسبی برای افراد با طبع گرم و خشک است، اما زیاده روی در مصرف آن برای افراد سردمزاج مضر است. این افراد باید لیمو شیرین را با مواد غذایی که طبع گرمی دارند، مصرف کنند تا میزان سردی آن کاهش یابد. عسل و گلنگبین (ترکیب گلبرگ‌های گل سرخ و عسل) مزاج گرمی دارند و در طب سنتی به عنوان مصلح لیمو شیرین معرفی می‌شوند.لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه‌ها برای درمان بیماری ها است. در صورت مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی بیش از ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. خواص لیمو شیرین به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می‌کند.

 

اینجا بخوانید:

خواص شگفت انگیز عدس

 

 

برخی از خواص لیمو شیرین عبارت هستند از: لیمو شیرین رطوبت مناسب برای مغز را تامین می‌کند و باعث تمدد اعصاب و بهبود بیخوابی پاییز می‌شود. این میوه به درمان سرفه‌های خشک ناشی از حساسیت و یا سرفه‌های شایع پاییزی کمک می‌کند. برای درمان سرفه نبات یا عسل را به آب لیمو شیرین اضافه کنید و بنوشید یا لیموشیرین را دو نیم کنید، پودر نبات را روی قسمت گوشتی میوه بریزید، دونیمه را روی هم قرار دهید و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را بخورید. هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۵۰ میلی گرم ویتامین ث دارد.

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C (آسکوربیک اسید) است. این ویتامین در بسیاری از واکنش‌های بدن نقش اساسی دارد و برای ادامه‌ی حیات ما بسیار مهم است. ویتامین C از ویتامین‌های محلول در آب است و بدن نمی‌تواند مقدار اضافی آن را ذخیره بکند. بنابراین باید ویتامین C را به‌طور روزمره مصرف کنیم و لیمو شیرین یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب این ویتامین است.

مهمترین ترکیبات مفید و موثر لیمو شیرین وجود میزان فراوانی از ویتامین C و اسید سیتریک است. مزیت لیمو شیرین در مقایسه با پرتقال این است که لیمو شیرین دارای کالری بسیار کمی است. طبق مطالعات محققان، نقش پیشگیری کننده لیمو شیرین برای پیشگیری از سرطان و سرما خوردگی به ثبت رسیده است. هنگامی که لیمو شیرین را برش می‌زنیم و دیر میل می‌کنیم موجب تلخی این میوه می‌شود. دلیل تلخی لیمو شیرین این است که موادی به نام لیمونین و نارنجین در آن وجود دارد. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار بگیرد، طعم آن تلخ‌تر می‌شود. لیمو شیرین از میوه‌های پر کلسیم محسوب می‌شود، و در جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در زنان نقش موثری ایفا می‌کند.

 

 

PicsArt_03-04-11.11.27

 

حمام گرفتن با آب لیمو شیرین بوی بد بدن را از بین می‌برد و مانع تعرق بیش از حد می‌شود. اگر دچار خشکی و تیرگی لب هستید برای رفع این مشکل آب لیمو شیرین را روزی ۲ الی ۳ بار به لبهایتان بمالید. فیبر موجود در این میوه به درمان خانگی یبوست، به ویژه یبوست‌های شایع پاییزی در افراد با مزاج گرم و خشک کمک می‌کند. برای کاهش وزن، آب لیمو شیرین را با عسل و آب جوش مخلوط کنید و بنوشید. مصرف لیموشیرین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و نقش موثری در پیشگیری از سرماخوردگی دارد.

آب لیمو شیرین برای درمان دیابت مؤثر است. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو شیرین را با ۴ قاشق چای‌خوری آمُله (انگور فرنگی هندی) و ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. برای دریافت بهترین نتایج، این مخلوط را هر روز با معده‌ی خالی مصرف کنید.

حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد، از این رو این میوه خاصیت ملین و همین طور ادرار آور است. همچنین باعث کاهش دمای بدن و تب به خصوص در هنگام آنفلوآنزا و سرما خوردگی می‌شود. لیمو شیرین خاصیت سم زدایی دارد از همین رو مصرف آن در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا که دچار گلو درد هم شده اند توصیه می‌شود. همچنین خواص لیمو شیرین به دلیل غنی بودن از ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرطان مفید است.

لیموشیرین میوه ای است که پزشکان همواره مصرف آن را به مبتلایان به زردی (یرقان) توصیه می کنند. علت در حالت خنک کنندگی است که لیموشیرین در بدن ایجاد کرده و به این شکل از علائمی همچون تب و تهوع فرد مبتلا می کاهد. لیموشیرین غذای سبکی محسوب می شود و راحت هم هضم می شود و بر عملکرد کبد اثر مثبت دارد.آب لیمو شیرین سرشار از پتاسیم بوده و به درمان اختلالات ادراری مانند التهاب مثانه یا عفونت ادراری کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین آن را با آب بجوشانید و سپس بگذارید چند ساعت خنک بشود. سپس آن را میل کنید تا دردتان التیام پیدا بکند. پتاسیم می‌تواند فرایند سم‌زدایی از کلیه‌ها و مثانه را تسریع و از بروز انواع مختلف عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری بکند.

این میوه خاصیت خنک کنندگی دارد و به درمان زردی کمک می‌کند. لیموشیرین به دلیل دارا بودن پتاسیم، باعث دفع سموم از کلیه و مثانه شده و نوعی درمان خانگی عفونت مثانه محسوب می‌شود. برای درمان سردرد‌هایی که در اثر گرمی مزاج به وجود آمده‌اند، لیمو را از وسط نصف کنید، آن را گرم کنید و طرف گوشتی آن را روی پیشانی بمالید. برای درمان حالت تهوع در افراد با مزاج گرم و خشک مفید است.

آب لیمو شیرین میزان قابل توجهی کلسیم دارد که برای رشد جنین در دوران بارداری مفید می باشد. لیموشیرین مغز و عملکرد سیستم عصبی را حفظ کرده و برای جلوگیری از مشکلات ذهنی جنین در دوران بارداری مفید می باشد. آب لیمو شیرین دارای مقادیر بالای ویتامین C بوده که گردش خون را در بدن افزایش داده و برای درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد. آب لیموشیرین باعث افزایش شیر مادر در زنان شیرده می شود.

 

خواص لیمو شیرین ناشتا

درباره مصرف لیمو شیرین به صورت ناشتا اطلاعاتی زیادی در دسترس نیست اما آب لیمو ترش مفید است. ما انسان‌ها موجوداتی هستیم که ناخواسته به چیزهای مختلف عادت می‌کنیم، خواه این چیزها خوب و خواه بد باشند. یکی از این عادت‌های خوب این است که سر میز صبحانتان به ‌جای آب‌پرتقال از آب‌لیمو استفاده کنید. نیاز نیست که هر روز آب‌لیمو بخورید. سعی کنید که در طول یک ماه ۲۰ روز را با خوردن آب‌لیمو شروع کنید. اگر این عادت را اتخاذ کنید، وزن شما به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

 

خواص لیمو شیرین برای نوزادان و کودکان

لیموشیرین با تقویت عملکرد کبد و کنترل ترشح صفرا در بدن برای درمان زردی نوزادان و کودکان مفید می باشد. لیموشیرین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان شده و از سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری می کند.متخصصان تغذیه بر این باورند که لیموشیرین برای نوزادان کمتر از یک سال مناسب نیست و مادران برای دادن این میوه و سایر مرکبات در غذای نوزاد، باید تا یک سال پس از تولد نوزاد صبر داشته باشند.

زردی نوزاد مشکل رایجی است که بعضی از نوزادان در بدو تولد با آن مواجه می‌شود. مشخص نیست که به چه دلیل عده‌ای از مادران از پزشکان سؤال می‌پرسند که لیموشرین برای زردی نوزاد مفید است؟ واقعیت این است که پزشکان بارها و بارها تأکید می‌کنند که استفاده از لیموشیرین، داروهای گیاهی و حتی آب‌قند برای بهبود زردی مفید نیست و در روند درمان این بیماری هیچ تأثیری ندارد. حتی ممکن است با مصرف لیموشیرین و آب‌قند زردی نوزاد تشدید شود! حتی ممکن است مصرف لیموشیرین برای درمان زردی نوزاد به اسهال و مشکلات جدی‌تر منجر شود. اگر عدد زردی نوزاد پایین باشد به‌مرور زمان بعد از گذشت ۵۰ تا ۶۰ روز این مشکل برطرف می‌شود. البته تقریباً تا دوماه بعد رنگ پوست و چشم کودک به رنگ زردی تمایل است که جای نگرانی ندارد. ولی اگر عدد زردی بالا باشد، توصیه می‌شود حتماً به یک فوق تخصص گوارش کودکان مراجعه کنید.

 

خواص لیمو شیرین برای پوست

لیموشیرین برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.شما می توانید پوست لیمو شیرین را بر روی صورت ماساژ دهید تا آکنه و جوش صورت را درمان کند، همچنین می توانید پالپ های لیمو شیرین را بر روی صورت بمالید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.آب لیمو شیرین حاوی مواد سفید کننده و پاک کننده ملایم بوده و می تواند به عنوان پاک کننده طبیعی آرایش صورت استفاده شود.

لیمو شیرین برای روشن شدن پوست صورت و درمان سیاهی زیر بغل، آرنج و زانو مفید می باشد.هر روز نصف لیمو شیرین را بر روی صورت و یا آرنج و زیر بغل و زانو به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب سرد بشویید تا پوست را روشن و نرم کند.لیموشیرین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست صورت و بدن عمل می کند.یک قاشق آب لیمو شیرین را با یک قاشق روغن جوانه گندم و یک قاشق عسل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

 

خواص لیمو شیرین برای اسپرم

لیمو شیرین باعث افزایش اشتها، تصفیه خون و افزایش تعداد اسپرم می شود و همانطور بدن را خنک کرده و تشنگی را رفع می کند.

 

 

PicsArt_03-04-11.12.13

 

خواص لیمو شیرین برای یبوست و اسهال و معده

لیمو شیرین محتوی فیبر بوده و اسید موجود در آن، سموم را از روده پاک می‌کند. درنتیجه لیمو شیرین به بدن کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی مدفوع را دفع کند و مانع از بروز یبوست بشود.فلاونوئیدهای مختلفی در لیمو شیرین وجود دارند که خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیک و ضدسرطانی داشته و به پاک‌سازی بدن از سموم کمک می‌کنند. لیمو شیرین به‌واسطه‌ی داشتن این ترکیبات به درمان زخم‌های دهان و زخم‌ معده کمک می‌کند.

لیموشیرین منبع غنی از مواد مغذی و فلاونوئیدها است که عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد و باعث بهبود هضم غذا می شود. لیموشیرین برای درمان اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال و یبوست مفید می باشد. لیموشیرین اسیدهای اضافی معده را کاهش داده و برای درمان سو هاضمه، معده درد و زخم معده مفید می باشد. برای درمان زخم معده آب یک لیمو شیرین را با آب یک لیمو ترش ترکیب کنید و بنوشید.

 

خواص لیمو شیرین در بارداری و شیردهی

آب لیمو شیرین میزان قابل توجهی کلسیم دارد که برای رشد جنین در دوران بارداری مفید می باشد. لیموشیرین مغز و عملکرد سیستم عصبی را حفظ کرده و برای جلوگیری از مشکلات ذهنی جنین در دوران بارداری مفید می باشد. آب لیمو شیرین دارای مقادیر بالای ویتامین C بوده که گردش خون را در بدن افزایش داده و برای درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد. آب لیموشیرین باعث افزایش شیر مادر در زنان شیرده می شود.

 

خواص لیمو شیرین و عسل

عسل طبیعی یکی از کاملترین غذاهای موجود در طبیعت است که گستره بسیار وسیعی به لحاظ کیفیت، تنوع، رنگ، عطر و بو و همچنین خواص درمانی را داراست. عسل در دستورهای غذایی مختلف کشورهای گوناگون و به شیوه های متفاوت مصرف می شود و در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. عسل لیمو شیرین که از قرار گرفتن کندوی عسل در منطقه ای با پوشش گیاهی “لیمو شیرین” به دست می آید نیز دارای خواص بسیاری است. عسل لیمو شیرین مانند عسل مرکبات و عسل بهارنارنج جهت تأمین ویتامین ث بدن و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مؤثر است. همچنین جهت رفع تنش های عصبی و ایجاد آرامش، عسل لیمو شیرین انتخاب مناسبی است.

 

اینجا بخوانید:
چگونه از پیری چشم جلوگیری کنیم

 

 

خواص لیمو ترش و عسل برای پوست در سال های اخیر مورد توجه مردم قرار گرفته است. این ترکیب علاوه بر اینکه با پاکسازی و از بین بردن سموم باعث درخشندگی و شفافیت پوست شما می شود، از بروز مشکلات پوستی نیز جلوگیری می کند.معجون یک لیوان آب با لیمو ترش و عسل می تواند یک درمان آرام بخش برای گلودرد باشد و زمانی که از آن بنوشید برای شما لذت بخش بوده و باعث بهبود سلامتی شما می شود. یکی از بهترین راه های استفاده از عسل و لیمو، زمانی است که شما از گلودرد، سرفه یا سایر بیماری های تنفسی رنج می برید. این معجون می تواند از سرفه جلوگیری و دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

 

چرا لیمو شیرین تلخ میشود

علت تلخی لیمو شیرین وجود آنتی اکسیدان های نارینژین و لیمونین در این میوه می باشد که به سرعت با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شوند.

 

لیمو شیرین و دیابت

آب لیمو شیرین برای درمان دیابت مؤثر است. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو شیرین را با ۴ قاشق چای‌خوری آمُله (انگور فرنگی هندی) و ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. برای دریافت بهترین نتایج، این مخلوط را هر روز با معده‌ی خالی مصرف کنید.

آیا لیمو شیرین برای دیابت مضر است پاسخ مثبت است! در واقع، انجمن دیابت آمریکا (ADA)، لیمو شیرین را در فهرست مواد غذایی مناسب برای بیماری دیابت قرار داده‌است. پرتقال نیز در این فهرست قرار دارد. اگرچه پرتقال و لیموشیرین تقریباً حاوی مقدار برابری کربوهیدرات هستند، اما لیمو شیرین مقدار قند کمتری دارد. شاخص گلیسمی (Glycemic index) نشان‌دهندۀ تأثیر مواد غذایی بر جریان خون است. این معیار از ۰ تا ۱۰۰ درجه‌بندی می‌شود. ۱۰۰ به معنی گلوکز خالص است. هرچه شاخص گلیسمی بیشتر باشد، تجمع قند در خون بیشتر خواهد بود. هنگامی که همزمان با غذایی با شاخص گلیسمی بالا، آب لیمو مصرف شود، تبدیل نشاسته به قند کند شده و در نتیجه، شاخص گلیسمی آن غذا پایین می‌آید. اگرچه کنار آمدن با گریپ فروت و پرتقال، از لیموشیرین و لیمو ترش راحت‌تر است، اما بهتر است که کل مرکبات را مصرف کنید. همچنین خوردن خود میوه بهتر از خوردن آبمیوه است.

 

لیمو شیرین و تب

لیموشیرین در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده است و خاصیت سم زدایی ازبدن را دارد. در طول بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا که با تب همراه هستند یکی از بهترین موادغذایی که قادر به کنترل تب و مبارزه با بیماری است لیمو شیرین می باشد

 

لیمو شیرین و شیر

مشکل شیر ، آب پرتقال و مرکبات و غلات با هم این است که بدن شما قادر به هضم آن ها با هم نیست ، حتی برای کودکان نیز مضر تر است . پرتقال و لیمو باعث می شود که معده شما قادر به هضم نشاسته موجود در غلات نباشد.

 

مضرات لیمو شیرین

تاکنون عوارض جانبی برای لیموشیرین گزارش نشده اما ممکن است زیاده روی در مصرف لیموشیرین می تواند باعث مشکل در گوارش و حالت تهوع، استفراع و اسهال شود.زنان باردار نیز مانند گروه های دیگر می توانند این میوه را مصرف کنند اما به دلیل شرایط حساسی که دارند برای عدم رسیدن آسیب به جنین علاوه بر بهره مندی از خواص لیمو شیرین نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

 

آیا لیمو شیرین برای دیابت مضر است پاسخ مثبت است! در واقع، انجمن دیابت آمریکا (ADA)، لیمو شیرین را در فهرست مواد غذایی مناسب برای بیماری دیابت قرار داده‌است. پرتقال نیز در این فهرست قرار دارد. اگرچه پرتقال و لیموشیرین تقریباً حاوی مقدار برابری کربوهیدرات هستند، اما لیمو شیرین مقدار قند کمتری دارد. شاخص گلیسمی (Glycemic index) نشان‌دهندۀ تأثیر مواد غذایی بر جریان خون است. این معیار از ۰ تا ۱۰۰ درجه‌بندی می‌شود. ۱۰۰ به معنی گلوکز خالص است. هرچه شاخص گلیسمی بیشتر باشد، تجمع قند در خون بیشتر خواهد بود. هنگامی که همزمان با غذایی با شاخص گلیسمی بالا، آب لیمو مصرف شود، تبدیل نشاسته به قند کند شده و در نتیجه، شاخص گلیسمی آن غذا پایین می‌آید. اگرچه کنار آمدن با گریپ فروت و پرتقال، از لیموشیرین و لیمو ترش راحت‌تر است، اما بهتر است که کل مرکبات را مصرف کنید. همچنین خوردن خود میوه بهتر از خوردن آبمیوه است.

زردی نوزاد مشکل رایجی است که بعضی از نوزادان در بدو تولد با آن مواجه می‌شود. مشخص نیست که به چه دلیل عده‌ای از مادران از پزشکان سؤال می‌پرسند که لیموشرین برای زردی نوزاد مفید است؟ واقعیت این است که پزشکان بارها و بارها تأکید می‌کنند که استفاده از لیموشیرین، داروهای گیاهی و حتی آب‌قند برای بهبود زردی مفید نیست و در روند درمان این بیماری هیچ تأثیری ندارد. حتی ممکن است با مصرف لیموشیرین و آب‌قند زردی نوزاد تشدید شود! حتی ممکن است مصرف لیموشیرین برای درمان زردی نوزاد به اسهال و مشکلات جدی‌تر منجر شود. اگر عدد زردی نوزاد پایین باشد به‌مرور زمان بعد از گذشت ۵۰ تا ۶۰ روز این مشکل برطرف می‌شود. البته تقریباً تا دوماه بعد رنگ پوست و چشم کودک به رنگ زردی تمایل است که جای نگرانی ندارد. ولی اگر عدد زردی بالا باشد، توصیه می‌شود حتماً به یک فوق تخصص گوارش کودکان مراجعه کنید.

لیمو شیرین از جمله میوه‌های خوش طعم و بسیار مفید در فصل پاییز و زمستان است که از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. محل پرورش این میوه در شمال و جنوب کشورمان ایران می‌باشد. لیمو شیرین از گروه مرکبات است که سایز آن از لیموترش کمی بزرگتر و گاهی اوقات به اندازه‌ی یک پرتقال می‌رسد. در طب سنتی از این میوه‌ی بسیار مغذی در درمان بسیاری از بیماری‌ها من جمله درمان تب، زخم معده، اسهال، سوء هاضمه، مشکلات کبد، سنگ‌های مجاری ادرار، میگرن، سرماخوردگی، اضطراب، سرگیجه و نقرس استفاده می‌گردد.

لیموشیرین از خانواده‌ی مرکبات است که بومی آسیای جنوب شرقی می‌باشد. ارتفاع درخت لیموشیرین به ۶ متر می‌رسد که پس از پنج الی هفت سال، وقتی که درخت به رشد کامل خود رسید، میوه می‌دهد. لیموشیرین به رنگ زرد کمرنگ، گرد و با طعمی شیرین است. موادی در این میوه موجودند به نام‌های نارنجین و لیموئین می‌باشند که وقتی لیموشیرین را برش می‌دهیم، این دو ماده با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود. میزان تلخی یک میوه به مواد قلیایی موجود در آن بستگی دارد و زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، طعم آن تلخ‌تر می‌شود. این تلخی هیچ گونه اثرات منفی و مضر بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و در واقع جزء ویژگی طبیعی این میوه به حساب می‌آید.

 

طبع و مزاج لیموشیرین

بر طبق تحقیقات به عمل آمده در طب سنتی، طبع و مزاج این میوه سرد و خشک می‌باشد. بنابراین استفاده از این میوه برای افرادی که دارای مزاجی گرم و خشک می‌باشند، بسیار مناسب است. افرادی که دارای مزاجی سرد هستند باید در مصرف این میوه جانب احتیاط را رعایت کنند و این میوه را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند.

لازم به ذکر است که بدانید، هر چه میزان طعم شیرین این میوه بیشتر باشد، از سردی آن کاسته می‌شود و همچنین بهتر است بدانید، طبع و مزاج پوست و هسته‌ی لیموشیرین گرم و خشک می‌باشد.

 

مصلحات لیموشیرین

از جمله مصلحات لیموشیرین می‌توان به عسل و گلنگبین اشاره نمود. هنگامی که لیموشیرین به همراه یا پس از خوردن آن مصرف شود، تاثیرات سوء این میوه به طور کلی از بین می‌رود.

 

آشنایی با خواص درمانی لیموشیرین در طب سنتی

  • این میوه‌ی مغذی دارای خاصیت ملین و ادارآور است و به این دلیل برای دفع سموم از بدن بسیار کارآمد می‌باشد.
  • طب سنتی مصرف این میوه را برای رفع التهاب و عطش بیمار تب‌دار بسیار توصیه می‌کند. به طوری که فرد تب‌دار پس از مصرف این میوه احساس راحتی و سبکی می‌کند.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن از لیموشیرین بهره گیرید. مصرف منظم این میوه باعث حفظ سلامت قلب می‌گردد و در بهبود گردش خون بسیار موثر است.
  • لیموشیرین دارای مقادیر بالای ویتامین C است و به همین دلیل مصرف آن در زمان سرماخوردگی بسیار توصیه می‌گردد.
  • در طب سنتی از لیموشیرین برای رفع مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. از لیموشیرین روغنی استخراج می‌شود که دارای خواص ضداحتقان می‌باشد که برای درمان مشکلات تنفسی بسیار مفید می‌باشد. معمولا از این میوه‌ی پرخاصیت در بالم‌ها، اسپری‌های تنفسی و بخورها استفاده می‌گردد.
  • لیموشیرین دارای خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدان و ضدسرطان می‌باشد. این میوه باعث پاکسازی سموم از بدن می‌شود. لیموشیرین با دارا بودن این خواص در درمان زخم معده و زخم دهان بسیار مفید و موثر می‌باشد.
  • لیموشیرین به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام لیمونوئید، دارای خواص ضد سرطانی می‌باشد. پس از آنکه لیموشیرین مصرف می‌شود، لیمونوئیدها وارد بدن می‌شوند و به گلوکز که دارای هضم ساده‌ای می‌باشد میچسبند و به این ترتیب تاثیر بسزایی در این زمینه دارد.
  • برای تقویت هضم غذا و درمان ناراحتی معده، لیموشیرین را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. فلانوئید موجود در آب لیموشیرین باعث تحریک شدن ترشح صفرا، شیره‌های گوارشی اسیدی و آب‌ها می‌گردد و بدین ترتیب در تقویت هضم غذا تاثیر بسزایی دارد. بنابراین اگر دارای مشکلاتی همچون ناراحتی معده، حالت تهوع، سوء هاضمه و سرگیجه شدید، از آب لیموشیرین بهره گیرید.
  • لیموشیرین به دلیل دارا بودن فلانوئیدها در درمان زخم‌های گوارشی و دهانی بسیار موثر است. نوشیدن روزانه یک لیوان آب لیموشیرین باعث درمان سوزش معده می‌گردد.
  • لیموشیرین سرشار از آنتی اکسیدان است و بدین ترتیب باعث خنثی سازی اسیداوریک و رادیکال‌های آزاد فعال در بدن می‌شود و به درمان نقرص کمک شایانی می‌کند. همچنین لیموشیرین به دلیل دارا بودن ویتامین C بسیار بالا در نابود کردن رادیکال‌های آزاد نقش بسزایی دارد.
  • استفاده از لیموشیرین در برطرف کردن ترک خوردگی لب بسیار توصیه می‌گردد. برای این منظور به این صورت عمل کنید که آب لیموشیرین را بگیرید و روزانه دو الی سه مرتبه از آن برای پوشش لب‌هایتان استفاده کنید.
  • لیموشیرین به رفع بوی بدن کمک بسزایی می‌کند. برای رفع این عارضه می‌توانید در وان آب گرم آب لیموشیرین بچکانید و در آن قرار گیرید. این کار به رفع بوی بد بدن کمک شایانی می‌کند.
  • لیموشیرین برای درمان اختلالات ادارای بسیار کارآمد است. پتاسیم فراوانی که در آب لیموشیرین وجود دارد باعث رفع اختلالات ادراری مانند عفونت ادراری و التهاب مثانه می‌گردد. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که لیموشیرین را به همراه آب بجوشانید و پس از خنک شدن آن را نوش جان کنید.
  • لیموشیرین به درمان یبوست کمک می‌کند. اسیدهای موجود در لیموشیرین باعث دفع سموم روده می‌شوند و فیبر موجود در لیموشیرین دارای خواص ضد یبوستی می‌باشد. برای درمان و رفع یبوست کافیست مقداری نمک را به لیموشیرین اضافه کرده و میل نمایید.
  • استفاده از لیموشیرین را در رژیم غذایی خود قرار دهید و بدین ترتیب از دچار شدن به اسکوربوت پیشگیری نمایید. اسکوربوت مشکل شایعی است که بر اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می‌گردد. همانطور که اشاره شد لیموشیرین سرشار از ویتامین C است و بدین ترتیب استفاده از آن مانع از دچار شدن به این عارضه می‌گردد. از نشانه‌های اسکوربوت می‌توان به ورم لثه، خونریزی، زخم زبان و دهان و ترک گوشه لب‌ها اشاره نمود. مصرف لیموشیرین باعث متوقف شدن خونریزی لثه می‌گردد. همچنین می‌توانید برای رفع خونریزی لثه به این صورت نیز عمل کنید که آب لیموشیرین را با قطرات آب ترکیب کنید و به آن کمی نمک سیاه اضافه نمایید. ترکیب را پس از یکدست شدن بر روی لثه قرار دهید.
  • برای کاهش و درمان سرفه‌های ناشی از آسم از لیموشیرین استفاده کنید. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که آب لیموترش را بگیرید و به آن پودر زنجبیل و دانه زیره اضافه کنید و پس از هم زدن آن را میل کنید. استفاده مرتب از این ترکیب در رفع سرفه‌های ناشی از آسم کمک شایانی می‌کند.
  • آب لیموشیرین نقش موثری در سیستم عصبی بدن به خصوص مغز دارد. به طوری که استفاده از آن به رفع مشکلات ذهنی کمک کرده و دارای خواص آرام‌بخشی می‌باشد.
  • آب لیموشیرین دارای خواص خنک کنندگی است و به همین دلیل در درمان تب بسیار موثر است.
  • آب لیموشیرین دارای عناصر و موادی می‌باشد که خاصیت پاک کنندگی و سفیدکنندگی دارند. بنابراین این میوه می‌تواند به عنوان یک پاک کننده‌ی طبیعی آرایش باشد.
  • آب لیموشیرین دارای انواع مواد معدنی و ویتامین می‌باشد. این ماده‌ی بسیار مغذی می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های گازدار باشد.
  • استفاده از آب لیموشیرین از خطر دهیدراته شدن و گرفتگی عضلات می‌کاهد.
  • استفاده از شربت لیموشیرین که از آب تازه‌ی لیموشیرین تهیه می‌شود، برای درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر است.
  • برای رفع و کاهش درد و تورم از آب لیموشیرین استفاده کنید. برای این منظور کافیست آب لیموشیرین را به همراه روغن کرچک مخلوط کنید و آن را بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و ماساژ دهید.
  • لیموشیرین برای تقویت چشم‌ها بسیا مفید است زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی است. با استفاده مرتب از این میوه، از زوال عضلات چشم و عفونت آن پیشگیری کنید. برای شست‌وشوی چشم‌ها به این صورت عمل کنید که چندقطره لیموشیرین در آب بچکانید و از آن برای درمان عفونت‌های ورم ملتحمه چشم استفاده نمایید.

 

 

اینجا بخوانید:

ساده ترین راه برای لاغری اصولی در خانه

 

 

  • برای داشتن موهایی سالم از آب لیموشیرین استفاده کنید. لیموشیرین به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود کمک شایانی به سلامت و رشد مو می‌کند. خواص بی‌نظیر لیموشیرین باعث پیشگیری از موخوره می‌گردد. روغنی که از این میوه تهیه می‌شود به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی و ضدباکتریایی باعث سلامت مو می‌گردد.
  • برای داشتن پوستی سالم و زیبا از لیموشیرین بهره گیرید. به همین دلیل در مکمل‌های دارویی مرطوب سازی، بهبود رنگ پوست و ترمیم پوست‌های آسیب دیده استفاده می‌گردد. 
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای روشن و سفید کردن پوست خود هستید، طب سنتی به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند که از آب لیموشیرین استفاده کنید. از آب لیموشیرین می‌توان به عنوان یک پاک کننده‌ی خفیف برای از بین بردن لکه‌های پوستی، جوش و آکنه و تجمع رنگدانه‌ها استفاده نمود. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده لیموشیرین، درخشش و زیبایی را به پوست شما هدیه می‌دهد. همچنین لیموشیرین با دارا بودن خاصیت سم زدایی به تمیز شدن خون کمک شایانی می‌کند و این امر تاثیر بسزایی در درخشندگی و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست دارد.

 

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با لیموشیرین

لیموشیرین دارای انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد که نقش بسزایی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. به این دلیل می‌توان از لیموشیرین  در تهیه انواع ماسک‌های زیبایی استفاده نمود. شما عزیزان به راحتی می‌توانید در خانه ماسک‌های زیبایی تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. در ادامه به معرفی چند ماسک خانگی تهیه شده از لیموشیرین می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

ماسک لیموشیرین و آرد نخود، جوان کننده پوست

یکی از ماسک‌های خانگی تهیه شده با لیموشیرین که دارای خواص جوان کنندگی می‌باشد، ماسک لیموشیرین و آرد نخود است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری آب لیموشیرین و یک قاشق مرباخوری آرد نخود نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید و پس از یکدست شدن آن را به پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی و مطلوب باشید.

 

ماسک لیموشیرین و عسل، مرطوب کننده طبیعی پوست

استفاده از یک مرطوب کننده‌ی مناسب همیشه یکی از دقدقه‌های اکثریت افراد است. اینکه چه نوع مرطوب کننده‌ای به پوستمان سازگار است و استفاده ازآن هیچ گونه آسیبی به پوستمان وارد نکند، مسائلی است که بیشتر افراد نسبت به آن حساس هستند. باید به شما عزیزان خاطر نشان کنیم که استفاده از مرطوب کننده‌های خانگی و طبیعی می‌تواند نیاز پوست شما به رطوبت را تامین کند. یکی از این مرطوب کننده‌های طبیعی که به راحتی می‌توانید در فصول سرد سال از آن استفاده نمایید، ترکیب لیموشیرین و عسل است. با استفاده‌ی منظم از این ماسک حتما شاهد نتایج عالی و مطلوب خواهید شد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری آب لیموشیرین، یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن یک لایه نازک از آن را به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

 

موهایی سالم و خوشرنگ با لیموشیرین

لیموشیرین به دلیل دارا بودن مس در ایجاد و تشکیل رنگدانه ملانین نقش بسزایی دارد. ملانین رنگدانه اصلی مو است.

به جهت تقویت و کیفیت رنگ موهایتان به این صورت عمل کنید که مقداری از آب لیموشیرین را روی پوست سر و موهایتان پوشش دهید و ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن اجازه دهید برای مدت زمان دو ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و سپس موهایتان را شستشو دهید.

نکته: قبل از استفاده از هر نوع ماسکی ابتدا آن را در یک قسمت از بدن خود امتحان کنید و پس از ۲۴ ساعت در صورت نداشتن هیچ‌گونه علائم و حساسیتی ، از آن برای پوست صورت خود استفاده نمایید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار