|
|
کدخبر: ۱۵۴۸۵۳

به ‏مناسبت بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته ‏ای؛

خبرگزاری تسنیم: در سالروز جشن فناوری هسته ‏ای، جای دانشمندان نخبه ایرانی همچون استاد شهید مسعود علی محمدی، استاد شهید مجید شهریاری، استاد شهید داریوش رضایی مقدم و استاد شهید مصطفی احمدی روشن خالی است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، ۲۰ فروردین سال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فناوری غنی ‏سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی توسط سانتریفیوژهای ساخت ایران اعلام شد.

در پی این موفقیت دانشمندان و متخصصان کشورمان در دستیابی به نسل جدیدی از سانتریفیوژها در ایران و اعلام آن به آژانس بین ‏المللی انرژی اتمی، کشورمان در زمره کشورهای صاحب تکنولوژی در غنی ‏سازی اورانیوم محسوب می ‏شود. این مراسم باشکوه در مشهد مقدس و در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) برگزار شد.

پس از آن با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش‏های افتخار آفرین دانشمندان جوان ایرانی در دستیابی کشور به فناوری صلح ‏آمیز هسته‏ ای، ۲۰ فروردین در تقویم رسمی ایرانیان «روز ملی فناوری هسته ‏ای» نام گرفت.

روز ملی فناوری هسته ‏ای فرصتی برای قدردانی یکایک ایرانی‏ ها از هم، برای استقامت و پایمردی در مسیری سخت و دشوار به‏ منظور نشاندن کشور بر یکی از قله ‏های بزرگ آرزو و امید ملی بود که همگان آنرا تحمل و با سرفرازی از آن عبور کردند. روز ملی فناوری هسته ‏ای روز مردم ایران است و روزی است که ملت ایران با همدلی، استقامت و پیگیری آرمان‏های بزرگ انقلاب اسلامی، به هدفی والا یعنی هسته ‏ای شدن ایران اسلامی دست یافت.

در سالروز جشن فناوری هسته ‏ای، جای دانشمندان نخبه ایرانی همچون استاد شهید مسعود علی محمدی، استاد شهید مجید شهریاری، استاد شهید داریوش رضایی مقدم و استاد شهید مصطفی احمدی روشن خالی است.

● فعالیت‏های هسته ‏ای ایران از قبل انقلاب اسلامی تاکنون‏

اولین تلاش‏های ایران برای دستیابی به فناوری هسته ‏ای به دهه ‏ی ۱۹۵۰ میلادی باز می‏گردد. نخستین کشوری که ایران را به دستیابی به فناوری هسته ‏ای ترغیب و این فناوری را به ایران منتقل کرد(ایالات متحده آمریکا)، نخستین مخالف جدی امروز ایران در تحقق فعالیت‏های هسته ‏ای آن می‏ باشد.

اولین قدم جدی در زمینه ‏ی استفاده از علوم و فناوری هسته ‏ای در ایران در سال ۱۳۳۵ برداشته شد. در ۱۴ اسفند ۱۳۳۵ موافقت نامه ‏ی همکاری بین دولت ایالات متحده ‏ی آمریکا و دولت ایران راجع به استفاده ‏های غیرنظامی از انرژی اتمی امضاء گردید. این موافقت‏نامه که از طرف دولت ایالات متحده ‏ی آمریکا رئیس کمیسیون انرژی اتمی این کشور آن را امضاء نمود، مشتمل بر یک مقدمه و یازده ماده است. این موافقت‏نامه در تاریخ دوازدهم بهمن‏ ماه ۱۳۳۷ به‏ تصویب مجلس شورای ملی رسید. طبق ماده ‏ی ۳ این موافقت‏نامه، طرفین اطلاعات مربوط به امور زیر را مبادله خواهند نمود:

طرح، ساختمان، کارکردن رآکتورهای تحقیقاتی و به کاربردن آن‏ها به شکل وسائل تحقیقاتی توسعه و مهندسی و در معالجات رادیوتراپی.
مسائل بهداشتی و استحفاظی مربوط به ‏کارکردن و استفاده از رآکتورهای تحقیقاتی.
- استفاده از ایزوتوپ‏های رادیواکتیو در تحقیقات فیزیکی و زیست‏ شناسی، معالجات رادیوتراپی، کشاورزی و صنعتی.
طبق این موافقت‏نامه، کمیسیون انرژی اتمی آمریکا اورانیومی را که دارای مقدار زیاد ایزوتوپ یو ۲۳۵(U - ۲۳۵) است به هر مقدار که به عنوان سوخت بدوی و علی ‏البدل در به‏ کار انداختن رآکتور تحقیقاتی لازم باشد، به دولت ایران واگذار خواهد نمود. کمیسیون همچنین مواد مورد لزوم ساختمان و کارکردن رآکتورهای تحقیقاتی‏ در ایران را چنان‏چه در دسترس داشته باشد و تهیه ‏ی آن در بازار میسر نباشد، به دولت ایران یا به اشخاص تحت اختیار قانونی آن فروخته یا به اجاره واگذار خواهد نمود.

طبق ماده ‏ی ۱۰ این موافقت‏نامه نیز طرفین انتظار خود را این گونه بیان داشتند که این موافقت‏نامه بدوی، به‏ جلب همکاری بیشتری در راه توسعه ‏ی ایجاد طرح و ساختن و به ‏کار انداختن رآکتورهای مولد نیرو منتهی گردد. بدین مناسبت، طرفین راجع به امکان انعقاد یک موافقت‏نامه ‏ی دیگر به ‏منظور همکاری در مورد تولید نیرو از انرژی اتم در ایران، گاه‏ به‏ گاه با یکدیگر مشورت خواهند نمود.

به موازات موافقت نامه ‏ی همکاری هسته ‏ای بین ایران و آمریکا، انستیتو علوم هسته ‏ای که تحت نظارت سازمان مرکزی پیمان سنتو بود از بغداد به تهران منتقل شد و دانشگاه تهران، مرکزی را تحت عنوان مرکز اتمی دانشگاه تهران برای آموزش و پژوهش هسته ‏ای پایه‏ گذاری نمود. چندی بعد در سال ۱۳۳۷ به پیشنهاد دانشگاه تهران، ساخت یک رآکتور اتمی در دستورکار دولت قرار گرفت و تصویب گردید. در همین راستا آیزنهاور، رئیس جمهور آمریکا، جهت تبلیغ طرح خود(اتم برای صلح) یک رآکتور اتمی به ایران داد.

عملیات ساختمانی رآکتور دانشگاه تهران در ۱۳۴۰ آغاز و در آبان ماه ۱۳۴۶ آماده ‏ی کار گردید و عملاً مورد بهره ‏برداری قرار گرفت. ظرفیت این رآکتور ۵ مگاوات بود و با سوخت اورانیوم بسیار غنی شده ‏ی ۹۳ درصد که تا سال ۱۳۵۷ از طرف آمریکا تأمین می‏ گردید، کار می‏ کرد. ایجاد رآکتور اتمی‏ دانشگاه تهران نقطه آغاز مهمی در زمینه فعالیت‏های هسته ‏ای ایران محسوب می‏ شود و عملاً در طول ساخت این رآکتور که بعضاً کارشناسان ایرانی نیز در فرایند آن حضور داشتند، تحول مثبتی در زمینه ایجاد صنایع هسته ‏ای در کشور صورت گرفت. در کنار این اقدام، دولت آمریکا تجهیزات مربوط به سلول‏های داغ را جهت جداسازی پلوتونیوم در اختیار ایران قرار داد.

در سال ۱۳۵۵(۱۹۷۶) همچنین ۵ قرارداد مرتبط با هم با شرکت آمریکایی جنرال اتمیک منعقد گردید:
- طبق قرارداد شماره ‏ی ۱، شرکت مزبور متعهد بود تا ابزار و قطعات لازم برای تبدیل رآکتور تحقیقاتی تهران را مشتمل بر ابزار و متعلقات رآکتور و سوخت هسته ‏ای ‏تحویل دهد.
- موضوع قرارداد شماره ‏ی ۲، خدمات طراحی جهت تبدیل رآکتور تحقیقاتی تهران و ارائه ‏ی اطلاعات و گزارشات مربوطه و آموزش پرسنل سازمان انرژی اتمی بوده است.
- موضوع قرارداد شماره ‏ی ۳، انجام نظارت و کنترل رآکتور تریگا در حین شروع به کار و اجرای آزمایشات لازم برای راه اندازی رآکتور بوده است.
- موضوع قرارداد شماره ‏ی ۴، تحویل دستگاه‏های کنترل مربوط به رآکتور هسته ‏ای بوده است.
- موضوع قرارداد شماره ‏ی ۵، نصب و آزمایش دستگاه‏های سوخت رآکتور می ‏باشد.
تلاش‏های ایران در زمینه ‏ی فعالیت‏های هسته ‏ای در این دوران انعکاس جهانی یافت. به عنوان مثال، فایننشال تایمز در مقاله ‏ای تحت عنوان «شاه اقدام به خرید رآکتورهای هسته ‏ای کرده است»، نوشت: «تصمیم ایران در جهت دنبال کردن یک برنامه ‏ی بزرگ هسته ‏ای مورد استقبال اذهان عمومی واقع شده است و این برای اولین بار است که یکی از کشورهای تولید کننده ‏ی نفت چنین برنامه ‏ای را پی می‏ گیرد و وابستگی به نفت را به عنوان منبعی از انرژی، خطرناک می‏ داند».

● فعالیت‏های هسته ‏ای بعد از انقلاب اسلامی‏

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاه، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت همچنان به عضویت و پایبندی خود به NPT موافقت نامه ‏ی پادمان و اساسنامه ‏ی آژانس ادامه دهد. با وجود این حسن نیت، سرنوشت خوبی در انتظار قراردادهای هسته ‏ای ایران نبود. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشورهای غربی ‏اجرای موافقت‏نامه‏ ها و قراردادهای خود از جمله ساخت نیروگاه بوشهر را به حالت تعلیق درآوردند. شرکت زیمنس، حاضر به تکمیل نیروگاه هسته ‏ای بوشهر نشد و سایر کشورهای غربی و آمریکا نیز از انتقال هرگونه تجهیزات و فناوری هسته ‏ای به جمهوری اسلامی ایران خودداری کردند.

کشورهای طرف قرارداد فناوری صلح‏ آمیز هسته‏ای ایران در قبل از انقلاب اسلامی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس و… نسبت به اجرای قراردادهای منعقده که قانونی و تحت نظارت آژانس بوده و حتی مبالغ آن را نیز دریافت کرده بودند، استنکاف نمودند. این کشورها حتی از فشار به کشورهای دیگر مثل چین و روسیه که پس از انقلاب اسلامی همکاری‏های مؤثری را در حوزه ‏ی هسته ‏ای با ایران آغاز نموده بودند، فروگذار نکردند.

این موضوع، حاکی از اعمال یک سیاست و استاندارد دوگانه و تبعیض‏آمیز در عرصه‏ی جهانی است و مؤید این است که کشورهای مزبور تا زمانی که کشوری در راستای منافع و اهداف آنان حرکت نماید با هیچ مانعی مواجه نخواهد شد. اما با در پیش گرفتن سیاست استقلال سیاسی و اقتصادی و همچنین عدم وابستگی، همین کشورها با بهانه‏های مختلف از هر نوع همکاری طفره رفته و تعهدات خود را نیز زیرپا می‏گذارند. این کشورها حتی فراتر از این رفته و در اجرای سیاست استقلال و خودکفایی ملی نیز ایجاد مانع می‏کنند. در این دوران، کشورهای غربی در چهار حوزه برخلاف تعهدات خود تحت NPT عمل کردند:

- عدم اجرای تعهدات خود در قبال ایران و لغو موافقت‏نامه‏های معتبر و قانونی همکاری هسته ای؛
- اعمال فشار به کشورهایی که قصد همکاری با جمهوری اسلامی ایران داشتند؛
- عدم همکاری و مشارکت در برنامه‏ی هسته‏ای صلح‏آمیز جمهوری اسلامی ایران برخلاف تعهدات خود تحت‏پپ‏
- ایجاد موانع بر سر راه برنامه‏های خودکفایی هسته‏ای جمهوری اسلامی ایران.
این وضعیت، عامل اساسی تصمیم‏گیری جمهوری اسلامی ایران برای اجرای استراتژی خودکفایی در علوم، فناوری و صنعت هسته‏ای بود. به ناچار، جمهوری اسلامی‏ایران ادامه‏ی تلاش برای دسترسی به انرژی صلح‏آمیز هسته‏ای را به تنهایی دنبال نمود و راه دیگری جز تلاش برای نیل به خودکفایی و استقلال در فن آوری‏پیچیده‏ی هسته‏ای برای خود ندید. بنابراین، تلاش ایران جهت دستیابی به فناوری هسته‏ای برای مقاصد صلح‏آمیز ناشی از سیاست مستمری بوده است که دقیقاً براساس محاسبات منافع ملی و اقتصادی کشور و با در نظر داشتن نیازهای آتی توسعه‏ی ایران به منابع پایدار انرژی از پنجاه سال پیش انتخاب شده و دنبال شده است. برنامه‏ی هسته‏ای جمهوری اسلامی ایران عمدتاً در چهار محور متمرکز شد که در این بخش به آن‏ها پرداخته می‏شود.

الف رآکتورهای هسته ای تحقیقاتی‏
این دسته از رآکتورهای هسته‏ای به عنوان اساسی‏ترین گام به‏سوی فعالیت‏ها و فناوری هسته‏ای محسوب می‏شوند. این رآکتورها اولین تبلور تحقق فناوری هسته‏ای به شمار می‏روند و پایه‏ی رشد سایر فناوری‏های هسته‏ای و غیر هسته‏ای نظیر آزمون مواد و مراحل صنعتی آن‏ها قرار گرفته‏اند. این ارزش وقتی عینیت بیشتری به خود می‏گیرد که پی می‏بریم تقریباً تمامی کاربردهای انرژی هسته‏ای به جز تولید برق، مستقیماً از رآکتورهای هسته‏ای تحقیقاتی صادر می‏شوند.
رآکتور تحقیقاتی تهران: این رآکتور آب سبک با قدرت ۵ مگاوات از سال ۱۳۴۶ راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است. سوخت رآکتور در سال ۱۳۷۲ از درجه‏ی‏غنای بالا به درجه‏ی غنای پایین تبدیل شده است. رآکتور تهران، امکان انجام کارهای تحقیقاتی پایه در زمینه فیزیک رآکتور، فیزیک نوترون و بررسی اثر پرتوهای مختلف بر مواد را فراهم می‏سازد. همچنین در زمینه‏ی آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص نقش بسیار مهمی را ایفاء می‏نماید. یکی از اهداف اصلی‏رآکتور تهران، تولید رادیوایزوتوپ‏های مختلف جهت مصارف پزشکی و صنعتی می‏باشد.
رآکتور تحقیقاتی صفر قدرت آب سنگین: طراحی و ساخت این رآکتور از سال ۱۳۶۴ در دستورکار قرار گرفت و کار نصب و راه اندازی نیز در سال ۱۳۷۴ انجام شد. این رآکتور که با قدرت ۱۰۰ وات می‏باشد، با هدف آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کاربرد کدهای کامپیوتری در زمینه‏ی طراحی رآکتورهای هسته‏ای ساخته شده است.
رآکتور تحقیقاتی مینیاتوری: این راکتور آب سبک که با قدرت ۳۰ کیلووات می‏باشد، در سال ۱۳۷۳ راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این رآکتور با هدف توسعه‏ی آموزش علوم و فنون هسته‏ای، آنالیز مواد و تهیه‏ی رادیوایزوتوپ برای استفاده در فعالیت‏های آموزشی و پژوهشی ساخته شده است.
رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک: با افزایش طول عمر رآکتور تحقیقاتی تهران و مستعمل شدن تجهیزات و سیستم‏های مختلف آن، همانند سایر رآکتورهای مشابه در جهان، می‏بایست به فکر جایگزینی برای آن بود. از طرف دیگر، نیازمندی‏های روزافزون ایران به رادیوداروهای مختلف جهت مصارف تشخیص و درمان پزشکی و رادیوایزوتوپ‏های گوناگون برای کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی و محدودیت‏های مختلفی که ایران حتی در ارتباط با تهیه و تأمین این قبیل رادیوایزوتوپ‏ها از منابع خارج از کشور روبرو بوده است، سازمان انرژی اتمی را مصمم به احداثیک رآکتور تحقیقاتی جدید به‏منظور جایگزینی رآکتور تهران نمود. رآکتور تحقیقاتی جدید از نوع آب سنگین و با قدرت ۴۰ مگاوات بوده و موسوم به IR۴۰ می‏باشد. طراحی پایه‏ی این پروژه در سال ۲۰۰۲ کامل شد و عملیات اجرایی ساخت آن نیز که هنوز ادامه دارد، از سال ۲۰۰۴ آغاز گردید.

ب توسعه‏ی هسته‏ای درپزشکی، صنعت وکشاورزی‏
جمهوری اسلامی ایران در کنار برنامه ریزی عملیاتی برای ایجاد نیروگاه و تولید سوخت هسته‏ای، با ایجادمراکزوآزمایشگاه‏های مختلف تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی‏دراستفاده‏ی صلح‏آمیز از انرژی هسته‏ای در حوزه‏های مختلف اهتمام کامل ورزیده است. بخشی از مهم‏ترین فعالیت‏های سازمان انرژی اتمی در این حوزه‏هاعبارتنداز:
- تولید رادیوایزوتوپ‏های مختلف؛
- تولیدرادیوداروهای مختلف؛
- تولیدانواع کیت‏های رادیودارویی؛
- تولیدگندم موتانت وغیرموتانت، جو موتانت و غیرموتانت و پنبه‏ی موتانت؛
- اصلاح گونه‏های کشاورزی با استفاده از روش‏های هسته‏ای؛
- پرتودهی برای جلوگیری از ضایعات کشاورزی؛
- انجام پژوهش جهت تهیه‏ی واکسن دامی با استفاده از روش‏های هسته ای؛
- تولید نوارها و غلاف‏های پلیمری قابل انقباضی حرارتی.
- تولیدسیستم شمارش هسته‏ای با آشکارساز گایگر؛
- تولید مولد پالس هسته‏ای؛
- تولید دزیمتر جیبی و دزیمتر دیجیتال دستی؛
- استریلیزاسیون محصولات بهداشتی؛
- تولید انواع لیزرهای مورد نیاز؛
- نشت یابی در لوله‏های انتقال نفت با استفاده از تکنیک کاربرد ردیاب‏های پرتوزا؛
- طراحی و ساخت لامپ‏های نوری(بتالایت) برای کاربردهای مختلف؛
- طراحی و ساخت سیستم هسته‏ای برای اندازه‏گیری خاکستر زغال سنگ جهت نشان دادن میزان مصرف ذغال سنگ در صنایع کشور.

ج رادیوایزوتوپ‏ها
امروزه رادیوایزوتوپ‏ها به‏طور گسترده‏ای در رشته‏های مختلف علمی و فنی مورد استفاده قرار می‏گیرند. تحقیق و توسعه در زمینه دستیابی به فناوری تهیه و تولید رادیوداروها، کیت‏های رادیودارویی، رادیوایمونواسی و نیز چشمه‏های پرتوزا برای کاربردهای صنعتی، پزشکی و کشاورزی همواره به عنوان اهداف سازمان انرژی اتمی‏ایران مدنظر بوده‏اند. رادیوداروها برای تشخیص و درمان بیماری‏ها استفاده می‏شوند. چشمه‏های پرتوزا در صنعت کاربردهای بسیاری از قبیل رادیوگرافی گاما، کنترل کیفی جوشکاری و نیز انجام تست‏های غیرمخرب داشته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‏گیرند. فعالیت‏های تحقیقاتی و تولیدی در زمینه‏ی‏رادیوایزوتوپ‏ها در ایران بیشتر در دو مرکز تحقیقات هسته‏ای تهران و مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‏ای کرج انجام می‏شود.
مرکز تحقیقات هسته‏ای تهران: این مرکز به سبب سابقه‏ی طولانی و توان علمی و فنی حاصل از کادر مجرب خود، همواره پیشاهنگ فعالیت‏های علمی و پژوهشی‏فناوری هسته‏ای در ایران بوده است. مرکز تحقیقات هسته‏ای با داشتن رآکتور هسته‏ای تحقیقاتی با قدرت ۵ مگاوات، آزمایشگاه‏های مجهز و تأسیسات لازم، نقش اصلی را در توسعه‏ی دانش فنی تولید و کاربرد رادیوداروها و چشمه‏های صنعتی در ایران داشته است. اهم این رادیوایزوتوپ‏ها عبارتند از:
- تهیه و تولید رادیوداروها و کیت‏های رادیودارویی: ژنراتور تکنسیوم m۹۹(جهت شناخت و تشخیص بیماری‏ها در اندام‏های مختلف بدن)، ید ۱۳۱(با مصارف تشخیصی و درمانی)، فسفر۳۲(درمان کیست‏های مغزی)، ایریدیم ۱۹۲(کاشت در تومورهای سرطانی)، تهیه و تولید کیت‏های رادیودارویی‏سرد از ژنراتور تکنسیوم‏m۹۹(جهت تشخیص بسیاری از نارسایی‏ها و امراض).
- تهیه و تولید رادیوایزوتوپ برای کاربردهای صنعتی: چشمه پرتوزای ایریدیم‏۱۹۲(استفاده در رادیوگرافی گاما، جوش‏های صنعتی، جوش لوله‏های نفت و گاز)، چشمه کبالت‏۶۰(استفاده در سطح سنجی، چگالی سنجی، ضخامت سنجی)، چشمه‏های سزیم‏۱۳۷(استفاده در امور صنعتی و آموزش در دانشگاه)، چشمه‏های آمرسیم‏۲۴۱(استفاده در امور تحقیقاتی، صنعتی و دانشگاهی).
- تهیه و تولید کیت‏های رادیوایمونواسی جهت نشان‏گذاری هورمون‏ها و آنتی بادی‏ها و غربال گری کم کاری تیروئید نوزادان.
- فعالیت‏های پژوهشی رادیوداروها و رادیوایزوتوپ‏های صنعتی: تهیه و تولید رادیوداروهای مونوکلونال آنتی بادی و پپتیدی‏ها جهت بررسی عفونت در بدن، تهیه و تولید ترکیبات آلی نشان دار شده با کربن‏۱۴ و تریتیم، خدمات فنی و اجرایی کاربرد رادیوایزوتوپ‏ها در صنعت، فعالیت‏های پژوهشی و علمی در زمینه بیوتکنولوژی‏هسته ای.
مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‏ای کرج: این مرکز با استفاده از شتاب دهنده‏ی سیکلوترون، توانایی تولید رادیوایزوتوپ‏های گوناگون جهت کاربردهای‏پزشکی، کشاورزی و صنعتی را دارد. اهم این رادیوداروها عبارتند از: تالیم‏۲۰۱(اسکن قلب و تشخیص بیماری‏های کرونر قلب و آنفارکتوس)، گالیم‏۶۷(تشخیص عفونت‏های داخلی و تومورهای بدخیم)، ایندیم‏۱۱۱(تشخیص محل تومور، التهاب‏ها و عفونت‏های پنهان)، رادیوداروی ۸۱FDG(فراهم نمودن امکان تصویربرداری از مقاطع مختلف مغزی و قلبی).

د تحقیقات کاربردی کشاورزی هسته ای‏
فعالیت‏های پژوهشی کشاورزی هسته‏ای در راستای استفاده‏ی صلح جویانه از انرژی هسته‏ای جهت کمک به حل مشکلات کشاورزی با امکانات آزمایشگاهی مجهز و پیشرفته در مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‏ای کرج انجام می‏شوند. اهداف کلی تحقیقات کشاورزی هسته‏ای در ایران عبارتند از:
- اصلاح صفت یا صفات گیاهان زراعی و باغی به‏منظور افزایش کمیت و بهبود کیفیت با ایجاد موتاسیون به کمک پرتوهای یون ساز و بیوتکنولوژی.
- استفاده از رادیوایزوتوپ‏ها و ایزوتوپ‏های پایدار در بررسی روابط آب، خاک و گیاه به‏منظور افزایش بهره وری نهاده‏ها در کشاورزی.
- استفاده از پرتوهای یون ساز به‏منظور کنترل آفات، افزایش زمان نگهداری و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی.
- افزایش بازدهی محصولات دامی از نظر کمی و کیفی با استفاده از روش‏های هسته ای.
- انتقال دانش، فراهم کردن امکانات تحقیقاتی، تربیت نیروی متخصص و توسعه‏ی روش‏های هسته‏ای در تحقیقات علوم کشاورزی.
برای دستیابی به اهداف فوق، فعالیت‏های تحقیقاتی زیر انجام می‏شوند که برخی نیز به مرحله کاربردی رسیده اند:
- ژنتیک و اصلاح نباتات: کاربرد تکنیک موتاسیون در جهت افزایش تنوع ژنتیکی و تثبیت صفات مطلوب ایجاد شده در غلات و دانه‏های روغنی و گیاهان صنعتی و دارویی و درختان میوه، استفاده از روش‏های پیشرفته بیوتکنولوژی و تلفیق آن با روش موتاسیون جهت تسریع در امر به نژادی، دستیابی به فناوری مولکولی و مارکرهای‏مولکولی جهت انتخاب گیاهان برتر از مراحل اولیه رشد گیاه.
- کاربرد تکنیک‏های هسته‏ای در مدیریت خاک، آب و تغذیه گیاهی: تهیه الگوی کاربردی ایزوتوپ‏های پایدار و ناپایدار در تحقیقات و تولید محصولات کشاورزی، تهیه الگوی کاربردی روش نوترون متری در تحقیقات و مصرف آب در کشاورزی، کاربرد الگوی تهیه شده در راستای اهداف کشاورزی پایدار در کشور.
- نگهداری مواد غذایی و کنترل آفات: استفاده از روش پرتودهی جهت کنترل آفات انباری و آلودگی‏های میکروبی محصولات استراتژیک، استفاده از روش نابارورسازی‏حشرات جهت کنترل آفات گیاهان زراعی و درختان میوه.
- بهداشت و فراورده‏های دامی: تشخیص، کنترل، پیشگیری و درمان بیماری‏های مهم باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی دام و طیور و خوراک مورد استفاده با بهره‏گیری از تکنیک‏های هسته‏ای، استفاده از رادیوایزوتوپ‏ها و نیز پرتودهی جهت بهبود و اصلاح نژاد دام و طیور، تعیین ارزش غذایی و بررسی کیفی خوراک مصرف دام و طیور با بهره‏گیری از رادیوایزوتوپ‏ها.

● آشنایی با برخی اصطلاحات رایج هسته‏ای‏
از آنجا که در خلال اخبار و تحلیل‏های هسته‏ای واژگان و اصطلاحات فنی‏ای مطرح می‏شوند که ممکن است برای ائمه محترم جمعه ناآشنا باشند، در این بخش تلاش شده تا برخی از رایج‏ترین این واژگان توضیح داده شوند.

● معاهده ان‏پی‏تی چیست؟
معاهده ان‏پی‏تی مشتمل بر ۱۱ماده است که ۳ماده آن بیشترین چالش را به‏دنبال داشته است. بر اساس ماده‏۴ حق تمامی کشورها برای توسعه فعالیت‏های صلح‏آمیز هسته‏ای به رسمیت شناخته شده و بر اساس ماده ۶ نیز باید تمامی کشورهای دارنده سلاح هسته‏ای زمینه خلع سلاح را فراهم کنند و بر اساس ماده‏۱۰ این معاهده نیز کشورها محق شناخته شده‏اند هرگاه که احساس کردند مفاد معاهده برخلاف منافع ملی شان است از آن خارج شوند. اهداف اصلی این معاهده چون خلع سلاح جهان، منع گسترش سلاح‏های هسته‏ای و استفاده صلح‏آمیز از انرژی هسته‏ای، به مرور زمان منحرف شده است.

● پادمان چیست؟
پادمان در فارسی به معنای نظارت و حراست کردن و اسم مصدری است که از ریشه فعل پاییدن گرفته شده‏است. پادمان امروزه در اصطلاح به مقررات نظارتی آژانس بین‏المللی انرژی اتمی گفته می‏شود که شامل انواع بازرسی‏ها می‏شود. از زمان تاسیس آژانس در سال‏۱۹۵۷، سامانه پادمان‏های آن به‏عنوان ابزار ضروری عدم تکثیر سلاح‏های هسته‏ای و همکاری صلح‏آمیز هسته‏ای عمل کرده‏است. پیمان منع گسترش سلاح‏های هسته‏ای(NPT) انعقاد موافقتنامه‏های پادمانی(نظارتی) جامع با آژانس را توسط کشورهای عضو اجباری می‏داند. تاکنون ۳نوع الگوی پادمانی توسط آژانس مورد تصویب قرار گرفته است؛ موافقتنامه پادمانی جامع معروف به سند ۱۵۳، موافقتنامه پادمانی‏۶۶ و پروتکل الحاقی‏۵۴۰.

● اورانیوم چیست؟
اورانیوم سنگین‏ترین عنصر رادیو اکتیو با نیمه عمر بالا در طبیعت و ماده اصلی در فعالیت‏های هسته‏ای است که پس از انجام فعل و انفعالاتی که از آن به غنی‏سازی‏یادمی کنند به سوخت هسته‏ای تبدیل می‏شود. در هسته این عنصر ۹۲پروتون با بار مثبت و ۱۴۳نوترون وجود دارد. یکی از مهم‏ترین خواص اورانیوم آن است که به ایزوتوپ‏های دیگر خود و عناصر دیگر تبدیل می‏شود. اما اگر عناصر تجزیه‏شده را وزن کنیم، می‏بینیم که وزن مجموع آن‏ها از وز ن اولیه کمتر است. این تفاوت وزن، ناشی از تولید جرمی است که بر اساس فرمول معروف اینشتین، انرژی عظیمی تولید می‏کند که همان انرژی هسته‏ای است.

● غنی‏سازی چیست؟
برای استفاده از اجرام انرژی‏زا، باید اورانیوم تجزیه شود. اورانیومی که به‏خوبی تجزیه می‏شود، اورانیوم ۲۳۵ است. اما از هر هزار واحد اورانیوم موجود در طبیعت تنها ۷ واحد اورانیوم ۲۳۵ است. به این دلیل است که ما باید بتوانیم اورانیوم را غنی کنیم، یعنی درصد خلوص آن را به وسیله دستگاه‏های غنی‏کننده افزایش بدهیم. یکی از متدهای رایج برای غنی‏سازی اورانیوم استفاده از سانتریفوژها است.

● سانتریفوژ چیست؟
سانتریفوژ دستگاه استوانه‏ای‏شکلی است که درست مثل توربین هواپیما پره‏هایی در وسط آن وجود دارد. این پره‏ها در هر دقیقه بیش از صدهزار چرخش دارند. در نتیجه این چرخش، اورانیوم سنگین روی دیواره آخری سانتریفوژ قرار می‏گیرد و اورانیوم ۲۳۵ در کنار آن می‏نشیند. باید هزاران سانتریفوژ در کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم با کمک مجموعه آن‏ها که به آبشارهای سانتریفیوژ معروف هستند، اورانیوم را غنی کنیم. یعنی با یک یا چند سانتریفوژ نمی‏توان اورانیوم را غنی کرد.

● تفاوت رآکتورهای آب‏سبک و سنگین‏
رآکتورهای آب‏سبک با آب معمولی کار می‏کنند. هیدروژن آب معمولی از یک پروتون تشکیل شده است اما در هیدروژن آب‏سنگین یک پروتون و یک نوترون وجود دارد. برای استفاده از رآکتورهای آب‏سبک، به اورانیوم غنی‏شده نیاز داریم اما در رآکتور آب‏سنگین از اورانیوم معمولی می‏شود استفاده کرد. به این ترتیب، در عمل استفاده از رآکتور آب‏سنگین، که دولت ایران هم در پی آن است، نتیجه‏ای شبیه همان غنی‏سازی اورانیوم را خواهد داشت.

● پلوتونیوم چیست؟
پلوتونیوم در طبیعت به‏صورت ماده معدنی وجود ندارد اما اگر ما یک نیروگاه برق اتمی را به کار بیندازیم و ۳۰ روز پس از آغاز کار آن، سوختش را بیرون بیاوریم، می‏توانیم مقدار زیادی پلوتونیوم‏۲۳۹ از آن جدا کنیم و این پلوتونیوم آنقدر غنی است که می‏توان مستقیما از آن بمب اتمی درست کرد. ظاهرا همین نکته است که آمریکا و متحدانش را نگران راه‏اندازی نیروگاه برق اتمی بوشهر کرده است.
● سوخت هسته‏ای چیست؟
سوخت هسته‏ای به موادی گفته می‏شود که می‏توان از آن‏ها برای تولید انرژی هسته‏ای استفاده کرد. تاکنون رایج‏ترین سوخت هسته‏ای مواد شکافت‏پذیر مانند اورانیوم و پلوتونیوم بوده‏اند. برخی مواد مانند دوتریوم و تریتیوم و هلیوم‏۳ که در فرایند همجوشی هسته‏ای به‏کار می‏روند نیز به‏عنوان سوخت هسته‏ای در نظر گرفته شده‏اند.

● آژانس بین‏المللی انرژی اتمی‏
آژانس بین‏المللی انرژی اتمی نهادی مستقل است که در سال‏۱۹۵۷ برای ترویج استفاده صلح‏آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی، از انرژی هسته‏ای تاسیس شد. پیشنهاد تاسیس این سازمان را دوایت آیزنهاور، رئیس‏جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد(که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد) در سال‏۱۹۵۳ مطرح کرد. آژانس بین‏المللی انرژی اتمی از ۳بخش مهم و عمده(کنفرانس عمومی، شورای حکام و دبیرخانه) تشکیل شده است.
کنفرانس عمومی بالاترین رکن و مجمع تصمیم‏گیرنده آژانس است که سالی یک‏بار تشکیل جلسه داده و مقر آن در وین است. این رکن متشکل از نمایندگان همه دولت‏های عضو با یک حق رأی است و تصمیمات آن با اکثریت آرا اتخاذ می‏شود. از مهم‏ترین وظایف کنفرانس انتخاب اعضای شورای حکام، گزارش نحوه فعالیت‏های‏آژانس به سازمان ملل و انتخاب دبیرکل آژانس برای مدت ۴ سال است.
شورای حکام از ۲ گروه انتصابی و انتخابی تشکیل شده‏است. اعضای انتصابی(اعضای دائم) طبق اساسنامه شامل ۱۰عضو از بین پیشرفته‏ترین دولت‏های عضو سازمان از حیثتکنولوژی هسته‏ای در هر منطقه است که توسط کنفرانس عمومی تعیین می‏شوند. اعضای انتخابی(غیردائم) ۱۵عضو هستند که آن‏ها نیز توسط کنفرانس عمومی انتخاب می‏شوند.
در سال‏۱۹۸۴ تعداد کشورهای شورای حکام به ۳۵کشور افزایش یافت. مدت دوره‏های عضویت در شورای حکام ۲سال است. وجه‏تسمیه این شورا به حکام آن است که به این شورا اختیار حاکمیت و صدور حکم درباره فعالیت‏های هسته‏ای داده شده است. دبیرخانه آژانس از تعدادی کارمند و یک دبیرکل در رأس آن تشکیل شده که برای‏یک دوره ۴ساله به پیشنهاد شورای حکام و تأیید کنفرانس عمومی انتخاب می‏شود. دبیرکل دبیرخانه مسؤولیت اداره امور جاری آژانس را برعهده دارد. هم اکنون یوکیا آمانو ژاپنی دبیرکل این نهاد بین‏المللی است.
فناوری هسته‏ای، به توانایی تبدیل اورانیوم موجود در طبیعت می‏گویند که از طریق شکافت اتم‏ها به اورانیوم غنی شده که دارای انرژی بسیار زیادی است به دست می‏آید. با شکافت هسته یا همان اتم اورانیوم، انرژی هسته‏ای به‏صورت حرارت و انرژی گرمایی آزاد می‏شود که از آن می‏توان برای تولید بخار آب و گرداندان توربین‏های تولید برق استفاده کرد.
اورانیوم یکی از چگال فلزات رادیواکتیو است که در طبیعت موجود است. این فلز در بیشتر مناطق چون: صخره‏ها، خاک، اعماق دریا و اقیانوس‏ها وجود دارد، به‏طوری که شاید میزان وجود و پراکندگی آن از طلا، نقره یا جیوه بیشتر است. این فلز به‏صورت اکسید و یا نمک‏های مخلوط در مواد معدنی مانند اورانیت یا کارونیت وجود دارد و از نظر رنگ؛ سفید نقره‏ای و قابل انعطاف است.

● نتیجه‏گیری‏
امروز هدف‏گیری آمریکایی‏ها در برچیدن فن آوری هسته‏ای ایران و محروم ساختن ملت ما از حقوق مسلم خود، به شکست انجامیده است و نایل آمدن ایران به مرحله‏ای شکوهمند و شکوفا از صنعتی شدن برای سردمداران آنان بسیار سخت شده است.
روز ملی فناوری هسته‏ای فرصتی برای قدردانی یکایک ایرانی‏ها از هم، برای استقامت و پایمردی در مسیری سخت و دشوار بمنظور نشاندن کشور بر یکی از قله‏های‏بزرگ آرزو و امید ملی بود که همگان آنرا تحمل و با سرفرازی از آن عبور کردند. روز ملی فناوری هسته‏ای روز مردم ایران است و روزی است که ملت ایران با همدلی، استقامت و پیگیری آرمان‏های بزرگ انقلاب اسلامی، به هدفی والا یعنی هسته‏ای شدن ایران اسلامی دست یافت.
کشورهای قدرتمند که روزی دانش هسته‏ای را امتیازی انحصاری برای خود می‏دانستند، حتی تصور نمی‏کردند روزی دانشمندان جوان ایرانی با اتکا به دانش و امکانات بومی این انحصار بشکنند و افتخار عضویت در باشگاه کم تعداد کشورهای هسته‏ای را نصیب ایران کنند.
دستاوردهای گسترده ایران در عرصه هسته‏ای، از تأسیس مراکز هسته‏ای اصفهان، نطنز، اراک، بندرعباس، فردو و تولید نسل‏های دوم، سوم و… سانتریفیوژ غنی‏سازی‏اورانیوم، ساخت مرکز آب سنگین اراک و… نمادی از قابلیت‏ها و ظرفیت‏های بالای نسل جوان ایرانی است که نشان داد هنگامی که اراده یک ملت آزاد و مستقل بر امری تعلق گیرد، انحصارات و موانع فیزیکی و روانی نظام‏های سلطه قادر به شکست اراده ملت‏ها نخواهند بود. پیشرفت ایران در عرصه فناوری صلح‏آمیزهسته‏ای امروز به مرزی رسیده است که قدرت‏های سلطه جو که زمانی اصرار بر توقف کامل این فعالیت‏ها داشتند، امروز حتی از این موضع خود نیز عقب نشسته‏اند.
در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تنها هدف خود از غنی‏سازی اورانیوم را تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاه‏های اتمی و مصارف صلح‏آمیز عنوان کرده است، غرب و در صدر آن ایالات متحده آمریکا، هدف از تصویب تحریم‏ها بر علیه ایران را واداشتن این کشور به متوقف ساختن غنی‏سازی اورانیوم قرار داده است.
اگر چه در ظاهر هدف آمریکا و غرب جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‏ای در جهان به هر طریق ممکن است، اما اهداف سیاسی دخالت بسیاری در این امر دارد. به عنوان نمونه آمارهایی که به‏طور رسمی و غیر رسمی از توان و میزان سلاحهای هسته‏ای اسرائیل پرده برداشته‏اند، حکایت از تلاش‏های پنهان و همه جانبه این رژیم برای‏تولید سلاح‏های کشتار جمعی دارد؛ اما تا کنون هیچ یک از دولت‏های غربی و سازمان‏های بین‏المللی به مقابله با برنامه‏های هسته‏ای آن نپرداخته‏اند. از این رو بحران بوجود آمده درگرد مسائل هسته‏ای ایران نیز بیش از آن‏که از لحاظ فنی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد به یک جریان و ائتلاف سیاسی به رهبری آمریکا بر علیه ایران تبدیل شده است که از روابط سرد و خصمانه تهران و واشنگتن بعد از انقلاب اسلامی نشأت می‏گیرد. در حالی که کشورهایی چون هند، پاکستان و اسرائیل اتمی شده‏اند و کشورهایی چون کره جنوبی و برزیل در حال ورود به باشگاه اتمی هستند، فعالیت‏های ایران در این زمینه تحمل نمی‏شود.
واقعیت مسلم این است که ساکنان کاخ سفید حتی فعالیت هسته‏ای صلح‏آمیز ایران را در چارچوب موازین قانونی و بین‏المللی نیز قبول ندارند و چنین توجیه می‏کنند که اگر ایران به فناوری هسته‏ای دست یابد، این امر به چالش کلیدی سیاست خارجی آمریکا تبدیل خواهد شد. از این رو دولت اوباما امیدوار است با متحد کردن جامعه بین‏المللی و اعمال فشار سهمگین، ایران را از ادامه فعالیت‏های هسته‏ای باز دارد.
اگر چه در حال حاضر فضای مانور برای پیگیری فعالیت‏های هسته‏ای برای ایران بسیار محدودتر گردیده است، اما هم‏اینک که ایران به پیشرفت‏های قابل ملاحظه‏ای در مباحثهسته‏ای نایل آمده است، باید پرقدرت این مسیر را ادامه دهد. این حق ایران است که برای رسیدن به مرحله توسعه یافتگی از این دانش بهره‏مند باشد. ضمن آن که نباید از یاد برد که اگر ایالات متحده آمریکا و قدرت‏های اروپا به این نتیجه برسند که در صورت ایجاد بحران‏های متوالی و فشار همه جانبه می‏توانند ایران را به عقب‏نشینی از برنامه‏های هسته‏ای خود وادار نمایند، در آن صورت امتیازات بیشتری طلب خواهند کرد.
به هر حال دستیابی ایران به فن‏آوری هسته‏ای به عنوان یک حق مسلم، قدرت چانه‏زنی کشور را افزایش خواهد داد و جایگاه کشور را در منطقه و نظام بین‏المللی ارتقا خواهد بخشید و سیاست خارجی ایران را به نوعی کنش‏مند براساس ابتکار، فرصت‏سازی و هنجارسازی مبدل خواهد نمود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار