|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۸۹

آمارها نشان می دهد که گرایش زنان به مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان، رو به افزایش است و این زنگ خطری برای سلامت جامعه تلقی می شود.

از حدود صد سال پیش یعنی زمانی که شرکت های دخانیات زنان را با تبلیغات فریبنده هدف خود قرار دادند تعداد زنان سیگاری رو به افزایش است. متاسفانه، زنان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما شاهدیم که آمار گرایش زنان و دختران کشورمان به مصرف مواد دخانی، رو به افزایش است.

شرکت های دخانی تلاش کردند تا از طریق تبلیغاتی که مدل های جذاب و مورد پسند زنان را نشان می داد پیام های تبلیغاتی خود را با تمایلات زنان و دختران جوان متناسب کنند. آنها با این پیام که «انتخاب خود را پیدا کنید» و با نشان دادن زنانی از زمینه های قومی و نژادی مختلف زنان و دختران را هدف گرفتند. این پیام نشان می داد که سیگار کشیدن با آزادی و قدرت زنان ارتباط دارد. ترفندهای دیگر این شرکت ها شامل پیشنهاد تخفیف غذا یا اجناس خانگی معمولی، هدیه دادن تقویم، دفترچه تلفن یا لباس با خرید سیگار بود.

« سابقه قلیان کشیدن زنان به دوره قاجار باز‌می‌گردد »

با استناد به تاریخ می‌توانیم سابقه کشیدن قلیان در بین زنان را به دوره قاجار و حتی قبل‌تر از آن نسبت دهیم.

مورخان می گویند در عصر قاجار قلیان آنقدر اهمیت داشته که مردم هیچ مجلس و میهمانی اعم از روضه خوانی، مجلس فاتحه، عزا، شیرینی خوردن، خواستگاری، مجالس عقد و عروسی و شب نشینی را بدون آن برگزار نمی کردند.

در این میان قلیان کشیدن که کاری اعیانی به حساب می‌آمده آدابی هم برای خود پیدا کرده و بیشتر در جامعه ایرانی نفوذ کرده است.

برای مثال اگر در میهمانی نخستین قلیان به میهمان تعارف شود دلیل بر خوش آمدگویی صاحب پذیرایی به آن فرد است و اگر قلیان دوم و سوم به طرف پیشکش شود معنای آن چیزی جز خداحافظی نیست.

« باورهایی درباره اثرات مضر قلیان »

یک سری باورهای نادرست و واقعیت درباره کشیدن قلیان وجود دارد که برای شما بیان می کنیم:

باور غلط 1- :  ازآنجا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می‌شود، کلیه مواد مضر آن تصفیه می‌شود.

واقعیت 1- : کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند. این دود می‌تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.

باور غلط 2 : استنشاق دود قلیان ریه‌ها را نمی‌سوزاند، به همین دلیل مضر نیست.

واقعیت 2 : دود قلیان وقتی استنشاق می‌شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می‌شود. با اینکه دود خنک می‌شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان‌زایی است که برای بدن مضر است.

باور غلط 3 : کشیدن قلیان سالم‌تر از کشیدن سیگار است.

واقعیت 3 : دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می‌‌کند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ای بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می‌شود. محصول نهایی آن یعنی دود، یکسان است که حاوی مواد سرطان‌زا است.

باور غلط 4 : کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین ندارد.

واقعیت 4 : تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع، در یک جلسه 60 دقیقه‌ای قلیان، فرد در معرض حجم دودی 100 تا 200 مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می‌گیرد.

باور غلط 5 : تنباکوی گیاهی قلیان سالم‌تر از تنباکوی معمولی است.

واقعیت 5 : این هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا “طبیعی”، فرد را در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد.

PicsArt_22-07-10_01-29-01-384

 

« عوارض سیگار بر باروری زنان »

سیگار کشیدن می‌تواند با قدرت باروری زنان تداخل داشته باشد. مشکلات حاصل از مصرف سیگار و قلیان می‌تواند اثر بدی در دستگاه تولیدمثل زنان داشته باشد. این مشکلات در سطوح مختلف به شرح زیر رخ می‌‌دهد:

  • تأثیر سیگار کشیدن بر تخمدان‌ها و ایجاد مشکلات تخمک گذاری: تخمدان وظیفۀ آماده‌سازی و آزاد کردن ماهانۀ تخمک و همچنین تولید برخی از هورمون‌های بارداری را دارد. مصرف سیگار و قلیان می‌تواند باعث اختلال در عملکرد تخمدان‌ها شود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانۀ نامنظم، نداشتن دورۀ تخمک‌گذاری یا دورۀ ماهانۀ بدون تخمک‌گذاری شود.

  • تأثیر سیگار کشیدن روی رحم: برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیگار می‌تواند در عملکرد رحم تأثیر بگذارد و احتمال باروری را برای زنان سیگاری کمتر کند. زنانی که سیگار می‌کشند، در باروری با چالش‌های متعددی روبرو می‌شوند، زیرا به نظر می‌رسد سیگار کشیدن، تولیدمثل را نیز درسطوح مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. عملکرد نامناسب تخمدان می‌تواند در عملکرد رحم نیز تأثیرگذار باشد.

  • سیگار کشیدن خطر سقط را افزایش می دهد: به دلیل مواد سمی موجود در سیگار، سیگاری ها در مقایسه با غیر سیگاری ها بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند. به علاوه سیگار منجر به بارداری پرخطر می گردد، مانند بارداری خارج رحمی و زایمان زودرس.

با وجود تمام این خطرات، برخی زنان در سنین باروری همچنان به مصرف سیگار ادامه می دهند. قطعا با این کار سلامت خودشان و البته فرزند آینده شان به خطر خواهد افتاد.

به علاوه استحکام و نگهداری تخمدان و کیفیت و ماندگاری تخم لقاح یافته در زنانی که سیگار می کشند کمتر می شود.

زنانی که سیگار می کشند، زمانی که برای درمان ناباروری به IVF روی می آورند، تعداد فولیکول های تحریک پذیر و نیز تخمک های سالم کمتری دارند و از این رو احتمال موفقیت IVF در آنها کمتر می شود. از این رواحتمال سقط جنین پس از IVF در مادران سیگاری افزایش می یابد.

  • آثار سیگار کشیدن روی دهانۀ رحم: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار در زنان با سرطان دهانۀ رحم ارتباط دارد. سرطان دهانۀ رحم شانس باروری زن را از بین می‌برد.

از دیگر پیامدهای منفی تاثیر سیگار بر قدرت باروری زنان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

- مشکلات ژنتیکی

- آسیب به اندام های تناسلی

- آسیب به تخمک ها و یائسگی زودرس

- افزایش خطر سرطان و افزایش خطر سقط

در اغلب زنان پس از ترک سیگار باروری بهبود می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌های سیگاری با ترک حداقل دو ماه قبل از تلاش برای باردار شدن می‌توانند شانس خود را برای باروری افزایش دهند.

  • سیگار کشیدن شخصی دیگر می تواند بر وضعیت باروری تاثیر گذارد.

اگر با فردی سیگاری زندگی می کنید، از او بخواهید مصرف سیگار را کنار گذارد. دود سیگار این فرد منجر به مواجهه شما با مواد شیمیایی سمی و در نتیجه تاثیر بر وضعیت باروری می گردد.

محققان می گویند استنشاق دود سیگار دیگران همان تاثیراتی را بر سلامتی شما می گذارد که انگار خودتان سیگار می کشید! تماس با دود سیگار حتی برای مدتی کوتاه هم می تواند تاثیرات مخربی بر سلامت و باروری شما بگذارد.

کشیدن سیگار در خانه به عنوان یک دلیل سندرم مرگ ناگهانی کودک یا SIDS در کودکان نیز شناخته شده است.

اگر می خواهید باردار شوید لازم است هم شما و هم همسرتان مصرف سیگار را کنار بگذارید تا بتوانید فرزندی سالم داشته باشید.

« تاثیر سیگار بر حالات بعد از عادت ماهیانه و یائسگی »

ضعف و خستگی که معمولا بعد از هر عادت ماهانه در زنان به وجود می آید، در زنان معتاد به سیگار به صورت شدیدتری بروز می کند، اصولا علت این احساس این است که در هر ماه تقریبا پانزده درصد از میزان گلبول های قرمز خون کاسته می شود، در حالیکه زنانی که روزانه بیش از ده سیگار می کشند، این میزان به پنجاه درصد می رسد، این جریان روی حالت یائسگی زن نیز اثر مستقیم می بخشد و تجربه نشان داده است که زنان سیگاری ده برابر بیش از زنان غیر سیگاری دچار حالت یائسگی زودرس می شوند.

« تأثیر منفی مصرف قلیان در باروری »

  • قلیان سبب سرطان و انسداد عروق و بیماری قلبی می شود: تأثیرهای زیان‌آور مصرف قلیان بسیار قابل توجه است. تنباکو و دود ناشی از سوختن آن در قلیان، حاوی مقدار زیادی موادی سمی و سرطان‌زاست که باعث انسداد عروق خونی و بیماری‌های قلبی می‌شود. ذغالی که برای سوزاندن تنباکو استفاده می‌شود، منبع تولید منوکسیدکربن است که مجاورت آن با لولۀ پلاستیکی قلیان و همین‌طور قسمت‌های فلزی آن باعث به وجود آمدن مواد سمی و خطرناک می‌شود.

  • انتقال بیماری ها از طریق قلیان: همچنین استفادۀ مشترک از یک قلیان و استفاده نکردن از فیلترهای جداگانه بین افراد باعث می‌شود که عفونت‌ها به راحتی بین آنها انتقال یابد. آب موجود در قلیان، نه تنها باعث تصفیۀ نیکوتین موجود در تنباکو نمی‌شود، بلکه احتمال انتقال بیماری را بین افراد مصرف‌کننده بالا می‌برد.

PicsArt_22-07-10_01-28-10-000

  • تاثیر قلیان بر مادر و جنین: استفاده از قلیان، اکسیژن موجود در خون مادر را کاهش می‌دهد که این خود منجر به تنگی نفس و نقص در روند رشد و شکل‌گیری کودک و در شرایط خاص، مرگ جنین می‌شود. احتمال تولد کودکانی با وزن کم در مادرانی که در دوران بارداری خود از قلیان استفاده می‌کنند نسبت به مادرانی که هیچ‌یک از محصولات دخانی را مصرف نمی‌کنند بیشتر است. همچنین وجود مشکلات تنفسی در کودکان آنها نیز می‌تواند بیشتر باشد. قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف قلیان توسط دیگران نیز برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند به اندازۀ مصرف مستقیم آن خطرناک است.

  • مضررات قلیان در زنان: دود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر گذاشته و شانس باروری زنان را کم می‌کند و از دیدگاه طب سنتی نیز قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است چرا که خطر نازایی، مشکلات رحمی و انسداد رحم  را به همراه دارد به دلیل اینکه رحم در حالت طبیعی به گرما و رطوبت نیاز دارد که مصرف قلیان موجب افزایش گرمی و خشکی رحم می‌شود که خشکی رحم خود عامل نازایی محسوب می‌شود.

« ارتباط سیگار و دردهای شدید قاعدگی »

یک مطالعه جدید نشان داده است که در زنانی که سیگار کشیدن را در سنین پایین شروع کرده اند دردهای قاعدگی میتواند شدید و مزمن باشد. دردهای قاعدگی در 29 درصد از زنان شدید است و ارتباط بین این دردها و سیگار کشیدن همیشه مورد سوال و تردید بوده است.

اینک محققین استرالیایی با بررسی 9 هزار زن به این نتیجه رسیدند که در زنانی که در سنین 13 سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده اند احتمال بروز دردهای شدید قاعدگی بیشتر از زنان دیگر است.

همچنین شدت این دردها در زنان بیکار، آنهایی که پریود هایشان در سنین پایین تری شروع شده است و در زنان چاق هم بیشتر بوده است.

این مطالعه که نتایج آن در مجله Tobacco Control به چاپ رسیده نشان داده است که در آنهایی که سیگار کشیدن را در سنین پایین شروع کرده اند (حدود سنی 13 سالگی) احتمال اینکه دردهای شدید و مزمن قاعدگی داشته باشند 60 درصد بیش از دیگر زنان است.

محققین میگویند سیگار کشیدن میتواند موجب کاهش جریان خون در سرخرگ ها شود و همچنین تغییراتی در هورمون های زنانه ایجاد میکند و هر دو این عوامل میتوانند موجب شدت یافتن دردهای قاعدگی شود. 

PicsArt_22-07-10_01-28-36-361

« ناپختگی شخصیتی از علت های مهم گرایش زنان به قلیان »
یک روانشناس بالینی نیز در این ارتباط  گفت: هم اکنون و در مقایسه با گذشته مصرف مواد دخانی بویژه قلیان در کلانشهرها افزایش یافته و این موضوع مهم به دلایل متعددی باز می گردد.
علیرضا کاظم لو افزود: بررسی ها بیانگر آن است که بیشتر زنان سیگاری حتی مصرف کننده قلیان، بخاطر مدگرایی، کلاس گذاشتن، احساس بزرگ بینی و همرنگ جماعت شدن اقدامات خود را توجیه می کنند و در واقع به این نوع شیوه متوسل می شوند که در واقع می خواهند از این طریق ضعف ها را جبران کنند.
وی اظهار کرد: ناپختگی شخصیتی و ناتوانی در مهارتهای زندگی که از تربیت نادرست والدین نشات می گیرد موجب می شود که فرد در بزرگسالی و هنگام مواجهه با مسائل ریز و درشت با جریانات متعددی همسو شود.
وی بیان کرد: زنان نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و در این میان تربیت صحیح خانواده ها می تواند فرد را در مواجه با مسائل دشوار زندگی از قبیل ناکامی ها مختلف مصون تر کند.
این روانشناس اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه والدین کودکان خود را متوقع بار می آورند و به هر خواسته آنها تن می دهند غافل از اینکه تداوم این وضعیت معضلاتی رادر سال های بعدی پیش روی فرد قرار می دهد.
کاظم لو خاطر نشان کرد: تجربه ناکامی های کوچک کودک در همان دوران طفولیت فرد را در بزرگسالی و در برابر مشکلات گوناگون آماده تر و توانمند کرده و برای نه گفتن مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: آگاهسازی و فرهنگسازی لازم به گروههای هدف می تواند تا حدودی زیادی عواقب و معضلات بوجود آمده را کاهش دهد و به این مهم باید توجه بیشتری شود.
این روانشناس گفت: نهادهای فرهنگی و تربیتی بویژه مدارس می توانند از همان دوران مهد کودک آموزش های لازم را ارائه کنند تا فرد هنگام بلوغ توانمندی لازم را کسب کرده و در مقابل جریانات مختلف سلامت روانی و جسمی را که مورد تهدید قرار می دهد واکنش مناسبی نشان دهد.

« نظر متخصصین در رابطه با عوارض سیگار و قلیان »

بسیاری خانواده‌ها تصور می‌کنند که قلیان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و ضرر آن از سیگار بسیار کمتر است ولی باید گفت که دود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر می‌گذارد و میزان هورمون‌ استروژن را کاهش می‌دهد و شانس باروری زنان را کم می‌کند، همچنین مصرف قلیان در دوران بارداری خود عامل بروز سقط جنین و اختلال در رشد جنین و زایمان زودرس است و از دیدگاه طب سنتی ایران نیز عاملی برای افزایش غلظت خون و بروز بسیاری از بیماری‌هایی که با افزایش غلظت خون همراه است، می‌شود.

بسیاری از کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیب‌پذیرند و اگر در محلی باشند که در آن قلیان کشیده شود، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی کودک در آنها افزایش پیدا می‌کند.

متأسفانه اکثر تنباکو‌هایی که در سال‌های اخیر به بازار آمده است اسانس‌هایی اضافه شده است که علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌‌شود و رینیت آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

این تصور کاملاً غلطی است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی‌رساند، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می‌گذارد؛ حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌کشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

قلیان کشیدن

به یکی از سفره خانه‌های سنتی برای صرف غذا می‌روی که سر در این سفره‌خانه‌های سنتی نوشته بود از ارائه قلیان به زنان معذوریم، این جمله کنجکاوت می‌کند چرا که دختران زیادی در آنجا قلیان مصرف می‌کردند از صاحب سفره‌خانه جویای این مسئله می‌شوی که چرا با وجود این به دختران قلیان سرو می‌کنید.

صاحب سفره‌خانه پاسخ جالبی می‌دهد و می‌گوید: امروزه دختران جوان همانند پسران مشتاق برای کشیدن قلیان هستند و با وجود اینکه ما اعلام کردیم به دختران قلیان سرو نمی‌کنیم ولی تقاضا زیادتر است و ما هم مشتری‌هایمان افزایش پیدا کرده است. باید اذعان کنم که دختران امروز خیلی تفاوت با دختران دیروز جامعه دارند و رفتارهایی که از آنها سر می‌زند شایشته دختران ایرانی نیست.

از چند دختری که مشغول قلیان کشیدن بودند سوال می‌کنی که آیا از ضررهای قلیان چیزی می‌دانند؟ که دختری پاسخ می‌دهد قلیان ضرر ندارد، چرا که دودش از آب رد می‌شود و خود آب دود را تصفیه می‌کند و ضررهای سیگار را ندارد.

به دختر می‌گویی که می‌دانی که مصرف قلیان سیستم بدن زنان را تغییر می‌دهد و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد که وی پاسخ می‌دهد که هیچ ضرری ندارد و من دوست دارم با دوستانم خوش بگذرانم.

نیوشا می‌گوید: قلیان را همه دوست دارند، حتی مامان و بابام چرا که هر وقت مهمان داریم بساط قلیان هم حاضر است مادرم می‌گوید سیگار ضرر دارد ولی قلیان بی ضرر است و مادرم گفته است که سیگار نکشم ولی قلیان مشکل ندارد.

محمدرضا مسجدی فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی درباره مضرات قلیان می‌گوید: مردم تصور می‌کنند که وقتی قلیان می‌کشند چون دود قلیان از آب رد می‌شود (اخیراً هم می‌گویند از آب یخ رد می‌شود) و این دود تصفیه می‌شود؛ و درست بر خلاف این است.

به گفته وی  دود وقتی از آب رد می‌شود سنگین تر می‌شود و رسوب مواد مضر در گلو، حنجره و راه‌های هوایی خیلی بدتر می‌شود. با هر بار پُکی که فرد به سیگار می‌زند، نزدیک نیم لیتر هوا وارد دستگاه تنفس می‌شود. وقتی که فرد قلیان می‌کشد تا 18 برابر این حجم را می‌تواند دود به سینه ببرد یعنی میزان دودی که وارد ریه می‌شود، بسیار بیشتر است و مدت زمانی که دود داخل سینه می‌ماند خیلی بیشتر است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه اضافه می‌کند: اگر یک قلیان کامل را محاسبه کنیم معادل دو تا سه پاکت سیگار است. برای همین جوانانی که می‌آیند مطب من از آنها می‌پرسم که آیا سرفه می‌کنید؟ یک خانم جوان پاسخ می‌دهد هفته ای یکبار قلیان می‌کشم. می‌گویم یعنی شما در هفته حداقل دو پاکت سیگار دارید می‌کشید و این حداقل است.

مسجدی عنوان می‌کند: ببینید یک مقایسه میان سیگار و قلیان نشان می‌دهد که میزان نیکوتینی که با قلیان وارد می‌شود 7/1 برابر میزانی است که با سیگار وارد می‌شود و میزان منو اکسید کربن (عامل مرگ بی صدا) هم سیگار در دود خود دارد هم قلیان. ولی میزان منواکسید کربن که در دود قلیان است 5/6 برابر سیگار است.

وی می‌افزاید: من تعجب می‌کنم ورزشکاری بگوید من وقتی قلیان می‌کشم و بیشتر می‌دوم. اصلاً این منو اکسید کربن وقتی وارد بدن می‌شود اکسیژن گیری بدن را دچار اشکال می‌کند و هیچ ورزشکاری نمی‌تواند بگوید من قلیان کشیدم بعد رفتم تمرین فوتبال کردم. قطعاً نمی‌تواند به درستی ورزش کند.

وی می‌گوید: جوانی که امروز در سن 20 تا 25 سالگی خودش با دوستانش می‌نشینند، قلیان می‌کشند باید بدانند که بیست ساله دیگر بیماری ریوی قلبی، سکته مغزی و بالاخره سرطان رهایشان نمی‌کند . این خیلی مهم است که ما اطلاعات بسیار مهمی به جوان‌هایمان ارائه کنیم.

این متخصص بیماری‌های ریوی می‌افزاید: توتون قلیان هیچ استانداردی ندارد. بعد این موادی که برای معطر کردن به کار می‌رود همه مواد شیمیایی است.

اغلب توتون‌های قلیان بدترین نوع توتون است. توتونی که مثلا پهن می‌شود باید معدوم شود. دو تا سه ماه در انواع مواد شیمیایی می‌خوابانند و معطرش می‌کنند که علاوه بر عوارض خود توتون عوارض مواد شیمیایی‌اش که ما نمی‌دانیم چیست بسیار گرفتاری به وجود می‌آورد، یعنی ما به مردم آگاهی خوبی به آنها نمی‌دهیم و این آگاهی لازم است که همیشه باشد.

مسجدی افزود: یک موج به وجود می‌آید دو تا مصاحبه انجام می‌شود و بعد رها می‌کنیم. می‌بینید تلویزیون ترکیه، در هیچ شبکه ای کشیدن سیگار را نشان نمی‌دهد. ترکیه امسال دو جایزه از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرد و اگر شما در اماکن عمومی سیگار یا قلیان بکشید در اماکن غیر مجاز 500 لیر جدید ترکیه که معادل چندین هزار تومان می‌شود جریمه می‌کنند. ما قانونش را داریم ولی اجرا نمی‌کنیم.

سید جواد علوی پژوهشگر طب سنتی درباره مضرات قلیان برای زنان می‌گوید: سیگار و قلیان از دیدگاه طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است که مصرف بیش از حد آن موجب افزایش خشکی و گرمی بدن می‌شود.

به گفته وی استفاده از قلیان و سیگار موجب افزایش حرارت مغز و خشکی دماغ می‌شود هم چنین خفقان قلب را به همراه دارد؛ مواد زائد ایجاد شده توسط قلیان در خون رسوب می‌کند و موجب افزایش غلظت خون می‌شود که غلظت خون خود عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست.

این کارشناس طب سنتی عنوان می‌کند: قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است چرا که خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم  را به همراه دارد به دلیل اینکه رحم در حالت طبیعی به گرما و رطوبت نیاز دارد که مصرف قلیان موجب افزایش گرمی و خشکی رحم می‌شود که خشکی رحم خود عامل نازایی محسوب می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار