|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۷۳

علت زرد شدن سبزه عید و روش صحیح نگهداری از آن برای طولانی مدت را یادتان داده ایم.

علت زرد شدن سبزه عید چیست؟ چه عواملی باعث خراب شدن و زرد شدن سبزه عید می شوند؟ امیدنیوز روش نگهداری از سبزه عید را یادتان می دهد.

علت زرد شدن سبزه عید چیست ؟

از دیگر مشکلات کاشت سبزه، زرد شدن آن ها است. سبزه هایی مانند گندم و جو معمولا دچار این آسیب می شوند. در این جا با دو عامل مهم که در زرد شدن سبزه ها سفره هفت سین نقش اساسی دارند آشنا می شویم:

روش کاشت سبزه خاکشیر را در امیدنیوز بخوانید.

سبزه عید - علت زرد شدن سبزه

دما عاملی مهم در زرد و خراب شدن سبزه ها

در هنگام کاشت سبزه برای رسیدن به رشد کافی بهتر است سبزه را در ابتدای جوانه زدن و رشد، در جای مرطوب و گرم نگهداری کنید اما بعد از مدتی که به رشد کافی رسید، برای جلوگیری از زرد شدن سبزه در برابر گرما، بهتر است ظرف آن را به یک محیط با دمای خنک و معتدل منتقل کنید. فقط در نظر داشته باشید که نباید محیط زیاد سرد باشد زیرا این سرما نیز خود می تواند یکی از عوامل زرد شدن سبزه های عید باشد.

آبیاری نامناسب علت زرد شدن سبزه های عید

اگر بخواهیم عامل دیگری برای زرد شدن سبزه ها معرفی کنیم باید به آبیاری اشاره کنیم. آبیاری زیاد و یا آبیاری کم نیز یکی از علت های زرد شدن سبزه های عید است. بهتر است سبزه های کمی نم داشته باشند برای همین روزی یک یا دوبار با یک اسپری سبزه ها را آبپاشی کنید و در صورت وجود آب کف ظرف، آن را خالی کنید.

کپک زدن و گندیدن سبزه های عید

یکی از شایع ترین مشکلات سبزه ها، کپک زدن دانه های سبزه در ظرف و در نتیجه گندیدن و خراب شدن آن ها است. ممکن است شما بعد از مدتی متوجه بوی نامطبوع و یا وجود کپک در بین دانه ها و سبزه خود شوید. علت کپک زدن و گندیدن سبزه عید شما به چند عامل بستگی دارد:

سبزه عدس - علت زرد شدن سبزه

قطر و ضخامت لایه های بذر در ظرف

اگر مقدار و ضخامت دانه هایی که در ظرف می کارید زیاد باشد، ممکن است لایه های زیرین رشد نکرده و باعث گندیدگی در نتیجه خراب شدن سبزه عید شما شود. در هنگام کاشت سبزه عید بهتر است از دو تا سه لایه بذر استفاده کنید و یا اینکه اگر مقدار دانه ها زیاد است، از یک ظرف بزرگتر استفاده کنید.

آبیاری زیاد و بیش از اندازه

آبیاری بیش از اندازه نیز می تواند از عواملی باشد که باعث کپک زدن و گندیدن سبزه عید شود. یکی از نکاتی که باید در آن دقت داشته باشید این است که از آبیاری بیش از اندازه سبزه ها بپرهیزید روزی یک یا دوباره غبار پاشی و یا آبیاری برای داشتن یک سبزه زیبا کافی است.

آب اضافی کف ظرف علت مهم در کپک زدن سبزه ها

نکته مهمی که حتما باید رعایت شود این است که حتما آب جمع شده در کف ظرف بعد از آبیاری را خالی کنید تا باعث خراب شدن سبزه شما نشود. اجازه ندهید که آب کف ظرف باقی بماند چون می توان گفت مهم ترین عاملی که باعث خراب شدن و کپک زدن سبزه ها می شود وجود آب زیاد در کف ظرف است.

گرمای زیاد دلیل کپک زدن و خراب شدن سبزه ها

عامل مهم دیگر که در خراب شدن و کپک زدن سبزه های عید تاثیر زیادی دارد، دما است. از آنجایی که سبزه ها برای رسیدن به رشد مطلوب نیاز به گرمای کافی دارند، برای همین قرار دادن آن ها در جای نسبتا گرم به رشد آن ها کمک می کند.

زردی سبزه عید - علت زرد شدن سبزه

اما وقتی جوانه ها سبز شدند و به رشد مطلوب رسیدند، بهتر است آن را به جای خنک تر و با دمای معتدل منتقل کنید. اگر سبزه ها را بعد از رشد مناسب همچنان در محیط گرم نگهداری می کنید، ممکن است این گرما باعث گندیدن و خراب شدن سبزه شما شود. یک هوای نسبتا خنک و معتدل می تواند شما را در داشتن یک سبزه زیبا و پر پشت یاری کند. البته به یاد داشته باشید که هوای سرد نیز مناسب سبزه ها نیست و یکی دیگر از عوامل زرد شدن سبزه ها به حساب می آید.

حال که با مشکلات رشد سبزه ها آشنا شدید و علل خراب شدن، کپک زدن و زرد شدن سبزه ها را فهمیدید، می توانید همین حالا دسته به کار شوید و با مراجعه به مقاله روش کاشت انواع سبزه برای عید یک سبزه زیبا و سالم بکارید. به علاوه گل بازار با سال ها تجربه در نگهداری گل و گیاه می تواند شما را در داشتن یک سبزه پر پشت و زیبا برای سفره هفت سین یاری کند؛ تا بتوانید بدون نیاز به خرید سبزه عید بتوانید بدون نگرانی و با خوش سلیقگی آن را در منزل و با ساده ترین روش و وسایل بکارید.

چگونه از زرد شدن سبزه عید جلوگیری کنیم ؟

برای جلوگیری از زردشدن سبزه عید به نکات زیر توجه نمایید:

سبزه را خیلی زود نکارید

مرسوم است که بیشتر با گندم، عدس، ماش و… سبزه را درست ‌کنند. راحت‌ترین سبزه‌ای که زود به عمل می‌آید گندم است. گندم را از یک هفته‌ مانده به عید هم می‌توان سبز کرد اما باقی دانه‌ها را باید حداقل از 12 روز قبل شروع به سبز کردن کنید. با توجه به اینکه ماندگاری سبزه ها زیاد نیست، اگر شما خیلی زود سبزه را برای عید بکارید، بیش از حد رشد کرده و خراب خواهد شد.

در آب دادن به سبزه دقت کنید

یکی از اصلی ترین علت های زرد شدن سبزه، آب دادن زیاد به آن است. بهتر است هر دو روز یک بار به سبزه خود آب بدهید زیرا اگر به سبزه زیاد آب بدهید ریشه های آن خراب می شود و سبب خراب شدن سبزه می شود. بهترین روش آبیاری غبار پاشی هست استفاده از روشهای غرقابی خیلی مناسب نیست.

سبزه - علت زرد شدن سبزه

سبزه را نور کافی قرار دهید

جایی که سبزه را در آن قرار می دهید، نباید خیلی گرم باشد. سبزه را در معرض مستقیم تابش نور قرار ندهید و بهتر است آن را روزها بیرون از خانه در معرض نورغیر مستقیم خورشید و شب داخل خانه قرار بدهید با این روش سبزه تان زیاد بلند و زرد هم نمی شود. دقت کنید که آفتاب بیش از حد هم منجر به پلاسیدگی و زرد شدن سبزه ها می شود.

سبزه را در جای خنک قرار دهید

برای اینکه از رشد زیادی سبزه و زرد شدن آنها جلوگیری کنید سبزه‌هایتان را در حیاط یا بالکن یا پشت پنجره بگذارید تا هوای خنک به آن‌ها برسد.

از ظرف مناسب استفاده کنید

برای اینکه سبزه تان در عیدنوروز سالم مانده و خراب نشود، از ظروف فلزی و پلاستیکی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری خواهد داشت. همچنین هر قدر قطر بستر کمتر باشد،عمر سبزه بیشتر می شود.

سر سبزه را قیچی کنید

اگر سبزه شما خیلی رشد کرده کمی از سر آن را قیچی کنید، در صورت قیچی نکردن سبزه شما زرد خواهد شد.

علت زرد شدن سبزه عدس

نکات مهم در کاشت سبزه عید

• بذرها باید سالم و تازه بوده تا قوه نامیه خود را از دست نداده باشند و سبز شوند.

• تا جوانه زدن بذرها، آنها را با پارچه از نور آفتاب محافظت کنید.

• سبزه عدس و ماش دیرتر رشد می کند. برای آنها حداقل ۲۰ روز قبل از نوروز اقدام کنید.

• هر زمان موقع آبیاری، آب زیر سبزه را تخلیه کنید.

• برای یک بشقاب سبزه ۵۰-۱۰۰ گرم بذر کافی است.

• در طول عید برای جلوگیری از رشد زیاد سبزه آن را در محل خنک نگه دارید.

• ظروف سفالی فاقد لعاب برای سبزه مناسب ترین انتخاب است.

• بذرها را قبل از هرکاری کاملا در آب غوطه ور کنید.

• اسپری روی بذرها بهترین روش آبیاری است.

• هرچقدر قطر بذرها کمتر باشد، ماندگاری بیشتری دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار