|
|
کدخبر: ۱۶۱۰۵۸

ستاری اعلام کرد /

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از روش های پژوهش کنونی که بدون بازده هستند باید متوقف شوند از راه اندازی بورس ایده با ۱۰ اختراع در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دومین همایش ملی «تعامل صنعت و دانشگاه» در کرمان اظهار داشت: اولین پژوهشکده مدرن ما که پژوهشکده رازی است در سال ۱۳۰۳ تاسیس شد بعد از آن پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد؛ اما واکسنی را که ۴۰ سال قبل دانشمندان و محققین این کشور می ساختند و صادر می کردیم امروز وارد می کنیم.

وی افزود: در ایران پژوهش های صنعتی سابقه ۵۰ ساله دارد و میلیاردها تومان هم از این بابت در کشور هزینه شده اما هنوز نتوانسته ایم تجاری سازی علم را انجام دهیم و بنابراین تمام هزینه هایی که صرف پژوهش می شوند به عرصه صنعت راه نمی یابند.

ضرورت فعالیت دانشگاه های فناوری محور در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: باید دانشگاه های فناوری محور در کشور فعالیت داشته باشند به عنوان محلی که یک فرد دانشجو با یک فکر وارد این دانشگاه ها شود و بعد از کسب دانش و تجربه می تواند به فکر تاسیس شرکت دانش بنیان و کارآفرینی باشد. با این حال مثلا در دانشگاه صنعتی شریف میزان ارتباط با صنعت ۱۰ درصد است و باید این فضاها را بشکنیم.

ستاری گفت: در شش ماه گذشته قانون تشکیل شرکت های دانش بنیان را مقررات زدایی و در این راستا تمام مشکلات را با وزارت علوم حل کردیم و قانون شرکت های دانش بنیان در حال حاضر قابل اجرایی شدن است.

وی خاطر نشان کرد: یک هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات شرکت های دانش بنیان بودجه اخذ شده و در زمان مقرر معافیت مالیاتی اعمال و در روزهای آینده ۲۰ شرکت اول تسهیلات گرفته را اعلام خواهند کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در تجاری سازی نباید کمک بلاعوض اتفاق بیفتد و باید در این زمینه وام های کم بهره با مدت زیاد داشته باشیم و کمک بلاعوض در این زمینه سمّ است، در واقع همان کاری است که در پژوهش انجام دادیم. زیرا در پژوهش از پژوهشگر نمی خواهیم که نتیجه ای که اگر کاربردی هست، ارایه دهد. دولت نیز باید روی یکسری پروژه هایی که در معاونت علمی در مرز دانش قرار دارد، بودجه هزینه کند؛ چون پروژه های دانش محور به مثابه اقتدار ملی است.

ستاری گفت: در حال حاضر صندوق فناوری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام اعطا می کند و بورس ایده در آینده نزدیک راه اندازی می شود و برای اولین بار ۱۰ اختراع در بورس عرضه می شود و مخترعین می توانند مطمئن باشند طرحشان قیمت گذاری و می توانند از تسهیلات سرمایه گذاران بورس استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ ستاد فناوری در این معاونت داریم و کل سرمایه گذاری دولت در پارک فناوری «پردیس» ۴۰ میلیارد نیست، اما این واحد در سال گذشته هزار میلیارد فروش داشته است.

روش های پژوهش مسئله دار و مشکل زا در کشور باید متوقف شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: پژوهش گاه هایی وجود دارد که میلیاردها تومان در آن هزینه شده؛ اما نمی توانند هزینه اعضای هیئت علمی خود را در ماه تامین کند، برخی روش های پژوهش مسئله دار و مشکل زا در کشور است و باید متوقف شود.

ستاری در پایان افزود: حمایت از پژوهش کاربردی، کارآفرینی است و این باید مورد توجه قرار گیرد که می توانیم در کشور با ۵۰ میلیون تومان، شغل ایجاد کنیم و باید همه در اشتغال دانش بنیان که از دغدغه های اصلی کشور است، کمک کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار