|
|
کدخبر: ۱۶۱۱۵۰

گزارش کامل فارس از دیدار اعضای جامعه اسلامی مهندسین با مراجع تقلید

مراجع تقلید در دیدار با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین بر رفع دغدغه های اقتصادی مردم تاکید کردند و از دولت و مجلس خواستار چاره اندیشی در این باره شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین به دبیرکلی محمدرضا باهنر امروز شنبه ۳۰ فرودین ماه در آستانه میلاد حضرت فاطمه(س) با مراجع عظام تقلید در شهر مقدس قم دیدار کردند.

شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دیدار سالیانه خود با مراجع تقلید با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، علوی گرگانی، صافی گلپایگانی و همچنین حجت الاسلام سعیدی امام جمعه قم دیدار کنند.

نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ هوشمندانه بود / امیدواریم شعار امسال را به واقعیت برسانیم

آیت الله مکارم شیرازی امروز شنبه در دیدار محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، به تبیین راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی و فرهنگی پرداخت.

این مرجع تقلید ادامه داد: از تحریم ها، اشتباهات گذشته بعضی مسئولین که کشور را در چالش هایی فرو برد و نیز بروز مشکلاتی از ناحیه خود مردم که گاه در ایجاد تورم موثر بوده، به عنوان ریشه های مشکلات اقتصادی نام برد.

وی با اشاره به آموزه های قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: مسئله توجه به علم و دانش بصورت گسترده چه علوم دینی و چه علوم غیر دینی از مسایل مهم اسلام است و در طول تاریخ در کنار مدارس دینی، بزرگانی چون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و… در رشته های علوم مختلف پرورش یافته اند و این ها در زمانی بود که در اروپا بحثتفتیش عقاید و کوبیدن علوم دیگر مطرح بوده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: دین مبین اسلام و مخصوصا مذهب تشیع، طرفدار گسترش علم و دانش در همه زمینه هاست و از لحاظ فقهی نیز فراگیری علومی که جامعه به آنها نیاز دارد، واجب کفایی است، چرا که دشمنان اسلام و انقلاب با رشد علمی خود، در صدد سلطه بر جهان هستند و این مسئله وظیفه ما را سنگین تر می کند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بین دانشگاه و حوزه هیچ فاصله ای نیست، خاطرنشان کرد: دشمنان اصرار دارند بین دانشگاه و حوزه تضاد ایجاد کنند، حال آن که حوزه و دانشگاه هر دو در یک مسیر حرکت می کنند و بین آنها فاصله و تضادی نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به شرایط خطیر و پیچیده امروز کشور، تاکید کرد: دشمنان هر روز بهانه ای تازه ای می آورند و ما نباید از کید و مکر آنان غافل شویم، چرا که اگر در مسئله ای نیز با آنها به توافق برسیم، بهانه دیگری می آوردند.

وی در بیان ریشه های مشکلات اقتصادی، به سه نکته اساسی تحریم های خارجی، اشتباهات گذشته بعضی مسئولین که کشور را در چالش هایی فرو برد و نیز بروز مشکلاتی از ناحیه خود مردم که گاه در ایجاد تورم موثر بوده، اشاره کردند و گفت: باید مردم و مسئولان با رعایت انصاف و توجه به تعالیم حیات بخش اسلام، به این نکات توجه کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از اوضاع فرهنگی کشور، خاطرنشان کرد: امروزه دشمنان با استفاده از سایت ها و شبکه های ماهواره ای، به فساد دامن می زنند و حتی از طریق موبایل ها نیز دعوت به فساد می کنند؛ باید با این مسائل مقابله شود.

وی نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ بسیار به جا و هوشمندانه دانست و افزود: امیدواریم شعار امسال را به واقعیت برسانیم و به این سمت و سو حرکت کنیم که مشکلات اقتصادی و فرهنگی به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: مسئولان نظام باید جلوی حالت انفعالی و یاس و ناامیدی را بگیرند و مردم را به آینده امیدوار سازند، چرا مشکلات قابل حل است و در طول عمر ۳۵ ساله انقلاب نیز ما با مشکلات بسیار بزرگتری دست و پنجه نرم کرده ایم و آنها را حل کرده ایم.

آیت الله مکارم شیرازی دعوت به وحدت، اعتدال و جلوگیری از تندروی را مورد تاکید قرار داده و یادآور شد: آنچه ما را در مقابل هجمه های دشمن حفظ می کند، تقید به اسلام است، زیرا آمریکا از همه چیز بیشتر، از ایمان جوانان ما می ترسند.

گله مندی باهنر از ورود زودهنگام برخی افراد به موضوع انتخابات / همه باید کشور را از گردنه مشکلات نجات دهیم

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: امسال را با نام و یام حضرت فاطمه زهرا(س) شروع کرده ایم و با همین نام نیز تمام می کنیم و امیدواریم که در سایه الطاف حضرت زهرا نظام جمهوری اسلامی توفیقاتی را داشته باشد.

وی افزود: جامعه اسلامی مهندسین اعتقاد دارد که در مسیر فرهنگی و سیاسی با جامعه روحانیت و مراجع عظام همراهی و با آنها همگام باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درخصوص شعار سال مبنی بر فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نیز تصریح کرد: دولت یازدهم در سالی پرمشغله و خطیری قرار دارد و در بعد خارجی و داخلی همچون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دغدغه های بسیاری وجود دارد. تورم، اشتغال و تولید از یک سو و گفت وگوهای خارجی نیز از سوی دیگر حساسیت زیادی را ایجاد کرده است

باهنر تاکید کرد: ما دولت را به شرط اعتدال، خردورزی و پافشاری بر اصول انقلاب اسلامی حمایت می کنیم و وظیفه خود می دانیم که در کنارشان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در برخی از امور گره های کوری وجود دارد اظهار کرد: این گره های کور گاها از سوی برخی فشارهای خارجی بوده و یا از سوی ما مسئولان به وجود آمده است که باید همه در رفع و باز شدن این گره ها اهتمام بورزیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پایان ضمن انتقاد از کلید زدن زودهنگام برخی از جریانات سیاسی درخصوص دهمین دوره انتخابات مجلس گفت: ما از برخی ها که انتخابات زودهنگام را کلید زده اند گله داریم چراکه بحثسیاسی زود است و کشور آنقدر در گردنه های مختلف مشکلات قرار دارد که باید همه با کمک با هم کشور را از این گردنه ها عبور دهیم.

ارتباط با روحانیت و مرجعیت کمّی نیست

حجت الاسلام سعیدی امام جمعه قم در این دیدار با اعضای جتامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه نگاه به روحانیت به خصوص به مرجعیت نگاهی فقهی و دینی است اظهار کرد: ما مرجع شیعی را حجت خدا می دانیم و اگر کسی این مقوله را خوب بفهمد هم در مرحله ایمان و عمل دچار مشکل نمی شود.

وی با بیان اینکه در عمل هماهنگی های لازم براساس ایمان شکل می گیرد افزود: عده ای در باور دچار مشکل شده اند و می گویند چه کسی گفته که مراجع حجت هستند و باید به آنها پناه ببریم و برخی ها نیز به آن باور رسیده اند اما در عمل اینگونه نیستند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه ارتباط با مرجعیت و روحانیت «کمّی» نیست گفت: آن شخص و یا نظریه ای که اینگونه حرف می زند که مراجع چقدر مقلد دارند، در عمل و باور دچار اشتباه شده اند.

حجت الاسلام سعیدی در ادامه تاکید کرد: ارتباطتان را با مراجع ادامه بدهید و مراجع نیز به ارتباط با جامعه و فرهیختگان جامعه نیازمندند؛ درواقع مراجع مجموعه خیرخواه و دوراندیش نظام هستند.

خواص باید جوامع را در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رشد دهند

آیت الله نوری همدانی از علمای عالیقدر حوزه علمیه قم در دیدار با شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: کسانی که در جامعه به عنوان خواص معرفی می شوند از لحاظ علم، فرهنگ، اطلاعات، قدرت و امکانات در جوامع تاثیرگذارند.

وی افزود: گروه خواص وظیفه و مسئولیت آنان از سایر افراد جامعه بیشتر است و یکی از وظایف آنان ارشاد و رشد بخشیدن فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه است.

آیت الله نوری همدانی «ایمان، ارزش های اسلامی و انقلابی»، «علم و فناوری» و «عقل» را سه پایه رشد فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بر اساس ایمان و اعتقاد شکل گرفت و این را نیز باید دانست علم و عقل با هم تفاوت دارد چراکه علم یعنی آنچه که باید دانست اما عقل یعنی قدرت تشخیص. بنابراین اگر در این سه حوزه سرمایه گذاری شود جواب مثبت خواهد بود.

این مرجع تقلید حوزه علمیه قم رشد سیاسی را از دیگر الزامات نخبگان دانست و گفت: سیاست اسلامی یعنی مدیریت براساس مبانی اسلام؛ این رشد سیاسی باید براساس عدالت، صلابت و احقاق حق صورت بگیرد و همچنین بر کرابت انسان ها نیز باید تاکید شود چراکه کرابت انسان با استبداد و استکبار در تضاد است.

وی با اشاره به میلاد حضرت فاطمه(س) تصریح کرد: مکتب این بانوی بزرگوار بسیار وسیع و یکی از نمونه های بزرگ این مکتب همین جنبه سیاسی است چراکه حضرت فاطمه زهرا وقتی احساس کردند آن آموزه های نبوی، غدیرخم و ولایت به خطر افتاده قیام کردند البته قیامی با استقامت.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: حضرت فاطمه زهرا با قیام خود به ما درس استقامت و پایداری دادند و همین موضوع شبانه دفن شدن حضرت درس های بسیار بزرگی در خود مدفون کرده است. به عنوان مثال اگر آرامگاه حضرت معلوم بود برای دختر نبی اکرم مناره و گنبد می ساختند و قیام تاریخی اش رو به فراموشی سپری می شد.

یکی از علمای عالیقدر حوزه علمیه قم تاکید کرد: وفات حضرت فاطمه زهرا درس بزرگی برای استقامت و رشدبخشی به جامعه درباره امور سیاسی است چراکه رشد سیاسی یکی از کارهایی است که باید مسئولان مدنظرشان باشد و دنیای امروز نیز به آن محتاج است.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: دشمن با اینکه طبع زیاده خواهی آن پایین نمی آید همواره دوست دارد به آنها نرمش نشان دهید اما باید دانست که زیر خنده ها و دستکش های نرم دست های چدنی وجود دارد. آنها عهد می بندند و می شکنند و در نگاهشان دوگانگی وجود دارد.

این مرجع عالیقدر تقلید تاکید کرد: ما کارهای مثبت بسیاری در حوزه های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سیاست داریم اما آنان نگاه می کنند تا نقص ها را پیدا کنند اما آنان به دنبال نقص ها هستند بزرگنمایی کنند بنابراین دشمنان عیبجو هستند.

وی به اوضاع عراق، سوریه، افغانستان و اوکراین اشاره کرد و گفت: مردم اختیار دارند که بگویند ما می خواهیم جزو این جبهه و یا آن جبهه باشیم اما آنان می ترسند که مردم از زیر سیطره آنان بیرون بیایند چرا می ترسید؟ شما همان هایی هستید که در اوکراین دلسوزی می کنید اما در سوریه سلاح به دست گرفته و زنان و مردان بیگناه را می کشید.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: اتحادیه اروپا حرف های عجیبی درخصوص ایران زد و آمریکا نیز مراکز فرهنگی ما را مصادره می کند بنابراین شما دربرابر این افراد نرمش نشان ندهید و صلابت خود را حفظ کنید.

این مرجع عالیقدر تقلید تاکید کرد: خواص باید در مملکت ما رشد فرهنگی را به گونه ای هدایت کنند که فرهنگ اسلامی در همه عرصه ها حاکم باشد به عنوان مثال مسئله حجاب و عفاف که امروز به عهده شما عزیزان است.

آیت الله نوری همدانی درخصوص اقتصاد نیز اظهار کرد: ما باید در اقتصاد به اندازه ای قوی باشیم که خللی از این حوزه به ما وارد نشود. باید اجناس ارزان قیمت به دست مردم بدهیم.

وی اضافه کرد: احتیاجات مردم باید دسته جمعی شود و نظارت نیز به صورت گسترده صورت بگیرد چراکه امروز اشراف و نظارت آنچنان وجود ندارد به عنوان مثال بنده دیروز به چشم پزشکی رفتم و ۲۴ هزار تومان پول وزیت دادم. من طی روزهای گذشته نیز کفشی خریده ام به قیمت ۳۰ هزار تومان در حالی که همان کفش یک سال قبل ۱۵ هزار تومان بود بنابراین در کشور ثبات قیمت وجود ندارد.

مجلس قانونی وضع نکند که خروجیش بابک زنجانی ها و اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی باشد

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: ما قبل از انقلاب هر چه دشمنانمان به ما دستور می دادند می گفتیم چشم حال آنها به ما می گویند چشم بنابراین اگر این قدرت را نشناخته و حفظ نکنیم همان چیزی می شود که در جنگ جهانی اول رخ داد.

وی افزود: ۸ سال دفاع مقدس به ما آموخت پرچم یا زهرا می تواند پرچم ایران اسلامی را حفظ کند اما پرچم ۳ رنگ نتوانسته است حافظ پرچم یا زهرا باشد بنابراین دین در جوهره وجودی انسان وجود دارد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه دین آبرو، شرف و ملیت ما را تأمین می کند، تصریح کرد: نباید با مقوله ای مانند دین بازی شود؛ مجلسی قانونی را که وضع می کند نباید از درون آن بابک زنجانی ها و اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بیرون بیاید.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما باید به امور نگاهی ابدی باشد، خاطر نشان کرد: انسان باید بداند که مرگ او را نمی میراند بلکه اوست که مرگ را می میراند و بلکه انسان نمی پوسد بلکه از پوست به در می آید.

وی تصریح کرد: روزی در این کشور ما جشن خودکفایی گندم را جشن گرفتیم اما بعدها چند میلیون تن گندم به کشور وارد کردیم. آقایان در توجیه کارشان می گفتند که هم جشن خودکفایی گندم درست بود و هم واردات چند میلیون تن گندم چرا که ما تحریم بودیم و برای اینکه دام هایمان زنده بمانند باید به آنها گندم می دادیم یعنی ما عرضه تأمین علوفه دام هایمان را نیز نداریم.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بدون انقلاب مقاومتی امکان پذیر نیست، خاطر نشان کرد: ملتی که جیب و شکمش خالی است نمی تواند مقاومت کند.

این مرجع تقلید به ضرورت و اهمیت فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ حرف اول، میانی و پایانی را می زند و قبل از اقتصاد، سیاست و اجتماع، فرهنگ است و یا به تعبیر دیگری فرهنگ یعنی خود دین.

وی با بیان اینکه برای انجام هر کاری باید نقشه جامع آن کار در دست باشد خاطر نشان کرد: بدون در اختیار داشتن نقشه جامع هر تصمیمی که گرفته شود، ناقص است.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش مال را عمود خیمه یک نظام دانست و تصریح کرد: ملتی که جیبش خالی است در قدم اول مسکین و در قدم دوم فقیر محسوب می شود و فقیر نیز به این معناست که ستون فقرات یک فرد شکسته است بنابراین تا درک درستی از انقلاب اسلامی نداشته باشیم همه چیز در حد شعار است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: تا زمانی که برای تصمیمات و کارها نقشه جامع وجود نداشته باشد هرگز اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد انشاء الله در آینده نزدیک شاهد شکوفایی، موفقیت و اشتغال کریمانه باشیم.

منتظر تحقق واژه های اعتدال و امید از سوی دولت هستیم / باید صدای ناله های مردم را شنید

عصر امروز(شنبه) در دیدار با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره) در قم، اظهار داشت: اگر بتوانیم در تمامی کارها با علما و بزرگان دین همکاری داشته باشیم به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

وی افزود: جامعه نیازمند رهبری است که از لحاظ دینی باید در رأس باشد و تذکر بزرگان دینی نیز باید مورد عمل قرار بگیرد.

آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد: ما افتخار می کنیم که افرادی جا افتاده و لایق در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و اما عزیزان در نظر داشته باشند که توجه و عمل به تذکرات بزرگان سبب خیر و برکت می شود.

این مرجع تقلید خطاب به اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفت: از حضار تقاضا دارم که به مشکلات مردم رسیدگی شود و دولت و دولتمردان به همراه مسئولان و مجلسیان بنشینند و مشکلات مردم را رفع کنند چرا که گرانی و نبود درآمد از یک سو و بیکاری از سوی دیگر مردم کشور ما را رنج می دهد.

وی مسئله خدمت سربازی را نیز دیگر دغدغه خانواده ها برشمرد و تأکید کرد: اگر مسؤلان امنیتی و نظامی کشور صلاح می دانند در مواقعی که نیاز به نیرو نیست و منطقه در دور آرامش به سر می برد جوانان کشورمان از سربازی معاف و یا زمان خدمت سربازی آنها تقلیل یابد.

آیت الله علوی گرگانی در این دیدار همچنین به گفت وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور به مناسبت نوروز امسال اشاره کرد و گفت: در گفت وگوی تلفنی که با حجت الاسلام روحانی داشتم به وی گفتم که منتظر تحقق دو واژه اعتدال و امید هستم و امیدوارم امید مردم را افزایش دهید چرا که اگر گوش بسپاریم صدای ناله مردم را می شنویم و این یک واقعیت است.

تأکید آیت الله صافی گلپایگانی بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار با شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: اینکه بنای جامعه خود را اسلامی گذاشته ایم بسیار حرکت بزرگی است اما مسئولیت زیادی به دنبال خواهد داشت و مواظبت هایی نیز باید در این راه صورت بگیرد.

وی افزود: امروز مسائل اقتصادی و نگرانی هایی در این خصوص برای مردم به وجود آمده اما مردم ما مقاومت می کنند که البته باید قدر این ملت را دانست چرا که در هیچ کجای دنیا ملت صبور و مقاومی همچون ملت ایران پیدا نمی شود.

آیت الله صافی گلپایگانی با تأکید بر اینکه دغدغه های اقتصادی مردم را باید برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: از شما حضار عزیز می خواهم که در برخی مواقع موضع خود را مشخص کنید. ما نباید در برخی موضوعات از خط خارج شویم و ضعف پیدا کنیم.

این مرجع تقلید در ادامه به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد و اگر مردم اسلام و دین را نگه ندارند هیچ یک از کارها به جایی نخواهد رسید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار