|
|
کدخبر: ۱۶۳۵۴۲

در پی درخواست نمایندگی دائم کشورمان از کمیته میزبان سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه فوری جهت رسیدگی به اعتراض جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده دائم تعیین شده توسط کشورمان، این کمیته بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل در نیویورک ضمن تبیین تضییقات تحمیلی بر هیات جمهوری اسلامی ایران توسط دولت میزبان، موضوع عدم صدور روادید برای نماینده ایران را تخلفی آشکار از تعهد دولت امریکا بر اساس مقررات حقوق بین الملل از جمله توافق مقر دانست و تاکید نمود که همه دولتهای عضو و مسئولان سازمان ملل باید در مخالفت با این تخلف و جلوگیری از آن احساس مسئولیت نموده و به منظور حفظ اعتبار سازمان ملل و اطمینان از کارایی نمایندگیهای دول عضو این سازمان با این موضوع بطور جدی برخورد نمایند.

دهقانی ضمن برشمردن بند هایی از موافقتنامه مقر که بر تعهد صریح دولت میزبان مبنی بر صدور روادید برای نمایندگان کشورها نزد ملل متحد اشاره دارد، تاکید کرد که معاون حقوقی دبیرکل باید همه تدابیر لازم برای اینکه مقامات دولت امریکا از تعهدات حقوقی خودشان تبعیت کنند را اتخاذ نماید. وی از کمیته میزبان خواست که این موضوع را بصورت جدی و فوری تحت بررسی قرار دهد و با توسل به همه شیوه ها و ابزارها، اطمینان یابد که دولت میزبان تصمیم اخیر خود مبنی بر عدم صدور روادید را که تخلفی آشکار از تعهدات بین المللی امریکا است، مورد بازنگری قرار دهد.

سفیر کشورمان همچنین از دبیرکل سازمان ملل بعنوان طرف قرارداد با دولت میزبان درخواست نمود که به مسئولیت خود در اطمینان یافتن از اجرای کامل و دقیق قرارداد مقر عمل نماید.

سفیر و سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در پاسخ به اظهارات بی اساس نماینده امریکا در توجیه عدم صدور روادید در این جلسه، با ذکر چند نمونه از اقدامات خصمانه امریکا علیه ملت ایران، اظهار داشت ملت ایران خاطرات تلخ تری از دخالت ها و اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران طی ۶۰ سال گذشته دارد که ذکر همه آنها در جلسه این کمیته ضروری نمی باشد زیرا در این کمیته ما در خصوص تعهد حقوقی دولت میزبان و رعایت حقوق اعضای ملل متحد سخن می گوئیم لذا ملاحظات و تصمیمات سیاسی داخلی کشورها نمی تواند در این ارتباط جایگاهی برای طرح داشته باشد.

با توجه باینکه معمولا در کمیته روابط با دولت میزبان تعداد محدودی از کشورها شرکت می کنند، برخی از کشورها از جمله روسیه، چین، اکوادر، روسیه سفید، کوبا و سوریه در حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران سخنرانی نمودند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار