|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۰۰

در حالت عادی زمان گلدهی این گل زیبا و معطر، روزهای پایانی سال و آغاز فصل بهار می باشد ولی امکان جلو انداختن فصل گلدهی آن در محیط گلخانه ای برای چند ماه وجود دارد.

نرگس یکی از گل های زیبا و خوش بوی موجود در طبیعت است. نرگس جزء گیاهان پیازی بوده و به عنوان گلی باغچه ای شناخته می شود. در حالت عادی زمان گلدهی این گل زیبا و معطر، روزهای پایانی سال و آغاز فصل بهار می باشد ولی امکان جلو انداختن فصل گلدهی آن در محیط گلخانه ای برای چند ماه وجود دارد.
گل نرگس با نام علمی Narcissus tazetta L از خانواده Amaryllidaceae است. پراکنش این گیاه پیازی از اروپا تا شرق آسیا است و در مناطق مدیترانه ای به خوبی رشد می‌کند. در این مطلب از امیدنیوز، شما عزیزان را با آموزش کاشت گل نرگس و شرایط مناسب کشت، نحوه نگهداری و پرورش آن در گلدان آشنا می کنیم.

 

معرفی گل نرگس

نرگس دسته ای از 50 گیاه مختلف پیاز دار، که از اروپا تا آفریقای شمالی می روید را شامل می‎‌شود. تاریخچه گل نرگس نشان می دهد که از دیرباز در بین مردم سراسر جهان محبوب و شناخته شده بوده است. بسته به نوع گونه آن، گلهایش می تواند به صورت تنها و یا دسته ای بر روی یک ساقه باشد. انواع گل نرگس امروزه در سراسر دنیا کشت می شود.
به طور کلی، گلهای آن شبیه به یک ساز ترومپت و یا یک فنجان است که با 6 گلبرگ در اطراف خود، تزیین شده است. نرگس رنگ‌های مختلفی دارد؛ مثل سفید، زرد، نارنجی، صورتی و این روزها هم رنگ‌های جدیدتر که با اصلاح نژاد صورت گرفته است. اکثر گلهای نرگس عطر زیادی دارند اما گاهی اوقات برخی گونه ها بوی کمی هم دارند. گل‌های او در اواخر زمستان شکوفه می‌دهند. برگ‌های سبز رنگ او، مانند یک بند نازک و ظریف دور گلبرگ‌ها را احاطه کرده و شکل و شمایل مرتب‌تری به آن‌ها داده است.
  • نام رایج : نرگس
  • نوع : پیاز دار
  • قد گل : 30 تا 60 سانتی متر
  • محوطه مورد نیاز برای کاشت گل نرگس : 15 تا 30 سانتی متر
  • زمان گلدهی : از اوایل آذر تا اواسط اردیبهشت
  • رنگ شکوفه : زرد
  • میزان نور مورد نیاز : نور کامل آفتاب تا کمی سایه
  • میزان آب مورد نیاز : متوسط
  • دشواری نگهداری : کم
  • نوع گل : برجسته و جلوه دار

 

تاریخچه گل نرگس

نام لاتین نرگس، Narcissus، از یک باور قدیمی یونانی گرفته شده است. در این افسانه گفته شده که یک حوری زیبا به نام “اکو”، عاشق یک جوان یونانی به نام “Narcissus” شده بود. اما او به اکو گفت که برود و او را تنها بگذارد. اکو با قلبی شکسته او را ترک کرد و با یادی از آن جوان زیبا به زندگی خود ادامه داد. وقتی این ماجرا به گوش Nemesis، الهه‌ی انتقام گیری در یونان باستان رسید نارسیسس را فریب داد و به داخل یک استخر بزرگ انداخت.
همانطور که گفتیم، نارسیسس جوانی رعنا، زیبا و خودشیفته بود. وقتی انعکاس تصویر خودش را در آب استخر دید، خم شد تا بتواند واضح‌تر چهره خود را ببیند و بیشتر لذت ببرد! اما غافل از اینکه همه اینها توطئه بود تا به داخل آب بیفتد و انتقام اکو از او گرفته شود. وقتی به داخل آب افتاد و غرق شد، نمسیس (الهه انتقام)، او را به یک گل نرگس تبدیل کرد.
 

علت محبوبیت گل نرگس

در کشور چین دکتر و پرستار را به گل نرگس تشبیه می‌کنند، چون به نظرشان مثل این گل پاک سرشت و دلسوزند. نرگس چند حسن را هم زمان دارد. زمستانه بودن، زیبایی، عطر خوش و خواص دارویی. چینی‌ها می‌گویند کسی که دوتا نان دارد، یکی را بخورد و دیگری بفروشد و با پول آن گل نرگس بخرد. چون نان برای تغذیه بدن است و نرگس برای تغذیه روح.
عطرنرگس، گل نرگس و روغن آن خواص درمانی بسیار زیادی دارند.
مثلا می‌گویند عطر نرگس شاداب کننده است، برای مخاط و سینوس‌ها مفید است و از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود و روی کارکرد مغز اثر بگذارد. گل نرگس، در تغییر روحیه بسیار موثر است و برای درمان افسردگی مصرف می‌شود. توجه داشته باشید افراد گرم مزاج در بوییدن این گل زیاده‌روی نکنند، چون ممکن است باعث سردرد شود.
 

نماد گل نرگس

در حالی که نماد اصلی گل نرگس شروع جدید ، تولد دوباره و آمدن بهار است ، اما معانی دیگری هم نیز دارد. برخی از رایج ترین معنی گل نرگس عبارتند از:
  •  خلاقیت :
    گل نرگس نماد خلاقیت به تمام معنی کلمه است. این گل زیبا نمادی از آرزوهای بی پایان برای خلاقیت و هنر است. بسیاری از هنرمندان از گل نرگس در آثار هنری و ادبی خود استفاده کرده اند. 

     
  • تشویق و الهام :
    گل نرگس نیز به طرق مختلف نمادهای الهام است. الهام چیزی است که از همه چیز در اطراف خود می گیریم و تقریباً همه چیز ، زنده یا مرده ، در اطراف خود می تواند یک الهام باشد. گل نرگس به ویژه به دلیل زیبایی و معنای نمادی که در پشت آنها نهفته است ، الهام بخش محسوب می شود.

     
  • تجدید و نشاط :
    این گل زیبا همچنین نمادی از تجدید حیات و نشاط است. چرا که هر بهار بارها و بارها بازسازی و رشد می کند. به همین دلیل ، مردم آن را نمادی از تجدید انرژی و چیزی می دانستند که اگر می خواهید زندگی خود را از نو شروع کنید و همه اتفاقات قبلی را پاک کنید ، باید به آنها توجه کرد.

     
  • گذشت و بخشش :
    گل نرگس نیز نمادی از گذشت و بخشش می باشد. این گل زیبا از داستان ها و افسانه هایی که پیرامون آن می چرخید این معنا را بدست آورد. آنها بر معنای نمادین گل نرگس تأثیر گذاشتند و آن را به شکل امروزی درآوردند.

انواع گل نرگس

  • شیپوری (ترومپت)
    یک گل روی ساقه، تاجی به شکل شیپور که به طور تقریبی می توان گفت به اندازه گلبرگ ها و برخی اوقات بزرگتر از گلبرگهاست.
    برای کاشت گل نرگس می توان گفت زمان گلدهی واریته ی مذکور اوایل تا اواسط بهار بوده و منشا این گونه از اروپا می باشد.
    به عنوان مثال در انواع گل نرگس برای این گونه می توان از واریته نرگس مینیاتوری (N.topolino) یا زرد شیپوری نام برد.
    ارتفاع گل حدود 20 سانتی متر، مقاوم در برابر سرما، آفتاب دوست که به عنوان گل شاخه بریده استفاده می شود.
     
  • تاج بلند (فنجان بزرگ)
    این گونه از گل نرگس تک گل بوده و به عبارتی می توان گفت هر ساقه دارای یک گل است که اندازه تاج آن بیشتر از یک گلبرگ کامل می باشد.
    گلدهی واریته ی مذکور یک یا دو هفته پس از رقم ترومپت است.
    این واریته 12 گل پوش دارد و تاج آن دوتایی می باشد که اوایل تا اواسط بهار گلدهی دارد و گونه ای بزرگ به لحاظ شکل و رنگ محسوب می شود.
    واریته N.slim Whitman نوعی از گونه های نرگس های فنجانی بزرگ است که یکی از انواع گل نرگس ایده ال برای کاشت بوده و به صورت طبیعی حتی در مکان های سایه دار قابلیت رشد دارد.
    این گل دارای گل پوشی کرم رنگ و تاج گلی به رنگ نارنجی روشن متمایل به زرد بوده که این خصوصیات سبب شده تا واریته ی مذکور در بین چشم نواز ترین نرگس ها قرار داده شود.
    برای پرورش گل نرگس می توان گفت ارتفاع گل این گونه 5 تا 20 سانتی متر بوده که در فصل بهار گلدهی دارد. لازم به ذکر است گونه ی مذکور مقاوم به سرما و آفتاب دوست می باشد.
     
    •  تاج کوتاه (فنجان کوچک)
      این واریته از انواع گل نرگس دارای یک گل بر روی ساقه (تک گل) بوده که اندازه ی تاج آن کمتر از بلندی گلبرگهاست که در فصل بهار گلدهی دارد.
      نوع نمونه برای این گونه، واریته ی Narcissus Segovia است که زیبایی و ظرافت این گونه نه تنها چشم ها را به خود خیره می کند بلکه پروانه ها و زنبورها را هم جذب خود کرده و جلوه ای بی نظیر هر چند کوچک به حیاط خانه می بخشد.
      ارتفاع این گل از 15 تا 30 سانتی متر متغیر، بهار گل، مقاوم به سرما و آفتاب دوست که به عنوان گل شاخه بریده از آن استفاده می شود.
       
    • گونه دوگانه (دابل)
      نرگس هایی که دارای گلبرگ هستند این توانایی را دارند که بر روی یک ساقه، یک یا بیشتر از یک گل را داشته باشند و این در حالی هست که گل ها حالت پر پر دارند.
      این گونه از انواع گل نرگس دارای گل پوش و تاج گل و یا فقط تاج گل است که با گلبرگها پوشیده می شود.
      این گونه بهار گل بوده و زمان گلدهی آن از اوایل تا اواسط بهار می باشد.
      واریته های مختلف گونه ی مذکور به شرح زیر است:
       
      نوع نمونه یک N.petit four:
      دارای تاج گلی زرد تا صورتی در زمینه ای زیبا با گلپوش های سفید.
      نوع نمونه دو N.van winkle:
      این واریته قدری کرک دار به نظر می رسد اما گل های آن کوچک است. گونه کم رشد آن نمونه ای است از بهترین نوع آزمایش شده در میان انواع گل نرگس.
      نوع نمونه سه N.tahiti:
      این نمونه دارای گل های زرد یا قرمز با ارتفاع 15 تا 20 سانتی متر در پایان دوره گلدهی است.
       
      • سه پرچمی (تری آندورس)
        این گونه از انواع گل نرگس همواره بیشتر از یک گل روی ساقه دارند و معمولا به تعداد 2 الی 3 گل بر روی ساقه مشاهده می شوند به طوری که زاویه سر گل آنها به سمت پایین بوده و گلبرگها، دارای بافت ابریشمی و تاب خورده هستند.
        شکل ظاهری این نرگسها مثل زنگهای قدیمی و به حالت آویزان بوده و تاج آنها دارای حاشیه صاف است که به رنگ سفید و زرد دیده می شوند و زمان گلدهی در آنها از اواسط تا اواخر بهار است.
         
      • سیکلامینوس
        این گونه از انواع گل نرگس دارای یک گل بر روی ساقه بوده و حالت گل ها می توان گفت که به صورت برگشته می باشد درست همانند زمانی که گلبرگ ها توسط باد خم شده باشند.
        تاج این گونه گل نرگس شیپور مانند، به حالت کشیده و باریک بوده که زمان چرخه گلدهی آن از اوایل تا اواسط بهار می باشد.
         
      • جانکوئیلا

        این نوع از انواع گل نرگس، دارای گل های بسیار معطری بوده که گل ها به لحاظ اندازه کوچک بوده و گیاه دارای گلبرگهای پهن شکل می باشد.
        این گونه از اواسط تا اواخر بهار گل دهی دارد.
         
      • تا ز تا N.tazetta

        به طور تقریبی 3 الی 20 گل بر روی یک ساقه به نسبت قوی در این نوع از انواع گل نرگس وجود دارد و معمولا 3 الی 4 گل درشت روی هر ساقه تشکیل می گردد.
        لازم به ذکر است نرگس شیراز Tazzeta نیز از همین گونه بوده که گل های معطری دارد.
        این گونه، از زمستان تا بهار (در برخی مناطق) گلدهی دارد.
        برخی واریته های این گونه نیاز به دوره ی سرمایی دارند ولیکن در ارتباط با tazetta (بر اساس برخی منابع) می توان گفت آنچنان نیازی به دوره ی سرمایی نیست.
        معمولا این نوع از گل نرکس در دو رنگ دیده می شود و نسبتا مقاوم در برابر شبنم یخ زده می باشد. منشا این گونه از مدیترانه می باشد.
         
      • شاعرانه (پوتیکوس)
        این گونه از انواع گل نرگس گاهی یک گل و گاهی دو غنچه ی گل بر روی ساقه دارد و از طرفی گلبرگ های سفید رنگ که در برخی مواقع با رنگ تاج در محل اتصال دارای رنگ شده و با تاج کوچک صافی به رنگ زرد یا سفید که دارای لبه های قرمز رنگ و گاهی نارنجی رنگ است، تشکیل می شود.
        این گل معطر بوده و چرخه گلدهی آن از اواسط بهار تا اوایل تابستان است.
         
        • بالبو کدیم دورگه
          این گونه از انواع گل نرگس، گل هایی با حاشیه چین دار کوچک داشته که شباهت زیادی به دامن دورچین دارد.
          گلبرگ ها به طور معمول دارای جذابیت نبوده و رنگ آنها زرد روشن می باشد.
           
        • تاج مضرس (شکاف دار)
          این نوع از انواع گل نرگس لبه های تاج آن دارای درز عمیقی بوده که در آن لبه های تاج به سمت گلبرگ ها حالت برگشته دارد.
          معمولا گونه ی مذکور تک گل می باشد.
           
        • گل نرگس وحشی
          نرگس هایی که در رده بندی های ذکر شده نباشند، عموما جز نرگس های دورگه هستند.
          در کل انواع اصلاح شده آنها بسیار زیبا، اما فاقد عطر می باشد و در صورتی که عطر آنها در انواع وحشی، مشهور و غیر قابل توصیف است.
         

        کاشت گل نرگس در خانه​

        برخلاف لاله، پس از کاشت گل نرگس هر سال به گل دادن خود ادامه می‌دهد و محدود به همان سال کاشته شدنش نیست. بهترین مکان برای آن‌ها باغچه، حاشیه دیوار، باغچه‌هایی با گیاهان وحشی، و در جنگل‌ها در کنار درختچه‌ها یا درخت‌های انبوه و حجیم است. کاشتن تعداد زیادی از آن‌ها در کنار هم نه تنها مشکلی برای رشد ایجاد نمی‌کند بلکه باعث بهبود فرایند رشد آن‌ها می‌شود. پس بهتر است حداقل 6 پیاز نرگس در یک محوطه بکارید. پیاز نرگس به خوبی با سایر گل‌های بهاری همراه و آمیخته می‌شود.
         

        کاشت گل نرگس در گلدان

        بهتر است شما از گلدان‌های دو گالنی به عنوان اندازه استاندارد نرگس‌ها و از گلدان‌های یک گالنی برای نرگس‌های مینیاتوری و پیازهای کوچک استفاده کنید. بهتر است گلدان‌ها را با کلراکس ضدعفونی کرده و اجازه دهید خاکشان به خوبی زهکشی شود. ترکیب خاکی که استفاده می‌شود عبارت است از یک بخش پرلیت و سه بخش خاک استرلیزه است. در انتهای گلدان بر روی یک لایه نازک خاک یک مشت از کود بریزید. اجازه ندهید پیازهای نرگس با کود تماس داشته باشند و سعی کنید پیاز در یک سوم بالای باشد. اگر پیاز بالاتر باشد ریشه‌ها را سمت بیرون از خاک هل می‌دهند. فقط پیازهای متوسط را در گلدان‌های یک گالنی بکارید.
        براساس اندازه پیاز ها می‌توانید سه الی چهار پیاز را در یک گلدان بکارید. اگر ملاحظه کردید که مقداری از یک پیاز به خارج از خاک آمده است خاک را به آرامی و با دقت کنار زده و پیازها را در سطوح پایین تری از خاک بکارید. برای نمایش پیازها بهتر است که آنها با هم در تماس نباشند. برای این کار پیازها را حداقل به اندازه  قطر یک پیاز از هم دور قرار داده و با فاصله برابر از لبه‌های گلدان قرار دهید. در اواسط ماه آذر، گلدان را آبیاری سنگین نمایید و اجازه دهید پیت ماس سطح خاک کاملا از آب اشباع شود.
        برای هفته اول هر روز آبیاری کنید. اگر ملاحظه کردید که خاک فوقانی گلدان در حال خشک شدن است به آن آب اضافی دهید. اگر خاک شما قلیایی است، از آنجایی که نرگس محیط اسیدی را ترجیح می‌دهد. بعد از شکوفه زدن یک مشت کود 5-10-10 به گلدان اضافه نمایید. این امر با اضافه کردن کمی پتاسیم کمک می‌کند که گیاه برای گلدهی سال بعد، پیاز خود را بازسازی کند. نرگس نیاز به یک دورة تابستانه گرمایی دارد. پیازهای نرگس در گلدان‌ها و مخازن عمیق که به ریشه ها اجازه رشد می‌دهند، بیشتر رشد می‌کنند. پیازها را می‌توان برای 2 تا 3 سال در داخل گلدان نگهداری کرد. می توانید پیازها را در آورده تمیز نموده و در یک کیسه کاغذی یا نایلونی ریخته، برچسب زده و در یک جای خشک و خنک تا پاییز نگهداری کنید.
         
         
         
         

        روش نگهداری طولانی تر گل نرگس

        این گل در آب کم عمق می‌تواند عمر بسیار درازی داشته باشد. به ویژه اگر ساقه‌های آن را به طور مکرر کوتاه کرده و آب را عوض کنید و غذای مکمل به آن اضافه نمایید. هر دو تا سه روز یک بار تنها در نیمی از گلدان آب بریزید. می‌توانید پوسته محافظ را به حال خود باقی گذاشته و یا آن را به آرامی از ساقه جدا کنید. زمانی که ساقه‌های نرگس را کوتاه می‌کنید این پوسته‌ها از خود نوعی شیره در داخل آب ترشح می‌کنند که عمر سایر گل ها را کوتاه می‌کنند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید پس از برش ساقه‌ها برای 12 ساعت آنها را در یک گلدان مجزا قرار د اده و سپس با گل‌های دیگر در یک گلدان قرار دهید. در گل آرایی‌های جدید دیده می‌شود که گل نرگس را همراه با پیاز و ریشه آن تزئین می‌کنند. به این منظور گل روی ریشه‌ها را با آب شسته و می‌توانید از کلیه گیاه از ریشه گرفته تا ساقه و برگ و گل لذت ببرید.
         

        زمان مناسب کاشت گل نرگس

        بهترین زمان کاشت گل نرگس در پاییز، و حدود 4-2 هفته قبل از سرد شدن زمین است.
         
         

        مناسب ترین خاک برای گل نرگس

        نرگس از گل های پیازی محسوب می شود و مانند همه گل های پیازی خاک سبک را دوست دارد و خاک های سنگین و رسی را نمی پسندد. اگر خاک باغچه یا گلدان تان رسی است ، برای بهتر شدن زهکشی آن کمی شن را با آن مخلوط کنید. برای باغچه گل نرگس استفاده از کودهای حیوانی مناسب است و برای گلدان های نرگس داخل آپارتمان ورمی کمپوست ، کود مناسبی است.
         

        آبیاری گل نرگس

        نرگس، گیاهی است که آبیاری زیاد را دوست ندارد و در صورت افراط در آبیاری ، برگ هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی دهد زیرا این گیاه برای گل دادن باید کمی خشکی ببیند. ماندگاری گل نرگس در هوای سرد بیشتر است ودر دمای بالاتر گل ها زودتر پژمرده می شوند. نرگس در بعضی از ساعات روز برای گلدهی به نور خورشید نیاز دارد.

        انتخاب پیاز گل نرگس

        اگر مهارت زیادی در کاشت گیاهان پیازی ندارید، بهترین گزینه برای شروع گل نرگس است زیرا کاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش آسان است و اگر در انتخاب پیاز توجه کنید ، بسیار باصرفه است.
        پیاز نرگس رادر فصل پاییز بخرید و در نظر داشته باشید پیازی را انتخاب کنید که هیچ گونه بریدگی، خراش یا دندانه نداشته باشد همچنین چنانچه در این بخش از نمناک گفته شده است باید بدانید پیاز بزرگ تر گل بزرگ تر به شما می دهد.
        پیازهای نرگس دو مدل هستند نوع اول آنها فقط یک نوک (دماغه ) دارد و مدل دیگر دو دماغه دارد که گل های درشت تری هم می دهد. هر دماغه، یک ساقه و گل می دهد.
        پیازنرگس باید دارای ریشه باشد و نباید از بالای آن ساقه ای سبز شده باشد. اگر نمی خواهید سریع گل نرگس را بکارید ، پیاز آن را در یخچال نگهداری کنید ، باید در نظر داشته باشید که محل نگهداری پیازها عاری از گاز اتیلن باشد زیرا این گاز پیاز نرگس بی بار کرده و سبب گل ندادن آن می شود پس پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید قرار ندهید.
         

        علت گل ندادن گل نرگس

        گل ندادن این گل دلایل فراوانی میتواند داشته باشد که در ادامه به مواردی که باعث گل ندادن آن میشود میپردازیم :
         
        • کوچک بودن پیاز گل
          اولین موردی که برای گل ندادن بررسی کنیم باید ببینیم ایا پیاز این گل بالغ است یا هنوز به بلوغ نرسیده درصورت نرسیدن به بلوغ باید یک سال دیگر تا به گل نشستن آن صبر کنید.

           
        • زمان کاشت
          دیرکاشتن گل موجب عقب افتادن گل دهی آن میشود و گل دهی را به سال بعد موکول میکندبهترین زمان کاشت ۲ تا ۴ هفته قبل از پاییز است تا پیاز گل قبل از سرمای زمستان رشد کافی را داشته باشد.

           
        • آبیاری و نور
          آبیاری افراطی و بیش از حد در مقابل نور بودن باعث بزرگ شدن بیش از اندازه برگ ها میشود و گیاه فرصتی برای گل دادن پیدا نمیکند
          نکته: اگر گل بیش از حد درون سایه باشد و نورری نگیرد. بسیار ضعیف شده و برگ هایش به صورت علفی رشد می کنند و توانی برای گل دادن آن ندارد. (تقریبا نصف روز نور گیری نیاز دارد)
           
        • تراکم زیاد گل
          اگر چند سال است که این گل را دارید. بعد از مدتی پیاز گل شروع به تولید مثل میکند و تراکم پیاز را در خاک را افزایش میدهد(هر یک سال یا دوسال یک بار). پس حتما پیاز گل اضافی را در اورده و به فاصله ۱۰ تا ۱۲ سانتی از هم بکارید. بهترین زمان جدا کردن پیاز گل در ماه های مرداد و شهریور می باشد.
           
        •  

          استفاده بیش از حد کود های نیتروژنه
           
           
          استفاده از کود های نیتروژن دار باعث رشد و شاداب شدن برگ های گیاه میشود. اما استفاده نامناسب از این نوع کود ها سبب گل ندادن گیاه میشود.بهتر است از این نوع کود استفاده نکنید یا خیلی کم استفاده کنید.
           
        • بیمار بودن پیاز
           
          اگر پیاز گل ررا از بیرون تهیه کردید (خرده فروش ها) به دلیل نداشتن شرایط مناسب برای نگهداری از پیاز (باقی ماندن طولانی مدت در بسته بندی و…) شرایط برای بیمار شدن پیاز و تکثیر بیماری های قارچی کاملا مناسب میباشد.
          از خرید پیاز های بش خورده و نرم و دندانه دندانه شده خود داری کنید.
          نکته: در این مورد ممکن است پیاز کامل خراب شده و حتی ساقه و برگ هم ندهد.
           
        • دمای نامناسب
           
          گل نرگس اغلب سرما دوست است و دمای معتدل برای این گل ۱۵ درجه است. گرمای زیاد باعث زرد شدن برگها و خراب شدن گل میشود.

           

         

         

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار