|
|
کدخبر: ۱۶۹۳۸۰

احزاب در هفته ای که گذشت

صحنه سیاسی کشور هفته گذشته روزهای نسبتاً آرامی را گذارند و شاهد فعالیت تعدادی از احزاب دو طیف سیاسی کشور بود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، ادامه پیدا کردن جلسات اصولگرایان با جامعه روحانیت مبارز، دیدار حزب کارگزاران با پدر معنویشان، عدم مجوز برای جامعه مدرسین، آغاز فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان، فعالیت دوباره حزب منحله مشارکت!، برگزاری کنگره دو حزب اصولگرا در دو فصل، برگزاری ششمین کنگره سازمان دانشجویی حزب کار، حضور یکی مرد خاکستری و یکی از سران در دانشگاه شهید بهشتی و لیست جدید طیف هاشمی با نام " مجتهدان مصلح و معتدل "!! برخی از مهمترین خبرهای منتشر شده مربوط به احزاب در رسانه ها بود.

جلسات مشترک اصولگرایان با جامعه روحانیت مبارز همچنان ادامه دارد

در هفته ایی که گذشت محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت وگو با فارس با اشاره به جلسه مشترک برخی اصولگرایان با جامعه روحانیت مبارز اشاره کرد و گفت: این جلسات برای هماهنگی و وحدت بین اصولگرایان برگزار می شود، در این جلسه چگونگی راه های تقویت هماهنگی بین عامه اصولگرایان است و گروه، حزب یا تشکیلات خاصی مورد نظر نیست.

اسدالله بادامچیان، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری هم گفت: ما با جامعه روحانیت مبارز همراه هستیم و جدایی بین ما وجود ندارد زیر امام(ره) فرمودند با روحانیت همراه باشید و ما نیز هیچگاه از روحانیت جدا نبوده و نیستیم.

بادامچیان ادامه داد: ما سعی و همتمان این است که گفتمان وحدت و همگرایی را در کشور فارغ از جمع اصولگرایی گسترش دهیم

وی تصریح کرد: برآنیم در این مسیر از همه کسانی که با نظام همراه هستند دعوت کنیم که نمونه عملی آن در مراسم ترحیم مرحوم عسکر اولادی شاهد بودیم.

همچنینسید محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت دهم با بیان اینکه جلسات هم اندیشی اصولگرایان مقدمات «ائتلاف بزرگ» را فراهم می کند، گفت: این گفت وگوها می تواند مفید و سازنده باشد و حداقل فایده اش این است که از بعضی تنش ها و اختلافات جلوگیری می کند.

دولت روحانی تداوم دولت سازندگی است / ما فرزندان فکر و راه توسعه رفسنجانی هستیم

در هفته ای که گذشت اعضای حزب کارگزاران دیداری با هاشمی رفسنجانی داشتند، که در این جلسه غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه ایده اولیه حزب کارگزاران در دولت هاشمی کلید خورد، گفت: دولت روحانی تداوم دولت سازندگی است.

کرباسچی خطاب به هاشمی گفت: اجازه می خواهم بگویم بنیانگذار واقعی کارگزاران شما هستید که ۱۹ سال قبل با پشتگرمی به شما و برای ادامه راه شما این حزب را ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه خود را فرزندان فکر، توسعه و راه هاشمی دانست، خاطرنشان کرد: چه نسل اول کارگزاران که همکاران شما در دولت سازندگی بودند و چه نسل جدید کارگزاران که در این جلسه معارفه می شوند که البته شما آنها را می شناسید به راه توسعه باور دارند و البته بیش از حزب کارگزاران شرایط اجتماعی و سیاسی کشور آنها را به فکر گفتمان کارگزاران نزدیک کرد تا جایی که اکنون ما به عنوان نسل اول از آنان به عنوان نسل جدید کارگزاران برای مرکزیت حزب دعوت کردیم.

همچنینمعاون اول رئیس جمهورنیز در دیداری که ۲۱ فروردین ماه در سعد آباد با اعضای شورای مرکزی جدید و قدیم این حزب داشته، با اشاره به تخلفات بابک زنجانی، گفته است: بابک زنجانی از سازمان تامین اجتماعی نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان پول گرفته که آن را نیز پرداخت نکرده و هیچ ردی از این پول هایی که گرفته برجا نگذاشته است.

جهانگیری ادامه داد: وی هنوز حاضر به ادای بدهی های خود به دولت نشده است و دولت هم راهی برای استیفای قهری آن ندارد؛ گرچه درآمدها و ثروت بابک زنجانی با حمایت هایی در ایران کسب شده اما او تقریبا هیچ سرمایه گذاری موثری در داخل کشور انجام نداده است و جز قطعه زمینی در ایران زمین و هواپیمایی قشم سرمایه ای در ایران ندارد تا بدهی دولت از آن تامین شود.

البته بعد از انتشار جزئیات دیدار جهانگیری با اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران که در هفته نامه وابسته به این تشکل منتشر شده بود،اسحاق جهانگیری با انتشار توضیحاتیدر خصوص میزان بدهی بابک زنجانی به سازمان تامین اجتماعی، خبر هفته نامه صدا را تکذیب کرد.

فعالیت جامعه مدرسین نیازمند مجوز کمیسیون ماده ۱۰ نیست

در هفته ای که گذشت و پس از اعلام نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره غیرقانونی بودن فعالیت سیاسی جامعتین و اظهار نظر بخشایش عضو این کمیسیون مبنی بر اینکه «جامعتین برای صدور مجوز قانونی تقاضا نکرده و از نظر کمیسیون ماده ۱۰ فعالیت آنها غیر قانونی است چراکه آنها می گویند ما صنف هستیم اما کار سیاسی می کنند لذا بهتر است تقاضای مجوز کنند»، تحرکاتی از سوی برخی جریان های افراطی اصلاح طلب برای هجمه به این دو تشکل مذهبی و باسابقه اصولگرا شکل گرفت. برخی اعضای جامعتین در گفت و گو با فارس با موضع گیری در این زمینه به نقد رویکرد جدید وزارت کشور در رابطه با حزبی کردن، فعالیتِ تشکل های مذهبی و با سابقه پرداختند.

حجت الاسلام ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه طرح موضوع دریافت مجوز حرکت حزبی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم غلط است، گفت: عملکرد این جامعه با انجام اقدامات علمی، پژوهشی، مذهبی و… را نمی توان با فعالیت حزبی و سیاسی یک تشکل مقایسه کرد.

ممدوحی خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انجام اقدامات علمی، پژوهشی، مذهبی و ماهیت و جایگاه بسیار تاثیرگذار در بین مردم را نمی توان با فعالیت حزبی و سیاسی یک تشکل مقایسه کرد.

همچنین پس از اعلام نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره غیرقانونی بودن فعالیت سیاسی جامعتین و اظهار نظر بخشایش عضو این کمیسیون مبنی بر اینکه «جامعتین برای صدور مجوز قانونی تقاضا نکرده و از نظر کمیسیون ماده ۱۰ فعالیت آنها غیر قانونی است چراکه آنها می گویند ما صنف هستیم اما کار سیاسی می کنند لذا بهتر است تقاضای مجوز کنند»، تحرکاتی از سوی برخی جریان های افراطی اصلاح طلب برای هجمه به این دو تشکل مذهبی و باسابقه اصولگرا شکل گرفت.

در همین زمینهحجت الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارزدر گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، با بیان اینکه ما در حال حاضر بیش از ۳۰ سال است که به نظر آیت الله مهدوی کنی عمل می کنیم و جامعتین خود را در راس احزاب می داند، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت جدید، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر قانونی نبودن فعالیت ما تاکید کرد.

شجونی ادامه داد: ما هیچگاه مانند مجمع روحانیون که ریشه معنوی و مردم پسند ندارد، برای نام نویسی به کمیسیون ماده ۱۰ نمی رویم که بگوییم ما هم مانند آنها هستیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تحرکات اخیر برای غیرقانونی عنوان کردن فعالیت جامعه روحانیت را ناشی از روی کار آمدن دولت جدید دانست و افزود: این جریان حتماً فردا ادعا خواهد کرد امام با کدام مجوز شاه را سرنگون کرد از این رو این مسائل تحریک آمیز و فتنه گون است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه روحانیت زیر بار این مسئله نرفته و نمی رود، تصریح کرد: قرار است این موضوع در جلسه آینده جامعه روحانیت مطرح شود و به بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۱۰ بپردازیم.

شجونی در خصوص نظر دبیرکل جامعه روحانیت در این باره نیز گفت: آیت الله مهدوی کنی مخالف حزب شدن جامعه روحانیت است و اصلاً این موضوع را قبول ندارد.

این گزارش و اظهارات با بازتاب های فراوانی در رسانه ها مواجه شد وحسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشورنیز گفت هرگونه مصاحبه اعضای کمیسیون ماده ۱۰ اظهارنظر شخصی است و نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به شمار نمی رود تاکنون این کمیسیون هیچ مصوبه و مصاحبه رسمی در خصوص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز نداشته است.

این سخن امیری باعثشد که احمد بخشایش، بار دیگر بر صحت این مطلب که در خصوص اخذ مجوز جامعتین در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بحثشده است تاکید کند.

برپایه این گزارش بخشایش عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارسگفت: ما در این موارد نظر شخصی نمی دهیم، از این رو در کمیسیون در این باره بحثشد هر چند برخی می گفتند نیازی به این کار نیست اما برخی تأکید کردند که باید این کار دنبال شود.

بخشایش با تأکید بر اینکه ما اگر بخواهیم در خصوص فعالیت احزاب و تشکل ها نظر شخصی خود را بگوییم این موضوع را اعلام می کنیم گفت: سخنگوی وزارت کشور در کمیسیون ما نیست که گفته این مباحثشخصی مطرح شده است؛ مگر ما در کار آنها دخالت می کنیم؟ بنابراین آنها نیز در متن صحبت های ما نیستند.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به این موضوع که گفته می شود جامعتین از پرداختن به این موضوعات ناراحت است، ادامه داد: برای جامعه مدرسین که حضرت امام(ره) برای آن دستور داده است می توان آن را نوعی مجوز دانست اما جامعه روحانیت از امام و رهبری مجوزی ندارد. لذا وقتی این مباحثدر مصاحبه ها مطرح می شود آنها نیز عکس العمل نشان می دهند، البته جامعتین از بزرگان کشور هستند.

وی ادامه داد: من خودم دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) بوده ام و با آیت الله مهدوی کنی نیز قبل از اینکه به مجلس بیایم صحبت کرده ام، ایشان می گفت که کار ما علمی و پژوهشی است اما در پاسخ گفتیم نهادهای مختلفی کار مذهبی و پژوهشی می کنند و کسی به آنها کاری ندارد و مهم کار سیاسی است که دنبال می شود.

بخشایش تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه روحانیت برای انتخابات مجلس و خبرگان لیست می دهد و درباره انتخابات ریاست جمهوری اعلام نظر می کند یعنی این وجه، بر کارهای پژوهشی و مذهبی غلبه دارد از این رو بهتر است که آنها برای اخذ مجوز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قضیه جامعه مدرسین به خاطر دستور امام موضوعش فرق می کند، اظهار داشت: نظر شخصی در کار ما نیست و کسانی که این حرف را می زنند بهتر است کار وزارت کشور را دنبال کنند که از عدم مدیریت و کارآمدی رنج می برد و تعاملش با مجلس ضعیف است، اگر اینطور باشد بهتر است آنها جای ما به کمیسیون بروند.

شورای مشورتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس از مثلثرفسنجانی، حسن خمینی و ناطق استفاده می کند

در هقته ای که گذشت تکاپوی زود هنگام اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس نکته قابل توجهی بود بطوریکه در همین راستا حسین کاشفی عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در گفت وگویی از تاکید خاتمی برای استفاده از نظرات هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی برای انتخابات مجلس دهم خبر داد و گفت: با وجود شورای مشورتی دیگر نیازی به تشتت تشکیلات میان اصلاح طلبان نیست.

کاشفی با بیان اینکه احزاب فعال اصلاح طلب و شورای هماهنگی در شورای مشورتی نمایندگانی دارند تصریح کرد: این شورا در حال حاضر از جامعیت برخوردار بوده و همه طیف های اصلاح طلب در آن حضور دارند.

عضو حزب منحله مشارکت ادامه داد: جلسات شورای مشورتی هر دو هفته یکبار تشکیل می شود و بیشتر جنبه کارشناسی دارد چراکه افراد دارای تجربه مدیریتی و فعالیت سیاسی که در آن حضور دارند می توانند پیش بینی های خود را به دولت منتقل کنند.

همچنین در همین راستاسخنگوی حزب اسلامیبا اشاره به برنامه حزب اسلامی کار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره آتی اظهارداشت: یکی دیگر از مواردی که در جلسه شب گذشته مطرح شد برنامه حزب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و بررسی قوانین مجلس شورای اسلامی برای کاندیداتوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که به نظر اعضا باید در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد تا بستری فراهم شود تا همه افراد نخبه بتوانند در چارچوب سیاست های کلی نظام فعالیت کنند.

همچنینمحمدرضا عارفعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به پیشنهاد منتجب نیا مبنی بر تشکیل جبهه واحد اصلاح طلبان اظهار داشت: ما به دنبال راهکاری برای تشکیل یک جبهه واحد هستیم، اما اینکه این سازوکار چگونه باشد بحثکردن درباره آن زود است و در آینده اعلام خواهد شد.

عارف در ادامه با بیان اینکه سفرهای استانی اخیر بنده ربطی به انتخابات ندارد خاطرنشان کرد: هدف از این سفرها افتتاح دفاتر بنیاد امید ایرانیان است و از آنجا که من علاقه خاصی به دانشجویان دارم سعی می کنم در هر استان جلسه ای با دانشجویان داشته باشم.

فعالیت تابلو دار حزب منحله مشارکت در استان ها

همچنین در هفته ای که گذشت برخی گزارش ها از راه اندازی دفاتر حزب منحله مشارکت در تمام استان ها با تابلوهای مستقیم و یا در پوشش برخی از سازمان ها حکایت کرد.

بر اساس این گزارش تنها استان کرمان از این قاعده مستثنی است و هنوز دفتری از سوی حزب منحله مشارکت در آن تأسیس نشده است.

گفته می شود ۳ محور اصلی حزب مشارکت در فعالیت های اخیر خود عبارت از «عدم موضوع گیری صریح نسبت به رهبری»، «عدم ائتلاف با دولت» و «پیش قراول انتقاد از دولت نبودن» است.

خاطرنشان می شود در سال ۸۸ که همانند «جنگ احزاب» اپوزیسیون داخلی متشکل از همه طیف ها همراه و همسو با اپوزیسیون خارجی و با حمایت همه جانبه نظام سلطه تمام قد در مقابل نظام و رای مردم قد علم کرد، حضور آگاهانه مردم و درایت رهبری با انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین توأم شد و فتنه ۸۸ پایان یافت.

با شروع کار دولت یازدهم، همچنین آزادی برخی از فتنه گران از زندان، اعضای این حزب منحله توانستند خود را به دولت نزدیک کنند و به دنبال سهم خواهی از دولت برآمدند.

این افراد در ابتدا با برگزاری همایش ها و سمینار ها خود را به تریبون ها رساندند و از این طریق اولین خواسته های خود در خصوص آزادی سران فتنه را مطرح کردند.

لازم به ذکر است که چندی پیش نیز درپی فک پلمب غیرقانونی دفتر مرکزیاین حزب منحله دادستانی تهران بار دیگر دفتر این حزب منحله را پلمب کرد.

برگزاری کنگره دو حزب اصولگرا در دو فصل

در هفته ای که گذشت همچنین احزاب اصولگرا هم با اعلام خبرهایی از حزب متبوعشان بی خبر نبودند در همین راستاسیدکمال الدین سجادی دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان،در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری مجمع عمومی تشکل متبوعش برای انتخاب اعضای شورای مرکزی، اظهار داشت: مجمع عمومی حداکثر تا تابستان سالجاری تشکیل جلسه خواهد داد که ترمیم شورای مرکزی این تشکل دستور کار اصلی آن خواهد بود.

همچنینابولقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمیننیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین فعالیت های حزب متبوعش، اظهار داشت: مجمع عمومی حزب روز جمعه ۲۶ اردیبهشت با حضور اعضای شورای مرکزی برگزار خواهد شد.

رئوفیان درباره آخرین تصمیم گیری های درون حزبی، خاطرنشان کرد: پس از مراسم افتتاحیه، به بحثهای درون حزبی خواهیم پرداخت و تحلیل شرایط حال و آینده حزب، در دستور کار جلسات خواهد بود.

دبیرکل حزب ایران زمین در پایان گفت: شورای مرکزی حزب ترمیم خواهد شد و پس از بحثو تبادل نظر اعضای جدیدی به شورای مرکزی اضافه خواهند شد؛ همچنین در سالجاری به دنبال هم افزایی و افزایش فعالیت ها خواهیم بود.

از انتصاب مجدد دبیرکل فعلی تا راه اندازی نشریه حزب اراده ملت

در هفته ای که گذشت حزب اراده ملت نیز اخبار خاص خودش را داشت بطوریکه بعد از برگزاری انتخاباتاحمد حکیمی پورمجددا به عنوان دبیر کل این حزب منصوب شد.

دبیرکل حزب اراده ملتهمچنین راه اندازی نشریه ای برای حزب متبوعش خبر داد و گفت: برای اینکه دیدگاه های حزب بهتر منعکس شود، به دنبال راه اندازی نشریه حزب هستیم.

ششمین مجمع عمومی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد

در اواخر هفته گذشته ششمین مجمع عمومی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد که در آن مراسم افرادی همچون ابراهیم یزدی، فاطمه راکعی، محمد توسلی، محمد سلامتی، سهیلا جلودارزاده، حبیب الله پیمان، علی محمد غریبانی و محمدرضا راه چمنی، فخرالسادات محتشمی پور، عمالدین باقی و صباغیان در این مراسم حضور داشتند.

حسین کمالی، دبیر کل حزب اسلامی کاردر این مراسم با بیان اینکه دولت هنوز بدهی های خود را به پیمانکاران نداده است، اظهار کرد: دولت ۵۰۰هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و هنوز این بدهی خود را نداده است؛ با ۱۳۵هزار میلیارد تومانی که در بین مردم توزیع شد می توانستیم ۱۳۵هزار کارگاه یک میلیارد تومانی با تداوم پایدار و برخوردار از مزیت های اقتصادی ایجاد کنیم.

وی همچنین در ادامه به انتقاد از صدا و سیما پرداخت و تصریح کرد: گفت وگوی اجتماعی ای که صدا و سیما در خصوص انصراف از یارانه نقدی راه انداخت نمایشی بود. ابتدا ظاهرش این بود که با دولت همراهی می کند اما عکس دیگری داشت تا عدم انصراف از گرفتن یارانه توسط مردم را اعتماد جامعه به دولت معنا کند.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحاتدر ادامه این مراسم نیز با اشاره به شعارهای دولت نهم و دهم اظهار داشت: در دوره دوم معلوم شد این دولت هسته انحرافی دارد که جامعه را منحرف کرده است و همان هایی که از این دولت حمایت می کردند بعد از این قضیه شروع به نقد دولت کردند و در حال حاضر نیز طلبکارانه با دولت فعلی برخورد می کنند. وی یادآور شد: هنوز معلوم نیست ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را دولت قبل چه کرده است و فساد ۳ هزار میلیاردی و حلقه انحراف نیز مربوط به دولت گذشته است لذا باید با احتیاط بیشتری در دولت جدید حرکت کنند. موسوی لاری، ۸ سال دوره قبل را امنیتی توصیف کرد بر لزوم فعال شدن احزاب در دولت جدید تاکید کرد و گفت: احزاب و تشکل ها باید به برگزاری نشست کلاس آموزشی به عنوان یک وظیفه و نه یک امر فانتزی توجه کنند لذا امیدواریم حزب اسلامی کار نیز با همین نگاه نشان دهد که فرصت برای شنیدن وجود دارد.

واکنش دانشگاهیان و نمایندگان مجلس به حضور خاتمی در دانشگاه شهید بهشتی

یکی دیگر از اخباری که در این هفته زیاد سرو صدا کرد حضور یکی از سران فتنه در دانشگاه شهید بهشتی بود که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

در همین راستا محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور خاتمی در دانشگاه شهید بهشتی اظهارداشت: طی گزارش اولیه ظاهر کار این است که وی برای شرکت در مراسم ختم در دانشکده حقوق حضور یافته اما اینکه مجلس سیاسی یا غیرسیاسی بوده را از وزارت علوم جویا می شویم.

همچنین سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه دانشگاه ها باید فضای کاملا علمی داشته باشند، گفت: این موضوع قبلا به وزارت علوم تذکر داده شده بود که دانشگاه ها نباید از فضای علمی خارج شوند. وی افزود: با توجه به اینکه یکی از پایه های قدرت ملت ایران پیشرفت علمی در دهه اخیر است دشمن تلاش می کند دانشگاه ها را از فضای علمی که شرط پیشرفت است خارج کند و برای این موضوع نیز برنامه ریزی دارد و تلاش می کند چهره های حساسیت برانگیز را وارد دانشگاه کند.

لیست جدید طیف هاشمی با نام «مجتهدان مصلح و معتدل»

مطرح است لیستی تحت عنوان «مجتهدان مصلح و معتدل» برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی طیف هاشمی رفسنجانی منتشر شده که این اتفاق حکایت از آغاز فعالیت های نزدیکان وی برای انتخابات دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار