|
|
کدخبر: ۱۵۷۵۲۰

نوبری در دانشگاه تهران:

خبرگزاری تسنیم: سفیر سابق ایران در شوروی با اشاره به انتقادات خود از توافقنامه ژنو گفت: قطعنامه پارلمان اروپا محصول ضعف توافقنامه ژنو است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی در نشست " نقطه کور " که با موضوع بررسی سیاست خارجی دولت به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بنده از منظر هیچ جناح و گروه سیاسی خاص با شما صحبت نمی کنم و عضو هیچ جناح و گروهی نیستم، سوابق سیاسی من بیشتر با آقای هاشمی، مهندس موسوی و آقای خاتمی بوده است و ارتباطی با دولت آقای احمدی نژاد نداشته و سخنانم تنها از منظر یک کارشناس است.

وی گفت: در زمان آقای موسوی سفیر ایران در شوروی بودم. در دوران آقای هاشمی سخنگویی وزارت خارجه را ایجاد کردم و در زمان آقای خاتمی مشاور استراتژیک وزارت خارجه و مرکز راهبردی در وزارت خارجه را ایجاد کردم و در زمان آقای احمدی نژاد کارشناس صرف وزارت خارجه بودم.

سفیر سابق ایران در شوروی افزود: در کشور ما مد شده است که کاری را که جناح اصولگرا انجام می دهد جناح اصلاح طلب از آن ایراد می گیرد و یا بالعکس، اما سخنان من جناحی نیست و کارشناسی است.

نوبری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بنده به عنوان دیپلماتیک از مذاکره در مقطعی که برخی می گفتند مذاکره خوب نیست حمایت کردم، افزود: در یکی از دانشگاه ها که درباره بحثمرگ بر آمریکا برنامه ای در آن تهیه شده بود، حضور یافتم و عنوان کردم ما هم باید مرگ بر آمریکا بگوییم و هم مذاکره کنیم، زیرا مرگ بر آمریکا تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات، می تواند اهرم فشاری برای استفاده مذاکره کنندگان باشد.

وی با بیان اینکه علاقه مند بودیم موافقتنامه خوبی تنظیم شود و با رویکردی که در وزارت خارجه ایجاد شده بود موافق بودم، گفت: من به این متن توافقنامه به عنوان متن حقوقی و فنی ایراد دارم و ایرادات خود را نیز در نامه ای به رئیس جمهور نوشتم و شاید در آن زمان به عنون اولین بی سواد نظرات خود را به عنوان یک کارشناس مطرح کردم و این در شرایطی است که ما هنوز مشکلاتی در توافقنامه نمی دیدیم، اما با موضع گیری های آمریکایی ها و مشکلات تیم مذاکره کننده در جریان روند مذاکره این ایرادات دیده شد.

حق مسلم غنی سازی را در توافق نامه مشروط کردند

سفیر سابق ایران در شوروی به برخی از انتقادات خود به متن توافقنامه اشاره کرد و گفت: اینکه بعد از توافقنامه عنوان شد که ما حق غنی سازی را گرفته ایم، مسئله درستی نیست و برعکس این به دست آمد و حتی حق غنی سازی را که در NPT داشتیم بر اساس این توافقنامه مطرح شده است، در NPT برای این مسئله محدودیتی گذاشته نشده بود، اما در متن توافقنامه تعریف، اندازه، حجم و درصد غنی سازی باید با توافق آمریکایی ها صورت گیرد. حتی آنها می توانند درباره محل این توافقنامه نیز نظر دهند. اسم بندی را که این حق را به این شکل مطرح می کند از نظر من بند مته یا همه یا هیچ است.

نوبری در همین زمینه ادامه داد: برخی از دوستان درباره این بند گفتند این بند خوبی است که در توافقنامه آمده است. یعنی ما می توانیم بر اساس آن توافقنامه را لغو کنیم، ولی وقتی که طرف مقابل ما در تحریم ها دست بالاتری دارد آنها تنها می توانند از این بند استفاده کنند و همین مسئله شاید باعثادامه تحریم ها شود.

وی افزود: وقتی تحریم های اصلی، نفتی و بانکی دست آنهاست ما به آنها احتیاج داریم و حتی مجبوریم با استناد به این بند در مقابل آنها کوتاه بیاییم. با این روش از NPT پایین تر آمده ایم و آنها می توانند پیش روند تا ما را به صفر برسانند و این در حالی است که در NPT قرار نبود درباره درصد و نیاز به غنی سازی را توافق کنیم، اما در این شرایط مجبور به این کار هستیم.

سفیر سابق ایران در شوروی گفت: برخی از این توافقنامه به عنوان پیروزی یاد می کنند و امروز عنوان کردند که غنی سازی را گرفته ایم و قطعنامه را اجرا نمی کنیم، اما اگر قرار بود شما اجرا کنید، پس نیازی به صدور قطعنامه نبود و خود به خود تحریم ها برداشته می شد. تحریم ها از زمانی اعمال شد که ما قطعنامه را اجرا نکردیم و در کمال تأسف دیدیم که سخنان بنده درست از آب درآمد.

محدود شدن توان موشکی ایران و کاهش سانتریفیوژها

نوبری افزود: یکی دیگر از بندهای این توافقنامه که متضمن هماهنگ شدن ایران با قطعنامه های مشترک است، مسائل توان موشکی ایران را نیز محدود می کند و حتی ممکن است باعثکاهش سانتریفیوژهایی که ما طی سالهای گذشته به ۱۹ هزار رسانده ایم، شود.

وی افزود: پذیرش حق غنی سازی و عدم اجرای قطعنامه ها را از پیروزی های این توافقنامه می دانند و این در حالی است که عنوان می شود ما بر اساس این توافقنامه باید قطعنامه ها را بر اساس رسیدن به هماهنگی مشترک اجرایی کنیم و شاید اگر این ۲ پیروزی در موافقتنامه نمی آمد بهتر بود.

سفیر سابق ایران در شوروی با اشاره به اینکه استراتژی آمریکا خشک کردن درخت هسته ای ایران است، گفت: ما وقتی نتوانیم به جای سانتریفیوژهای کهنه از سانتریفیوژهای نو استفاده کنیم و در همین حالت بمانیم، خود به خود و به شکل اتوماتیک وار بحثهسته ای ما در حالتی بین صنعتی و آزمایشگاهی قرار می گیرد و نمی توانیم از آن به خوبی بهره ببریم و آن را رها می سازیم.

نوبری محدود شدن غنی سازی را یکی دیگر از نقاط ضعف توافقنامه ژنو دانست و گفت: در حالی که ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ داریم، می خواهند آن را به ۵ هزار تقلیل دهند و این فرآیند مناسبی را برای صنعت هسته ای کشور نمودار نمی سازد.

می خواهند درخت هسته ای ایران را خشک کنند

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به دنبال این هستند که برنامه هسته ای ایران را خشک کنند، گفت: شنیده شده است در این اواخر آقای ظریف اعلام کرده اند که مجموعه انتقادات به توافقنامه را قبول داریم، ولی باید بپذیریم ما در چه شرایطی اینها را قبول کردیم.

سفیر سابق ایران در شوروی با بیان اینکه برخی می گویند معلوم نیست این توافقنامه است یا زیارت نامه یادآور شد: باید دعا کنیم، چون خود موافقتنامه چیزی به ما نمی دهد و غنی سازی و بحثآب سنگین اراک را که اگر در این لحظه متوقف کنیم به شکل آب سبک باقی می ماند، از وجود عمل قطعنامه ها و یا حتی محدود کردن تحقیقات هسته ای از چیزهایی است که ممکن است در این مسیر از دست بدهیم. بنابراین باید دعا کنیم که در متن نهایی توافقنامه، توافقنامه بهتری مورد رضایت طرفین قرار گیرد.

نوبری با اشاره به اینکه آمریکایی ها به دنبال خشک کردن درخت هسته ای ایران هستند و باید نشانه های آن را جست وجو کرد، افزود: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در مورد ایران یکی از محصولات و نشانه های خارجی ضعف توافقنامه ژنو است که به اروپایی ها اجازه داده است به این شکل واضح و روشن در امور داخلی ما تعرض کنند.

وی به حضورش در مناظره ای در هفته گذشته در یکی از دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: موضوع این مناظره هسته ای، حق مسلم بود که در مقابل ۲ موافق توافقنامه ژنو که یکی از آنها از اساتید حقوق همین دانشگاه بود، بحثهایی را مطرح کردیم و متأسفانه دیدم طرف های طرفدار موافقتنامه ژنو در حالی که باید به بندهای حقوقی این توافقنامه می پرداختند بحثاصل هسته ای را زیرسوال بردند و اینکه همه مشکلات کشور را به پذیرش اصل هسته ای شدن منوط می دانستند و این در حالی بود که ما باید درباره هزینه و فایده مذاکره و توافق انجام شده بحثمی کردیم.

سفیر سابق ایران در شوروی افزود: برخی به دنبال این هستند که افکار عمومی را در داخل کشور آماده خشک شدن درخت هسته ای کنند.

نوبری با بیان اینکه پیشرفت ایران باید هدف همه ما قرار گیرد، گفت: همه گروه ها و جناح های حاضر در کشور وقتی نگاهشان برای ایران و حرکت آن به سمت پیشرفت باشد، به خود اجازه نمی دهند در مقاله هایشان آینده ایران را مانند عربستان و یا الگوی عربستان را الگویی برای ایران بدانند. این همان چیزی است که برخی با تئوریزه کردن استعمار در کشور حتی معتقدند مصدق نیز اشتباه کرد و اگر با انگلیسی ها کنار می آمد کودتا علیه او صورت نمی گرفت و این در حالی است که اید ه آلی که آنها و آمریکا برای ما دارند مانند عربستان است یعنی اینکه نفت را بفروشیم و به خدماتی دست یابیم.

وی با مخاطب قرار دادن دانشجویان گفت: کشور ما یک بیماری اصلی دارد و آن افراط و تفریط است و متأسفانه این بیماری در حوزه دیپلماسی هم وجود دارد. رادیکالیسم کشور در دولت گذشته یا وادادگی کشور در این توافقنامه هیچکدام درست نیست. آمریکایی ها با استفاده از این بیماری سعی می کنند در ما ولع ایجاد کنند و می گویند که پول در دست ماست و بعد آن را به شکل قطره چنانی به ما بدهند.

سفیر سابق ایران در شوروی ادامه داد: حتی اگر اسلام و دین و حزب را کنار بگذاریم و همه به بحثملی فکر کنیم، می توانیم از این افراط و تفریط ها فاصله بگیریم.

نوبری با اشاره به اینکه بنیان هسته ای شدن را رژیم گذشته گذاشت، افزود: شاه که نه فردی انقلابی و نه تندرو بود، بعد از محاسبات انجام شده به این نتیجه رسید ۶۰ سال بعد کشور در شرایطی قرار می گیرد که به یک انرژی دیگری در کنار نفت نیاز دارد، اما آنها این حق را به ایران ندادند و ایران خود برای رسیدن به آن دست به کار شد.

وی با اشاره به اینکه افراط و تفریط ۲ روی یک سکه و مکمل یکدیگرند گفت: اینکه وادادگی در دانشگاه های ما توجیهی پیدا می کند، محصول افراط حاضر در گذشته است که رسالت دانشگاهی در شرایط حاضر باید رسیدن به پیشرفت کشور باشد.

سفیر سابق ایران در شوروی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جنبش آزادی در جامعه ایران وقتی شروع شد که مردم دیدند قاجار منافع ملی آنها را به باد می دهد، گفت: بنابراین جنبش آزادی در ایران همزاد و متولد شده با جنبش استعماری است و به همین دلیل مشروطه راه افتاد. نه اینکه مقابل آن عده ای بایستند که پرچم ضداستعماری را برای به قدرت رسیدن در دست بگیرند. این نوع آزادی، آزادی متقلبانه مدل عربستانی است و آزادی اندیشه واقعی وقتی است که حتی اگر به ضرر ما باشد از آن پیروی کنیم.

نوبری در پایان سخنان خود با اشاره به دیدگاه رئیس رسانه ملی در سانسور انتقادات به توافقنامه ژنو از طریق رسانه ملی گفت: این رفتار رئیس رسانه ملی باعثخوشحالی اصلاح طلبان شد و این در حالی است که ما اگر اجازه دهیم منتقدان حرف خود را بزنند، قدرت چانه زنی کشور خود را در مذاکرات بالا می بریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار