|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۳۰

شهرت سیر مدیون این است که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که خواص های ضد ویروسی، میکروبی و آنتی بیوتیکی دارد.

با سیر و خواص سیر ترشی چقدر آشنا هستید؟ سیر اغلب به عنوان طعم دهنده برای پخت و پز استفاده می‌شود. همین‌طور به خاطر خواصش در پزشکی در دوران باستان و مدرن کاربرد داشته و دارد و برای کنترل و درمان طیف گسترده‌ای از شرایط و بیماری ها استفاده می‌شود. شهرت سیر مدیون این است که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که خواص های ضد ویروسی، میکروبی و آنتی بیوتیکی دارد.
همچنین برای مقابله با آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است زیرا اثر رفع احتقان دارد. همچنین منبع خوبی از آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت ایمنی کمک می‌کند. به طور خلاصه، سیر یکی از خوراکی‌هایی است که بسیاری دارد. اما، خواص سیر ترشی که باید بدانید چیستند؟
سیرترشی، جزو خوراکیهای پرطرفداری است که از زمانهای گذشته در ایران به صورت سنتی تهیه می‌شده و در طول سالهای اخیر هم بازار تولید صنعتی این محصول، رونق خوبی داشته است.
 

سیر ترشی چیست؟

سیرترشی، محصولی است که از ترکیب سیر، سرکه، نمک و کمی آب به دست می‌آید. افرادی که به مصرف سیر ترشی‌های سفت تر علاقه دارند، میتوانند سیر ترشی های دست ساز خود را بعد از حدود ۶ ماه مصرف کنند. هرچه مدت زمان نگهداری سیر ترشی بیشتر شود، تغییر رنگ، نرم شدن بافت و شیرین شدن طعم سیر بیشتر اتفاق میافتد. هنگام تهیه سیر ترشی‌های خانگی،‌ باید حواستان باشد سیرهای بوته‌ای را خوب بشویید تا گل و لای یا آلودگیهای احتمالی میان بافتی در آنها به داخل بافتشان که در اثر تماس با سرکه، نرم و نفوذ پذیر می‌شوند، نفوذ نکند. افزودن سرکه جوشیده و داغ به سیر خام، باعث رسیدن و نرم شدن زودتر بافت آن میشود اما آنهایی که طرفدار سیر ترشی های کهنه و اصیل هستند، ترجیح میدهند سیر خشک را با آب و سرکه سرد مخلوط کنند و اجازه بدهند تا گذر زمان، این سیرهای سفت و سفید را به سیرهایی نرم و قهوه‌ای تبدیل کند.
سیر ترشی_خواص سیر ترشی برای لاغری

تاریخچه سیر ترشی

سیر چندین قرن است که در سراسر جهان کاربرد دارد. به عنوان مثال، سوابق تاریخی نشان می‌دهد که سیر از دور‌ه‌ای که اهرام ثلاثه بیش از ۵۰ قرن پیش ساخته شده‌اند مورد استفاده قرار گرفته است. بقراط به عنوان پدر طب غربی، سیر را به عنوان راه حلی برای بیماری‌ها و شرایط مختلف تجویز می‌کرد. او از استفاده از سیر در درمان انگل‌ها، مشکلات تنفسی، خستگی و سوءهاضمه حمایت کرد. همچنین، یکی از اولین استفاده‌های شناخته شده از داروهای افزایش عملکرد و دوپینگ در یونان زمانی رخ داد که سیر به ورزشکاران المپیک داده شد.
با گذشت زمان سیر از یونان باستان به سایر تمدن های غرب هند و پاکستان راه یافت و از آنجا به چین رسید. گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد که آن‌ها از سیر در درمان فشار خون بالا، برونشیت، اختلالات کبدی، نفخ شکم، کرم‌های روده، قولنج، دیابت و تب در آسیا و خاورمیانه استفاده می‌کردند. دنیای جدید اولین بار طعم سیر را از طریق نفوذ اسپانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و پرتغالی‌ها چشید.
 

خواص سیر ترشی

  • خاصیت آنتی اکسیدانی
برجسته‌ترین و اصلی‌ترین خاصیتی که از مواد غذایی تهیه شده با سیر می‌توان عنوان کرد، خاصیت آنتی اکسیدانی است. بسیاری از بیماری‌هایی که فرد به آنها مبتلا می‌شود، به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بدن است.
بسیاری از پزشکان بر این عقده‌اند که به دلیل وجود خاصیت آنتی‌اکسیدانی در سیر ترشی و سیر، بهترین گزینه برای در امان ماندن از بیماری‌ها استفاده متعادل از خواص سیر ترشی و سیر محسوب می‌شود. از جمله مواردی که به خاصیت آنتی اکسیدانی سیر مربوط می‌شود را می‌توان موارد زیر بر شمارد.
  1. با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان خون و سرطان روده بزرگ می‌انجامد.
  2. پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا را به همراه دارد.
  • سرطان مغز
یکی از مهم‌ترین خواص ترشی سیر، ترکیب ارگانو-گوگرد موجود در آن است که به از بین بردن سلول‌های خطرناک تومورهای مغزی کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که سه ترکیب ارگانو سولفور مشتق شده از سیر مانند DADS، DAS و DATS تاثیر زیادی در از بین بردن سلول‌های مغز نشان داده‌اند. نشان داده شده است که DATS موثرترین در میان بسیاری از موارد است. نیاز به بررسی برخی از ادعاها وجود دارد.
  • سرطان ریه
افرادی که دو بار در هفته از سیر خام استفاده می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. در مصرف سیر ترشی نیز همین اثر وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که سیر می‌تواند به عنوان یک عامل شیمی درمانی برای مقابله با سرطان ریه عمل کند.
 
  • قلب و عروق
اکثر افراد سیر ترشی را به عنوان کمکی برای بهبود بسیاری از بیماری‌هایی که به خون، رگ‌ها و قلب مربوط است می‌شناسند. این باور صحیحی است و تاثیر به سزای این خوراکی خوشمزه را می‌توان در مواردی از قبیل گزینه‌های زیر برای قلب و عروق شاهد بود:
 این خوراکی خاصیت ضد انعقاد خون و کاهش دهنده غلظت خون را به همراه دارد. اما بهتر است بیمارانی که درمان دارویی برای انعقاد خون را پیش گرفته‌اند در مورد استفاده آن از پزشک معالج مشورت بگیرند و از مصرف آن تا حد ممکن پرهیز کنند. 
 مصرف متعادل و مرتب از سیرترشی به کاهش چربی بد و کلسترول بد خون کمک می‌کند. بالا رفتن کلسترول بد در بدن، می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی را فراهم کند.
معروفترین خاصیت سیر ترشی پایین آوردن فشار خون بالا محسوب می‌شود که اکثر افراد آن را شنیده‌اند. البته برای این منظور بهتر است از نوع بدون نمک آن استفاده شود.
سیر ترشی خونساز است و برای بهبود علائم کم خونی می‌تواند بسیار مفید باشد. البته به عنوان تنها راه درمان نباید به آن نگاه کرد.
خواص سیر ترشی شامل تصفیه و پاکسازی کننده خون و کبد نیز می‌شود. این موضوع به بهبود عملکرد بسیاری از ارگان‌های حیاتی کمک می‌کند.
سیر ترشی خوراکی مفیدی برای بیماران قلبی و عروقی محسوب می‌شود. اما باید مقدار متعادلی از آن را استفاده کنند.
  • جلوگیری از سرماخوردگی
سرماخوردگی اغلب زمانی به وجود می‌آید که در هنگام حمله، ایمنی بدن کاهش یابد. سیر می‌تواند این کار را انجام دهد زیرا دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند. با مصرف سیر ترشی یا خام از خود در برابر حملات احتمالی سرما محافظت خواهید کرد. اگر سرما خوردید، می‌توانید از سیر برای مبارزه با آن استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چای آماده کرده و مقداری سیر داخل آن بریزید. قابلیت‌های ضد باکتریایی آن باعث می‌شود که سیر مشکلات سرماخوردگی را حل کند.
سیرترشی در کاسه_خواص سیر ترشی برای لاغری
  • درمان التهاب مفصل
یکی دیگر از خواص سیر ترشی درمان التهاب مفصل یا آرتریت است. ترکیب ضد التهابی سیر به تقویت سیستم اسکلتی عضلانی ما کمک می‌کند. به عنوان مثال، دی آلیل سولفید (DAS) دلیل خاصیت آرتریتی سیر است. می‌توانید با مصرف سیر خام، سیر ترشی یا قرص سیر با گسترش التهاب مفصلی مبارزه کنید.
  • جلوگیری از ریزش مو
آلیسین موجود در سیر برای جلوگیری از ریزش مو مفید است. دو راه برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. می توانید ورقه های سیر را روی پوست سر بمالید. برای این کار باید ورقه های عمودی حدود ۳ میلی متری سیر را برش دهید. پس از انجام این کار، باید بلافاصله آنها را با استخراج آب آن روی پوست سر بمالید. همچنین می توانید از سیر ترشی در روغن استفاده کنید. این کار بدین صورت است که حدود ۴ حبه سیر را پوست بگیرید و آنها را فشار دهید. سیر را به روغن زیتون اضافه کنید و همان را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • خواص سیر ترشی برای دستگاه گوارش و معده
از دیگر خواص این خوراکی که برای بدن به همراه دارد، به فواید آن برای معده و دستگاه گوارش می‌توان اشاره کرد. البته سیر و ترکیب آن در کنار سرکه سبب ایجاد این همه خاصیت برای تمام ارگان‌های بدن شده‌اند. در این قسمت تمام خواص سیر ترشی که بر معده تاثیر گذار است را نام برده‌ایم:
مصرف این نوع ترشی به شست و شو و پاکسازی مجاری صفراوی منجر می‌شود. پاکسازی مجاری صفراوی بر کاهش التهاباتی که به بروز انسداد می‌انجامد تاثیر می‌گذارد. 
استفاده از سیر ترشی به هضم غذاهای سنگین و دیر هضم کمک می‌کند. اما نباید مقدار زیادی از مواد غذایی را مصرف کرد و سپس به این امید از سیر ترشی استفاده کرد.
یکی از راهکارهای خوبی که برای باز کردن اشتها می‌توان استفاده کرد مصرف سیر ترشی است. این خوراکی اشتها آور طبیعی و بسیار موثری است که برای باز شدن اشتها تاثیر به سزایی دارد.
استفاده از سیر ترشی به بالا رفتن سرعت هضم غذا کمک شایانی می‌رساند. اما بهتر است در کنار راهکارهایی همچون خوب جویدن غذا به کار برده شود.
به عنوان یک از بین برنده آفت‌های دهانی برای افراد صفراوی، گزینه‌ای بسیار تاثیرگذار است. اغلب آفت‌های دهانی در پی آلودگی و یا مصرف برخی از خوراکی‌ها بروز داده می‌شوند.
سیر ترشی کاهش دهنده و قطع کننده خونریزی داخلی معده و همینطور خونریزی بواسیر به شمار می‌رود.
این نوع ترشی ضد عفونی کننده معده و علاوه بر آن ضد عفونی کننده دهان و دندان‌ها است.
  • پاکسازی و زیباکنندگی سیر ترشی
برای جلوگیری از پیری زودرس و جوانسازی پوست و مو می‌توان به مقدار متعادل از سیر ترشی استفاده کرد. این تاثیر به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است که به همراه دارد.
خیلی از افراد به دنبال پاکسازی کبد هستند تا برخی از مشکلات بدنی آنها رفع شود. سیر ترشی گزینه‌ای موثر در پاکسازی کبد محسوب می‌شود.
استفاده از این خوراکی می‌تواند در بالا رفتن متابولیسم بدن تاثیر به سزایی داشته باشد. بالا رفتن متابولیسم بدن به کاهش وزن سریع‌تر کمک شایانی می‌رساند.
  • خواص سیر ترشی برای لاغری
    بدن انسان برای سوخت و ساز بهتر و حذف چربی‌های مضر نیاز به مصرف ترشیجات دارد. وجود آنتی اکسیدان‌های مفید و دیگر مواد معدنی و نیز ویتامین های موجود در سیر ترشی به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. با این وجود بهتر است به منظور رسیدن به لاغری، این ماده مفید را در کنار یک برنامه غذایی سالم و در حد اعتدال مصرف کرد چرا که مصرف بیش از اندازه آن نیز مشکلات و عوارضی را در پی خواهد داشت. ترشیجات به کاهش چربی‌های بدن و افزایش سوخت و ساز بدن کمک بسیاری می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های بسیاری در ترکیبات سیر ترشی وجود دارند. خواص سیر ترشی برای لاغری موجب کاهش وزن به طور طبیعی می‌شود. کالری سیر ترشی بسیار پایین است. استفاده از خواص سیر ترشی برای لاغری یکی از بهترین گزینه‌ها در درمان چاقی است. در مصرف این خوراکی خوشمزه اعتدال را رعایت کنید تا به طور منظم وزن کم کنید و دچار عوارض نشوید.
     
  • فواید سیر ترشی در بارداری
    خواص سیر ترشی در بارداری مضر نیست و تحقیقات تاکنون به عوارضی برای مصرف سیر ترشی توسط خانم‌های باردار نرسیده‌اند. نتایج تحقیقات بیان می‌کنند مادرانی که در دوران بارداری سیر خام و سیر ترشی مصرف کرده‌اند، سیستم ایمنی قوی‌تری داشته و نوزادن آن‌ها رشد بهتری داشته است. این ترشی به کنترل وزن جنین و حفظ سلامت آن کمک می‌کند.
  • شست و شو دهنده طبیعی مجاری صفرا
  • دفع‌ کننده سنگ کیسه صفرا
  • دفع سموم از کبد و پاکسازی آن
  • هضم کننده غذا
  • آنتی بیوتیک معده و دهان
  • قطع خونریزی بواسیر
  • بهبود عملکرد روده‌ ها

 

خواص سیر ترشی از نظر طب سنتی

  • سیر ترشی یکی از پرخاصیت‌ترین و مفیدترین چاشنی‌هایی است که از قدیم الایام تا کنون در میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته است.
  • این نوع ترشی به دلیل ترکیب شدن طبیعت گرم سیر به همراه طبیعت سرد سرکه، با گذشت زمان طبعی معتدل به خود می‌گیرد
  • سیر ترشی از معدود ترشی‌هایی است که برای اکثر مزاج‌ها مانند مزاج بلغمی، دموی، صفراوی و سودایی کمترین عوارض را دارد.
  • این ترشی بعد از ۷ سال به معتدل‌ترین وضعیت طبیعی خود خواهد رسید.
  • این ترشی به عنوان ماده‌ای دارویی و غذایی در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

حبه های سیر ترشی_خواص سیر ترشی برای لاغری

عوارض مصرف بیش از حد سیر ترشی

سیر یکی از گیاهانی است که برای سلامتی ما بسیار پر فایده است. سیر خاصیت میکروب زدایی داشته و عفونت بدن را از بین می‌برد. پس اینها همگی جزو خواص سیر ترشی هم هستند. ولی استفاده زیاد سیر و سیر ترشی باعث سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف چشم و ایجاد جوش در داخل چشم می‌شود. پس نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.
اما یادآوری این هم نکته ضروری است که در صورت نمک زیاد در سیر ترشی، استفاده آن برای اشخاص دارای فشار خون بالا زیان آور بوده و سفارش نمی‌شود.
لازم به ذکر است برخی خانواده‌ها بر این باورند که هرچه از زمان تهیه ترشی بگذرد کیفیت بهتری پیدا می‌کند و حتی معتقدند سیر ترشی چند ساله خاصیت درمانی دارد و التیام دهنده بیماری‌های قلبی است. اما حقیقت این است، اگرچه ترشی‌های جاافتاده، خوشمزه‌تر هستند، ولی باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات ترشی می‌کاهد و آن را به محصولی بی ارزش تبدیل می‌کند.
این را هم بدانید ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی موجب ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در آن شده و ماده ای مضر به نام نیترات تولید می‌شود که در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

 

رفع بوی بد دهان بعد از خوردن سیر

بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری، خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می‌شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن باعث رفع بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر می‌شود.

 

چطوری خاصیت سیر ترشی را حفظ کنیم؟

جالب است بدانید هر قدر عطر و بو یا اصطلاحا خاصیت آروماتیک سیر ترشی بیشتر باشد، خواص بیشتری را به بدن می‌رساند. در واقع سیر ترشی وقتی که تازه است بو و عطر بیشتری دارد در نتیجه خواص خود را حفظ کرده است و برای بدن خیلی مفیدتر است.
در واقع خاصیتی همچون سیر تازه را به بدن می‌رساند.
اما برخی از افراد برای تهیه سیر ترشی، سیر را می‌پزند یا اینکه آن را سرخ می‌‎کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سیر بسیاری از خواص خود را از دست بدهید. همانطور که می‌دانید طی فرایند پختن، بیشتر مواد مغذی و ویتامینی یا حتی عطر سیر از بین می‌رود. گفته می‌شود طی فرایند پخت و پز، مقداری حدود 40 الی 70درصد از خواص سیر کم می‌شود.
در نظر داشته باشید که بالاتر بودن خاصیت سیر ترشی کهنه باوری است که از گذشته تا به امروز به ما رسیده است و هنوز از نظر علمی به اثبات نرسیده است.
 

سیر خام بخوریم یا سیر ترشی؟

قطعا درباره خواص سیر چیز های زیادی می‌دانید. سیر قطعا یک ماده بسیار قوی و مغذی است که خوردن آن چه به صورت ناشتا و چه به عنوان چاشنی غذا ها، آش خانگی، میرزا قاسمی و … ارزش غذایی بالایی دارد؛ مثلا شما می‌توانید از این ترشی خوشمزه در کنار انواع کباب ها، مرغ و ماهی استفاده کنید؛ البته خوردن آن در کنار سایر چاشنی ها مثل ماست، خیار شور یا ترشی های دیگر لیته، مخلوط و حتی شور یا زیتون معرکه است.
شاید یکی از معایب بارز سیر ترشی بوی ناخوشایند آن باشد؛ اگر شما بخواهید بین سیر خام یا ترشی سیر یکی را انتخاب کنید، کدام یک را ترجیح می‌دهید؟
سیر خام خواص بی‌نظیر و منحصر به فردی دارد اما طبیعت بسیار گرم آن باعث شده است تا برای افراد گرم‌مزاج مانند صفرایی مزاج ها ماده غذایی مناسبی نباشد.
همچنین مصرف این ماده خام در کنار خانواده کلم ها برای بیماران تیروئیدی اصلا گزینه مناسبی نیست؛ استفاده از سیر خام در این گونه افراد آلرژی، حساسیت و گلو درد ایجاد می‌کند؛ اما ترکیب سیر و سرکه این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است؛ البته بهتر است این گونه بیماران از این چاشنی به مقدار کم استفاده کنند.
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار