|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۰۲

شستن لباس بافتنی و پشمی کار ساده‌ای نیست و نیاز به صبر و حوصلۀ زیادی دارد. بسیاری ترجیح می‌دهند لباس را نشویند تا گوله یا جمع نشود.

 شستن لباس بافتنی اهمیت بسیاری دارد، چرا که ممکن است باکتری و میکروب‌ها در داخل بافت لباس‌های پشمی رشد کنند و تکثیر شوند. بنابراین شستن این مدل لباس‌ها را در برنامه شستشوی خود قرار دهید. اگر می‌خواهید هنگام شستشو لباس پشمی شما آسیب نبیند و سالم بماند، این مقاله را دنبال کنید.

شستشوی لباس بافتنی

لباس‌های بافتنی از لباس‌های ضروری و پرکاربرد در فصل سرما هستند که مانند بقیه لباس‌ها نیاز به شستن و لکه گیری دارند. روش شستن لباس بافتنی با شستن لباس‌های دیگر تا حدی متفاوت است و نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد چون الیاف پشم طبیعی هستند و جنس متفاوتی نسبت به الیاف دیگر دارند که آسیب پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند.

شستن لباس بافتنی

علاوه بر این با شستن لباس بافتنی ممکن است سایز آن تغییر کند و کوچک شود، در این صورت باید با روشی خاص برای اندازه کردن آن اقدام کنید. در این مقاله با روش شستن لباس بافتنی و پشمی و لکه گیری آن و اندازه کردن ژاکت بافتنی که کوچک شده آشنا می‌شوید.

لباس‌های بافتنی معمولا از جنس پشم و یا ترکیب پشم با الیاف دیگر هستند که باعث گرم و نرم بودن آن‌ها می‌شود. یک قانون کلی در مورد شستن لباس‌های بافتنی و پشمی وجود دارد و آن این است که هرگز نباید این لباس‌ها را با شوینده‌های آنزیم دار بشویید. علت آن این است که الیاف پشم برپایه پروتئین هستند و این آنزیم‌ها هم پروتئین را در خود حل می‌کنند .

در نتیجه شستن لباس بافتنی پشمی با این شوینده‌ها الیاف را از بین برده و لباس شما را خراب خواهد کرد. بهترین راه استفاده از شوینده‌های ملایم و فاقد آنزیم است که به جای آن‌ها هم می‌توانید از مایع ظرفشویی یا شامپوی ملایم هم استفاده کنید.

شستن لباس بافتنی در ماشین لباسشویی

بهتر است لباس‌ های بافتنی و پشمی خود را با دست بشویید اما شستن آن‌ها در ماشین لباسشویی هم ممکن است، برای شستن لباس بافتنی در ماشین لباسشویی به روش زیر عمل کنید:

 

1- اگر ماشین لباسشویی شما تنظیمات خاصی برای لباس پشمی دارد از آن استفاده کنید و یا از دور کند ماشین لباسشویی که با عبارت Hand Wash هم مشخص می‌شود بهره بگیرید. اگر چنین تنظیماتی در ماشین لباسشویی شما وجود ندارد درجه سرعت آن را در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دهید چون چرخیدن سریع به الیاف پشمی به شدت آسیب می‌زند.

2- قبل از اقدام به شستن لباس بافتنی و پشمی ابتدا برچسب مراقبتی آن را به دقت بخوانید و دما و روش مناسب شستشو را پیدا کنید سپس یک شوینده با فرمول مناسب که فاقد آنزیم بوده و ملایم باشد انتخاب کنید و فرآیند شستشو را انجام دهید.

3- پس از پایان یافتن شستشو ترجیحا از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید و لباس را از ماشین خارج کرده و با دست آرام فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن را روی یک حوله تمیز پهن کنید و حوله را همراه با لباس رول کنید تا آب آن گرفته شود.

4- از آویزان کردن لباس‌های بافتنی اجتناب کنید چون پشم خیس سنگین است و وزن زیادی را به الیاف لباس وارد می کند. لباس را افقی روی سطح یک حوله خشک قرار دهید تا به تدریج و با جریان هوا خشک شود.

نحوه صحیح شستن لباس بافتنی با دست

اکنون که دریافتیم شست و شوی لباس های بافت با ماشین لباسشویی کار نادرستی است، به سراغ شست و شوی آن ها با دست می رویم. شست و شوی لباس های بافت با دست یکی از روش های مناسب برای رفع بوی این لباس ها و تمیز کردن آن ها است. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

شستن لباس بافتنی

ظرف شست و شوی مناسبی را انتخاب کنید و آن را با آب دمای کمتر از ۳۵ درجه پر کنید.

مایع لباسشویی مخصوص شست و شو با دست را داخل آب بریزید و به خوبی حل کنید.

لباس بافت را داخل آب به آرامی قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه داخل آب بماند تا خیس بخورد.

لباس را به آرامی بشویید و از چنگ زدن آن یا کشیدن برس روی آن خودداری کنید.

بعد از اتمام شستن، آب ظرف را خالی کنید و سپس با آب تمیز کاملاً آبکشی کنید.

بعد از آبکشی، بافت را روی یک حوله تمیز قرار دهید و حول و لباس را به آرامی لوله کنید تا رطوبت و آب لباس به حوله منتقل شود. هرگز لباس را برای آبکشی مچاله نکنید.

نحوه خشک کردن لباس بافتنی بعد از شست و شو

بعد از شست و شوی لباس بافت، باید توجه داشته باشید که لباس را در فضای باز و به دور از نور مستقیم خورشید بر روی رخت آویز قرار دهید تا کاملاً هوا بخورد و خشک شود. از خشک کردن لباس با اتو خودداری کنید؛ این کار باعث شل شدن بافت لباس می شود. همچنین قرار دادن لباس بافت خیس در کمد باعث بو گرفتن آن می شود. حتماً بگذارید لباس به خوبی خشک شود و سپس آن را در کمد قرار دهید.

شستن لباس بافتنی

نحوه اتو کردن لباس های بافت

لباس های بافت علاوه بر این که باید به شیوه ای صحیح شست و شو شوند، نحوه اتو کشیدن آن ها نیز اهمیت دارد. هرگز لباس بافت را با دمای بالا اتو نکنید. همچنین اگر لباس مرطوب است و کاملاً خشک نشده، هرگز آن را حتی با دمای کم اتو نکنید.

اگر ناچار به اتوی لباس بافتتان هستید و می خواهید آن را با اتوی دستی اتو کنید، ابتدا اتو را در حالت نیمه داغ بگذارید، سپس از برق بکشید و اتو کشیدن را شروع کنید. اتو را در یک ناحیه نگه ندارید و آن را روی سطح لباس حرکت دهید. اگر تصمیم به اتوی لباس با اتوی پرسی دارید، آن را در حالت نیمه گرم قرار دهید، یک ملحفه یا پارچه نازک روی لباس بکشید و سپس اتو کشیدن را شروع کنید.

اتو کشیدن لباس های بافت باید کوتاه و در دمای کم باشد.

نکته های مهم برای شستن لباس بافتنی

از ماشین لباسشویی استفاده نکنید

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، توصیه می‌کنیم لباس، شال گردن و دستکش بافتنی یا پشمی را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. چرا که چرخش ماشین لباسشویی و میزان دمای آب گرم به بافت لباس پشمی آسیب می‌رساند و ممکن است روی لباس شما را گوله کند.

شستن لباس بافتنی

اگر روی تَگ لباس پشمی نوشته شده است: شستن با ماشین لباسشویی مانعی ندارد، باز هم در انجام این کار شک کنید و سعی کنید این مدل لباس را با دست بشویید. با این حال بهترین کار این است که لباس پشمی خود را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید. کارکنان خشکشویی نحوه شستشوی لباس پشمی را بهتر می‌دانند، تخصص این کار را دارند و مانع آسیب به لباس پشمی می‌شوند.

لباس پشمی را در آب سرد قرار دهید

آب داغ به بافت لباس پشمی آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است از آب سرد به منظور شستشوی لباس پشمی یا بافتنی خود استفاده کنید. آب سرد کمترین میزان آسیب را به لباس‌تان وارد می‌کند.

خیس کردن لباس پشمی در آب سرد

اگر لباس پشمی‌تان بزرگ است، یک قاشق چای خوری ماده شوینده به ظرف آب سرد اضافه کنید. اگر می‌خواهید یک لباس کوچک، شال گردن یا دستکش بشویید، از نصف یک قاشق چای خوری ماده شوینده استفاده کنید.

پیش از شستشوی لباس، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا آب به بافت لباس پشمی یا بافتنی نفوذ کند و کاملا خیس شود.

شستن لباس بافتنی

به آرامی لباس بافت را بشویید

مواد شوینده حل شده در آب را روی لباس پشمی بریزید تا مواد شوینده جذب لباس شوند. سپس به آرامی لباس پشمی را بشویید.

اگر ناخن‌تان بلند است از دستکش پلاستیکی آشپزخانه استفاده کنید تا لباس‌تان نخ‌کش نشود و آسیب نبیند.

پس از شستشوی کامل لباس پشمی، آن را از آب کثیف بیرون آورید و با ملایمت فشار دهید تا آب چرک از آن خارج شود.

دوباره لباس پشمی یا بافتنی را با آب سرد بشویید

لباس، شال گردن یا دستکش بافتنی یا پشمی را زیر آب سرد قرار دهید تا هیچ‌گونه ماده شونده در بافت لباس باقی نماند. در آب کشی لباس پشمی دقت کنید، چرا که ممکن است مواد شوینده، لکه یا کثیفی لابه‌لای بافت لباس باقی بماند.

مرحله آب کشی را چندین بار تکرار کنید تا لباس بافتنی یا پشمی کاملا پاک شود. در این مرحله نیز به لباس چنگ نزنید و آن را محکم فشار ندهید تا گوله نشود.

شستن لباس بافتنی

لباس پشمی را با یک حوله خشک کنید

در صورتی که لباس پشمی کاملا خیس است، هیچ‌گاه از بند آویزان نکنید. با این روش لباس‌تان دیرتر خشک می‌شود. بهترین روش خشک کردن لباس پشمی با استفاده از حوله است:

یک حوله بزرگ و تمیز را روی زمین پهن کنید.

لباس، شال یا دستکش پشمی خود را روی حوله پهن کنید.

پایین حوله را روی لباس پشمی قرار دهید و لباس را به آرامی رول کنید، به طوری که حوله روی لباس قرار گیرد.

حوله را فشار دهید تا آب اضافه لباس پشمی را بگیرید. این مرحله را چند بار تکرار کنید تا آب اضافه لباس گرفته شود.

سپس لباس بافتنی یا پشمی را از روی حوله بردارید تا در هوای آزاد قرار گیرد.

لباس بافتنی خیس را تا نکنید

در مرحله قبل، لباس پشمی را با کمک حوله خشک کردید. با این حال لباس پشمی کاملا خشک نشده و کمی نم دارد. هیچ‌گاه لباس پشمی مرطوب را تا نکنید.

لباس را همان‌گونه که هست روی یک سطح تمیز قرار دهید و با دست کاملا صاف کنید تا به شکل خودش خشک شود و جمع نگردد.

ممکن است خشک شدن لباس پشمی کمی طول بکشید. با این حال اگر می‌خواهید لباس‌تان سالم بماند و گوله نشود، بهتر است از اتو استفاده نکنید یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. همچنین استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی آسیب جدی به لباس‌تان وارد می‌کند.

نکته شستن لباس بافتنی

لباس پشمی یا بافتنی از پشم طبیعی حیوانات ساخته می‌شود و اگر می‌خواهید لباس‌تان سالم بماند، توصیه می‌کنیم از اشتباهات جبران ناپذیر مانند استفاده از ماشین لباسشویی و آب داغ پرهیز کنید. اگر در شستن این مدل لباس شک دارید، لباس‌تان را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید و خیال خودتان را راحت کنید!

شستن لباس بافتنی

شستن لباس بافتنی در خانه

• ابتدا لباس را حداقل ۲۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا خیس بخورد.

• با استفاده از پودر یا مایع متناسب با لباس بافتنی و پشمی، لکه‌ی روی لباس را از بین ببرید

• بعد از آن با همان مقدار پودر که قبلاً روی لباس ریخته‌اید، کاملاً آرام و نرم لباس را ماساژ دهید. توجه داشته باشید مقدار زیاد پودر یا مایع و البته ماساژ زیاد به بافت لباس آسیب می‌رساند.

• برای خشک‌کردن، لباس را با آب سرد بشویید تا تمام کف آن شسته شود. از چلاندن لباس جدا خودداری کنید. پس از شستن کف‌ها، با اسفنج یا حوله نم لباس را بگیرید.

• لباس را دو از نور مستقیم خورشید، بدون تکاندن و آویز کردن روی یک سطح پهن کنید.

چه‌کارهایی عمر لباس بافتنی و پشمی را کم می‌کند؟

شستن لباس بافتنی

• استفاده از پودر و مایع شست و شوی زیاد

• چنگ زدن لباس

•  وایتکس

•  اتو

• قرار دادن جلوی نور مستقیم خورشید

شستن لباس بافتنی و پشمی کار ساده‌ای نیست و نیاز به صبر و حوصلۀ زیادی دارد. بسیاری ترجیح می‌دهند لباس را نشویند تا گوله یا جمع نشود.

در چه صورت لباس بافتنی و پشمی بو می‌گیرد؟

توجه داشته باشید که اگر لباس بافتنی و پشمی را وقتی‌که خیس است در کیسه یا کمد بگذارید، باعث می‌شود لباس بوی نم بگیرد و از بین بردن این بو کار آسانی نیست. پس لباس بافتنی و پشمی را کاملاً خشک کنید و بعد در کیسه، کیف یا کمد بگذارید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار