|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۹۷

جلوگیری از کپک زدن ترشی با استفاده از ترفند ها و رعایت نکاتی اصولی امکان پذیر است. با امیدنیوز همراه باشید.

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی باید به چند نکته ی مهم توجه کنید. اگر شما هم به دنبال راهکار‌هایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی هستید، با امیدنیوز همراه باشید تا نکات و ترفند‌های اصولی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی را یادتان دهیم.

نکات کلیدی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی ها

انواع ترشی - جلوگیری از کپک زدن ترشی

برای جلوگیری از کپک ترشی مواد اولیه ترشی را ضدعفونی کنید

اولین قدم برای جلوگیری از کپک زدن ترشی، شستشو و ضدعفونی مواد ترشی است. برای این کار باید همه سبزیجات مورد نیاز برای تهیه ترشی را با آب و مقداری نمک بشویید تا همه آلودگی‌ها از بین بروند.

برای جلوگیری از کپک ترشی قبل از تهیه ترشی، سرکه را بجوشانید

بسیاری از سرکه‌هایی که به صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسند، با آب ترکیب می‌شوند و همین موضوع موجب کپک شدن ترشی می‌شود. به منظور جلوگیری از این مشکل بهتر است سرکه را قبل از مصرف بجوشانید تا اگر در ترکیبات آن آب وجود دارد، بخار شود.

از سبزی خشک به جای سبزی تازه استفاده کنید

برای تهیه ترشی بهتر است به جای اضافه کردن سبزی تازه، از سبزی خشک استفاده کنید. اضافه کردن سبزی تازه به ترشی تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که سبزی‌ها را به خوبی ضدعفونی و کاملا خشک کنید. زمانی که مطمئن شدید سبزیجات کاملا خشک هستند، می‌توانید آن‌ها را به ترشی اضافه کنید.

برای جلوگیری از کپک ترشی از مقدار مناسبی از سرکه استفاده کنید

«سرکه» از اصلی‌ترین ترکیبات ترشی از انواع ترشی تابستانی تا سایر انواع ترشی است که اگر به مقدار کم استفاده شود، ترشی شما خیلی زود کپک خواهد زد. برای تهیه انواع ترشی باید مقدار سرکه را طوری اضافه کنید که کاملا روی مواد را بپوشاند.

ترشی - جلوگیری از کپک زدن ترشی

معمولا علت کپک زدن ترشی گل کلم یا انواع ترشی مخلوط همین کم بودن مقدار سرکه در ظرف ترشی است. بهتر است بعد از چند روز تا چند هفته مقدار سرکه ترشی را بررسی کنید و اگر میزان آن کم بود، کمی سرکه به آن اضافه کنید.

استفاده از سبزیجات و مواد تازه و تمیز

اولین قدم در جلوگیری از کپک زدن ترشی، استفاده از سبزیجات و مواد تازه و تمیز است؛ بنابراین همه مواد مورد استفاده در تهیه ترشی را تمیز بشویید. هنگام شستن گل کلم، لا به لای ساقه‌ها و گل‌های آن را دقیق بررسی کنید تا از تمیز شدن آن مطمئن شوید.

خشک کردن مواد مورد استفاده در تهیه ترشی

رطوبت یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد و رشد کپک‌هاست؛ همه مواد مورد استفاده در تهیه ترشی را که شسته شده در سبد قرار دهید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود، سپس آن‌ها را بر روی دستمال نخی تمیز، در مکانی مناسب و به دور از گرد و غبار و دیگر آلودگی‌ها پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

برای جلوگیری از کپک ترشی افزودن نمک و گلپر به ظرف ترشی

گلپر دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است؛ افزودن مقداری گلپر به ترشی، می‌تواند در جلوگیری از کپک زدن ترشی موثر باشد. نمک نیز در ماندگاری و جلوگیری از کپک زدن ترشی نقش موثری دارد؛ بنابراین به ازای هر لیتر سرکه، یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نمک در سرکه حل شود، سپس مخلوط نمک و سرکه را به ترشی اضافه کنید.

برای جلوگیری از کپک ترشی بستن در ظرف ترشی

درب ظرف حاوی ترشی را محکم ببندید؛ طوریکه هوا به داخل آن نفوذ نکند و کپک‌ها امکان رشد نداشته باشند. در واقع یکی از مواردی که باعث کپک زدن ترشی می‌شود، قرار گرفتن سبزیجات و مواد ترشی در معرض هواست؛ برای عدم نفوذ هوا به داخل ظرف یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • مقدار کمی روغن زیتون یا روغن مایع روی ظرف ترشی بریزید تا روی مواد کاملا با روغن پوشیده شود. حتی می‌توانید برای تاثیر بهتر، ادویه ترشی را تفت داده و با کمی روغن مخلوط کنید، سپس آن را روی ترشی بریزید.
  • یک تکه فویل یا نایلون تمیز روی درب ظرف حاوی ترشی قرار دهید و سپس درب ظرف را محکم ببندید.

برای تهیه ترشی بهتر است از ظروف شیشه‌ای تیره رنگ استفاده کنید، تا عطر و طعم ترشی با گذر زمان تغییر نکند.

نگهداری از ترشی - جلوگیری از کپک زدن ترشی

از نمک برای افزایش ماندگاری ترشی اضافه کنید

«نمک» یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات ترشی است که مانع ایجاد کپک در ترشی می‌شود. از زمان‌های قدیم از نمک به منظور افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد مواد غذایی استفاده می‌شد. برای تهیه ترشی باید برای هر لیتر سرکه از یک قاشق نمک غذاخوری استفاده کنید و نمک را خوب در سرکه حل کنید.

برای جلوگیری از کپک ترشی درب ظرف ترشی را محکم کنید

اگر هنوز فکر می‌کنید که برای جلوگیری از کپک ترشی چه باید کرد، باید بدانید که محکم کردن درب ظرف ترشی نیز بر این موضوع موثر است. بعد از آماده شدن ترشی یک کیسه پلاستیکی را برش دهید و روی درب شیشه قرار دهید و سپس درب ترشی را محکم کنید تا هیچ هوایی وارد آن نشود.

از ظرف خشک و تمیز برای تهیه ترشی استفاده کنید

راهکار بعدی که باید برای جلوگیری از خراب شدن ترشی انجام دهید، استفاده از ظرف خشک و تمیز است. برای این کار باید یک شیشه تمیز و کاملا خشک را انتخاب کنید و مطمئن باشید که هیچ رطوبت، چربی و آلودگی در ظرف وجود ندارد.

از برگرداندن ترشی که با غذا ترکیب‌شده به ظرف اصلی ترشی اجتناب کنید

بهتر است از برگرداندن ترشی که با غذا ترکیب‌شده است یا در ترشی قاشق چرب زده‌اید، به شیشه ترشی اجتناب کنید. این کار موجب کپک زدن زودهنگام ترشی می‌شود.

برای برداشتن ترشی از قاشق تمیز استفاده کنید

بعد از مشاهده نشانه‌های آماده شدن و رسیدن ترشی هر زمان که قصد دارید مقداری از ترشی را بردارید، حتما از یک قاشق تمیز و کاملا خشک استفاده کنید. ورود آلودگی، چربی و رطوبت به ترشی موجب کپک زدن آن می‌شود.

برای جلوگیری از کپک ترشی شیشه ترشی را استریل کنید

ظروف شیشه‌ای مورد استفاده برای تهیه ترشی را تمیز بشویید و کاملا خشک کنید یا به یکی از روش‌های زیر، آن‌ها را استریل کنید:

نگهداری از ترشی - جلوگیری از کپک زدن ترشی

۱. استریل کردن به روش جوشاندن: شیشه‌ها را با مایع ظرف‌شویی و اسکاچ بشویید و اجازه دهید تا آب آن‌ها گرفته شود. سپس شیشه‌ها را درون ظرفی بزرگ بچینید، ظرف را از آب پر کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پس از ۱۵ دقیقه حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید شیشه‌ها به مدت یک ساعت درون آب بمانند، سپس آن‌ها را از آب خارج کرده و روی حواله تمیزی بچینید تا کاملاً خشک شوند.

۲. استریل کردن در فر یا ماکروویو: ابتدا شیشه‌ها را شسته و آبکشی کنید، سپس آن‌ها را درون فر یا ماکروویو بچینید. فر یا ماکروویو را روی ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه تنظیم کنید. سپس فر را خاموش کرده و اجازه دهید شیشه‌ها سرد شوند.

۳. استریل در ماشین ظرف‌شویی: شیشه‌ها را درون ماشین ظرف‌شویی قرار داده و ظرف‌شویی را روی حالت استریل کردن، تنظیم کنید.

نکته: برای جلوگیری از کپک زدن ترشی سعی کنید دست‌ها، ظروف و پارچه‌های مورد استفاده برای تهیه آن خشک و تمیز باشند تا کمترین رطوبت و آلودگی وارد ترشی شود.

ترشی را در یخچال یا مکانی سرد قرار دهید

قرار گرفتن ترشی در یک محیط گرم موجب کپک زدن ترشی می‌شود و سرعت فساد آن را افزایش می‌دهد. به علاوه اگر برایتان سوال پیش آمده که علت گازدار شدن ترشی چیست یا چرا ترشی کف می‌کند یا کپک می‌زند، باید بگوییم که یکی از اصلی‌ترین دلایل این موارد قرار دادن ترشی در یک محیط گرم است.

نگهداری ظرف ترشی در جای خنک و تاریک

ظروف ترشی را در مکانی خشک، خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید. هنگام استفاده از ترشی، برای کشیدن آن از ظرف اصلی از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و همچنین باقیمانده ترشی مورد استفاده در سر سفره را در صورتی به ظرف اصلی ترشی بازگردانید که مطمئن باشید هیچگونه آلودگی وارد آن نشده است.

از روغن زیتون برای جلوگیری از کپک زدن ترشی استفاده کنید

اضافه کردن روغن زیتون به ظرف ترشی مانع ورود هوا به آن می‌شود و ماندگاری ترشی را افزایش می‌دهد. برای این کار باید بعد از آماده کردن ترشی، مقداری روغن زیتون یا روغن مایع روی ظرف ترشی بریزید و سپس درب ترشی را ببندید. این کار را برای کپک نزدن رب گوجه خانگی هم می‌توانید انجام دهید.

کپک زدن ترشی - جلوگیری از کپک زدن ترشی

برای نگهداری ترشی از ظروف تیره استفاده کنید

برای افزایش ماندگاری ترشی و همچنین جلوگیری از کپک زدن آن بهتر است ترشی را در ظروف شیشه‌ای تیره رنگ بریزید. به خاطر داشته باشید که ترشی باید در مکانی تاریک و خنک قرار بگیرد و به همین دلیل استفاده از ظرف تیره ماندگاری ترشی را افزایش می‌دهد.

استفاده از شیشه برای تهیه ترشی و مربا

شیشه‌ها به عنوان یکی از ابزارهایی که در تهیه ترشی و مربا مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار شایع هستند. استفاده از شیشه برای تهیه ترشی و مربا به دلیل ویژگی‌های زیر مناسب است:

  • شیشه‌ها ضد حرارت هستند و می‌توانند در دمای بالا و در طول زمان طولانی مقاومت کنند.
  • شیشه‌ها مناسب برای نگهداری غذاهای اسیدی هستند، از جمله ترشی و مربا که اسیدیته بالایی دارند.
  • شیشه‌ها شفاف هستند و به راحتی می‌توان درون آنها را مشاهده کرد.
  • شیشه‌ها قابلیت شستشو و استریل کردن دارند و می‌توان آنها را بارها و بارها استفاده کرد.
  • شیشه‌ها به سادگی باز شده و بسته می‌شوند و می‌توانند محتویات را به خوبی نگه دارند.

بنابراین، استفاده از شیشه‌ها برای تهیه ترشی و مربا به دلیل ویژگی‌های فوق بسیار مناسب است. بهتر است از شیشه‌هایی با درب محکم استفاده کنید تا از ورود هوا، آلودگی و فساد محتوای داخلی جلوگیری شود.

خرید شیشه ترشی و مربا

برای تهیه شیشه باکیفیت، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  • اندازه شیشه: باید از شیشه‌هایی با اندازه مناسب استفاده کنید، به‌طوری‌که محتویات آن به خوبی درون بطری ترشی و مربا نگهداری شود.
  • جنس شیشه: شیشه‌هایی با جنس و کیفیت مناسب باید انتخاب شود تا در برابر حرارت و فشار مقاوم باشد و محتویات داخلی را به‌خوبی حفظ کند.
  • درب شیشه: درب شیشه باید محکم و قابلیت بسته شدن را داشته باشد تا هوا و آلودگی به داخل شیشه نفوذ نکند.
  • ساختار شیشه: شیشه ترشی و مربا باید بدون شکستگی، خط و خش و بدون کوچکترین نقطه ضعفی باشد.

کپک ترشی را چه کنیم ؟

بحث آلودگی ترشی ها به کپک زدن آن ها بازمی گردد. وقتی که شما کپک را روی ترشی دیدید از خریدن یا خوردن این نوع ترشی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از آنجا که مصرف کننده خانگی قدرت تشخیص بیماری زا بودن یا نبودن کپک ها را ندارد، باید هر نوع مواد غذایی کپک زده را کاملا دور بریزد. ترشی نیز دارای سرکه مایع است و امکان منتشر شدن کپک های بیماری زا در همه آن وجود خواهد داشت.

ترشی - جلوگیری از کپک زدن ترشی

سوالات متداول

در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد ترفندهای کپک نزدن ترشی پاسخ خواهیم داد.

علت کف کردن ترشی چیست ؟

اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده است که چرا ترشی کف می‌کند، باید بدانید که کف کردن ترشی معمولا به دلیل قرار گرفتن آن در گرما ایجاد می‌شود. معمولا ترشی ابتدا کف می‌کند و پس از مدت زمان کوتاهی کپک روی آن ظاهر می‌شود.

برای تهیه ترشی از چه سرکه‌ای استفاده کنیم ؟

برای تهیه ترشی خانگی می‌توانید از انواع مختلف سرکه مثل سرکه سفید، سرکه قرمز، سرکه برنج، سرکه انگور یا سرکه سیب استفاده کنید.

آیا ترشی کپک زده قابل استفاده است ؟

اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده که آیا کپک سفید روی ترشی اشکال دارد یا نه و یا اگر ترشی شور کپک زد چه کنیم، باید بگوییم که باکتری‌های کپک خیلی زود در تمام ترشی پخش می‌شود. بهتر است پس از مشاهده کپک در ترشی آن را دور بریزید.

چگونه کپک ترشی را از بین ببریم ؟

برخی افراد برای از بین بردن کپک ترشی آن را می‌جوشاند، اما در این روش تنها برخی از کپک ها از بین می‌روند. پیشنهاد می‌شود ترشی کپک زده را مصرف نکنید و آن را دور بریزید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار