|
|
کدخبر: ۱۷۱۸۶۰

اندیشکده آمریکایی:

" امریکن اینترپرایز " با اشاره به خبر پهلو گرفتن ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در جیبوتی نوشت: شاید این خبر به اندازه عبور از کانال سوئز پوشش داده نشده است، اما باید در نظر داشت که ناوگروه ایرانی در در بندر یکی از اصلی‎ترین متحد آفریقایی واشنگتن پهلو گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده آمریکایی امریکن اینترپرایز در تحلیلی به قلم مایکل روبین تحلیلگر خاورمیانه خود، به خبر پهلو گرفتن ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در جیبوتی پرداخت.

وی این اقدام را راستای فعالیت‎های جمهوری اسلامی در زمینه افزایش بُرد عملیاتی خود دانست: " زمانی، کشتی‎های ایرانی خود را محدود به خلیج فارس یا آب‎های ساحلی در اقیانوس هند کرده بود، اما در سال‎های اخیر نیروی دریایی ایران دامنه خود را افزایش داده است و کشتی‎های خود را از کانال سوئز عبور داده، به اقیانوس آرام، جنوب آفریقا و اقیانوس اطلس فرستاده است. حضور ایران در دریای سرخ و شاخ آفریقا تبدیل به مساله‎ای عادی شده است. "

روبین در ادامه می‎نویسد که شاید پهلو گرفتنِ کشتی‎های ایرانی در کشور شرق آفریقایی جیبوتی به اندازه عبور آنها از کانال سوئز پوشش رسانه‎ای نداشته و جنجال آفرین نبوده است، اما با توجه به اینکه جیبوتی یک متحد راهبردی آمریکا در آفریقا محسوب می‎‏شود، احتمال می‎دهد ایرانیان به دنبال قدرت‎نمایی دربربرابر آمریکا، بوده باشند.

وی آن را ناقض ادعای منزوی بودنِ ایران می‎داند و می‎افزاید: " توقف در بندری از سودان که منزوی است، یک مساله است؛ اما برقراری چنین رابطه‎ای با یکی از متحدان نزدیک آمریکا، بحثکاملاً متفاوتی است. "

کارشناس فوق همچنین اشاره می‎کند در سفر ۲.۵ ماهه ناوگروه ایرانی، آنها علاوه بر جیبوتی، در بنادر دیگری همچون صلاله - دومین بزرگترین بندر عمان - نیز توقف کرد: " این هم شاید زنگ خطری باشد زیرا عمان نیز مانند جیبوتی یکی از شرکای امنیتی غرب است. اما در ماه‎های اخیر، در حالِ ایجاد یک مشارکت نظامی با ایران بوده است. به عنوان مثال، در زمینه ایجاد یک پایگاه ایرانی در شبه جزیره راهبردی موسندام - بخش عربی تنگه هرمز - مذاکراتی صورت گرفته است. "

روبین در پایان ماموریت ناوگروه فوق را اسکورتِ کشتی‎های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانسته که در حال حاضر توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تحت تحریم هستند.

روز گذشته، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با همتای خود از جیبوتی از تمدید ۱۰ ساله پایگاه و تاسیسات آمریکا در جیبوتی موسوم به کمپ لمونیر در شرق آفریقا خبر داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار