|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۷۲

خوابی عمیق در ایام پرتنش

کارشناسان، مردم را به اتخاذ اقدامات مختلف برای غلبه بر بی خوابی تشویق کرده اند از جمله توصیه هایی برای انجام دادن ورزش منظم و ایجاد یک برنامه شبانه برای خواب و کاهش زمان تماشای فیلم و حضور در شبکه های اجتماعی اما بسیاری از افراد ممکن است عامل مهم دیگری در کمبود خواب را نادیده بگیرند: رژیم غذایی.

امسال سال خوبی برای خواب نبوده است. با وجود بیماری همه گیر کرونا، اختلالات در مدرسه و کار به شب های بی خوابی کمک بسیار کرده است.

کارشناسان مردم را به اتخاذ اقدامات مختلف برای غلبه بر بی خوابی تشویق کرده اند از جمله توصیه هایی برای انجام دادن ورزش منظم و ایجاد یک برنامه شبانه برای خواب و کاهش زمان تماشای فیلم و حضور در شبکه های اجتماعی اما بسیاری از افراد ممکن است عامل مهم دیگری در کمبود خواب را نادیده بگیرند: رژیم غذایی.

تحقیقات حاکی از آن است که غذاهایی که می خورید می توانند بر میزان خوب خوابیدن شما تاثیر بگذارند و همچنین الگوی خواب شما می تواند روی گزینه های غذایی شما تاثیر بگذارد.

محققان دریافتند که داشتن رژیم غذایی حاوی قند، چربی اشباع شده و کربوهیدرات های فراوری شده می تواند خواب شما را مختل کند در حالی که به نظر می رسد مصرف بیشتر گیاهان فیبر و غذاهای غنی شده از چربی اشباع نشده مانند اجیل، روغن زیتون، ماهی اثر معکوس داشته و کمک به ارتقا خواب سالم می کند.

مطالعات طی سالها نشان داده است که افرادی که از خواب ناپایدار و بد رنج می برند رژیم های غذایی با کیفیت پایین تری دارند. پروتئین کمتر، میوه و سبزیجات کمتر و مصرف بیشتر شکر در غذاهای فراوری شده و نوشیدنی های شیرین و دسرها می توانند عامل این اختلالات در خواب شود.

تغذیه امید نیوز 2

به گزارش نیویورک تایمز توصیه کارشناسان این است که به جای تاکید بر یک یا دو ماده غذایی خاص که ظاهرا باعث ایجاد خواب می شود، بهتر است روی کیفیت کلی رژیم غذایی خود تمرکز کنید. خوردن چربی اشباع بیشتر و فیبر کمتر در غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل منجر به کاهش عمق خواب می شود.افراد هنگام مصرف رژیم غذایی پرکربوهیدرات در مقایسه با زمانی که رژیم غذایی پر پروتئین دارند، شب خیلی سریعتر به خواب می روند اما کیفیت کربوهیدرات ها مهم است.

در حقیقت آنها می توانند یک شمشیر دو لبه باشند . وقتی مردم قند و کربوهیدرات های ساده بیشتری مصرف می کنند، مانند نان سفید، شیرینی و ماکارونی بطور مداوم در طول شب بیدار می شوند. به عبارت دیگر خوردن کربوهیدرات ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر به خواب بروید اما بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده حاوی فیبر استفاده کنید تا به شما کمک کند که خواب عمیق تری داشته باشید. این کربوهیدرات های پیچیده سطح قند خون را ثابت تر نگه می دارند. بنابراین اگر سطح قند خون در شب پایدار تر باشد این می تواند دلیل ارتباط کربوهیدرات های پیجیده با خواب بهتر باشد.

یک نمونه از الگوی غذایی که ممکن است برای خواب بهتر باشد رژیم مدیترانه ای است که بر غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها، مغز ها، دانه ها، حبوبات، غلات کامل، غذاهایی دریایی، مرغ، ماست، گیاهان و ادویه جات و روغن زیتون تاکید دارد.

تغذیه امید نیوز 5

اما همانطور که گفته شد رابطه بین رژیم غذایی نامناسب و بدخوابی یک جاده دو طرفه می باشد، دانشمندان دریافته اند که با از دست دادن خواب در افراد، تغییرات فیزیکولوژیکی را تجربه می کنند که می تواند آنها را برای جستجوی غذای ناخواسته ترغیب کند.

در آزمایشات بالینی بزرگسالانی که تنها مجاز به خوابیدن در چهار یا پنج ساعت در شب می باشند اینطور نشان داده شده است که در نهایت کالری بیشتری مصرف می کنند و بیشتر در میان روز میان وعده می خوردند. آنها به طور قابل توجهی گرسنگی بیشتری را تجربه می کنند و علاقه آنها به غذاهای شیرین افزایش می یابد. در این تحقیقات آزمایش شده است که اگر خواب شبانه به چهار ساعت محدود شود، مغز در پاسخ به پیتزا پپرونی، دونات و آب نبات درمقایسه با غذاهای سالم مانند هویج، ماست، بلغور جو دوسر و میوه تمایل بیشتری نشان می دهد. با این حال اگر ساعات خواب تنظیم شود، این الگوی واکنش قوی مغز به غذای ناخواسته از بین می رود.

نتیجه این است که رژیم غذایی و خواب در هم تنیده شده اند و بهبود یکی میتواند به شما کمک کند دیگری را بهبود ببخشید و بالعکس. و بهترین راه دستیابی به سلامتی تاکید بر یک رژیم غذایی سالم و خواب مناسب است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار