|
|
کدخبر: ۱۶۳۴

اظهارات رهبران سازمان مرکوسور صورتی کاملاَ ضد امپریالیست به خود گرفت.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، پایگاه خبری اسپانیایی زبان «لا ناسیون» اظهار کرد: نشست سازمان مرکوسور که روز جمعه در اروگوئه برگزار شد با صدور بیانیه‌هایی کاملا َضد امپریالیستی به پایان رسید.

در این نشست کریستینا فرناندز، خوزه موخیکا، دیلما دا روسف، اوو مورالس و نیکلاس مادورو به عنوان رؤسای جمهور آرژانتین، اروگوئه، برزیل، بولیوی و ونزوئلا حضور داشتند.

در چند وقت اخیر اتفاقات مهمی رخ داده‌اند که دنیای آمریکای لاتین را بسیار درگیر خود کرده است.

یکی از این اتفاقات به افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا باز می‌گردد.

اسنودن مدارک و اسنادی را افشا کرد که نشان می داد مقامات آمریکایی با نصب دستگاه‌های شنود بسیار پیشرقته و دیگر فعالیت های اطلاعاتی مکالمات تلفنی و همچنین ایمیل های شهروندان کشور خود و همچنین دیگر کشورها که در میان آن‌ها کشورهای منطقه آمریکای لاتین سهم بیش‌تر داشته‌اند را مورد جاسوسی قرار می داده‌اند.

افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا این اطلاعات را در هنگ کنک برملا کرد. مقامات آمریکا نیز به محض مطلع شدن از این اطلاعات از مقامات هنگ گنک و چین خواستند تا هرچه سریع‌تر اسنودن را به آن‌ها تحویل دهند و به همین منظور مدارکی نیز برای این مقامات ارسال کردند اما آنان از درخواست واشنگتن سر باز زدند و اعلام کردند که مطابق با قوانین این کشور این مدارک برای استراداد یک فرد کافی نیست.

اسنودن هنگ کنگ را ترک کرد و راهی مسکو، پایتخت روسیه شد و از آنجایی که مقامات آمریکایی روادید وی را باطل کرده است وی در حال حاضر در فرودگاه مسکو به‌سر می برد و حق وارد شدن به این کشور و یا سفر به کشورهای دیگر را ندارد.

وی به محض وارد شدن به مسکو از مقامات اکوادور خواست تا درخواست وی مبنی بر اعطای پناهندگی به او را مورد بررسی قرار دهند.

مقامات کشور آمریکا پس از مطلع شدن از این درخواست خیلی سریع واکنش نشان داده و به تهدید کشور اکوادور مبادرت ورزیدند.

رافائل کورئا، رئیس جمهور اکوادور نیز در مصاحبه‌ای خبری با بیان اینکه اجازه باجگیری به مقامات آمریکا را نمی دهد اقدام این کشور برای غیرقانونی جلوه دادن این کشور تنها به دلیل دریافت درخواست اعطای پناهندگی به یک شهروند آمریکایی را امری " غیرمعمول " خواند.

کورئا در خصوص اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن، افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا گفت: این حق هر کشوری است که به هرکسی بخواهد حق پناهندگی دهد و هیچ کشوری اجازه دخالت در تصمیمات دولت دیگر را ندارد.

رئیس جمهور اکوادور نیز خود به صورت یکجانبه تعرفه های آمریکا بر کالاهای صادراتی را حذف کرد.

در همین حال رؤسای جمهور ونزوئلا و نیکاراگوئه از آمادگی کشورهای خود برای اعطای پناهندگی به اسنودن خبر دادند.

سپس خبری منتشر شد که اسنودن نه تنها از اکوادور بلکه از ۲۱ کشور دیگر نیز درخواست پناهندگی کرده است و حتی نامه‌ایی منتشر شد که نشان می‌داد اسنودن برای مقامات نیکاراگوئه به صورت رسمی نامه‌ای نوشته است و درخواست پناهندگی کرده است.

همزمان با تهدیدهای آمریکا و همچنین تنش‌ها بر سر مسئله اسنودن، اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی در مسیر بازگشت از روسیه با مشکلاتی جدی مواجه شد.

مقامات چهار کشور ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و فرانسه مانع از عبور هواپیمای وی از خطوط هوایی خود شدند و این هواپیما در وین، پایتخت اتریش فرود آمد و مورد بازرسی قرار گرفت.

مقامات این کشورها مقصود خود از این اقدام را ممانعت از وارد شدن اسنودن به خاک آمریکای لاتین برشمردند.

افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا روز جمعه در نشست با وکیلان و رهبران سازمان‌های مدافع حقوق بشر اطمینان داده است که مقامات کاخ سفید دستور منحرف شدن هواپیمای اوو مورالس از مسیر بازگشت از روسیه را صادر کرده اند.

این اقدام چهار کشور اروپایی پیامدهای بسیار زیادی در پی داشت؛ بسیاری از رؤسای جمهور کشورهای منطقه آمریکای جنوبی و همچنین سازمان های مختلف به همین منظور بیانیه‌های شدیدالحنی منتشر کردند و طی آن دولت‌های این کشورها را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار ارائه توضیحاتی مناسب از آن‌ها شدند.

روز گذشته اعضای سازمان مرکوسور که در اروگوئه برگزار شد نیز در خصوص این دو موضوع مهم مذاکره کردند.

براساس سایت خبری " لا ناسیون " رهبران و نمایندگان حاضر در این نشست بیانیه‌هایی صادر کرده و طی آن ضمن محکوم کردن اقدامات مقامات واشنگتن برای جاسوسی کردن از شهروندان کشور خود و همچنین دیگر مناطق جهان از آن‌ها خواستند تا استدلالاتی ارائه کنند تا بتوانند این اقدام را به خوبی توجیه کنند.

علاوه بر این اعلام کردند که در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از این اقدام آمریکا شکایت خواهند کرد.

همچنین در خصوص اسنودن نیز خاطر نشان کردند که از وی حمایت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد تا مقامات آمریکایی آسیبی به او وارد کنند.

حضور مورالس در این نشست باعثشد تا این رهبران همچنین بیانیه‌ای صادر کنند و اقدامات مقامات اروپایی را محکوم کنند. این رهبران رفتار این چهار کشور با مورالس را " اقدامی استعماری " خواندند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در این نشست پرسید: آیا این مقامات به این مسئله فکر کرده اند که چه اتفاقی می افتاد اگر سوخت هواپیما تمام می‌شد؟

وی در ادامه گفت: من کاملا توجیه شده‌ام که پشت تمام این اتفاقات مقامات آمریکایی نشسته‌اند. دولت ونزوئلا به شدت دولت واشنگتن را محکوم می‌کند.

از سوی دیگر کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا و همچنین دولت‌های اروپایی با مورالس ابراز همدردی کرد و گفت: این اقدامات نشانه هایی است از دوره جدیدی از استعمار. اینان کشورهایی هستند که می خواهند ما را جدا از هم ببینند نه متحد.

دیلما دا روسف، رئیس جمهور برزیل نیز ضمن درخواست از مقامات آمریکایی برای ارائه توضیجاتی مناسب اعلام کرد: همگی ما این حق را داریم تا تمام حقیقت را بدانیم تنها اینگونه می توانیم از شهروندان خود محافظت کنیم.

رئیس جمهور برزیل به محض وارد شدن در فرودگاه اوروگوئه در خصوص جاسوسی های صورت گرفته گفت: هرگونه اقدامی برای جاسوسی از دیگران، نه تنها با قوانین حقوق بشر و حقوق بین الملل در تضاد است بلکه همچنان حاکمیت موجود در یک کشور را به زیر سوال می برد این اقدام می بایست به شدت محکوم شود.

این رهبران همچنین طی بیانیه‌ای اقدامات این دولت‌ها را محکوم کردند و اعلام کردند که سفیران هر چهار کشور را فرا خواهند خواند.

رهبران حاضر در چهاردهمین نشست سازمان مرکوسور ۱۶ قطعنامه در زمینه‌های مختلف را به تصویب رساندند.

رهبران حاضر در این نشست به تصویب رساندن این قطعنامه‌ها را برای پیشرفت و انسجام بخشی میان کشورهای عضو این شازمان ضروری دانستند.

محکوم شدن جاسوسی‌های آمریکا در جهان، رفتار ناپسند و انتقاد برانگیز مقامات اروپایی با اووو مورالس، در مسیر بازگشت از روسیه و همچنین اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن، افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا از جمله موضوعات این قطعنامه ها را تشکیل می‌دهد.

مرکوسور که در سال ۱۹۹۱ با عضویت کشورهای برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه تاسیس شد دارای اهداف تجاری به منظور ارتقای تجارت آزاد و تبادل آزادانه محصولات، نیروی انسانی و واحد پولی میان کشورهای عضو است.

کشور‌های بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو نیز اکنون در زمره اعضای وابسته به مرکوسور قرار دارند. دولت ونزوئلا نیز در ژوئن ۲۰۰۶ قرار داد عضویت در مرکوسور را به امضا رسانیده است. اما عضویت کامل ونزوئلا در مرکوسور منوط به تایید پارلمان‌های پاراگوئه و برزیل است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار