|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۳۲

خواص زیره برای لاغری و کاهش وزن بر کسی پوشیده نیست.در این مطلب قصد داریم تمامی خواص زیره برای لاغری و نحوه ی عملکرد آنرا بررسی کنیم.

سالیان سال است که پژوهشگران متوجه خواص زیره برای لاغری شده اند. ترکیبات موجود در زیره باعث می شود بدن شما فعالیت های مفیدی در راستای چربی سوزی و لاغری انجام دهد.این گیاه خوش بو همچنین متابولیسم شما را افزایش و سطح کلسترولتان را کاهش می دهد.در ادامه ی این مطلب خواص زیره برای لاغری و روش های استفاده از آن را به طور کامل توضیح داده ایم.

خواص زیره برای لاغری

خواص زیره برای لاغری

زیره یک ادویه محبوب در آشپزی در سراسر جهان است. این ماده که از دانه‌های گیاهی زیره سبز تهیه شده، از خانواده جعفری است و بیشتر در چین، هند و مکزیک رشد می‌کند. همچنین یک عنصر رایج در پودر فلفل قرمز و کاری است.مطالعات تأیید می‌کنند که مصرف زیره آسیاب شده به برخی از افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند کمک می‌کند.

زیره به دلیل یک ماده فعال منحصر به فرد به اسم تیموکینون، یک ماده شیمیایی طبیعی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌باشد و پتانسیل کمک به کاهش وزن را دارد. تیموکینون می‌تواند رادیکال‌های آزاد را در بدن شما هدف قرار دهد و به بدن‌تان در پاکسازی سموم کمک کند. زیره به سلول‌های بدنتان کمک می‌کند تا به انسولین و گلوکز پاسخ دهند و قند خون شما را ثابت نگه می‌دارد. 
 
با گذشت زمان، اثرات زیره می‌تواند با یک رژیم غذایی سالم و ورزش برای کاهش رسوب چربی و کاهش التهاب در بدن شما کار کند. وقتی همه چیز با هم کار می‌کند، ممکن است متوجه شوید که علائم نفخ، تورم و خستگی با مصرف زیره کاهش می‌یابد. 
جالب است بدانید: تحقیقات خواص زیره برای لاغری را تأیید می‌کند، اما ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا به یک نتیجه قطعی در مورد چگونگی عملکرد آن برسیم. یک مطالعه کوچک از منبعی معتبر با مطالعه 72 فرد دارای اضافه وزن ثابت کرد که افزودن زیره و لیموترش به برنامه کاهش وزن به طور قابل توجهی کاهش وزن را تسریع می‌کند. در مطالعه کوچک دیگری که بر روی 88 زن دارای اضافه وزن انجام شد، زیره به تنهایی برای کاهش وزن سریع‌تر کافی بود. 
خواص زیره برای لاغری

کالری پایین از خواص زیره برای لاغری

زیره جزو کم‌کالری‌ترین ادویه‌های دنیا به شمار می‌آید؛ به طوری که هر ۲ قاشق چای‌خوری زیره تنها ۱۶ کالری دارد. بنابراین مصرف روزانه آن چه در غذا و چه به صورت خام، کالری زیادی نخواهد داشت.

افزایش سوخت و ساز در بدن از خواص زیره برای لاغری

یکی دیگر از خواص زیره این است که به دلیل ترکیبات خاص متابولیسم بدن را بیشتر می‌کند که خود عامل مهمی در کاهش وزن و لاغری به شمار می‌‌آید.

بهبود ایمنی (انرژی و کاهش وزن) 

از آنجایی که زیره سرشار از آهن، ویتأمین C و برخی روغن‌های ضروری است، ایمنی بدن ما را بهبود می‌بخشد. اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد، در هر ثانیه انرژی شما را برای مبارزه با میکروب‌ها (که همه جا حاضر هستند) تخلیه نمی‌کند، در عوض، به تمام انرژی انباشته دسترسی خواهید داشت، انرژی که می‌توانید صرف چربی‌سوزی و ورزش کنید یا در ارتباط با هر چیزی که خودتان دوست دارید! این احساس پر انرژی بودن بسیار نشاط‌آور و انگیزه‌دهنده است و برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار ضروری محسوب می‌شود.
 
به هر حال، اگر احساس خستگی و بی‌انگیزگی می‌کنید، چگونه قرار است وزن کم کنید؟ عملاً غیرممکن است! اما به دلیل ترکیب شیمیایی و رایحه‌ای که زیره به همراه دارد، به شما کمک می‌کند با تنبلی روزمره خود مبارزه کنید و به نقاط عطف خود برسید. 

درمان هموروئید از خواص زیره برای لاغری

هموروئید یا بواسیر معمولا به دلیل افزایش فشار روی رگهای انس و رکتوم به وجود می‌آید که موجب تورم ، درد و خونریزی می شود. زیره فیبر زیادی دارد و این فیبر به طور طبیعی موجب تحریک سیستم گوارش، بهبود هضم و درمان هموروئید می‌شود. علاوه بر آن خواص ضد قارچ و ضد میکروبی دانه‌های زیره، عفونت‌ ناشی از هموروئید را درمان می‌کند.

بی‌خوابی، زیره سبز و کاهش وزن

خواص زیره برای لاغری

وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابیم چه اتفاقی برای بدن ما می‌افتد؟ ما انرژی نخواهیم داشت! ناگفته نماند که بی‌خوابی طولانی مدت، تأثیر منفی بر سلامت و کیفیت زندگی ما خواهد داشت. زیره می‌تواند به رفع بی‌خوابی کمک کند. زیره از یک طرف قوی و پرانرژی است، اما از طرف دیگر آرام بخش و شفابخش محسوب می‌شود. 
بسیاری از افراد که کمبود خواب دارند یکی از علائم زیر را تجربه می‌کنند. همچنین، اگر خواب کافی نداشته باشید یا انرژی کافی ندارید. اشتها و توانایی خود را برای سفر و حرکت از دست می‌دهید، که می‌تواند به چاقی کمک کند. مصرف زیره همچنین این توانایی را دارد تا شما را آرام کند و خواب خوب برایتان به ارمغان آورد که منجر به زندگی پر انرژی‌تر شود. 

زیره سرشار از چربی‌های سالم (ارتباط مستقیم با کاهش وزن) 

مصرف مکرر و روزانه زیره باعث کاهش وزن افراد می‌شود. یکی از مهمترین عواملی که در این جنبه نقش دارد، این واقعیت است که زیره به چربی سوزی کمک خواهد کرد. همچنین قلب را تقویت می‌کند که در سلامت کلی و به عبارتی در همه چیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد! اما شاید نکته مهم برای زیره سبز و کاهش وزن کم مضر بودن آن و سرشار از چربی‌های مفید باشد. همچنین فراموش نکنید که زیره سرشار از کلسیم می‌باشد که یک عنصر حیاتی برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن با ورزش اند. 

کمک زیره به هضم غذا

دلیلی مهمی وجود دارد که هندی‌ها از زیره به عنوان ماده‌ای که هضم غذا را بهبود می‌بخشد، یاد می‌کردند. با التهاب و مشکلات گاز معده مقابله می‌کند و در نهایت منجر به جذب بهتر و دریافت مزایای رضایت بخش‌تر می‌شود. 
حاوی منیزیم و سدیم است که معده را تحریک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد، به ویژه زمانی که با آب داغ مصرف شود. عطر زیره اشتهای ما را بهبود می‌بخشد، غدد ما را تحریک می‌کند و اشتها را بالا می‌برد.
چون زیره به هضم غذا به طور مؤثری کمک می‌کند، در نتیجه به طور غیر مستقیم به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. چرا؟ این به این دلیل است که جذب و هضم بهتر به متابولیسم سالم‌تر کمک می‌کند. اگر بتوانید غذا را به خوبی بخورید، بدون هیچ گونه بی‌نظمی و پرخوری‌ای، بدن می‌تواند رژیم غذایی را شکسته و به راحتی قسمت‌های مفید غذا را از قسمت‌های بی‌فایده تشخیص دهد. 

زیره دارای آهن فراوان

خواص زیره برای لاغری

زیره حاوی مقدار زیادی آهن است که یکی از حیاتی‌ترین عناصر بدن ماست. آهن مسئول توسعه هموگلوبین است که عامل انتقال اکسیژن در خون ما (از ریه‌ها و سایر اندام‌ها) است. 
مصرف تنها یک قاشق چای خوری زیره، 18 درصد از آهن دریافتی بدن را برآورده می‌کند. حالا این مقدار زیادی آهن است! به این واقعیت اضافه کنید که برخی از ویتأمین‌ها مانند (ویتأمین B) منجر به جذب بهتر آهن می‌شوند. هیچ دلیلی وجود ندارد که افراد مبتلا به کم خونی نتوانند از آن استفاده کنند. 
اکنون، بیشتر افراد به شما می‌گویند که آهن ربطی به کاهش وزن ندارد، اما آهن نقش مهمی در لاغری بازی می‌کند. زیرا افراد مبتلا به کم‌خونی و فقر آهن از انرژی کمی برخوردار هستند و مدام دچار بی‌حالی و سرگیجه می‌شوند. این امر سبب می‌شود که نتوانند فعالیت بدنی انجام دهند، در نتیجه متابولیسم بدنشان کند خواهد بود. بنابراین مصرف زیره کمک بزرگی به آن‌ها خواهد کرد.

بهترین زیره برای لاغری کدام است؟

همان‌طور که می‌دانید زیره در نوع سیاه و سبز وجود دارد. زیره سیاه از عطر و طعم بهتری برخوردار است. ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که تفاوت زیره سبز و سیاه در لاغری چیست؟ در جواب باید گفت که نتایج نشان داده هر چند عملکردی تقریبا یکسانی دارند اما خواص زیره سیاه برای لاغری بیشتر است.در این مطلب نحوه استفاده از زنجبیل برای لاغری را نیز توضیح داده ایم.

بهترین روش مصرف زیره برای لاغری

خوشبختانه زیره از آن دست ادویه‌هایی بوده که در میان ایرانیان از محبوبیت قابل قبولی برخوردار بوده و طعم و بوی آن با ذائقه‌ی ما سازگار است. بنابراین می‌توانید از آن به طرق مختلف مصرف کرده و از خواص زیره برای لاغری استفاده کنید.

مصرف به عنوان ادویه

رایج‌ترین طریقه مصرف زیره برای لاغری استفاده از آن به صورت پودر و به عنوان چاشنی در غذا است. البته بهتر است به منظور بهره‌مندی بیشتر از خواص پودر زیره سبز برای لاغری، موقع مصرف آن را پودر کرد. همچنین می‌توان پودر زیره را همراه با سالاد یا ماست نیز میل کرد.

خواص زیره برای لاغری

نوشیدنی زیره سبز

سعی کنید نوشیدنی زیره را خودتان (که آب جیرا نیز نامیده می‌شود) تهیه کنید، دو قاشق چای‌خوری زیره را در 1.5 لیتر آب جوش دم کنید، دانه‌ها را صاف کنید و آبی را بنوشید که با روغن‌ها و عصاره‌های سالم زیره دم کرده‌اید. 
آب جیرا ممکن است متابولیسم شما را بهبود بخشد و به تعادل قند خون کمک کند، علاوه بر آن هیدراتاسیون بدن را نیز افزایش می‌دهد. شاید سؤال باشد که بهترین زمان خوردن زیره برای لاغری کی است؟ به طور معمول، باید دو بار در روز با معده خالی جوشیده زیره نوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. 

پودر زیره و ماست

یک قاشق چایخوری پودر زیره را با ماست مخلوط کنید و بعد از غذا به مدت 15 روز میل کنید. 

استفاده از عرق زیره برای لاغری شکم

راه دیگر مصرف زیره خوردن عرق آن بوده که به وفور در دسترس است. طریقه مصرف عرق زیره سیاه برای لاغری هم بسیار ساده است و می‌توان هر روز یک فنجان از آن را به تنهایی یا با عسل میل کنید. در مورد این که  عرق زیره برای لاغری چه موقع مصرف شود، باید گفت بهترین زمان  نیم ساعت قبل از غذا است.

استفاده از فرآورده‌های زیره

شواهد نشان می‌دهد که نه تنها خواص روغن زیره برای لاغری کمتر از خود زیره نیست، بلکه این روغن جزو بهترین روغن‌های ماساژ لاغری نیز به حساب می‌آید. درباره مکمل‌های دارویی و خواص قرص زیره برای لاغری بهتر است با یک دکتر تغذیه مشورت کنید.

مکمل های زیره

مکمل های زیره برای لاغری - خواص زیره برای لاغری

می‌توانید مکمل‌های خوراکی زیره را خریداری کنید که حاوی دانه‌های زیره آسیاب شده یا روغن دانه زیره سیاه هستند. این مکمل‌ها را با غذا یک بار در روز یا طبق دستورالعمل بسته‌بندی مصرف کنید. مکمل‌های زیره ممکن است به تثبیت قند خون کمک کنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار