|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۵۵

عوارض سیگار کشیدن که به صورت آشکار و پنهان زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهند را بشناسید.

عوارض سیگار کشیدن آنقدر زیاد است که نمی دانیم از کجا شروع کنیم! سیگار کشیدن یکی از بد ترین عادات انسان است که خسارات جسمی و روحی بسیار شدیدی برجای می گذارد. با امیدنیوز همراه باشید تا با عوارض سیگار کشیدن آشنا شوید.

عوارض سیگار کشیدن

سرطان از عوارض سیگار کشیدن

سیگار - عوارض سیگار کشیدن

دود سیگار و سموم آن روی سیستم ایمنی و سایر اندام‌های بدن، از دهان و بینی گرفته تا ارگان‌های حیاتی مانند کبد، کلیه و… تاثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد. اگر سیگار کشیدن را کنار بگذارید، بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال احتمال ابتلا به اکثر سرطان‌ها کاهش می‌یابد. با این حال، ممکن است هنوز بیشتر از کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید.

بیماری‌های تنفسی در عوارض مصرف دخانیات

پزشکان و متخصصان سیگار کشیدن را مهم‌ترین عامل بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) می‌دانند. این بیماری پیش‌رونده است و به طور جدی سلامت ریه‌ها را تهدید می‌کند. سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را هم افزایش می‌دهد و باعث تشدید بیماری‌های تنفسی از جمله آسم می‌شود. همچنین بر اساس تحقیقات، استفاده از آن با افزایش خطر ابتلا به بعضی از عفونت‌ها مثل پنومونی (ذات‌الریه) و سل مرتبط است.

بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی

دخانیات به قلب و عروق خونی آسیب می‌زند و خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که این موضوع می‌تواند در خون‌رسانی به قلب و مغز اختلال ایجاد کند. به همین دلیل، در افراد سیگاری احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات مغزی بیشتر است. حتی دود دست دوم هم می‌تواند در بروز بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی نقش داشته باشد.

عوارض سیگار - عوارض سیگار کشیدن

دیابت

احتمال بروز دیابت نوع ۲ در افراد سیگاری ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از غیر سیگاری‌ها است. مصرف دخانیات روی هورمون انسولین تاثیر دارد و شما را مستعد ابتلا به مقاومت به انسولین می‌کند. به‌علاوه، می‌تواند عوارض ناشی از دیابت را تشدید کند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن از عوارض سیگار کشیدن

افرادی که به مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان و… عادت دارند، بیشتر از سایر مردم دچار عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌شوند. چون سموم ناشی از این مواد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

بیماری‌های دهان و دندان

در افراد سیگاری، از دست دادن دندان و حساسیت دندان یک بیماری بسیار شایع است. همچنین این افراد معمولا از بیماری‌های لثه رنج می‌برند. چرا که سیگار باعث التهاب بافت اطراف دندان می‌شود و خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد.

مشکلات ناباروری و تاثیر سیگار بر عادت ماهانه

دخانیات سطح هورمون‌های جنسی را در مردان و زنان کاهش می‌دهد، میل جنسی را سرکوب می‌کند، روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی دارد و باعث اختلال نعوظ می‌شود. از سایر عوارض مصرف دخانیات در زنان می‌توان به یائسگی زودهنگام، زایمان زودرس، تولد نوزاد کم‌وزن، مرده‌زایی و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد.

پوکی استخوان

سیگار روی سلامت استخوان تاثیر منفی دارد و باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود. تحقیقات درباره عوارض مصرف دخانیات نشان می‌دهد که زنان سیگاری بیشتر از زنان غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

مضررات سیگار - عوارض سیگار کشیدن

مشکلات بینایی

سیگار عصب بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) و گلوکوم (آب سیاه) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (تباهی لکه زرد) منجر شود. دژنراسیون ماکولا با آسیب شبکیه چشم همراه است.

مشکلات شنوایی از عوارض سیگار کشیدن

سموم ناشی از مصرف دخانیات روی گردش خون نقاط مختلف بدن از جمله گوش داخلی تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل، افراد سیگاری ممکن است از مشکلات شنوایی رنج ببرند.

عوارض مصرف دخانیات در کودکان و نوجوانان

تحقیقات زیادی در مورد عوارض مصرف دخانیات در بارداری انجام شده است. نتایج مطالعات مختلف درباره عوارض مصرف دخانیات بر جنین نشان می‌دهد که این محصول روی تکامل ریه‌ها تاثیر منفی دارد.

از سوی دیگر، مشخص شده است که دود دست دوم می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها و مشکلات پزشکی را در کودکان افزایش دهد. از این مشکلات می‌توان به سرفه کردن، خس‌خس سینه، حملات آسم، پنومونی، بیماری سل، برونشیت و کاهش عملکرد ریه اشاره کرد. به‌علاوه، در نوجوانانی که سیگار می‌کشند، در مقایسه با نوجوانان غیر سیگاری، ریه‌ها کوچک‌تر و ضعیف‌تر هستند.

روش های ترک سیگار

گفته شد که نیکوتین، ماده‌ای شیمیایی است که در گیاه تنباکو یافت می‌شود. این ماده بسیار اعتیادآور بوده به نحوی که افرادی که سیگاری هستند، به سختی قادر به ترک اعتیاد خود هستند. با این‌حال روش‌هایی برای ترک سیگار وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ترک یابویی سیگار

در این روش از ترک سیگار، افرادی که به استعمال انواع دخانیات از جمله سیگار اعتیاد دارند بدون مصرف هیچگونه دارویی، به یکباره از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار دست می‌کشند. اکثر افرادی که به استعمال دخانیات اعتیاد دارند، اغلب از این روش استقبال می‌کنند، هرچند که این روش نمی‌تواند مؤثرترین روش ترک اعتیاد و ترک سیگار در افراد باشد. فقط ۴ تا ۷ درصد از افرادی که این روش را امتحان کرده، موفق به ترک کامل سیگار شده‌اند. این روش همچنین ممکن است به دلیل قطع ناگهانی مصرف، با درد و ناراحتی زیادی همراه باشد.

رفتار درمانی برای ترک سیگار

در این روش از ترک سیگار، فردی که به کشیدن سیگار اعتیاد دارد، باید به یک مشاور مراجعه کرده تا از راهکارهای ترک سیگار و عوامل رفتاری که منجر به ترک اعتیاد خود می‌شود راهنمایی بخواهد. مشاور به شما کمک می‌کند تا بتوانید احساسات یا موقعیت‌هایی که شما را به استعمال دخانیات ترغیب می‌کند شناسایی و برای مقابله با این محرک‌ها چاره‌اندیشی کنید.

ترک سیگار - عوارض سیگار کشیدن

جایگزین‌های نیکوتین

جایگزین‌های نیکوتین برای ترک سیگار در اَشکال مختلفی وجود دارند مانند: آدامس، برچسب‌های حاوی نیکوتین، اسپری و قرص مکیدنی حاوی نیکوتین‌. این فرآورده‌ها بدون آنکه حاوی تنباکو باشند، مقدار کمی نیکوتین را به بدن می‌رسانند. طبق گفته برخی محققات افرادی که به مصرف جایگزین‌های نیکوتین روی می‌آورند، تمایل بیشتری به ترک سیگار پیدا می‌کنند و در بیشتر مواقع جواب گرفته‌اند.

فواید ترک سیگار یا کاهش آن

کاهش سیگار مصرفی رزوانه نیر باعث میشود درصد ضرر های سیگار و عوارض سیگار کاهش یابد ولی ترک آن بهترین راه حل است در ادامه به برخی روش های کاهش مصرف سیگار اشاره میکنیم. سیگار خود را کامل نکشید آن را نصفه پرت کنید یا تا جایی که میتوانید مصرف سیگارتان را تاخیر به اندازید یا با دست مخالف سیگار بکشید یا سیگار را همراه خود حمل نکنید یا خود را با بازی یا سرگرمی هایی ک دارید تا حد ممکن مشغول کنید  ولی همونجور که گفتیم ترک آن بهترین راه است که در ادامه با فواید ترک سیگار آشنا می شویم.

چند روز اول

در سه روز اول پس از ترک سیگار خطر حمله قلبی و مغزی کاهش پیدا میکند همچنین حس بویایی و چشایی نیز افزایش پیدا میکند فشار خون کاهش پیدا میکند و خطر بیماری هایی که ناشی از فشار خون بالا هستند نیز کاهش پیدا میکنند  که همین موارد باعث میشوند فرد در سه روز اول بتواند بهتر فعالیت  ورزشی و فیزیکی انجام دهد  زیرا انرژی بیشتری دارد نفس کشیدن آسان تر شده و میزان اکسیژن خون به حد نرمال رسیده است.

بهترین روش ترک سیگار - عوارض سیگار کشیدن

چند ماه اول

ریه ها روند بهبود خود را شروع میکنند و تنفس افزایش میباید که فرد میتواند به خوبی فعالیت های ورزشی انجام دهد بدون اینکه دچار سرفه یا تنگی نفس شود همچنین گردش خون نیز افزایش میابد و فرد حس سرزندگی بیشتری میکند و خس خس کردن ها نیز تمام میشوند و کارایی ریه ها در کل بهبود یافته و بدنی سالم تر دارید.

چندین سال بعد

پس از گذشت چندین سال خطر ابتلا به سرطان ریه و پوست و دهان به نصف کاهش میابد خون به حالت اولیه بازمیگردد و خبری از لخته های خونی نیست رگ ها بدون محدودید خون رسانی میکنند و بدن به سالم تر شدن خود ادامه میدهد.

سیگار ضرر های فراوانی به بدن میرساند که فواید ترک آن اصلا قابل مقایسه با ضرر هایش نیست پس اگر هنوز سیگاری نشده اید از این ماده خطرناک دور بمانید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار