|
|
کدخبر: ۱۵۸۹۱۸

گزارش خبرنگار اعزامی مهر /

اجلاس عالی کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و امارات با حضور محمد جواد ظریف و عبدالله بن زاید وزیران خارجه دو کشور دقایقی پیش در ابوظبی پایتخت امارات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ابوظبی، اجلاس کمیسیون عالی مشترک اقتصادی ایران و امارات دقایقی پیش با سخنرانی شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارت در ابوظبی پایتخت این کشور آغاز شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی از ایران به همراه امیر عبدالهیان معاون وزیر امور خارجه و مرضیه افخم سخنگوی امور خارجه در این اجلاس حضور دارد به عنوان سخنران میهمان عالی اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت.

که متن این سخنرانی به شرح زیر است:

خوشبختم که با حضور در کشور دوست و برادر امارات عربی متحده دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده را برگزار می نماییم.

لازم است از میزبانی شایسته به میهمان نوازی گرم برادر عزیزم جناب آقای شیخ عبدالله بن زاید وزیر محترم و معاونان ایشان در وزارت امورخارجه امارات عربی متحده که در برگزاری موفقیت آمیز این اجلاس تلاش نموده اند تشکر نمایم.

این نشست فرصت مغتنمی است تا نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور با هم اندیشی و هم افزایی بتوانند زمینه ها و ابعاد متنوع همکاری های دوجانبه را مرور نموده و نقشه راه تقویت و توسعه روابط و گام های عملیاتی در این زمینه را طراحی نمایند.

نگاه جمهوری اسلامی ایران بویژه جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور به امارات عربی متحده یک نگاه ویژه و مبتنی بر برادری، تعامل سازنده و گفتگو می باشد.

خوشبختانه اراده سیاسی موجود در رهبران دو کشور برای گسترش همکاری ها بستر لازم را برای توسعه روابط در همه زمینه ها را فراهم آورده است. اعتقاد دارم در این دوره با مدیریت روابط و استفاده از فرصت ها و ظرفیت های واقعی خواهیم توانست به اهداف مهم و مطلوب دست یابیم.

روابط دو کشور همواره روابطی برادرانه و بسیار خوب بوده و زمینه ها برای تبدیل دو همسایه به شرکای راهبردی در منطقه و رسیدن به سطح ممتاز فراهم است. سفرهای متقابل برادرم شیخ عبدالله بن زاید و اینجانب طی ماههای گذشته نشان دهنده وجود اراده مستحکم سیاسی برای گسترش و تعمیق روابط دوجانبه است.

حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در مقایسه با مبادلات تجاری منطقه ای جمهوری اسلامی ایران قابل توجه بوده و البته ما بدنبال افزایش این میزان می باشیم. هر هفته ۲۰۰ پرواز بین دو کشور صورت می گیرد. مراودات ایرانیان از قدیم الایام با کشور امارات نقش مهم روابط دو ملت را عمقی تاریخی بخشیده که فارغ از شرایط سیاسی و منطقه ای تداوم داشته است.

دو دولت نیز در قالب کمیته های کنسولی و گارد ساحلی گفتگوهای مستمر و منظمی دارند و در هشتیمن اجلاس کمیسیون مشترک کنسولی توافقات خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و… به عمل آمده که اجرایی شده بندهای مورد توافق دستاوردهای مهمی برای دو ملت خواهد داشت.

علاوه بر تبادل هیات ها در بخش سیاسی و کنسولی در بخش همکاری های اقتصادی، انرژی و اینترپل نیز گفتگوهای مهمی داشته ایم و این مراودت همکاری های حائز توجهی را به بار آورده است.

توافقاتی که در جلسات کمیته های ۵ گانه در روز گذشته صورت گرفته نیز اقدامات بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مشترک ما محدود می شود که لازم می دانم از همه همکاران در دو هیات و سفرای دو کشور که با تلاش فراوان و با اعتقاد به اهمیت گسترش روابط میان دو ملت مسلمان و برادر به این نتایج ارزنده دست یافتند تشکر نموده و از همه دوستان درخواست نماییم که با جدیت در مسیر اجرایی کردن این تفاهمات مهم تلاش نمایند. اراده سیاسی در دولت از بخش مهمی در چنین فرایندی برخوردار است.

جناب آقای وزیر

حضار محترم

همکاری دوجانبه رایزنی های منطقه ای و تقویت اعتماد متقابل در منطقه از جمله ضرورت های راهبردی برای همه کشورهای این منطقه حساس است. ثبات و امنیت زیر بنای توسعه اقتصادی و شکوفایی ملت ها بوده و نقش دولت ها در تضمین این روند غیر قابل انکار است.

برادران و خواهران عزیز

اشتراکات ما در منطقه به مراتب گسترده تر و عمیق تر از هر موضوعی است که بتواند میان ما فاصله ایجاد کند و وظیفه مشترک همه ما در مسیر خدمت به مردم منطقه خود و صلح و امنیت جهانی این است که تمام تلاش خود را بکار بندیم تا پیوندهای موجود بیش از پیش تعمیق گردند.

ما به جد معتقدیم که شکوفایی و توسعه کشورهای منطقه در ارتباط مستقیم با یکدیگر بوده و ما همچون گذشته بر اصل گفتگو و تعامل سازنده با همسایگان و تلاش های مشترک و دسته جمعی برای حل و فصل مسائل در منطقه تاکید داریم.

رجاء واثق داریم این گفتگوها با تکیه بر مشترکات گسترده دینی و تاریخی و فرهنگی با احترام به اصول حقوق بین الملل و روابط حسن همجواری اساس موضع برابر و مصالح مشترک منطقه ای و احترام متقابل با در نظر گرفتن منافع مشترک در نهایت به یک سازوکار جدید مبتنی بر واقعیت منطقه منجر گردد که منافع همه را تضمین نموده و منطقه ما را به جایگاهی ویژه و ممتاز در نظام بین الملل ارتقا دهد.

حضار محترم! منطقه در شرایط حساس و شکننده ای قرار دارد و در این میان نقش امارات و جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار است امروز منطقه ما با عناصر تهدیدزایی همچون فرقه گرایی، افراط گرایی و تروریسم مواجه است. لازمه مبارزه موثر با این تهدید هوشیاری ملت ها، حکمت مقامات کشورها و رایزنی مستقیم و مستمر با یکدیگر می باشد.

در پایان تاکید می نمایم که تحولات و چشم اندازهای راهبردی پیرامون منطقه ما و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش های فرامنطقه ای و بویژه حل موضوع هسته ای دو عامل کمک کننده برای تقویت همکاری های در منطقه ما است. من به تمامی همسایگان، شرکا و دوستان منطقه ای ایران اطمینان می دهم که پیشرفت های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و توافقات و دستاوردهای فرامنطقه ای ایران در جهت منافع درازمدت کل منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

امنیت در حوزه خلیج فارس جدایی ناپذیر و یکپارچه است و کشورهای منطقه تنها از طریق توسعه همکاری های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و تبادلات گسترده مردمی که با مشارکت سازنده و هماهنگ دولت ها، بخش خصوصی و نهادهای جامعه مدنی شکل می گیرد می توانند آینده ای آرام، صلح آمیز، با ثبات، پیشرفته و افتخارآمیز برای مردمانشان و نسل های آینده رقم بزنند به شما اطمینان می دهم که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران شریکی ثابت قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد ماند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار