|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۰۸

علائم افسردگی در افراد متفاوت است و میتواند عوارض جبران ناپذیری روی روح و جسم شما داشته باشند.برای شناخت علائم افسردگی با ما همراه باشید.

بیماری های روحی و خلقی از جمله افسردگی میتوانند فعالیت روزانه ی شما را مختل کنند و عوارض جبران ناپذیری نه تنها روی روح و روانتان بلکه مشکلات جسمی هم به همراه داشته باشند. بهتر است نشانه ها و علائم افسردگی را بشناسید و با بروز علائم افسردگی به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

نشانه ها و علائم افسردگی چیست ؟

افسردگی زنان _ علائم افسردگی

تابه‌حال احساس افسردگی کرده‌اید؟ بی‌دلیل غمگین شده‌اید یا احساس خستگی بیش‌از‌حد داشته‌اید؟ علائم آدم افسرده چیست؟ حتما می‌دانید که افسردگی انواع مختلفی دارد و می‌تواند در هر سنی فرد را درگیر کند. البته افسردگی با یک احساس ناراحتی زودگذر یا رفتاری جهت جلب توجه (به‌خصوص در نوجوانان و زنان) متفاوت است. این بیماری می‌تواند در هر فرد به صورت متفاوتی ظاهر شده و علائم متفاوتی داشته‌باشد.اولین قدم برای درمان افسردگی و جلوگیری از افسردگی شدید، شناخت علائم افسردگی است.

از طرفی دپرشن بسیار شایع است؛ تا‌جایی‌که به این بیماری، سرماخوردگی روح هم می‌گویند. حتی ممکن است شما هم افسرده باشید و ندانید. یا اینکه به اشتباه فکر کنید که افسرده‌اید. اما روش‌های تشخیصی این بیماری چیست؟

در صورتیکه احساس می‌کنید علائم افسردگی در شما یا اطرافیان‌تان دیده‌شده‌است، این مسئله را پشت گوش نیندازید و به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

افسردگی چیست ؟

افسردگی در دسته‌ی بیماری‌های خلقی قرار می‌گیرد که با احساس غم، از دست‌دادن فرد یا هر چیز دلخواهی، یا عصبانیتی که با فعالیت‌های روزانه‌ی فرد تداخل دارد، توصیف می‌شود و نسبتا شایع است. افراد مختلف حال افسرده را به طریق مختلف تجربه می‌کنند. به صورت کلی طبق تعاریف مختلف ممکن است افسردگی با فعالیت روزانه‌ی فرد تداخل ایجاد‌کند، یا همچنین منجر به از‌دست‌رفتن زمان شده و کارایی و عملکرد فرد را کاهش دهد. به‌علاوه ممکن است ارتباطات اجتماعی فرد را هم تحت‌تاثیر قرار‌دهد.

مهم است بدانیم اینکه گاهی خلق پایین داشته‌باشیم، طبیعی است. همچنین ناراحتی و حوادث ناراحت‌کننده، ممکن است برای هر کسی اتفاق‌بیفتد. اما اگر به طور منظم احساس بدبختی یا ناامیدی دارید، ممکن است دچار افسردگی باشید. توجه داشته‌باشید که افسردگی یک بیماری جدی است و می‌تواند بدون درمان مناسب، بدتر شود. با‌این‌وجود، افرادی که به دنبال درمان هستند بعد از چند هفته، بهبود پیدا می‌کنند.

افکار فرد افسرده _ علائم افسردگیسن ابتلا به نشانه های افسردگی

بیشترین احتمال بروز این اختلال در سنین 45 تا 65 سالگی دیده می‌شود. با این حال تحقیقات جدید ثابت کرده امروزه احتمال ابتلا به depression در سنین پایین‌تر (خصوصا نسل z یعنی متولدین 1995 تا 2015) هم افزایش یافته است. از طرفی ‌افراد مسن به‌دلیل افکاری همچون نادیده گرفته شدن بیشتر به خودکشی فکر می‌کنند و احتمال افسرده شدن در آن‌ها بالاست.

آیا کودکان هم افسرده می‌شوند ؟

بله اما نشانه‌های این اختلال در کودکان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. آن‌ها بیشتر دچار کج‌خلقی و پرخاشگری می‌شوند. از دیگر نشانه‌های depression در کودکان نیز می­‌توان به انزوای اجتماعی، ناراحتی یا کاهش میزان لذت و احساس گناه اشاره کرد. اکثر متخصصان معتقدند این بیماری در کودکان به‌دلیل منع او از بازی دلخواهش ایجاد می‌شود.

انواع افسردگی کدامند ؟

افسردگی و درگیری های ذهنی _ علائم افسردگی

همانطور که اشاره‌شد، این اختلال در هر فردی می‌تواند به صورت متفاوتی بروز کرده و گاهی حتی ربطی به سطح رفاه زندگی یا شرایط جسمی فرد ندارد. از جمله شایع‌ترین انواع افسردگی، موارد زیر هستند:

افسردگی بالینی ماژور (Clinical depression)

تشخیص افسردگی عمده به این معنی است که ما حداقل به مدت دو هفته، اکثر روزها احساس ناراحتی یا از دست دادن علاقه به انجام فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردیم را داشته باشیم که با علائم دیگری مثل ناامیدی، احساس بی ارزش بودن، اختلال خواب و تغییر اشتها همراه باشد. این نوع از افسردگی شدیدترین و شایع‌ترین نوع است.

اختلال افسردگی مداوم یا افسردگی خفیف (Persistent depressive disorder)

شدت این نوع از اختلال افسردگی خفیف تا متوسط است (از اختلال افسردگی عمده همیشه خفیف‌تر است) و علائم آن حداقل دو سال طول می‌کشد. قبلا به این نوع اختلال دیس‌تایمیا گفته می‌شد.

اختلال بی‌نظمی خلق مخرب (Disruptive mood dysregulation disorder)

این نوع اختلال باعث ایجاد تحریک‌پذیری شدید و مزمن و عصبانیت های انفجاری در کودکان می‌شود. شروع آن معمولا از سنین ۱۰ سالگی است.

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD)

در این نوع اختلال ممکن است علائم سندرم پیش از قاعدگی را همراه با اختلالات خلق مثل تحریک‌پذیری شدید، اضطراب و افسردگی داشته باشیم. این علائم معمولا چند روز پس از شروع قاعدگی فروکش می‌کنند اما در همان زمان بروز ممکن است به اندازه‌ای شدید باشد که روی زندگی روزانه ما تاثیر منفی بگذارد.

اختلالات افسردگی ثانویه به برخی بیماری‌های جسمی

برخی شرایط بالینی مثل کم‌کاری تیروئید، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، پارکینسون و … تغییراتی در بدن ما به وجود می‌آورند که می‌تواند باعث افسردگی شود. در صورت بهبود شرایط و بیماری‌های ذکر شده افسردگی نیز خود به خود به دنبال آن از بین می‌رود.

افسردگی فصلی

افسردگی فصلی نوعی از اختلال افسردگی عمده است که فرد با تغییرات فصل علائم افسردگی را بروز می دهد و معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان ظاهر شده، و در فصل بهار و تابستان از بین می‌رود.

افسردگی پیش از زایمان و افسردگی بعد از زایمان

افسردگی قبل از زایمان در دوره حاملگی اتفاق می‌افتد، در حالی که افسردگی پس از زایمان کمتر از ۴ هفته بعد از تولد نوزاد ظاهر می‌شود.

هر دو نوع این افسردگی‌ها به عنوان افسردگی عمده با شروع حول زایمان در نظر گرفته می‌شود.

درمان گیاهی و فوری افسردگی بعد از زایمان را در این مطلب برایتان به طور مفصل آورده ایم.

افسردگی غیر معمول (آتیپیکال)

علائم این نوع افسردگی که به آن افسردگی ماژور با خصوصیات غیرمعمول هم گفته می‌شود، اندکی با افسردگی ماژور(عمده) متفاوت است.

تفاوت اصلی آن با افسردگی ماژور این است که در این اختلال بهبود موقت خلق در پاسخ به اتفاقات مثبت دیده می‌شود. سایر علائم کلیدی افسردگی غیرمعمول شامل افزایش اشتها و حساسیت به طرد شدن از طرف دیگران است.

افراد دارای اختلال دو قطبی نیز دوره‌هایی از افسردگی به همراه دوره‌هایی از مانیا را تجربه خواهند کرد.

البته انواع این بیماری به همین موارد ختم نمی‌شوند. زمانی‌که فرد دچار افسردگی می‌شود، دیگر توانایی لذت‌بردن از زندگی یا مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی‌های فردی را ندارد. برخی افراد آنچنان درگیر این احساس ناامیدی می‌شوند که احساس می‌کنند در چاله‌ای از احساس پوچی و بی‌ارزشی سقوط کرده‌اند و هیچ راه نجاتی به جز مرگ ندارند.

افسردگی زنان _ علائم افسردگی

افسردگی در زنان بیشتر است یا مردان ؟

افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. همچنین زنان به میزان بیشتری دارای نشانه‌های جسمانی مانند کم‌اشتهایی، اختلال خواب و خستگی همراه با درد و اضطراب نسبت به مردان هستند. این تفاوت جنسیتی بسیار کوچکتر از دیگر جنبه‌های افسردگی است.

موارد خودکشی در مردان نسبت به زنان بیشتر است. گزارش‌هایی از دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه استنفورد نشان‌داده، مردان تقریباً ۳ برابر زنان در سوئد خودکشی می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب کشور آمریکا گزارش‌داده که در آمریکا خودکشی در بسیاری از مردان تقریباً ۳ برابر بیشتر از زنان است.

با‌این‌حال زنان بیشتر از مردان به خودکشی فکر می‌کنند و به آن دست می‌زنند. تفاوتی که به مردان نسبت داده‌می‌شود به این دلیل است که آنها از راه‌های مؤثرتری برای خودکشی استفاده می‌کنند و میزان موفقیت آنها در این کار بیشتر است. تحقیقات نشان داده‌است، زنان تمایل بیشتری برای بحث در مورد افسردگی خود دارند، در حالی‌که مردان سعی می‌کنند آن را از دیگران مخفی کنند. ویژگی ابراز تمایلات و درونیات در زنان بیشتر است و این می‌تواند عامل مؤثری در وقوع این رویداد یعنی خودکشی باشد.

مهمترین علائم افسردگی

حتما از خود می‌پرسید که علائم افسردگی چیست!‌ افسردگی ممکن است حسی بیشتر از احساس غم یا ناراحتی دائمی باشد. می‌توان این بیماری را براساس شدت به ۲ دسته‌ی اصلی تقسیم کرد:

۱. علائم افسردگی اساسی (علائم افسردگی شدید یا علائم افسردگی حاد)

افسردگی ماژور یا افسردگی اساسی، نوع شدید افسردگی است، که با احساس غم، ناامیدی و بی‌ارزشی دائمی که به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود، مشخص می‌شود. علائم افسردگی شدید در زنان و علائم افسردگی شدید در مردان می‌تواند متنوع باشد. برای تشخیص بالینی افسردگی باید فرد ۵ یا بیشتر از این علائم را داشته‌باشد:

  • احساس افسردگی در اغلب اوقات روز
  • اشتیاق نداشتن در اغلب فعالیت‌های معمول
  • از‌دست‌دادن وزن یا وزن‌گیری بیش از اندازه
  • خوابیدن بسیار زیاد یا ناتوانی در خوابیدن
  • آهسته فکر‌کردن یا حرکت‌کردن
  • خستگی یا انرژی کم در اغلب روزها
  • احساس مداوم تنهایی و غم
  • احساس ناامیدی
  • احساس گناه یا بی‌ارزشی
  • فقدان تمرکز یا ناتوانی در تصمیم‌گرفتن
  • افکار مرتبط با خودآزاری، مرگ و خودکشی.

۲. علائم اختلال افسردگی دائمی

این اختلال خفیف‌تر است، اما نوع دائمی افسردگی است. برای تشخیص، علائم باید حداقل ۲ سال وجود داشته‌باشند. این نوع افسردگی به علت دائمی‌بودن، زندگی را بیشتر از انواع دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد. افرادی که دچار افسردگی دائمی هستند علائمی زیر را دارند:

  • از‌دست‌دادن اشتیاق نسبت به فعالیت‌های روزانه
  • احساس نا‌امیدی
  • از‌دست‌دادن کارایی و اعتماد‌به‌نفس پایین.

۳. علائم افسردگی در مردان

به نظر می‌رسد علاوه‌بر شدت بیماری، زن و مرد بودن هم می‌تواند در علائم افسردگی تاثیر بگذارد. بنابراین علائم افسردگی در مردان شامل موارد زیر هستند:

  • خلق: عصبانیت، تهاجمی‌بودن، تحریک پذیری، اضطراب، بی‌قراری
  • احساسات: احساس تهی‌بودن، غم و ناامیدی
  • رفتاری: از‌دست‌دادن شوق، عدم احساس شادی در فعالیت‌های مورد علاقه، به سادگی خسته‌شدن، تفکرات خودکشی، مصرف بیش‌از‌اندازه مشروبات، استفاده از مواد مخدر، مشارکت در فعالیت‌هایی که خطر زیادی دارند
  • جنسی: کاهش میل جنسی، کاهش فعالیت جنسی
  • شناختی: عدم تمرکز، سختی در انجام وظایف، تاخیر در پاسخ طی مکالمات
  • خواب: بی‌خوابی، خواب بی‌قرار، خواب بسیار زیاد، نخوابیدن طی شب
  • فیزیکی: خستگی، درد، سردرد، مشکلات گوارشی

علائم افسردگی در مردان

۴. علائم افسردگی در زنان (علائم افسردگی در زنان متاهل و مجرد)

علائم افسردگی در زنان شامل موارد زیر هستند:

  • خلق: تحریک‌پذیری
  • احساسات: احساس ناراحتی یا تهی‌بودن، اضطراب یا ناامیدی
  • رفتاری: از‌دست‌دادن اشتیاق به فعالیت‌ها، دوری‌کردن از تعاملات اجتماعی، تفکرات خودکشی
  • شناختی: آهسته فکر‌کردن و حرف‌زدن
  • خواب: دشواری در خوابیدن طی شب، زود بیدار شدن، خوابیدن بسیار زیاد
  • فیزیکی: کاهش انرژی، خستگی زیاد، تغییر اشتها، تغییرات وزن، درد، سردرد، گرفتگی‌های عضلانی زیاد

۵. علائم افسردگی در نوجوانان و کودکان ( با علائم افسردگی در جوانان فرق دارد ؟ )

برخی از مواردی که در افسردگی جوانان دیده‌می‌شود در کودکان وجود ندارد و برعکس. علائم افسردگی در نوجوانان دختر و پسر متنوع است. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • خلق: تحریک‌پذیری، عصبانیت، تغییرات خلق، گریه
  • احساسات: احساس کامل نبودن (برای مثال: نمی‌توانم هیچ کاری را به درستی انجام دهم) یا ناامیدی، گریه، ناراحتی شدید
  • رفتاری: به مشکل برخوردن در مدرسه یا خودداری از مدرسه رفتن، دوری از دوستان یا خواهر و برادرها، تفکرات مرگ یا خودکشی
  • شناختی: دشواری در تمرکز، افت عملکرد تحصیلی، تغییر در نمرات
  • خواب: دشواری در خوابیدن یا خوابیدن بسیار زیاد
  • فیزیکی: از‌دست‌دادن انرژی، مشکلات گوارشی، تغییر در اشتها، از‌دست‌دادن وزن یا زیاد وزن‌گرفتن.

علائم افسردگی در کودکان

۶. علائم افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی در بارداری یا بعد از آن ممکن است بروز کند. معمولا علائم افسردگی بعد از زایمان در ۴ تا ۶ هفته اول بعد از زایمان دیده‌می‌شود. این افسردگی علائمی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • خلق مادر پایین است.
  • ممکن است که گریه کند و برای گریه‌ی خود دلیل نداشته‌باشد.
  • نمی‌تواند با فرزند خود ارتباط برقرار کند.
  • شدیدا خسته است و انرژی ندارد.
  • سردرد، تاری دید و دل درد دارد.
  • نمی‌تواند بخوابد یا بیش از اندازه می‌خوابد.
  • و بسیاری از علائم دیگر که می‌تواند در مقاله افسردگی بعد از زایمان مطالعه کنید.

۷. درد قفسه‌ سینه از علائم افسردگی است ؟

درد قفسه‌ سینه ممکن است نشانه وجود مشکلات بسیارجدی مانند ناراحتی قلبی و مشکل ریوی باشد. گاهی هم مشکلات معده با درد قفسه‌سینه همراه است. پس اگر در قفسه‌سینه درد احساس می‌کنیم حتما باید به پزشک مراجعه کنیم تا علت آن مشخص شود.

اگر پزشک برای درد قفسه‌سینه علت خاصی نیافت، شاید افسردگی باعث ایجاد آن باشد. افسردگی خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. جالب است بدانیم این رابطه دو‌طرفه است، یعنی کسانی که حمله قلبی یا سکته قلبی را تجربه کرده‌اند هم، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

۸. خستگی در چه صورتی از علائم افسردگی است ؟

اگر بعد از یک خواب یا استراحت طولانی همچنان احساس خستگی می‌کنیم و انرژی لازم برای انجام وظایف و کارهای ساده روزانه خود را هم نداریم، بهتر است امکان ابتلا به افسردگی را در نظر داشته‌باشیم.

۹. معده درد ، مشکلات روده یا سایر ناراحتی های گوارشی از علائم افسردگی است ؟

شاید تجربه کرده‌اید که وقتی با استرس یا نگرانی روبه‌رو هستیم، دچار تهوع یا درد معده می‌شویم. افسردگی ممکن است روده ما را درگیر کند و به تهوع، سوءهاضمه، اسهال یا یبوست منجر شود.

بسیاری از فشارهای عصبی هم بر اسید معده تاثیر می‌گذارد یا باعث ایجاد زخم معده می‌شود. پس اگر برای درد معده یا روده تحریک‌پذیر دلیلی پیدا نکردید؛ افسردگی می‌تواند دلیل این ناراحتی‌ها باشد.

معده درد _ علائم افسردگی

۱۰. سردرد از علائم افسردگی است ؟

پژوهش‌های معتبر پزشکی نشان می‌دهند افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، ۳ برابر بیشتر از سایرین ممکن است به انواع میگرن دچار شوند. متاسفانه افراد مبتلا به میگرن هم ۵ برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

۱۱. افسردگی باعث کاهش میل جنسی می شود ؟

افسردگی علاقه فرد به فعالیت جنسی را به‌شدت کاهش می‌دهد. متاسفانه برخی از داروهای ضدافسردگی هم باعث اختلال جنسی می‌شوند. بنابراین لازم است هنگام مراجعه به پزشک خجالت را کنار بگذاریم و درباره مشکلات جنسی با او مشورت کنیم تا در تجویز دارو به این نکته هم دقت نماید.

آیا افسردگی همان ناراحتی و اندوه است ؟

در جواب این سوال باید بگوییم خیر. جدول زیر به خوبی نشان‌دهنده تفاوت این اصطلاحات است:

نوع اختلال تعریف تفاوت
افسردگی اغلب بدون محرک اساسی ایجاد می‌شود از بین بردن انرژی، انگیزه، معنا و حس ارزشمندی/از ماندن در جمع گریزان است
ناراحتی واکنش طبیعی بدن به مشکلات و کمبودها است با عمیق شدن در خود برای پیدا کردن معنای جدید تشویق می‌شود
اندوه واکنش طبیعی بدن به فقدان که با دلتنگی برای چیزی که از بین رفته شکل می‌گیرد خاطرات شاد را به یاد نمی‌آورد و سخت می‌خندد/از هم‌صحبتی و در جمع ماندن استقبال می‌کند

علت افسردگی چیست ؟

افسردگی و ذهن آشفته

اصلا چرا افسرده می‌شویم؟ علل متعددی برای افسردگی وجود دارد که بازه‌ای از مسائل بیولوژیک تا شرایط محیطی دارد. علل معمول شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. سابقه خانوادگی

اگر سابقه‌ی خانوادگی افسردگی یا اختلال خلق دیگری وجود داشته‌باشد، فرد در ریسک بالای ابتلا به این بیماری قرار دارد. در‌نتیجه عوامل ژنتیکی و سابقه وراثت خانوادگی، از علت‌های مهم حالت افسرده است.

۲. حوادث دوران کودکی

برخی وقایع، نحوه‌ی واکنش بدن به شرایط ترس و استرس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. عوامل روانی، محیطی و اجتماعی در طول زندگی می‌تواند از دلایل افسردگی باشد.

۳. ساختار مغز

اگر لوب فرونتال مغز فعالیت کمتری داشته‌باشد، ریسک بالاتری برای ابتلا به افسردگی وجود‌دارد. گرچه، دانشمندان نمی‌دانند که این فعالیت کمتر، پیش یا پس از شروع علائم افسردگی اتفاق‌می‌افتد. آرایش نوروبیولوژیک و سیستم عصبی فرد به طور کلی بر افسردگی تاثیر دارد.

۴. مواد شیمیایی مغز

نوروترنسمیترها مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که در ایجاد حال افسرده نقش دارند. مطالعات اخیر نشان‌داده‌اند که تغییرات در عملکرد و تاثیر نوروترنسمیترها و نحوه تعامل آنها با چرخه‌های نورونی دخیل در حفظ ثبات خلق، نقش مهمی در افسردگی و درمان آن ایفا می‌کند.

۵. هورمون ها

تغییر در بالانس هورمون‌های بدن می‌تواند در ایجاد حالت افسرده موثر باشد. تغییرات هورمونی می‌توانند ناشی از حاملگی و طی هفته‌ها یا ماه‌های بعد از زایمان و یا مشکلات تیروئید، یائسگی یا اختلالات دیگر باشند.

۶. بیماری ها

برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های مزمن، بی‌خوابی، درد مزمن، یا اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) یا حتی برخی بیماری‌های ناشناخته در بدن (مانند باکتری‌های روده) فرد را در معرض ریسک بالاتری برای این بیماری قرار می‌دهند.

۷. مصرف مواد (بریتنی اسپیرز افسردگی به این علت داشت)

سابقه‌ی سوء‌مصرف مواد یا الکل می‌تواند میزان ریسک را تغییر دهد. حدود ۳۰٪ افرادی که مشکل سوء‌مصرف مواد دارند، یه دوره از حالت افسرده را تجربه می‌کنند.

۸. سایر موارد

علت افسردگی بسیاری از افراد ناشناخته باقی‌می‌ماند. علاوه‌بر دلایل ذکر‌شده، سایر ریسک فاکتورها شامل اعتماد‌به‌نفس پایین یا انتقاد بیش‌از‌اندازه از خود، سابقه‌ی بیماری‌های روحی، مصرف داروهای خاص، حوادث پراسترس مانند از‌دست‌دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی یا طلاق می‌شود. مانند بسیاری از اختلالات روانی، محققان و پزشکان هنوز علت دقیق بروز این حالت را نمی‌دانند.

افسردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که تنها روان شما را درگیر نمی‌کند. این بیماری اثرات زیادی هم روی سلامت جسمانی شما دارد، مانند تمام مواردی که در اینفوگرافی زیر آمده‌است.

مدت زمان دوره­‌های افسردگی چقدر است ؟

این اختلال معمولا عود می‌کند و فرد دوره‌های افسردگی را به مدت چند هفته یا چند ماه تجربه خواهد کرد. متخصصین اولین دوره depression را حدود 4 ماه تخمین زده‌اند. لازم به ذکر است که هر چه در هفته‌های ابتدایی برای تشخیص و درمان اقدام کنید، احتمال بهبود افزایش می‌یابد. از طرفی هر چه شدت اولین دوره زیادتر باشد احتمال عود بیشتر خواهد شد. این اختلال در شیوع ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کرد و افراد زیادی برگشت مجدد دوره افسردگی را تجربه کردند.

درمان افسردگی چیست ؟

مراجعه به روانپزشک برای درمان افسردگی

درمان افسردگی می‌تواند با یکی از روش‌ها یا با ترکیبی از آنها انجام‌شود. ترکیب درمان‌های دارویی و تغییر سبک زندگی، شیوه رایجی است:

۱. سریعترین درمان افسردگی با داروها

پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضدافسردگی مانند ربوکستین
  • داروهای ضداضطراب یا آنتی‌سایکوتیک

هر نوع از داروهایی که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار‌می‌گیرند، مزایا و معایب بالقوه‌ای دارند.

۲. درمان افسردگی شدید در زنان و مردان با روان درمانی

صحبت با روانشناس می‌تواند به کسب مهارت‌های روبرو‌شدن با احساسات منفی کمک‌کند. همچنین خانواده‌درمانی یا گروه‌درمانی ممکن است مفید باشد.

۳. نوردرمانی از راه های درمان افسردگی

 قرار‌گرفتن در معرض نور سفید می‌تواند به تنظیم خلق و بهبود علائم افسردگی کمک‌کند. این درمان معمولا در اختلال خلق فصلی (که اکنون اختلال افسردگی ماژور با الگوی فصلی نامیده‌می‌شود) مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

۴. ورزش (درمان افسردگی بدون دارو)

ورزش می‌تواند تولید اندورفین‌های بدن را (هورمون‌هایی که خلق را بهبود می‌بخشند)، افزایش دهد. ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، ۳ تا ۵ روز در هفته، می‌تواند مفید باشد.

۵. برای درمان افسردگی چه باید کرد : اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف مواد مخدر یا نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند برای مدت کوتاهی احساس بهتری به فرد بدهد. اما در طولانی‌مدت، این مواد می‌توانند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کنند.

۶. توانایی نه گفتن

احساس نادیده گرفته‌شدن می‌تواند علائم را بدتر کند. قرار‌دادن مرز برای زندگی شخصی و حرفه‌ای، می‌تواند به فرد کمک کند احساس بهتری داشته‌باشد.

۷. درمان افسردگی در خانه با مراقبت از خود

با مراقبت از خود نیز می‌توان علائم را بهبود بخشید. مراقبت از خود شامل موارد زیر است:

  • خواب کافی
  • مصرف غذای سالم
  • دوری از افراد منفی
  • شرکت در فعالیت‌های لذت‌بخش

تیم درمان افسردگی متشکل از چه دکترهایی است ؟

مراجعه به روانپزشک برای درمان افسردگی

مشکل افسردگی با کمک دکتر روانشناس و روانپزشک درمان می‌شود. دکتر روانشناس در صورت لزوم برای درمان افسردگی، شما را به دکتر روانپزشک ارجاع می‌دهد. روانشناس و روانپزشک با همکاری هم برای درمان شما اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

عوارض افسردگی چیست ؟

عوارض افسردگی

اگر افسردگی داشته‌باشید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام ندهید، این بیماری برای شما عوارضی به جای خواهد گذاشت. برخی از این عوارض قابل برگشت هستند، اما برخی دیگر می‌توانند تاثیرات دائمی بر روی شما و زندگی اطرافیان‌تان بگذارند. به نقل از mayoclinic، عوارض افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • اضافه وزن: افرادی که افسردگی دارند به اختلالات خوردن دچار می‌شوند و ممکن است که پرخوری کنند. برخی نیز ممکن است با مصرف داروهای ضدافسردگی به عوارض جانبی آن که چاقی است مبتلا شوند.
  • درد بدنی: گاهی بیماری‌های روانی می‌توانند بر روی جسم هم اثر کنند.
  • سوء‌مصرف مواد
  • اضطراب
  • اختلال پیدا کردن در روابط خانوادگی و دوستانه
  • خودکشی

چگونه می توان از افسردگی پیشگیری کرد ؟

گاهی افسردگی ژنتیکی است و نمی‌توان از آن پیشگیری کرد و باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. اما برخی از اقدامات زیر می‌توانند به شما کمک کنند که در دام افسردگی نیفتید:

  • ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.
  • سعی کنید روتین مشخصی برای زندگی خود داشته‌باشید.
  • اگر با مشکلی در زندگی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با دکتر روانشناس مشورت کنید.
  • خوب بخوابید.
  • خوب بخورید.
  • سعی کنید کار و زندگی را متعادل کنید.
  • دوستان خوبی پیدا کنید.

۹ علائم عجیب افسردگی چیست ؟

نشانه های افسردگی

علائم افسردگی همانطور که در بالا خواندید می‌تواند به شکلی از غم خود را نشان‌دهد. اما برخی علائم عجیب و غریب دیگر هم هستند که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی افسردگی باشند. در‌نتیجه اگر این علائم را هم دارید باید به روانشناس مراجعه کنید:

۱. درد

۷۵% افرادی که دچار افسردگی هستند از دردهای مکرر یا مزمن رنج می‌برند. افرادی که افسرده‌اند ۴ برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که دچار گرفتگی یا از‌کار‌افتادگی گردن یا درد در قسمت تحنانی کمر شوند.

۲. چاقی یا لاغری غیر معمول

سطح بالای استرس و افسردگی، وزن کم‌کردن را سخت می‌کند. در آن روی سکه بعضی افراد ممکن است به خاطر افسردگی، اشتهای خود را از دست‌داده و شدیداً لاغر شوند.

۳. زود از کوره دررفتن

۵۴% افرادی که دچار افسردگی هستند، احساس خشم، بدخلقی، پرخاشگری یا عصبانیت دارند.

۴. احساس پوچی

بیشتر ما انگیزه‌هایی داریم که ما را صبح‌ها از رختخواب بیرون می‌کشد. خواه کار، ورزش، تعاملات اجتماعی یا درست کردن صبحانه باشد. اما برای آدم‌هایی که افسرده هستند، این جاذبه‌ها از بین رفته‌ و آن چیزهایی که زمانی موجب اشک یا لبخند می‌شدند حالا دیگر به ندرت تاثیرگذار هستند.

۵. سیگار کشیدن

تقریبا ۱/۳ آدم‌های مبتلا به افسردگی، مشکل سیگار‌کشیدن دارند و هر چند یک نخ سیگار می‌تواند تسکین‌شان دهد، ولی نخ دوم یا سوم احساسات منفی و نشانه افسردگی مثل عصبانیت، پرخاشگری، اضطراب، و افسردگی را تشدید می‌کند.

۶. اینستاگرام و فضای مجازی

یا قمار یا خرید؟ اساساً در هر چیزی زیاده‌روی می‌کنید، به‌خصوص به صورت آنلاین؟ افرادی که زیاد آنلاین می‌شوند و تعاملات اجتماعی مجازی‌شان از تعاملات حقیقی بیشتر است، ممکن است افسرده باشند.

۷. سرگرم افکار خود و بی خبری از محیط

روانشناسان دانشگاه هاروارد نشان‌داده‌اند که وقتی ذهن‌مان به شدت درگیر لحظه‌ی حال است، از همیشه خوشحال‌تر هستیم، و وقتی ذهن‌مان آشفته و حواس‌مان پرت است، ممکن است خیال‌پرداز، مضطرب یا ناراحت شویم.

۸. عدم تصمیم گیری

ما هر روز بیش از ۷۰ تصمیم آگاهانه می‌گیریم که بیشتر آنها آسان و بدیهی هستند. چرت بزنم یا بیدار شوم؟ لباس بپوشم یا با پیژامه بمانم؟‌ آش بخورم یا تخم‌مرغ؟ مطالعه کنم یا تلویزیون ببینم؟ وقتی چیزهای کوچکی که معمولا درباره‌شان زیاد فکر نمی‌کردید ناگهان به تصمیم‌گیری‌های مهمی تبدیل می‌شوند علائم افسردگی در شما ظهور پیدا کرده.

۹. شانه نکردن موها

حتی اگر شروع نظافت روزمره‌تان کار ساده‌ای باشد، وقتی که افسرده هستید ممکن است حس انجام این کار کاملا از‌بین‌برود.افسردگی دشمن نامرئی شماست.

کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند دچار افسردگی هستند. اهمیت ندادن به اینکه در ظاهر چگونه به نظر می‌رسید، یکی از نشانه‌های قوی مشکلاتی است که در درون‌تان اتفاق می‌افتد و یک نشانه افسردگی است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار