|
|
کدخبر: ۱۶۷۷۳۴

گزارش مشروح فارس از آیین افتتاح دانشکده رسانه فارس

آیین افتتاح دانشکده رسانه فارس با حضور آیت الله قرهی، حدادعادل، حسین شریعتمداری، مسئولین دانشگاه جامع علمی کاربردی و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، آیین افتتاح دانشکده رسانه فارس با حضور آیت الله قرهی، حدادعادل، حسین شریعتمداری، مسئولین دانشگاه جامع علمی کاربردی و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان برگزار شد.

* سیدنظام الدین موسوی: فارس اکنون جزء ۸۰ سایت خبری پرمخاطب دنیاست

نخستین سخنران مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس بود سیدنظام الدین موسوی رئیس مرکز علمی و کاربردی فارس بود که با تشریح چگونگی شکل گیری دانشکده فارس، تحت نظر دانشگاه جامع علمی، کاربردی گفت: دانشکده رسانه فارس، متعلق به جبهه متعهد انقلاب اسلامی است.

سیدنظام الدین موسوی مدیرعاملخبرگزاری فارس، و رئیس مرکز علمی، کاربردی فارس، در مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس، با بیان اینکه مراسم افتتاح دانشکده فارس در زمانی مابین میلاد حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) صورت گرفت، گفت: دانشکده فارس، سنگری جدید در حوزه علم آموزی و دانش اندوزی است.

وی افزود: دانشکده فارس، فقط متعلق بهخبرگزاری فارسنیست بلکه متعلق به جبهه متعهد و متخصص انقلاب اسلامی است.

موسوی با تشریح چگونگی شکل گیری دانشکده فارس، تحت نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مؤسسه فرهنگی مطبوعاتیخبرگزاری فارس، با سابقه بیش از ۱۰ سال فعالیت مثمرثمری در حوزه اطلاع رسانی داشته و با عنایت حضرت حق و تلاش و مجاهدت همکاران بنده و مسئولان قبلی این خبرگزاری به جایگاه والایی رسیده است به طوریکه در حال حاضرخبرگزاری فارس، جزء رسانه های معتبر کشور است و در سطح منطقه و جهان مخاطبان بسیاری دارد.

وی افزود:خبرگزاری فارس، در منطقه و جهان مرجع خبری در زمینه تحولات ایران و منطقه به شمار می رود و به لحاظ شاخص های حرفه ای خبرگزاری اول کشور و بر اساس آمار جزء ۸۰ سایت خبری پرمخاطب دنیا است که چنین جایگاهی سرمایه ای برای نظام به شمار می رود.

مدیرعاملخبرگزاری فارس، با بیان اینکهخبرگزاری فارس، متعلق به جریان خاصی نیست اظهار داشت: این خبرگزاری متعلق به نظام است و به هیچ جریان و شخص خاصی تعلق ندارد.

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری دانشکده رسانه ای فارس، عنوان کرد: با توجه به گسترش فضای رسانه ای، بحثکادرسازی و ایجاد پایگاه علم آموزی در کنار مجموعه خبری فارس، اهمیت داشت.

رئیس مرکز علمی کاربردی فارس، افزود: اکثر کارمندانخبرگزاری فارس، در سالیان متمادی فعالیت این خبرگزاری در حوزه ارتباطات فعال بودند البته به جز مسائل آکادمیک و تحصیلات مرتبط، تجربه های خوبی در این زمینه داشتند ولی هم برای تأمین نیازهایخبرگزاری فارسو هم رسانه های کشور ضرورت کادرسازی احساس شد.

موسوی ادامه داد: به منظور کادرسازی برای رسانه فارس در مقطعی باشگاه توانا راه اندازی شد که آقای زندی متولی آن بود و کار ارزشمندی را به همراه مدیریت قبلیخبرگزاری فارس، انجام دادند که روح جدیدی به این مجموعه پیوند داده شد.

رئیس مرکز علمی کاربردی فارس، با اشاره به گام های اولیه برای تأسیس دانشکده فارس اظهار داشت: تصمیم بر این شد که باید به سمتی برویم که بتوانیم در کنار آموزش آکادمیک مدرک تحصیلی به افراد داده و جایگاه آموزشی و پژوهشی این امر در کنار یکدیگر فراهم شود.

وی با اشاره به پیگیری های دو ساله برای گرفتن مجوز خاطرنشان کرد: ابتدا به دنبال دانشکده غیرانتفاعی بودیم اما پس از مدتی دانشکده جامع علمی و کاربردی را انتخاب کردیم که پیگیری های گرفتن مجوز یک سال و اندی طول کشید و با مدد خداوند در پائیز سال گذشته مجوز تأسیس دانشکده خبر فارس یا مرکز جامع علمی کاربردی فارس گرفته شد که در همان زمان برای گرفتن دانشجو در مقطع فوق دیپلم و لیسانس اعلام آمادگی شد.

موسوی به بیان تفاوت این دانشکده با سایر مراکز آموزش اصحاب رسانه پرداخت و اظهار داشت: تلقی ما این است که تفاوت این دانشکده با سایر مراکز در جذب هدفمند دانشجوست چرا که در این مرکز به دنبال آن نیستیم که تنها برای پز دادن یا رفع مسئولیت یا رفع تکلیف کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: این مرکز در نظر دارد به طور هدفمند نیروهایی را متعهد و متخصص جذب کند در حالیکه بسیاری از مؤسساتی که اقدام به آموزش اصحاب رسانه می کنند نتیجه و برون داد آموزش آنان حتی متناسب با فضای کاری نیست و فرد پس از آموزش دیدن با حضور در محیط کاری باید تجارب را از صفر آغاز کند.

رئیس مرکز علمی کاربردی فارس، با اشاره به جذب هدفمند دانشجو خاطرنشان کرد: کسب تجربه در کنار آموزش هدفی بود که برای این مؤسسه در نظر گرفته ایم و افراد پس از آموزش دیدن، در باشگاه توانا مشغول به کار می شوند تا به دنبال کار نباشند.

موسوی با بیان اینکه مرکز علمی کاربردی فارس از نیروهای متخصص و متعهد استفاده می کند، اظهار داشت:خبرگزاری فارس، خبرگزاری متعهد به اصول انقلاب است که در این زمینه از هیچ کسی خجالت نمی کشیم که در کنار مسائل حرفه ای مسائل اصولی را طی کنیم و این امر ثابت شده ای است که می توان بر اصول پایبند بود و هم کار حرفه ای انجام داد.

رئیس مرکز علمی کاربردی فارس، در پایان با تشکر از تلاش همه دست اندرکاران این مرکز علمی کاربردی تصریح کرد: امیدوارم با دعای همه عزیزان بنای خیری گذاشته شود تا بتواند اقدام مؤثری در محضر خداوند متعال و حرکتی در جهت رشد و توسعه انقلاب و منویات رهبری برداشته شود.

* آیت الله قرهی: علم بدون تعهد جامعه بشری را به گرفتاری و چالش می کشاند

آیت الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) دومین سخنران مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس بود که تأکید کرد علم بدون تعهد جامعه بشری را به گرفتاری و چالش می کشاند و در اسلام فارغ التحصیلی نداریم.

وی گفت: وقتی به علم و تدبر و تخصص در آیات و روایات نگاه می کنیم، با تحقیق می گویم هیچ مکتب و دینی مثل اسلام در رابطه با علم بحثنکرده است.

قرهی ضمن تبریک به مناسبت افتتاح این دانشکده و پیوستن آن به رسانه های انقلابی و ولایت مدار گفت: پروردگار عالم همه چیز را بر اساس تخصص بنا کرده و خود نظام خلقت بر اساس علم است.

وی افزود: اهمیت علم آنقدر بالا است که پروردگار عالم فرمودند، آیا آنها که می دانند با آنها که نمی دانند، یکسان هستند؟

قرهی تصریح کرد: در روایت ما آمده است که ملائکه خدا برای طالب علم بالهای خود را می گشایند.

وی تأکید کرد: در همه جا تعبیری به نام فارغ التحصیلی وجود دارد ولی در اسلام چنین تعبیری وجود ندارد زیرا باید ز گهواره تا گور دانش بجوییم.

قرهی اضافه کرد: وقتی به علم و تدبر و تخصص در آیات و روایات نگاه می کنیم با تحقیق می گویم که هیچ مکتب و دینی مثل اسلام در رابطه با علم بحثنکرده است.

وی با بیان اینکه خدا اساس خلقت را بر اساس علم قرار داده است، ادامه داد: دنبال تخصص رفتن و علم رفتن به عنوان واجب است.

قرهی تصریح کرد: ما باید به سمت تخصص برویم نه از باب اینکه جامعه بین الملل و اطراف ما به دنبال تخصص هستند بلکه از این بابت که این مسئله برای ما فرض است.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) اظهار داشت: این علمی که ما می گوییم خواندن سواد نیست و علمی که مورد نظر ما است، یکی از خصایص آن این است که در آن فساد نباشد، چون ظلمت است که در آن فساد وجود دارد.

قرهی تأکید کرد: هر علمی که به وجود بیاید و به فساد منتهی شود علم نیست و به آن سواد می گویند و علمی که در آن فساد نباشد علم حقیقی است.

وی تأکید کرد: آنکه متعهد باشد و در کنار آن تخصص داشته باشد می تواند علم را نگه دارد و در آن علم فساد به وجود نمی آید.

قرهی خاطرنشان کرد: اگر علم با تعهد همراه نباشد جامعه بشری به عقب گرد و گرفتاری و چالش کشانده می شود.

وی ادامه داد: اینکه بیان می شود تعهد باید در کنار تخصص قرار گیرد به خاطر این است که تعهد برای بشر آرامش تخصص می آورد.

آیت الله قرهی تعهد بما هو تعهد را موجب آرامش برای جامعه بشری خواند و گفت: خداوند انبیا را برای هدایت بشر فرستاده است. لذا اولیای خدا می گویند اول تعهد باید باشد و قرآن نیز تزکیه را بر تعلم مقدم می دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر تزکیه به معنی عهد بستن بین خود و خدا باشد، تصریح کرد: در این صورت از علم سوءاستفاده نشده و آن را در جهت رشد مقام انسانیت به کار خواهیم برد. همانطور که قرآن نیز می گوید لقدخلقنا الانسان فی احسن تقویم و نه خلقنا المومنون. چرا که انبیا برای هدایت همه انسان ها آمده اند اما مومنین هستند که این هدایت را به خوبی درک می کنند.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) با نقل قول از شهید ثانی، صاحب کتاب لمعه گفت: اگر کسی در زمینه اخلاقی که همان تزکیه است، رشد کرد علم به انسانیت منجر می شود و انسانی که این را بفهمد احسن تقویم را محقق کرده است. همان هدفی که انبیا نیز برای آن مبعوثشده اند که تحقق خلیفه الهی بشر است.

وی یکی از اسماء دوران ظهور حضرت حجت را «جنت الصغری» خواند و گفت: در زمان آن حضرت علم در زمینه تعهد خود را نشان می دهد و همان مدینه فاضله ای تشویق خواهد شد که همه دنبال آن می گردند.

آیت الله قرهی به توصیه شهید ثانی اشاره کرد و بیان کرد: او می گوید آنها که می خواهند درس بخوانند اول تزکیه شوند آن زمان است که تخصص معنا می یابد.

وی با یادآوری شرط ملاصدرا گفت: ملاصدرا می گوید آنکه در تعهد و تخلق نبوده است، رشد نکرده و من راضی نیستم که در درس من شرکت کند و اگر هم حضور یابد نه تنها علم را بلکه انسانیت را ضایع کرده است. لذا ما نباید ابا داشته باشیم از اینکه ابتدا متعهدین را در درس دانشگاه بپذیریم. چرا که متخصص بدون تعهد موجب انتشار اخبار کذب، بی آبرویی دیگران و گرفتاری انسان ها می شود.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) تاکید کرد: باید دقت شود که به جز متعهدان، دانشجو نپذیریم و این را عملیاتی کنیم تا کردار و رفتار ما مفید واقع شود.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: انشاءالله یک روز شاهد باشیم دانش آموختگان دانشکده رسانهخبرگزاری فارسدر تعهد و تخصص حرف اول را نه تنها در ایران بلکه در جهان بزنند.

* حدادعادل: افتتاح دانشکدهخبرگزاری فارسامیدبخش است

سخنران بعدی این مراسم غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود که برامیدبخش بودن افتتاح دانشکدهخبرگزاری فارستأکید کرد.

وی در مراسم افتتاحیه دانشکده رسانهخبرگزاری فارس، اظهار داشت: شنیدن خبر افتتاح دانشکده درخبرگزاری فارس، به خودی خود امیدبخش و مسرت انگیز است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تحولی که در فناوری اطلاع رسانی ایجاد شده دنیا را به کلی عوض کرده است، تصریح کرد: تحولی که در این عرصه در جهان پدید آمد افزون تر از تحولی بود که بعد از اختراع چاپ در دنیا پدیدار شد.

وی بر همین اساس گفت که امروز رسانه بخشی از زندگی همه ماست و دیگر در حاشیه زندگی نیست و از واجبات آن به شمار می رود در واقع بدون رسانه نمی شود زندگی کرد.

حدادعادل با بیان اینکه رسانه اکنون فقط برای افزایش معلومات نیست، یادآور شد: در واقع بدون رسانه اگر زندگی محال نباشد اما سخت و دشوار است و اداره جامعه و حکومت کردن هم بدون رسانه ممکن نیست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با تأکید بر اینکه امروز رسانه ابزار کار اداره کشور است، گفت: در همه جای جهان رسانه وسیله ای برای مدیریت افکار عمومی به شمار می رود؛ هر حکومتی احتیاج به افکار عمومی دارد. اصطلاح جنگ نرم نیز در دنیایی معنا می یابد که رسانه به عنوان یک سلاح و سپر می تواند عمل کند.

وی اضافه کرد: همانطور که در جنگ جهانی اول توپخانه ها عمل می کرد امروز هم اول توپخانه رسانه ای عمل می کند در واقع اول اذهان عمومی را می کوبد بعد اقدام عملی و نظامی می کنند.

حدادعادل گفت: در حدود ۲۳ سال پیش قدرت های غربی تصمیم گرفتند در خلیج فارس یک فعالیت رسانه ای به نام یکی از کشورها به وجود آورند که یک باره خبرگزاری گسترده و فعالی بوجود آمد ما در آن زمان می دانستیم این کار شبیه تاسیس یک پایگاه نظامی بزرگ در منطقه است ولی در عالم رسانه برای روز مبادا تشکیل شده است.

وی افزود: در تحولات سوریه نیز دیدیم که این خبرگزاری چطور عمل کرد، یعنی برای حضور در یک کشور به اندازه تجهیزات نظامی بر روی رسانه حساب می کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انقلاب ما هم از ابتدا با چنین واقعیتی روبرو بود و امروز نیز ما در دنیا درگیر جنگ نرم هستیم به طوری که ۱۲۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی ملت ایران را مخاطب قرار دادند و دست کم ۱۱۰ شبکه مخالف انقلاب هستند.

حدادعادل اضافه کرد: ما وظیفه خطیری در عرصه رسانه بر عهده داریم زیرا در کشور نیز مشکلاتی داریم که به جنگ نرم شبکه های ماهواره ای اضافه می شود و دلیلی ندارد که فکر کنیم هر چه هست در خارج کشور است در داخل نیز گرایش ها و سلیقه ها متفاوت است و تمام دلسوزان انقلاب باید توجه به فعالیت های رسانه ای را در متن کارهای خود قرار دهند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به ضرورت حضور جوانان متعهد در رشته ارتباطات اظهار داشت: آرام آرام این احساس نیاز رخ داده است که جوانان متعهد در رشته ارتباطات و روزنامه نگاری تحصیل کنند. البته بسیاری از جوانان فنون رسانه ای را نیز به عنوان یک خدمت به نظام انتخاب کردند یعنی خطر را تشخیص دادند ولی هنوز به اندازه کافی متوجه خطر نیستیم.

وی افزود: همچنین در موسسات آموزش عالی زمینه سازی هایی در رابطه با رشته ارتباطات شده است تا نیروهای متعهد و متخصص تربیت شوند.

حدادعادل گفت: بنده همواره با رسانه سر و کار داشتم ولی در ۱۵ سال اخیر در مجلس بیشتر از دوران قبل با خبرنگاران در ارتباط هستم و ناچارم این واقعیت تلخ را مطرح کنم که کیفیت تخصصی در بسیاری از اهالی رسانه ای ما مطلوب نیست و بسیاری از خبرنگاران در حوزه کاری خود حتی کتاب نمی خوانند و به اخبار آن حوزه گوش نمی دهند، بسیاری از خبرنگاران کلیشه ای عمل می کنند و کلیشه ای سؤال می پرسند.

وی با اشاره به چند نمونه از کیفیت پایین حوزه رسانه در کشور گفت: به طور مثال زمانی که به نمایشگاه کتاب دعوت می شویم خبرنگاران قبل از بازدید ما از نمایشگاه نظرمان را راجع به نمایشگاه می پرسند در حالی که ما هنوز بازدیدی نداشته ایم و پس از آن نیز چند سؤال کلیشه ای می پرسند که حتی ما نیز سؤالات را حفظ هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: خبرنگار باید در فن خودش بصیر و خبیر باشد همانطور که در آیه قرآن نیز توجه به خبیر بودن مطرح است، امیدم این است که با تاسیس دانشکده هایی نظیر دانشکده فارس نیروهای متعهد به انقلاب طوری باشند که همانطور که یک پزشک متخصص درجه یک با تخصص خود شناخته می شود یک خبرنگار نیز با تخصصش چهره شود در حالی که در حال حاضر از این گونه خبرنگاران کم داریم.

وی تصریح کرد: افتتاح دانشکده فارس یک نوید است که این خبرگزاری پس از تجربه موفق در عرصه رسانه برای خدمت به انقلاب یک قدم استوار در سطح تخصصی برداشته است. البتهخبرگزاری فارسپیش از این نیز این دغدغه را داشته است و چند سال پیش با مراجعه به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خواستار برگزاری یک دوره ویراستاری شدند و حالا یک دوره دانشگاهی منظم تر و دقیق تر را آغاز می کنند.

حدادعادل با تشکر از مسئولانخبرگزاری فارسعنوان کرد: من وظیفه دارم از مسئولان این خبرگزاری تشکر کنم زیرا با نتیجه کار این افراد آشنا هستم و توصیه می کنم دانشکده فارس را جدی بگیرید و به فکر حضور هر چه بیشتر استادان متخصص ومتعهد در این دانشکده باشید.

وی افزود: بنده به عنوان یک معلم قدیمی می گویم که دانشکده وقتی نتیجه دارد که استاد ۴۰ ساعت در دانشکده حضور داشته باشد و ۸ ساعت تدریس کند و هر اندازه از این مسئله دور شویم نتیجه کمتری می بینیم، البته در گام اول نباید از رسانه فارس چنین انتظاری داشت ولی انتظار داریم در راستای تحقق این اهداف متعالی قرار گیرند.

* شریعتمداری: مدیریت رفتار جامعه در گرو مدیریت افکار عمومی است

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان سخنران بعدی مراسم افتتاح دانشکده رسانه فارس بود، وی در این مراسم گفت: رفتار عمومی برخاسته از افکار عمومی است و انسان ها طوری عمل می کنند که فکر می کنند لذا اگر شما افکار را مدیریت کنید رفتار را هم مدیریت کرده اید.

وی افزود: خداوند را شاکریم کهخبرگزاری فارسبعد از یک دوران تجربی بسیار موفق به نقطه تأسیس دانشکده رسید و این نیازی بود که همه احساس می کردند و باید کسی با همت خود، آن را عملی می کرد.

شریعتمداری در رابطه با اهیمیت و ارزش خبر و رسانه در گذشته و امروز، تصریح کرد: در شماره اول روزنامه وقایع الاتفاقیه که حتی تیتر هم نداشت نوشته بود که در داخل کشور اخبار و گزارش هایی از داخل و فرنگ می رسد که با واقعیت انطباق ندارد و لازم است که اولا حاکمان ولایات و بعد صاحبان منبر و صاحبنظران از اخبار و گزارش ها باخبر باشند و این نشان می دهد که آن زمان امیرکبیر دقیقا ضرورت را احساس کرده بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت وقایع الاتفاقیه در آن زمان ۱۰ شاهی بود، اظهار داشت: تمام حاکمان ولایات مختلف ملزم بودند که این نشریه را خریداری کنند و در یکی از شماره های این نشریه قیمت اجناس را نوشته بود.

شریعتمداری ادامه داد: پس از شهادت امیرکبیر این ماجرا و ضرورت که گفته شد افول کرد اما نه اینکه این ضرورت احساس نشود ولی وقتی دیگران برای ادامه کار به میدان آمدند آن نگاهی را که امیرکبیر دنبال می کرد نداشتند.

وی تصریح کرد گفت: در سال ۱۳۲۵ هجری قمری سید ضیاء الدین طباطبایی روزنامه برق را در ۴ صفحه راه اندازی می کند که به این علت که به مبانی اسلامی توهین می کرد، توقیف شد.

شریعتمداری افزود: سید ضیاء بلافاصله روزنامه شرق را راه اندازی می کند که آخرین صفحه آن به زبان فرانسه منتشر می شد و این روزنامه هم به علت تعریض به مبانی اسلامی توقیف شد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان راه اندازی روزنامه رعد را از سوی سید ضیاء در مرحله سوم یادآور شد و گفت: نوع این حرکت سید ضیاء الدین طباطبایی نشان می دهد که از عقبه و پشتوانه برخوردار است.

وی با اشاره به جمله ای که سید ضیاء در گوشه سمت راست روزنامه رعد می نوشت بیان کرد: «دانستن حق مردم است» جمله ای بود که همواره روزنامه رعد از آن استفاده می کرد اما اگر شما رخدادهای آن زمان را بررسی کنید و با مطالب روزنامه مقایسه کنید می بینید تنها چیزی که از مردم و مخاطبان روزنامه دریغ می شد دانستن بود.

شریعتمداری گفت: پس از اینکه ضیاء الدین طباطبایی که من از آوردن عنوان «سید» برای او شرم دارم، رضاخان را به انگلیسی ها معرفی می کند به فلسطین می رود و به عنوان واسطه برای صهیونیست ها زمین می خرد.

وی در نتیجه گیری عنوان کرد: رفتار عمومی برخاسته از افکار عمومی است و انسان ها طوری عمل می کنند که فکر می کنند لذا اگر شما افکار را مدیریت کنید رفتار را هم مدیریت کرده اید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان از این اصل به عنوان پایگاه رسانه یاد کرد و گفت: از این زاویه می توان به اهمیت دانشکده خبرخبرگزاری فارسپی برد.

وی در توضیح اظهار کرد: ما و حریف دو نقطه قوت و ضعف داریم؛ اول اینکه امروزه در فرمول قدرت توان نظامی صدرنشین نیست نه به این معنا که جایی ندارد بلکه صرفا از صدر خارج شده است.

شریعتمداری ادامه داد: توپخانه ها به مرور از صدا افتاده اند و جای خود را به رسانه ها داده اند؛ تاکتیک قایق های توپدار مدت هاست که از کار افتاده است و به قول یک پژوهشگر غربی «تاکتیک قایق های توپدار را[امام] خمینی در آب ها غرق کرد»

وی در مورد این تاکتیک گفت: قایق های توپدار به این معناست که دشمن ابتدا به قدری آتش می ریزد که دیگر تحرک را از حریف می گیرد سپس سرزمین را اشغال می کند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تاکتیک اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ را از نوع قایق ها توپدار عنوان کرد و با طرح این سؤال که چرا دیگر این تاکتیک از کار افتاده است بیان کرد: این تاکتیک دو عامل ماشین جنگی و پذیرش مردمی دارد در حالی که امام راحل این تاکتیک را از سیناپس بین دو حرکت شکسته است.

وی با اشاره به اینکه اشغال سرزمین دیگر بعد از انقلاب اسلامی هیچگاه دوام نداشته است، گفت: رژیم صهیونیستی لبنان را اشغال کرد اما ساکنان ضاحیه که خود را فرزندان خمینی می خوانند آنها را بیرون راندند همچنان که شوروی نیز نتوانست در افغانستان بماند.

شریعتمداری علت عدم تداوم اشغالگری در حال حاضر را عدم پذیرش افکار عمومی خواند و گفت: امام راحل می فرمودند دنیا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه اولین وظیفه هر خبرنگار، خبرنویس و نویسنده اشاعه فرهنگ اسلامی است، گفت: دشمن رسانه هایی دارد که بدون اجازه وارد خانواده های ما می شود ولی پیامی برای ارائه ندارد، ما پیام داریم ولی رسانه نداریم.

وی افزود: خوشبختانه در عرصه رسانه گام های بلندی برداشتیم و در این میدان است که وظیفه ما مشخص می شود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان خطاب به سیدنظام الدین موسوی رئیس مرکز علمی کاربردی فارس، گفت: از شما می خواهم برای دانشجویان این دانشکده چند واحد عملیات روانی آکادمیک و تجربی قرار دهید زیرا زمانی که افراد وارد این عرصه می شوند حس می کنند که با غول هایی طرف هستند ولی با کشف پاشنه آشیل آنها متوجه می شوند که این غول ها به یکباره فرو می ریزند.

وی اضافه کرد: دشمن در کار خود بسیار منسجم است و ما نیز باید در کار خود بسیار منسجم باشیم، ما به دروازه بانی خبر نیاز داریم زیرا در نقطه اوج هستیم ولی یکی از تلاش های دشمن این است که ما متوجه نشویم در کدام قله ایستاده ایم و به همین دلیل مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بر این نکته تأکید دارند که از هیاهوی دشمنان نترسیم.

وی با بیان اینکه همیشه باید پرچم مان را بالا نگه داریم و از هیاهوی دشمنان نهراسیم، عنوان کرد: امام خمینی(ره) در ابتدای جنگ در نامه ای به پاپ فقط یک سوال پرسیدند و آن هم این بود که اگر حضرت مسیح امروز حضور داشت جانب ما را می گرفت یا آمریکا؟ این پیام را هیچ کدام از رسانه های غربی منتشر نکردند و فقط یک روزنامه حاضر شد آن را به صورت رپورتاژ آگهی چاپ کند که آن هم چاپ نکرد و اعلام کرد که اجازه این کار را ندادند، اینها افرادی هستند که دم از آزادی می زنند.

شریعتمداری عنوان کرد: امام علی(ع) در جریان جنگ جمل زمانی که پرچم اسلام را به دست محمد حنفیه فرزندش سپرد فرمود چشمت را به دوردست ترین افق دشمن بدوز، ما نیز باید پرچم مان را همیشه بالا نگه داریم زیرا دشمن می خواهد با رسانه هایش ما را کم جلوه دهد در حالی که ما بسیار زیادیم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: دیروز دادگاه مصر ۷۲۰ نفر را به اعدام و ۴۰۱ نفر را به حبس ابد محکوم کرد و یقین بدانید اینجا نیز فتنه آمریکایی - اسرائیلی ۸۸ همین اهداف را دنبال می کرد.

وی افزود: در فتنه ۸۸ دشمنان بیرونی به پا خواسته بودند و در دنیا غوغایی شده بود زیرا مطمئن بودند که پیروز می شوند و به همین دلیل با تمام توان آمدند و خیلی ها می گفتند که انقلاب از بین رفت ولی وقتی ما پیروز شدیم فهمی هویدی متفکر مصری به من گفت که با پیروزی شما متوجه شدیم که ما می توانیم.

* تحصیل ۷۵۰هزار دانشجو در هزار مرکز دانشگاه جامع

حمیدرضا میرزایی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز در مراسم افتتاح دانشکده رسانه فارس، به تحصیل ۷۵۰هزار دانشجو در هزار مرکز دانشگاه جامع تحصیل اشاره کرد و گفت:

وی گفت: هویت دانشکده فارس به بحثدانشگاهی و دانشگاه جامع بودن است و باید تولد دانشکده رسانه فارس را به جامعه رسانه ای تبریک گفت و باید از کسانی که موفق شدند چنین کار بزرگی را انجام دهند تقدیر کرد.

میرزائی تصریح کرد: از ایجاد چنین مرکز علمی، انتظارات و توقعاتی وجود دارد و علاوه بر اینکه این مجموعه باید یک مرکز سرآمد و کارآمد باشد امیدواریم به استانداردهایی که به آن متعهد هستیم برسد و روز به روز بهتر شود.

وی ادامه داد: باید روزی شاهد این باشیم که از کشورهای منطقه و اطراف جهان به این مجموعه رو بیاورند و خواهان تحصیل در آن شوند و امیدواریم هرچه زودتر به آن روز برسیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: با افتتاح این مجموعه گام بزرگی برداشته شده و یک راه طولانی در پیش است که البته با ایمان و اعتقاد این مسیر خیلی کوتاه تر خواهد شد.

میرزائی تاکید کرد: امیدواریم به زودی شاهد افتتاح دوره های بین المللی این مجموعه با استانداردهایی که مد نظر است، باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی در رابطه با بحثکمی و کیفی فارغ التحصیلان این عرصه، ادامه داد: نگاه به بیرون، به روز بودن، سرآمد بودن و کارآمد بودن انتظاراتی است که جامعه از این مجموعه دارد.

میرزائی تاکید کرد: امروز جامعه مخاطب ما دل، گوش و چشم به پیام ها و حرف های ما در رسانه ها سپرده اند و به نوعی دلبستگی آنها به ما عبادت محسوب می شود و این به نوعی بندگی کردن است.

وی با بیان اینکه ۷۵۰هزار دانشجو در هزار مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می کنند، اظهار داشت: اگر گفتار رسانه هایی که ما ارائه می دهیم الهی باشد مردم در کشورهای جهان خدا را بندگی خواهند کرد ولی اگر سخنگوی ابلیس شویم مردم بندگی شیطان را خواهند کرد.

* تأکید بر تولید پایان نامه های حوزه دستاوردهای انقلاب

حجت الاسلام کلانتری رئیس دانشگاه معارف اسلامی نیز در این مراسم گفت: باید پایان نامه ها و کتاب های حوزه دستاوردهای انقلاب اسلامی بیشتر تولید شود.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی و نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران در مراسم افتتاح مرکز علمی کاربردی فارس، گفت: با توجه به اینکه در آستانه شهادت استاد شهید مرتضی مطهری هستیم مسئله ای را در رابطه این علامه مطرح می کنم، در حوزه علم و جهل استاد مطهری دو سؤال مطرح کرد و به آنها پاسخ داد یکی اینکه آیا بهتر از علم چیزی وجود دارد که مطهری در پاسخ گفت علم نور است ولی از علم بهتر نیز وجود دارد.

وی افزود: استاد مطهری روحیه علمی را بهتر از علم می داند زیرا انسان باید ابزار کشف علم را در اختیار داشته باشد زیرا علم ممکن است انسان را در یک راه متوقف کند ولی اگر روحیه علمی وجود داشته باشد انسان به قله ها نزدیک تر می شود.

کلانتری ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که آیا از جهل بدتر نیز چیزی وجود دارد یا خیر، استاد مطهری پاسخ می دهد ممکن است جهل در اثر جرقه ای به علم تبدیل شود اما اگر حساب های تحجر پیرامون ذهن انسان باشد انسان همیشه در جهل باقی می ماند.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب دستاوردهای کلان انقلاب از منوچهر محمدی گفت: باید در حوزه دستاوردهای انقلاب کتاب ها و پایان نامه های بیشتری تولید شود و دانشکده فارس نیز باید در این راستا گام بردارد تا هم حصارهای جهل شکسته و هم روحیه علم طلبی تقویت شود.

همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم، کتاب های خلوت دلدادگان دستاوردهای کلان انقلاب و خلوت دلدادگان رونمایی شد.

کتاب دستاوردهای کلان انقلاب در سطوح ملی، منطقه ای، جهانی و تاریخی از منوچهر محمدی و کتاب خلوت دلدادگان با موضوع آداب حضور در اعتکاف به انضمام توصیه های مقام معظم رهبری در این زمینه از آیت الله قرهی رونمایی شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار