|
|
کدخبر: ۱۶۵۵۹۱

رحیم پور ازغدی در دانشگاه تهران:

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی ماهیت دفاعی داشت گفت: تا به امروز حمایت قانونی و مالی آگاهانه از انقلاب فرهنگی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه و حوزه عصر امروز در نشست ضرورت انقلاب فرهنگی دوم در پرتو علوم انسانی اسلامی که به همت بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: من از جهتی با این تعبیر موافق و از جهتی با آن مخالف هستم.

وی افزود: این عنوان کمی برانگیزاننده است و تفکر انقلابی را در عرصه نظام آموزشی و پژوهشی زنده می کند. اگر از این دیدگاه به این مسئله نگاه کنیم بنده با آن به عنوان پدیده ای برانگیزاننده موافق هستم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از دیدگاه دیگر با ضرورت انقلاب فرهنگی دوم مخالفم، یادآور شد: معمولا تصوری از انقلاب فرهنگی در اذهان برخی از دوستان وجود دارد به این شکل که یک بار دیگر دانشگاه ها را ببندیم و پس از تغییراتی دوباره آنها را باز کنیم که با این نگاه بنده با ضرورت انقلاب فرهنگی دوم مخالفم.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما تعطیل بودن یا نبودن دانشگاه ها نیست، افزود: اگر دانشگاه ها بسته باشند بیشتر ضربه می خوریم. حضور دانشجویان و اساتید انقلابی و مکتبی در صحنه ضرورت دارد که با بسته شدن دانشگاه ها این مسئله محقق نمی شود.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اقدامی که در انقلاب فرهنگی سال ۵۹ رخ داد، تصریح کرد: دشمنان انقلاب در این زمینه تصویر غلطی را در ذهن تاریخ معاصر ایجاد کردند و به آن دامن می زنند. تصوری که در این خصوص عنوان می کنند مانند چیزی است که در انقلاب مائو در چین رخ داد یا مانند کارهایی که کاسترو در کوبا ایجاد کرد.

وی با تأکید براینکه در جریان انقلاب فرهنگی سال ۵۹ چنین اتفاقی رخ نیفتاده است، گفت: بنده از نزدیک در جریان حوادثانقلاب فرهنگی در کشور نبوده ام اما آنچه که در فضای حاکم بر کشور وجود داشته است نه تز انقلابیون مائو در چین بوده ونه تصویری که جریان های لیبرالیستی در انقلاب فرانسه یا انقلاب های دیگر مطرح کردند، بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای کشور در دهه ۶۰، ادامه داد: تمام درگیری های امام(ره) در دهه ۶۰ را مخالفان امام(ره) شروع کردند. مسائلی مانند ترور، جنگ داخلی، بخش تجزیه کشور و تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفت. تا جایی که به جنگ تحمیلی منجر شد درگیری هایی بود که امام(ره) در آن دفاع کرد و در هیچ کجای این موضوعات حمله نکرد. حتی در بحثرژیم شاه نیز این مسئله رخ نداد. امام(ره) تا آخر نیز نگفتند درگیری مسلحانه، فقط در آخر حوادثانقلاب عنوان کردند کاری نکنید حکم جهاد برای دفاع از مردم دهم که این مسئله نیز رخ نداد.

وی تصریح کرد: برخی در حال حاضر اقداماتی را در راستای تحریف تاریخ دهه ۶۰ انجام می دهند که در این بین یکی از این مسائل در خصوص انقلاب فرهنگی است، اما باید گفت آنچه که در انقلاب فرهنگی رخ داد یک عملیات دفاعی از سوی امام(ره) بود.

رحیم پور ازغدی با اشاره به شرایط کشور در آن زمان، خاطرنشان کرد: گروه هایی که در آن دوران در کردستان و جاهای مختلف مشغول جنگ بودند در دانشگاه های کشور از جمله در دانشگاه تهران اتاق جنگ داشتند و حتی در اتاق های خود در دانشگاه ها آر پی جی یا نارنجک داشتند و در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران به اسم حزب دموکرات، کومله، مجاهدین خلق و… تبلیغات می کردند و میتینگ می گذاشتند. دانشکده علوم و فنی دانشگاه تهران پایگاه مجاهدین و فدائیان بود و دانشگاه را به جبهه جنگ تبدیل کرده بودند. اسلام ستیزی عریان در آن فضا وجود داشت، حتی در دانشگاه مشهد پرچم لا اله الا الله را آتش زدند و یک اسلام ستیزی علنی را در کشور صورت داده بودند.

وی افزود: ائتلافی بین چپ ها مانند مارکسیست های آمریکایی، منافقین، سلطنت طلبان، لیبرال ها و باقی مانده های ساواک تا راست و چپ افراطی در حمله به امام(ره) و ارزش های انقلاب ایجاد شده بود و درست در همین شرایط بود که دانشگاه تعطیل شد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی از اساتید دانشگاه ها در آن زمان از نیروهای ساواک بودند و از آن حقوق می گرفتند. یک عده توده ای و مارکسیست و عده دیگر سلطنت طلب بوده که توسط ستاد شورای عالی انقلاب حذف شدند. البته بسیاری از آنها خودشان رفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه قرار شد در جریان انقلاب فرهنگی چند تغییر و اتفاق ایجاد شود، گفت: در مرحله اول قرار شد اساتید و روسای دانشگاه ها که جاسوس ساواک و عضو ساواک بودند یا در جریان های علیه انقلاب فعالیت می کردند که تعدادشان خیلی هم زیاد نبود از دانشگاه کنار گذاشته شوند.

رحیم پور ازغدی ارتقاء و تغییر متون درسی را هدف بعدی در این زمینه خواند و گفت: مهمترین مسئله در این خصوص ایجاد کارگروه دائمی و مستمر بود که صورت نگرفت. تغییر کمی و کیفی در رشته های دانشگاهی و به خصوص بازسازی آنها از دیگر اهدافی بود که قرار شد در راستای انقلاب فرهنگی رخ دهد تا کشور به پیشرفت منهای وابستگی به دیگران دست یابد.

وی ادامه داد: در آن زمان روسای برخی از دانشگاه های کشور توسط سفارتخانه های خارجی تعیین شدند و سهمیه سفارت ها بودند و رئیس دانشگاهی مانند دانشگاه تهران باید با نظر فلان سفارتخانه تعیین می شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهداف انقلاب فرهنگی و محقق نشدن برخی از آنها، گفت: متأسفانه مهمترین بخش این مسئله که تشکیل کارگروه های دائمی بازنگری در سطح متون درسی بود رخ نداد و حتی این مسئله توسط بخشی از مسئولان کشور به دلیل اینکه ذهنشان تئوریک نبود از متن به حاشیه رفت.

وی با اشاره به اینکه این نگاه و دیدگاه امام(ره) مخالفان قوی داشت، گفت: حتی برخی معاند بودند که برخی از افراد از آنها جاهلانه و برخی نیز آگاهانه حمایت می کردند و متأسفانه حمایت مالی و قانونی مستمری از این نگاه امام(ره) در زمینه انقلاب فرهنگی حتی پس از ۳۵ سال صورت نگرفته است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه غرب برای ایجاد تمدن و مکاتب فکری خود چیزی نزدیک به ۴۰۰ سال فعالیت مستمر صورت داده است، گفت: حتی اگر هم طی این ۳۵ سال از این مسئله حمایت کافی صورت می گرفت این امر محقق نمی شد، زیرا در ایجاد این تحولات نیازمند زمان هستیم و بزرگ ترین مدت زمان مورد نظر یک قرن یا نیم قرن است. هنوز ۴۰ سال هم از این مسئله در کشور نگذشته که برخی هنوز اصل طرح را درک نمی کنند.

وی ادامه داد: در این ۳۵ سال بخش مهمی از حاکمیت تا کسی حرفی از این مسائل می زند هنوز هم این فکر و نگاه را نمی فهمند و بخش بزرگی از حاکمیت این مسئله را قبول نداشته و ندارند. آن بخشی هم که این مسئله را قبول داشتند متأسفانه جزو ضعیف ترین و گاها بی عرضه ترین بخش حاکمیت بوده و هست. به شکلی که با گذشته این همه سال کفه مخالفان آن از موافقانش قوی تر دیده می شود و حتی در همین زمان هم توطئه های موذیانه ای وجود دارد تا این چند قدم برداشته نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب فرهنگی ماهیت دفاعی در برابر جریان هایی که دست به اقدامات فرهنگی، سیاسی و حتی نظامی در دانشگاه ها می زدند داشته و تا به امروز مورد حمایت قانونی و مالی آگاهانه قرار نگرفته است. هنوز هم در جلسات علوم انسانی بر سر ابتدایی ترین مسائل چانه می زنند و بسیاری از مصوبات با گذشت ۳۵ سال اجرایی و عمل نشده است.

وی با اشاره به اینکه بنده با تعبیر انقلاب فرهنگی دوم به معنای عزم و اراده برای تغییر و برداشتن گام های بلند موافقم، گفت: در این راستا جهت گیری اهداف و عزم انقلابی آگاهانه نیاز است، اما اینکه دفعتا و ناگهانی این اقدامات را صورت دهیم مسئله ای است که با آن مخالفم و قطعا نتیجه مطلوب نیز نخواهد داشت.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی به دلیل ماهیت این علوم قرائت های مختلفی از مسائل مختلف وجود دارد، افزود: در حوزه علوم ریاضی و تجربی به دلیل اینکه همه مباحثعقلی و تعقلی است، کسی نمی تواند قرائت های مختلف را مطرح کند، اما در حوزه علوم انسانی هر کسی هر چه می خواهد می گوید و کسی نمی تواند مانع آن شود، چرا که افراد قرائت های مختلفی دارند، اما همین که برخی از رویکرد اسلامی و نگاه اسلامی به آن می پردازند صدای دیگران در می آید که نگاه های مذهبی را نباید وارد این علوم کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی می گویند امام خمینی(ره) در انقلاب فرهنگی دست به درو کردن فضا زد و بسیاری از افراد را حذف کرد، گفت: کمونیست های چپ و راست و حتی تجزیه طلبانی که جنگ مسلحانه را آغاز کرده بودند در این کشور و حتی در دانشگاه ها دارای امکانات بودند و آزادی بیان داشتند و حتی در آن دوران برخی از کسانی که ژست اپوزیسیون می گرفتند و با حاکمیت نیز نزدیک نبودند، از امکانات بیشتری برخوردار بودند. اگر دیدگاه های امام(ره) را ببینید متوجه می شوید که امام(ره) هیچ وقت نگفتند با کمونیسم، لیبرالیسم و مارکسیسم به خاطر دیدگاه آنها و ماهیت فکری آنها مبارزه کنند و در آخر که دست به اسلحه بردند، امام(ره) به آنها درگیر شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تندترین حرف امام(ره) در برابر اساتیدی که این گونه بودند این بود که دانشجوی مکتبی اسلامی در مقابل آنها ساکت ننشیند و آنجایی که این اساتید در کلاس درس به اسم علم دیدگاه های خود را ترویج می کند پاسخ آنها را به شکل منطقی و استدلالی دهند نه اینکه با دانشگاه ها و مسئولان دانشگاه درگیر شوند بلکه اجازه سوء استفاده از کلاس را به آنها ندهند.

وی ادامه داد: اسلامی کردن علوم انسانی عنوانش برای ما مصیبتی شده است. چیزی که تا نامش را می بریم یک عده فحش می دهند و یک عده از آن دفاع می کنند و هنوز هم از هر دو طرف نمی دانند که به چه چیزی فحش می دهند و یا از چه چیزی دفاع می کنند.

رحیم پور ازغدی گفت: همان طور که غرب ۴۰۰ سال برای ایجاد مکاتب مختلف زمان به کار گرفت، ما نیز برای این مسئله به زمان زیادی نیاز داریم و با وجود اینکه مکاتب مختلفی در حوزه مسائل انسانی وجود دارند تا نگاه اسلامی به این علم پای کار می آید برخی واکنش های دیگری نشان می دهند و خواستار عدم دخالت دین در این علوم می شوند.

وی با اشاره به اینکه باید اشتراکات مکاتب مختلف را با علوم انسانی اسلامی مطرح کرد، گفت: مناسبات حقیقی و حقوقی در علوم انسانی مطرح می شود و تا جایی که مناسبات حقیقی مطرح است با عقل سر و کار داریم، اما از جایی که معانی حقوقی مرتبط با اخلاق مطرح می شود دیدگاه اسلام به میان می آید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در علوم مختلف نگاه اسلامی در کنار عقل قرار می گیرد، گفت: به عنوان مثال در اقتصاد اسلامی از اقتصاد در کنار اسلام بهره گرفته می شود و اقتصاد اسلامی از اقتصاد علمی چیزی کم نمی کند، بلکه اخلاق را به آن اضافه می کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار