|
|
کدخبر: ۱۶۹۶۷۸

قادری در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته اقتصادی مجلس صحت ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر بیشتر شدن سود سپرده های بانکی از نرخ تورم را درست ندانست.

جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیمبا اشاره به ادعای وزیر اقتصاد و دارایی مبنی براینکه برای اولین بار سود سپرده ها از نرخ تورم بیشتر شده است، اظهار داشت: چنین ادعایی درست نیست. چراکه بانک مرکزی نرخ تورم سال ۹۲ را ۳۴ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین سال ۹۳ را ۱۷ درصد اعلام کرده است و مرسوم این است که در محاسبه نرخ سود واقعی(تفاوت نرخ سود اسمی و نرخ تورم) از نرخ تورم سالیانه استفاده می شود، نه نرخ تورم نقطه به نقطه. لذا استناد وزیر اقتصاد صحت ندارد.

وی ادامه داد: همچنین سخنگوی دولت قبلا اعلام کرده بود که تبصره ۲۱ لایحه پیشنهادی دولت در مورد بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، حاوی افزایش قیمت ها در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، قیمت ها را تنها ۳۳ درصد اضافه می کند، درحالی که رئیس جمهور در گزارش تلویزیونی چند روز قبل خود اعلام کرد که با وجود اینکه مجلس اجازه ۷۵ درصدی افزایش متوسط در قیمت ها را به ما داده است، ما فقط ۵۰ درصد به قیمت ها اضافه کرده ایم.

رئیس کمیته اقتصادی مجلس درباره علت این تناقض گویی ها گفت: براساس لایحه دولت که سقف درآمدهای هدفمندی یارانه ها را به ۶۳ هزار میلیارد تومان می رساند، قیمت حامل های انرژی بطور متوسط بیش از ۸۰ درصد اضافه می شد. مجلس هم در بررسی لایحه بودجه با کاهش این رقم به ۵۹ هزارمیلیارد تومان اجازه حدود ۷۵ درصد افزایش متوسط قیمت ها را به دولت داد و دولت هم فقط ۵۰ درصد قیمت ها را بالا برد. لذا عددی که قبلا سخنگوی دولت اعلام کرده بود، درست نبود و عدد پیشنهادی دولت برای سال ۹۳ را با عدد مصوب سال ۹۲ مقایسه می کرد که این مقایسه غلط بود.

قادری برهمین اساس تاکید کرد: این اقدام برای ناچیز نشان دادن میزان افزایش قیمت ها در پیشنهاد دولت مطرح شده بود و بنده هم همان موقع نسبت به پیشنهاد دولت واکنش نشان دادم.

به گزارش تسنیم، براساس اعلام بانک مرکزی از این پس نرخ سود سپرده های روزشمار ۱۰ درصد و سپرده های یک ساله و بیشتر ۲۲ درصد خواهد بود و این نرخ ها از امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ در تمامی شعبه های بانک ها و موسسه های اعتباری به طور هماهنگ به اجرا گذاشته می شود.

اخیرا علی طیب نیا در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفته بود: نرخ تورم ۲۵ درصدی که از سوی دولت برای سال ۹۳ در نظر گرفته شده، با احتساب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها است و در غیر این صورت نرخ تورم کمتر از این رقم تحقق می یافت. لذا برای اولین بار در تاریخ ایران نرخ سود بانکی از تورم موجود کشور بالاتر است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار