|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۲۹

شکنندگی ناخن یکی از مشکلات شایع ناخن است که به عوامل مختلفی بستگی دارد.در این مطلب علت شکنندگی ناخن را بررسی می کنیم.

ناخن ها نقش به سزایی در زیبایی ظاهر دست ها دارند و همه افراد مخصوصا بانوان دوست دارند ناخن هایی بلند و سالم و محکم داشته باشند.ناخن ها هم نیاز به مراقبت دارند اما شکنندگی ناخن ها ممکن است با وجود مراقبت نیز به وجود بیاید. شکنندگی ناخن دلایل مختلفی دارد که در این مطلب سعی کردیم در مورد علت شکنندگی ناخن که می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد توضیح دهیم.

علت شکنندگی ناخن

شکنندگی ناخن

ناخن ها مانند پوست یکی از اعضای خارجی بدن هستند و در نتیجه برای مراقبت از آن ها باید دقت نظر بالایی به خرج داد. ناخن‌ها در مقابل عوامل خارجی و محیطی قرار دارند و ممکن است متناسب با شغل افراد، تحت تاثیر عوامل مختلفی چون حرارت، فشار، رنگ، مواد شیمیایی و … قرار بگیرد. این امر می‌تواند سلامتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مشکلاتی که برای ناخن ها ایجاد می‌شود، شکستگی آن‌ها است. شکننده بودن ناخن ها دلایل مختلفی دارد که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکنندگی ناخن ایدیوپاتیک (سندرم ناخن شکننده) 

این نوع٬ شایع ترین علت شکستگی ناخن است که تقریباً منحصراً در ناخن های انگشت دست دیده می شود. در زنان، پل های کراتینوسیت بین سلولی از نظر ساختاری ضعیف تر از مردان است و این را می توان علت فراوانی بیشتر این شکایت در زنان دانست. علاوه بر این، ناخن‌های نرمال حاوی 5 درصد لیپید هستند و با افزایش سن، میزان کلسترول سولفات NP کاهش می‌یابد، به‌ویژه در زنان یائسه، که نشان‌دهنده نقش مهم لیپیدها در ایجاد شکستگی ناخن است. برخی از مقالات کاهش محتوای آب در صفحه ناخن (16 درصد) را به عنوان علت احتمالی شکستگی ناخن شناسایی کرده‌اند. در مقابل، مطالعات دیگر هیچ تفاوت قابل توجهی در محتوای آب ناخن های شکننده در مقایسه با ناخن های معمولی پیدا نکردند.

شکستگی ناخن٬ وضعیت تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی شود. با این حال، می تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد و ممکن است فعالیت های روزانه و مسئولیت های شغلی فرد را مختل کند. اونیکورکسیس ایدیوپاتیک معمولاً خفیف‌تر از اونیکورکسیس مرتبط با بیماری‌های التهابی ماتریکس ناخن، مانند لیکن پلان است. ممکن است مدت زمان قابل توجهی طول بکشد تا بیماران متوجه بهبود بالینی عمده شوند، به ویژه با توجه به رشد آهسته صفحه ناخن (محدوده 0.5-1.2 میلی متر در هفته)، و بسیاری از شرایط سیستمیک مزمنی که سبب اونیکورکسیس می شود.

قارچ از عوامل شکنندگی ناخن

قارچ از عوامل شکنندگی ناخن

علت شکنندگی ناخن می‌تواند مشکلات درونی و یا عوامل خارجی باشد. برای تشخیص این نکته، ناخن‌های پای خود را هم بررسی کنید. اگر فقط ناخن‌ها دست شما شکننده هستند و ناخن‌های پاهای‌تان از استحکام خوبی برخوردارند، به احتمال زیاد یک عامل خارجی علت شکنندگی ناخن های شماست. به طور کلی مهم‌ترین دلیل شکنندگی ناخن ابتلا به قارچ ناخن (اونیکومایکوسیس) است.

پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن نیز میتواند به شکنندگی ناخن ها منجر شود. نیمی از افرادی که به پسوریازیس پوستی مبتلا هستند، به پسوریازیس ناخن نیز مبتلا میشوند. این بیماری موجب تشکیل ضایعاتی در زیر ناخن میشود که باعث تغییرشکل دادن و شکستن ناخن میشوند. وجود حفرههایی در ناخن، شل شدن ناخن، شکنندگی و تغییر رنگ ناخن از علائم ابتلا به پسوریازیس ناخن هستند.

جویدن ناخن

از دیگر دلایل شکنندگی ناخن‌ می توان به کندن یا جویدن آن‌ها اشاره کرد. در حقیقت جویدن ناخن علاوه بر این که به بافت آن صدمه می‌زند، باعث مرطوب شدن ناخن نیز می‌شود. بنابراین دو عامل شکنندگی ناخن همزمان با هم روی ناخن اثر می‌گذراند.

فشار یا ضربه

همچنین آسیب‌های وارده به ناخن مانند قرارگرفتن تحت فشار قوی یا ضربه شدید به آن می‌تواند یک علت خارجی برای شکنندگی ناخن باشد. از جمله علل خارجی شکنندگی ناخن عبارتند از: شستشوی مکرر دست‌ها به خصوص با شوینده‌های نامرغوب، آفتاب سوختگی، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض هوای سرد و خشک و استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند لاک ناخن و استون.

کمبود آهن علت شکنندگی ناخن

کمبود آهن علت شکنندگی ناخن

همانطور که گفتیم، در برخی موارد ناخن‌های شکننده از یک بیماری یا معضل داخلی خبر می‌دهند و بنابراین به هیچ عنوان نباید آن‌ را کم اهمیت تلقی کرد. یکی از دلایل درونی شکنندگی و یا لکه سفید روی ناخن، کمبود آهن و یا ویتامین‌هاست که در این صورت با تشخیص پزشک لازم است مکمل‌های غذایی خاصی را مصرف کنید تا سطح آهن خون و ویتامین‌های بدن‌تان نرمال شود.

کم کاری تیروئید

اگر علت شکنندگی ناخن درونی باشد، بعید نیست به کم کاری تیروئید هم دچار شده باشید. البته تنها ناخن‌های شکننده را نمی‌توان نشانه‌ای برای کم کاری تیروئید دانست و باید وجود برخی علائم دیگر را مانند ریزش مو، افزایش وزن، خستگی و … را هم بررسی کرد. در واقع کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن شده و بدن کمتر عرق می‌کند؛ و از آنجایی که عرق مرطوب کننده طبیعی بدن است، با کاهش آن ناخن‌ها پوسته پوسته می‌شوند. بنابراین یک عامل دیگر در شکنندگی ناخن، کاهش رطوبت آن‌هاست که خوشبختانه این مورد با درمان خانگی شکنندگی ناخن قابل رفع است.

رطوبت ناخن

یکی از دلایل بروز این مشکل رطوبت ناخن ها است. رطوبت زیاد باعث می شود ناخن ها ترد شوند و در نتیجه به راحتی بشکنند، خم شوند و همچنین به راحتی از بافت انگشت جدا شوند. رطوبت زیاد یکی از دلایل اصلی در شکنندگی ناخن ها محسوب می‌شود.

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی علت شکنندگی ناخن

بیماری های عفونی که ناخن ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توانند یکی از دلایل شکنندگی ناخن ها شوند. باکتری ها، قارچ ها و میکروب ها در سطح ناخن رشد و تکثیر پیدا می کنند، می‌توانند به سلامتی ناخن ها صدمه زده و در نهایت باعث شکنندگی آن‌ها شوند.

بیماری کلیوی

بیماری های کلیوی می‌توانند باعث ضعف ناخن و درنتیجه شکنندگی آن‌ها شوند. این عارضه که به دلیل کاهش آلبومین خون ایجاد می‌شود، بیشتر به نارسایی کلیه مربوط می‌شود. برای درمان این مشکل، پزشکان توصیه می‌کنند که پس از هر بار شستشوی دست، پوست دست و ناخن های خود را با کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید.

سرطان پوست از علل شکنندگی ناخن ها

 

یکی از نشانه های سرطان پوست، تغییر ضخامت ناخن هاست. اگر ضخامت ناخن ها کاهش یابد،‌ ناخن نرم شده و شکننده می‌شود.

علت شکنندگی ناخن دست و پا در کودکان

توجه به سلامت و استحکام ناخن کودکان اهمیت زیادی دارد و ممکن است نشانه مشکلی جدی باشد. معمولا 4 هفته بعد از تولد نوزادان، خراش‌هایی روی سطح ناخن وی دیده می‌شود. علت این خراش‌ها فشارهای داخل رحمی دوران بارداری است و بنابراین جای نگرانی نیست زیرا در هفته‌های بعد این مشکل رفع می‌شود و نمی‌توان آن را علامتی برای شکنندگی ناخن دانست. در شرایط خاصی علت شکنندگی ناخن کودک نوعی اختلال مادرزادی به نام اکتودرمال دیسپلاسیاس است که منجر به نازک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. علاوه بر این مانند آنچه در فوق توضیح دادیم، عواملی مانند عفونت‌های قارچی و باکتریایی، اختلالات تیروئیدی و کمبود انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D و کلسیم می‌تواند علت شکنندگی ناخن در کودکان باشد.

علت شکنندگی ناخن دست و پا در کودکان

نکات موثر برای درمان شکنندگی ناخن ها

روش های مختلفی جهت درمان شکستگی ناخن ها وجود دارد. موثرترین روش ها برای درمان این عارضه به تغذیه مربوط می‌شود. روش های درمان این مشکل شامل موارد زیر است:

  1. از جویدن ناخن ها خودداری کنید.
  2. به تمیزی و بهداشت ناخن‌های خود توجه کنید.
  3. به طور مرتب از مرطوب کننده ها بر روی ناخن خود استفاده کنید.
  4. استفاده از لاک پاک کن‌ها را به حداقل برسانید. لاک پاک کن‌های حاوی استون باعث شکننده شدن ناخن می‌شوند.
  5. مصرف مواد غذایی شامل پروتئین ها و ویتامین ها، به ویژه بیوتین، از دیگر روش های موثر برای درمان و جلوگیری از شکنندگی ناخن ها می‌باشد. ناخن‌های خود را از ته نگیرید.
  6. روزانه بین 8 تا 10 لیتر آب بنوشید.
  7. از مصرف میوه و سبزیجاتی که مقادیر زیادی آب دارند هم غافل نشوید.
  8. از نوشیدن زیاد چای، قهوه و الکل اجتناب کنید زیرا باعث کم آبی می شوند.
  9. اجازه ندهید ناخن هایتان با محصولات شیمیایی و خشن تماس داشته باشند. هنگام نظافت و انجام کار، از دستکش استفاده کنید تا از ناخن هایتان هنگام آسیب، محافظت نمایید.
  10. دستان تان را گرم نگه دارید زیرا وقتی دستان تان سرد باشند ناخن هایتان رشد کندتری خواهند داشت. به ویژه با فرا رسیدن فصل های سرد سعی کنید اغلب از دستکش استفاده نمایید.
  11. سوهان را فقط در یک جهت روی ناخن‌ها بکشید. حرکت رفت و برگشتی سوهان باعث نازک شدن و لایه‌لایه شدن ناخن‌ها می‌شود.

درمان خانگی شکنندگی ناخن ها

درمان شکنندگی ناخن در طب سنتی مورد علاقه افراد بسیاری است  در ادامه به مهم‌ترین و موثرترین روش‌های خانگی رفع شکنندگی ناخن می‌پردازیم.

درمان شکنندگی ناخن با روغن نارگیل

 

انواع و اقسام روغن‌های گیاهی از جمله روغن نارگیل برای درمان شکنندگی ناخن موثر هستند؛ چرا که مانند یک مرطوب کننده عمل کرده و از خشکی بیش از حد ناخن، که می‌تواند علت شکنندگی ناخن باشد، جلوگیری می‌کنند. همچنین روغن نارگیل می‌تواند بسیاری از انواع عفونت‌های ناخن را از بین ببرد. برای استفاده از روغن نارگیل، مقداری از آن را کمی در مایکروویو گرم کرده و به مدت 5 دقیقه روی ناخن‌ها ماساژ دهید. این کار را، به خصوص بعد از شستشوی دست‌ها، روزانه دو تا سه بار تکرار کنید تا رطوبت دست‌ها و ناخن‌های‌تان کاملا تامین شود.خواص بی نظیر روغن نارگیل در زیبایی، سلامتی، لاغری و پخت و پز که نمی دانید! را در این مطلب بخوانید.

 

درمان شکنندگی ناخن با روغن نارگیل

ترکیب آب لیمو و روغن زیتون

برای تهیه این ترکیب تنها کافی است ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. مخلوط را به خوبی به هم بزنید تا ترکیب یک دست حاصل شود. ناخن ها را به مدت یک شبانه روز در این ترکیب قرار دهید. برای آغشته بودن ناخن ها به این ترکیب به مدت یک شبانه روز می توان از دستکش استفاده کرد.

ترکیب آب لیمو و روغن آرگان

برای تهیه این ترکیب تنها کافی است آب لیمو ترش تازه را با روغن آرگان ترکیب کنید. نسبت این دو ماده باید با هم یکسان باشد. به عبارت دیگر باید یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش را با یک قاشق غذاخوری روغن آرگان ترکیب کرد. مخلوط حاصل را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناخن ها قرار دهید و یا ناخن ها را به مدت ۲۰ دقیقه به آن آغشته کنید.

درمان شکنندگی ناخن با ترکیب آب لیمو ترش و شکر قهوه ای

یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه را با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای ترکیب کنید. مواد را به خوبی به هم بزنید تا شکر قهوه ای کاملا در آب لیمو ترش حل شود. ناخن ها را برای چند ساعت به این ترکیب آغشته کنید، سپس آن‌ها را بشویید.

درمان شکنندگی ناخن با ترکیب آب لیمو ترش و شکر قهوه ای

عسل

عسل در طب سنتی فواید زیادی برای سلامت و زیبایی پوست و مو دارد و خانم‌ها از آن برای زیبایی پوست‌شان استفاده می‌کنند. فواید استفاده از عسل برای ناخن هم از این قاعده مستثنی نیست. عسل علاوه بر خواص ضدقارچی و آنتی باکتریال خود، خاصیت روشن کنندگی و پاک کنندگی بسیاری دارد. شما می‌توانید برای تهیه یک ماسک خانگی تقویت ناخن، دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب و طبق ویدیوی بالا از آن استفاده کنید.

روغن کرچک

برای اولین بار در هندوستان و آفریقا روغن کرچک از فشردن دانه گیاه کرچک استخراج شده است. این روغن حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی بوده و روش درمانی بسیار موثری برای ناخن‌های شکننده و ترک خورده است. قبل از اینکه از روغن کرچک استفاده کنید، حتما تست حساسیت را انجام دهید؛ به این صورت که مقدار کمی از آن را روی بازوهای خود ماساژ دهید و در صورت عدم مشاهده هرگونه حساسیتی مانند قرمزی، خارش و سوزش آن را برای ناخن‌های‌تان استفاده کنید. برای ساخت ماسک روغن کرچک، دو قاشق چای خوری از این ماسک را با یک قاشق چای خوری روغن مغز گندم و دو قاشق چای خوری نمک (ترجیحا نمک دریا) مخلوط کرده و خوب هم بزنید. پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کرده و آن را روی ناخن‌های‌تان بمالید. اگر ماسک‌تان اضافه ماند، می‌توانید روز بعد از همین محلول مجددا استفاده کنید.

ترکیب پوست تخم مرغ، تخم کتان، شیر، گردو و روغن بادام

برای تهیه این ترکیب باید پوست تخم مرغ را به خوبی بشویید، سپس آن را داخل مخلوط کن بریزید و سایر مواد به جز شیر را به آن بیفزایید. پوست یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری تخم کتان، دو عدد گردو و ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با کمک مخلوط کن به خوبی با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در مقداری شیر حل کنید، سپس آن را روی ناخن ها بزنید. استفاده مداوم از این ترکیب به مدت یک ماه باعث تقویت ناخن ها و مانع از شکستن آن ها می شود.

تقویت ناخن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند ناخن ها را سفت و محکم کند.در یک فنجان آب گرم ، یک قاشق جوش شیرین بریزید.حالا ناخن ها را چند دقیقه در این محلول قرار دهید.

بعد ناخن ها را خشک کنید و با کمی روغن بادام یا کرم مرطوب کننده، دستها و ناخن ها را به آرامی ماساژ دهید.با اینکار ناخن های شما محکم می شود

تقویت ناخن با جوش شیرین

تقویت ناخن با سیر و آب پرتقال

آب پرتقال و سیر له شده را با یکدیگر مخلوط کنید و ناخن هایتان را به مدت ۱۰ دقیقه درون ظرف حاوی این مخلوط قرار دهید و پس از آن ناخن را به مدت ۱۵ دقیقه درون ظرف روغن زیتون قرار دهید و پس از گذشت ١٠ روز از استفاده این محلول نتایج باور نکردنی‌اش را ببینید.

استفاده از چای سبز برای تقویت ناخن 

مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در چای سبز باعث استحکام ناخن‌های‌تان می‌شوند و از شکنندگی‌شان پیشگیری می‌کنند.

چای سبز یکی از مفیدترین گیاهان برای سلامتی در طبیعت است.

این گیاه نه تنها به از بین بردن چربی های بدن کمک می کند بلکه آنتی اکسیدان موجود در آن از شکنندگی ناخن ها جلوگیری کرده و آن ها را تقویت می کند.

چای سبز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثر است.

در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را به‌ مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار بدهید.

این کار را دوبار در هفته تکرار کنید. ناخن‌های‌تان را در این جوشانده‌ی گیاهی که از برگ‌های خشک چای سبز تهیه کرده‌اید، بخیسانید تا ناخن‌های شفافی داشته باشید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار