|
|
کدخبر: ۱۵۰۷۸۲

گلایه اهالی فرهنگ و سیاست از کارنامه دولت در سال ۹۲ /

دولت با هدف چند صدایی و برقراری اعتدال میان همه جناح های سیاسی در مقابل هر اقدام غیر ارزشی سکوت کرده است که این چند صدایی تبدیل به بلندگوی ناهنجاری شده است، تا جائی که مسئله فرهنگ دغدغه امروز بزرگان نظام و مجموعه انقلابی شده است و رهبر انقلاب نیز در واکنش به این موضوع بیان کردند: " بنده هم نگران مسئله فرهنگ هستم. "

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال ۱۳۹۳ ضمن تبیین اقتصاد مقاومتی و با اشاره به برخی از کم کاری ها در زمنیه فرهنگ و اقتصاد کشور خطاب به مجموعه انقلابی اعم از جوانان مومن و بزرگان و نخبگان بیان داشتند: " مجموعه انقلابی با منطق محکم و نگاه نقادانه، نقاط ضعف را برخ ما مسئولین بکشند که این همان عزم ملی و مدیریت جهادی در زمینه فرهنگ است ". از این رو قصد داریم با ارزیابی نقاط ضعف و قوت دولت در زمینه فرهنگ توسط برخی از بزرگان، نخبگان و مجموعه انقلابی در سهم خود راهگشایی برای مسئولان کشور باشیم.

" ما حتماً در مسئله ی فرهنگ[باید توجّه کنیم]، دولت محترم هم باید توجّه کند، دیگران هم توجّه کنند. بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجّه داشته باشند که چه میکنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمیشود کرد، بی ملاحظگی نمیشود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه ی فرهنگی به وجود آمد، مثل رخنه های اقتصادی نیست که بشود[آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه ی نقدی داد؛ این جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد. و واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند، همه؛ این جوانان مؤمن و انقلابی اند که روز خطر سینه سپر میکنند، هشت سال جنگ تحمیلی میروند توی میدان؛ اینها هستند. " این جملات بخشی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله فرهنگ در جمع خبرگان رهبری است.

با وجود آنکه رفع فشارهای اقتصادی و تحریم ها یکی از شعارهای اصلی دولت تدبیرو امید بود امروز نگاه ها بیش از آنکه دولت را از زاویه توجه به مطالبات اقتصادی مردم ارزیابی قرار دهد، متوجه مسئله فرهنگ و اقدامات دولت در این حوزه شده است. چرا امروز نگرانی از فرهنگ در جامعه تسری یافته تا جائی که رهبر انقلاب تاکید کردند " بنده هم نگران مسئله فرهنگ هستم. "

بی مبالاتی ها در عرصه های فرهنگی چیزی نیست که مسئولان از آن بی خبر باشند

سیدمهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس(۲۵ اسفندماه ۹۲) با اشاره به معضلات فرهنگی جامعه گفت: ضربه های سنگینی که برخی دیدگاه های غرب زده و بی تقوا بر پیکره فرهنگ عمومی نظام جمهوری اسلامی وارد آورد، هنوز التیام نیافته است. واپس گرایی فرهنگی، آزادی به بهانه های واهی و دادن آرامش کاذب به جامعه و پاسخ ها و عذرهای بدتر از گناه موجبات پورویی بیش از پیش افزون طلبان وا مانده داخلی را فراهم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: دغدغه های رهبری در جمع اعضای خبرگان در خصوص برخی بی مبالاتی ها در عرصه های فرهنگی چیزی نیست که مسئولان نظام از آن بی خبر باشند.

توصیه خبرگان رهبری به مسئولان فرهنگی

پررنگ شدن مشکلات فرهنگی و بی توجهی دولت به آن تا جایی رسیده است که حتی خبرگان رهبری نیز در بیانیه پایانی پانزدهمین اجلاس خود با اشاره به توطئه‏ های نظام سلطه و استکبار جهانی که تهاجم شدید فرهنگی و جنگ نرم علیه کشور را رقم زده است، به مسئولان فرهنگی کشور توصیه کردند: باید بیش از پیش به دغدغه ‏های فرهنگی توده‏ی مردم مسلمان کشور و نگرانی مقام معظم رهبری؛ توجه نموده و باحمایت از خانواده و سیاست ازدیاد نسل؛ نهادینه ‏سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی را به جد در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین خبرگان رهبری تاکید کردند: از تمام رسانه‏ ها و دستگاه ‏های فرهنگی؛ به ویژه وزارت ارشاد و رسانه ‏ی ملی می ‏خواهیم تا با هوشیاری و وفاداری نسبت به اصول انقلاب، با تهاجم فرهنگی دشمن، مقابله کرده و با تکیه بر هنر فاخر اسلامی و ملی، فرهنگ غنی اسلام و تربیت دینی و تمدن اسلامی را تجلی بخشند.

در این دولت گفته می شود وظیفه ما اعتلای هنر است و کاری به دین نداریم

آیت الله مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار با دادستان استان قم(۱۵ اسفندماه ۹۲) با اشاره به اینکه ریشه مفاسد کشور، نقص در دستگاه های فرهنگی کشور است، گفت: به عنوان نمونه در زمان رئیس جمهور اسبق، مقام معظم رهبری درباره یکی از وزرا تصریح کردند که ایشان نه تنها کاری برای اسلام نکرده، بلکه برخی از کارهایش ضد اسلام بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت جدید نیز همان سخنی را می گوید که آن دولت بیان می کرد و حتی در این دولت به صراحت بیان شده که وظیفه ما اعتلای هنر است و کاری به دین نداریم؛ لذا از هنرپیشه زمان شاه هم به خاطر هنرش تقدیر می شود، و این رفتارها یعنی کاشتن نهالی که ثمره اش فتنه دیگری خطرناک تر از فتنه ۸۸ را رقم می زند.

نگاهی به برخی از اقدامات سوء فرهنگی

عدم برخورد با روزنامه های هنجار شکن، زیر سوال بردن ممیزی کتاب، عدم توجه جدی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر بخصوص در زمینه عفاف و حجاب، نحوه اداره جشنواره های فجر انقلاب گرفته تا بحثاستفاده از شبکه های مجازی همچون فیس بوک، که آخرین آن نیز حرف و حدیثها پیرامون برگزاری جشنواره شعر انقلاب و دعوت از شاعر خارج نشین که در سرودن هجویات نیز سابقه ای دیرینه داشت.

عبدالجبار کاکاوند دبیر جشنواره شعر انقلاب در مورد علت دعوت از این شاعر اینگونه گفته است که با هدف چند صدایی و استفاده از گفتمان های خارج از کشور اینگونه افراد را به جشنواره دعوت کردیم. حال سوال اینجاست که آیا استفاده از گفتمان های خارج از کشور و غیر انقلابی باید در جشنواره انفلاب صورت بگیرد؟

اقدامات فرهنگی دولت منجر به ایجاد فضای لیبرالیستی شده است

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق نیر در روز دانشجو در نامه ای خطاب به رئیس جمهور در واکنش به اقدامات فرهنگی دولت آورده بود: اقدامات صورت گرفته در زمینه فرهنگی در این مدت شایسته یک دولت اسلامی که خود را رهرو راه انقلاب و آرمانهایش میداند، نبوده است. این رویکرد منجر به ایجاد فضایی لیبرالیستی در این حوزه با محوریت افرادی روشنفکر و غربزده شده است که از جمله اقدامات سوال برانگیز این ۱۰۰ روز میتوان به اظهار نظرهای وزیر ارشاد پیرامون: تک خوانی زنان، رفع فیلترینگ فیس بوک، نشر چشمه و… اشاره کرد. لذا لازم است توضیح داده شود که در این مدت چه اقدام مشخص و مدونی برای بهبود وضعیت فرهنگی کشور در ابعاد مختلف آن انجام گرفته و یا لااقل به سمت آن حرکت شده است

بنابراین گزارش، دولت با هدف چند صدایی و برقراری اعتدال میان همه جناح های سیاسی در مقابل هر اقدام غیر ارزشی سکوت کرده است که این چند صدایی تبدیل به بلندگوی ناهنجاری شده است و دولت باید تجدید نظر جدی در روش ها و سیاست های رخنه انگیز فرهنگی داشته باشد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از هشدار رهبری بیانیه ای را در خصوص تلاش برای رفع نگرانی رهبری صادر کرد که لبیک مسئولان دولتی به رهبر انقلاب همراه با تجدیدنظر در سیاست ها می تواند امیدها را نسبت به دولت تدبیر و امید در رفع نگرانی ها و مطالبات مردم زنده کند.

در حوزه فرهنگ شاهد رویکردی از دولت هستیم که با نظرات رهبری و نظام زاویه دارد

محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دولت در تبعیت از رهبری صحبت های زیادی می کند اما امیدواریم در عمل هم پایبند به رهنمودهای رهبری باشد، گفت: بطور نمونه در حوزه فرهنگ شاهد رویکردی از دولت هستیم که با نظرات رهبری و نظام زاویه دارد. مثلا این روزها مجالی برای افرادی فراهم شده که مجددا مروج فرهنگ دوران طاغوت هستند یا در مراسمی از هنرمندان طاغوتی یاد می کنند که در آن مراسم کف و سوت زده می شود. اگر این جسارت ها و جرات ها ادامه پیدا کند نشانگر ضعف مدیران و نوعی وادادگی در مقابل افرادی است که سابقه مناسبی هم ندارند.

حسینی تخریب چهره های انقلابی و ارزش مدار را نمونه ای از هجمه های فرهنگی نام برد و یادآور شد: سرمایه گذاری سنگینی از سوی دشمنان با هدف مخاطبان ایرانی به ویژه نسل جوان صورت گرفته است و از بازی رایانه گرفته تا امور مربوط به سبک زندگی مورد توجه آنان است که اگر از این اقدامات سازماندهی شده غافل باشیم قطعا آسیب هایی به اعتقادات اسلامی و انقلابی به وجود می آید.

بازار بیانیه دادن و شعار داغ است؛ باید در عمل نشان دهیم که از ولایت فقیه تبعیت می کنیم

حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری در جلسه هیئت عمومی دیوان(۲۰ اسفند ماه ۹۲) با تاکید براینکه هشدار مقام معظم رهبری، ما را مکلف می کند که در میدان عمل و عرصه کار، مروج فرهنگ اسلامی باشیم و دغدغه های ایشان را جدی بگیریم، تصریح کرد: مساله فرهنگی یکی از زیربنایی ترین مسایل در کشور است، چرا که در بخش های مختلف آسیب ها به سادگی جبران پذیرند اما آسیب های فرهنگی در جامعه بزودی قابل جبران نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان این موضوع که تبعیت تنها در گفتار نیست، اظهار داشت: متاسفانه یکی از عادات ما این است که وقتی مقام معظم رهبری موضوعی را مطرح می کنند، بازار بیانیه دادن و شعار داغ می شود و لکن عمل کمتری اتفاق می افتد، حال آنکه ما باید در عمل نشان دهیم که از ولایت فقیه تبعیت می کنیم.

سخنان روحانی شانه خالی کردن دولت از وظایف فرهنگی بود

همچنین سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ۱۸ اسفند ماه در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری در ادامه رهنمودهای خود بر دغدغه های فرهنگی تاکید کردند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به درستی به این ندا لبیک گفت. اما اکنون رئیس جمهور می گوید مسائل فرهنگی در دست دولت نیست. آیا طرح این موضوع به معنای نادیده گرفتن ماموریت های خطیری که به وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و علوم سپرده شده است، نیست؟ آیا سخنان آقای روحانی به معنای شانه خالی کردن دولت از وظایف فرهنگی نیست؟

نماینده مردم قزوین گفت: اگر دولت نباید در خصوص مسائل حوزه فرهنگی نقش آفرینی کند، پس کدام نهاد و سازمانی باید تقویت فرهنگ اسلامی ما را بر عهده بگیرد؟

حجت الاسلام حسینی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: آقای رئیس جمهور؛ چرا حرفهای دوم خردادی می زنید و چرا جوانان انقلابی و متدین از صحنه فرهنگ و خدمت کنار گذاشته می شوند؟ این خطابی که مقام معظم رهبری کردند به شما رئیس جمهور بود.

از هوچی گری رسانه هایی که زبان بیگانه را در کام دارند نهراسید

متاسفانه به این دغدغه رهبر انقلاب و دلسوزان نظام پاسخی داده نشد تا اینکه معظم له مجددا در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی مسئله فرهنگ را متذکر شدند و خطاب به مسئولان بیان داشتند: " مسئولان دستگاههای فرهنگی و تبلیغاتی که مستقیم یا غیر مستقیم به دولت مربوط می شوند، از هوچی گری رسانه های بیگانه و یا رسانه هایی که زبان بیگانه را در کام دارند نهراسید و رفتار خود را با آنها تنظیم نکنید. "

دشمن پس از جنگ تحمیلی و تحریم های اقتصادی اهتمام به مساله فرهنگ دارد

سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگ عمومی نهاد ریاست جمهوری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: مساله فرهنگ مربوط به سال ۹۲،۹۳ و سال های اخیر نیست. از سال ۱۳۷۰ رهبر معظم انقلاب نسبت به شبیخون و تهاجم فرهنگی هشدار دادند اکنون ما کاملا مشاهده می کنیم که رسانه های استکباری روی ماهواره، اینترنت و تبلیغات روانی کار می کنند که شاید از طریق فرهنگ بتوانند مردم ایران را از انقلاب اسلامی قدری فاصله دهند و علاقه مردم را نسبت به انقلاب اسلامی مخدوش کنند. بنابراین جا دارد که نسبت به این موضوع حساس باشیم و توجه کنیم دشمن پس از جنگ تحمیلی و تحریم های اقتصادی اهتمام به مساله فرهنگ دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار