|
|
کدخبر: ۱۷۳۴۱۲

گزارش تسنیم از نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین /

خبرگزاری تسنیم: نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله دری نجف آبادی امام جمعه اراک، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور، استاندار و شهردار قم و شخصیت های برجسته حوزوی برگزار شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازقم، نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین در سالن همایش های شهرداری قم و با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله دری نجف آبادی امام جمعه اراک، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، استاندار و شهردار قم و جمعی از طلاب و دانشجویان استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام تصویری به همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین نمایش داده شد، آیت الله جوادی آملی در این پیام تصویری اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی از منظر دین در چند عنصر خلاصه می شود: اولاً دین، مال را معرفی کرد. ثانیاً خطر فقر را بازگو کرد. ثالثاً راه تنظیم اقتصاد را عاقلانه و عادلانه ارائه داد. اما عنصر اول فرمود: مال، عامل قیام و قِوام یک ملت است؛ در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً»(سوره نساء، آیه۵)؛ ملت اگر بخواهد قائم و مقاوم باشد چاره ای نیست که کیف و جیبش پر باشد.

ملتی که دستش تهی است، از ستون محروم است

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: ملتی که دستش تهی است، از ستون محروم است، از قیام و مقاومت طرْفی نمی بندد. این مال است که عامل قیام یک ملت است: «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً.» در همین زمینه فرمود: این ستون را نباید به دست لرزان افراد سفیه و بی عُرضه سپرد، آن مدیر سفیه و آن مدبر لرزان، خود را نمی تواند تأمین کند، خودایستادگی را فرا نگرفته، چه رسد به اینکه بتواند ستون ملت و مملکتی را نگهداری کند.

وی گفت: با بیان اینکه مال، عامل قیام یک ملت است اظهار کرد: آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد، صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند. اگر هم هوش اقتصادی دارد و لکن طهارت قدسی و قداست عقل در او یافت نمی شود، او سفیه است.

مرجع تقلید جهان تشیع گفت: سفاهت در فرهنگ قرآن تنها در فقدان نظر نیست، بلکه بسیاری از افرادند که از نظر علمی، خردمند و پخته و فرهیخته هستند ولی از نظر عقل عملی سفیه اند. قرآن کریم کسانی را که راهی راه ابراهیم خلیل سلام الله علیه نیستند سفیه می داند: وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ؛ اگر این حدیثمعروف در کنار آن آیه مشهور قرار بگیرد معلوم می شود که این ها دو قضیه مناسب اند: یکی اینکه «العقل ما عُبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»؛ عقل آن است که خدا عبادت شود و بهشت کسب شود.

ملت نباید اموال خود را به کسی که توانایی اداره اموال را ندارد بسپارد

استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان کرد: عکس نقیض آن این است کاری که با آن نمی توان خدا را راضی کرد و ملت را خشنود کرد و بهشت را کسب کرد، این سفاهت است و این عقل نیست: «ما لا یُعبد به الرحمن و لا یکتسب به الجنان فلیس بعقل»؛ اگر عقل نبود، سفاهت هست؛ این همان آیه معروف قرآن است که «وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ» پس مال، ستون یک ملت است؛ مدیر و مدبر سفیه که نتواند خود را اداره کند، عُرضه حفظ این ستون را نخواهد داشت، ملت موظف است این مال را به دست افراد سفیه نسپارد؛ آن کسی که فاقد دو عنصر محوری مدبریت اجتهادی و مدیریت جهادی است، سفیه هست و ملت موظف است که مال را به دست او ندهد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه ۷ سوره حشر «کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ» تصریح کرد: مال که ستون است باید خیمه ای را بر فراز خود افراشته نگه دارد که بتوان همه ملت را زیر پوشش این خیمه نگه داشت. دولت را دولت گفتند، چون تداول می شود؛ این تداول و این ثروت که دست به دست هم می گردد نباید در یک منحنی محدود دور بزند، باید در کل این مدار ۳۶۰ درجه بگردد. مثل خونی است که باید جریان داشته باشد و اگر در یک منحنی خاص بگردد، بقیه از جریان این خون محروم باشند فلج هستند.

ملتی که مشکل اقتصادی داخلی دارد نمی تواند مقاومت کند

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: ملت فقیر فلج است، ملتی که جیبش خالی است، کیفش خالی است، تهیدست است، بدهکار است، مدیون است، فلج است و ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت.

وی تاکید کرد: نظام تلخ کاپیتال غرب این طور است که «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ»؛ نظام فروریخته سوسیال شرق از همین قبیل است که دولت سالاری است و ثروت دست دولت هاست، اما ملت از ثروت ملی محروم هستند؛ در نظام سوسیال شرق، دولتی، ثروت را به دولت دیگر منتقل می کند می شود: «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ».

آیت الله جوادی املی گفت: در نظام سرمایه داری کاپیتال غرب، ثروت و دولت را از دست یک سرمایه دار به دست سرمایه دار دیگر منتقل می کنند، این هم می شود: «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ»؛ اینکه گفتند ۹۹ درصد در برابر یک درصد، ممکن است بخشی از این ها اغراق و مبالغه باشد، ولی این خطر هست که اکثری از آن دولت کلان طرْفی نبستند.

فقر خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد

مفسر بزرگ قرآن کریم عنوان کرد: پس برابر سوره «نساء» ثروت ملت، ستون آن ملت است و برابر سوره «حشر» ثروت ملت، خون ملت است. اگر این ستون، زیر سقف باشد، همه را پوشش می دهد و اگر خون در تمام جامعه جریان داشته باشد هر کسی به اندازه ظرفیت و استعداد خود بتواند از آن طرفی ببندد، اینجامعه سر پا و زنده است.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: مطلب بعدی خطر تلخ فقر است؛ مستحضرید که قرآن کریم از لوازم و ظرایف ادبی عرب بهره های فراوانی برده است و همراهان خود را آگاه کرد. کسی که گداست و چیزی ندارد به او نمی گویند فقیر، بلکه به او می گویند فاقد. یعنی مال ندارد.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است، فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، کسی که گرفتار حادثه تلخ «فاقرة الظهر» شد - که در سوره «القیامة» آمده، این می شود فقیر؛ همان طوری که قتیل به معنای مقتول است، فقیر هم به معنی مفعول است. یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است. ملتی که جیبش خالی است، دستش تهی است، زمین گیر است؛ البته اول مسکین است بعد فقیر. مسکین؛ یعنی گرفتار سکون، بی حرکتی.

وی افزود: ملت تهیدست از حرکت و پویایی ایستاده است و محروم است، یک؛ در اثر شکسته بودن ستون فقرات، زمین گیر است و مبتلا به نشستن است، دو؛ از این جهت گفتند فقیر، بد تر از مسکین است. این تعبیرهای تند قرآن کریم که اگر ملتی دستش تهی بود، قدرت حرکت ندارد و ساکن است، اولاً؛ قدرت ایستادن ندارد و نشسته است، ثانیاً؛ برای همین جهت است. بنابراین اگر ملتی شغل نداشته باشد، بدهکار باشد، گرفتار بانک های ربوی باشد، این ملت هرگز قائم نیست، چه رسد به مقاومت، چه رسد به ایستادگی در برابر حوادثتلخ.

ملت بدهکار اهل نقد نیست

این مرجع تقلید تاکید کرد: مطلب بعدی که قرآن کریم از این راه گوشزد می کند می فرماید: ملتی که سفره اش خالی است و بدهکار است و فرزند بیکار دارد و خودش هم بازنشسته است، این ملت دهنش به چاپلوسی باز است، هرگز اهل نقد نیست، هرگز اهل اعتراض نیست. در دو جای قرآن کریم از ملت تهیدست به «اِملاق» یاد کرده است فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ» یا «نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ» در یک جا مخاطب مقدم بر مغایب است و در یک جا مغایب مقدّم بر مخاطب است: «نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ»، «نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ»، در هر دو جا سخن از املاق است، املاق؛ یعنی تملّق گویی، چاپلوسی.

وی گفت: کسانی که در این وزارتخانه ها تلاش و کوشش می کنند، می دانند معاونان آن ها با آن ها یک طور حرف می زنند، افرادی که در آبدارخانه هستند یک طور حرف می زنند، آبدارچی یک طور تملق می گوید، معاون یک طور سخن می گوید. کسی که دستش تهی است، زبانش به چاپلوسی بسته است، ممکن نیست ملتی تهیدست باشد، زبانش به اعتراض و نقد و پاسخ گویی و مسئله دانی و مسئله خواهی و طلب خواهی، باز باشد. دهن ملت وقتی فقیر باشد به چاپلوسی باز است، کمر او شکسته است.

آیت الله جوادی آملی گفت: خلاصه بحثاقتصاد مقاومتی آن است که مال، ستون مملکت است و اهل اختلاس و اهل رومیزی و اهل زیرمیزی و کسی که ضعف مدیریت دارد و کسی که توان آن را ندارد کشوری که یک درصد جمعیت دنیا را دارد؛ یعنی هفتاد میلیون و بیش از هشت درصد امکانات روی زمین در دست اوست، نتواند خود را اداره کند، گرفتارِ «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً».

مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: در این مملکت همه چیز هست؛ جوان های فعال و بیکار فراوان، مال به دست بانک های ربوی - که «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» است - از یک سو و سرمایه دارانی که مشخص نیست از چه راهی در آوردند و در چه راهی صرف می کنند. از سوی دیگر؛ اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمی شود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن، ستون دین است و به دست مدیرانی سپرد که در اقتصاد مجتهد، در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه است و این خون را در رگ های همه ملت جاری کرد تا ملت روی پای خود بایستد.

دین شغل را یک عبادت می داند

وی با بیان اینکه ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است اظهار کرد: هرگز دین نمی خواهد ملت مزدور باشد. شما به کتاب های فقهی مراجعه کنید می بینید این باب را مرحوم صاحب وسائل در کتاب اجاره منعقد کرد که مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند. تقویت تعاونی همین طور است، دامداری و کشاورزی همین طور است.

مفسر بزرگ قرآن کریم تصریح کرد: این کشوری که هزار ها هکتار همسایه دیوار به دیوار دریاست، وقتی علوفه را وارد می کند، این ملت هرگز توان مقاومت ندارد.

آیت الله جوادی آملی گفت: مدیریت منزه از سفاهت، مدبریت مبرای از سفاهت، مدیریت و مدبریتِ مبرای از اختلاس و سرقت و رشوه و رومیزی و زیرمیزی، ملت منزه از بانک ربوی - که «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» - این ملت صد در صد مقاوم است، صد در صد قائم است. به امید آنکه این ملت این معارف را خوب درک کند، باور کند، در خود تمرین کند و به جامعه منتقل کند.

بعد از پیام آیت الله جوادی املی، حجت الاسلام حجت الله نیکی ملکی با ارائه گزارشی اجمالی از همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین، اظهار کرد: بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب همایشی با موضوع ‏اقتصاد مقاومتی و بررسی راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی با رویکرد دینی را ترتیب دادیم. ‏

دبیر همایش همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین افزود: کمیسیون مطالعات اسلامی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت تبیین سیاست هایی که استخراج شده از آیات، روایات و سیره عملی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بود، تصمیم گرفت این نشست در قم برگزار شود.

مستندات دینی اقتصاد مقاومتی تبیین می شود

رئیس کمیسیون مطالعات اسلامی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ۲۴ بند سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی همه مبتنی بر آیات و روایات بوده است، تصریح کرد: تلاش کردیم مستندات دینی سیاست های اقتصاد مقاومتی در این همایش ها تبیین شود.

حجت الاسلام نیکی ملکی بیان کرد: در بند ۲۱ سیاست اقتصاد مقاومتی آمده است که اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان رایج تبدیل شود از همین رو تلاش ما بر این بود که به صورت ویژه به این بحثپرداخته شود.

این همایش در ۵ استان دیگر برگزار می شود

دبیر همایش همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین، با علام این خبر که همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین در ۵ استان کشور برگزار می شود، گفت: رویکرد ما در این برنامه ها دوری از هر گونه ریخت پاش و کمک علمی به مجموعه های برگزار کننده همایش اقتصاد مقاومتی است.

وی بر نقش حوزه های علمیه در تبیین اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: اگر حوزه های علمیه این کار را جدی بگیرند و پیگیر شوند، می توان به این اهداف رسید.

حجت الاسلام صالحی منش نیز در این همایش اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در شرایط فشار و تحریم و دشمنی ها می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

استاندار قم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از مباحثمهمی است که می توان بعد از ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی الگوی اقتصاد کارآمد را براساس آن طراحی ارائه کنیم، افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه ای نجات بخش و الگوی اقتصادی بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که از سوی رهبرمعظم انقلاب ابلاغ شده و باید در کشور اجرا شود.

جامعه باید شرایط رشد و کمک جوانان به اقتصاد را فراهم کند

وی تصریح کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی بر انقلاب اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی، ذخائر و منابع غنی و متنوع، زیرساخت های گسترده و برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت می تواند با پیروی از این الگو بر مشکلات مختلف فائق آید، تاکید دارد.

حجت الاسلام صالحی منش با بیان اینکه حکومت ها باید زمینه و فرصت مناسب را برای رشد و بالندگی اقتصاد کشور و نقش آفرینی موثر مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم آورد، گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی دارای عقبه و پس زمینه فکری متعالی است و از اندیشه و فرهنگ والای دینی ریشه می گیرد.

سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برآمده از قانون که دارای مبانی دینی و ارزشی است

استاندار قم خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در کنار نگاه بلند مدت و رویکرد بومی و واقع بینانه توجه به باورهای دینی و ارزش های اسلامی است.

وی با تاکید براینکه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برآمده از قانون که دارای مبانی دینی و ارزشی است باید به درستی در جامعه تبیین شود، اظهار کرد: سرمایه گذاری از وظایف حیاتی حکومت ها است و این سرمایه گذاری ها باید با رویکرد تولیدی باشد نه تشریفاتی.

استاندار قم با بیان اینکه برای انجام زیرساخت هایی که همه مردم از آن منفعت می برند لازم است پیش زمینه ها مهیا باشد، اظهار کرد: لازمه احیا اقتصاد صحیح در جامعه این است که دولت زمینه تولید نیازهای مردم و جامعه را آماده و مردم را دعوت به کار و تلاش کند.

محمد دلبری نیز در این همایش که با موضوع نقش مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی سخن می گفت، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی رویکردی سلبی و کوتاه مدت نیست بلکه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی نگاهی کلان به اقتصاد کشور دارد.

مدیریت شهری قم توسعه درآمدهای پایدار است

شهردار قم با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت شهری قم توسعه درآمدهای پایدار است، افزود: در مجموعه مدیریت شهری برای داشتن اقتصاد پویا و فعال با مدیریتی جهادی تلاش می کنیم در همین راستا برای روان شازی و تسهیل خدمات با مهندسی فرایندهای انجام شده رویکرد ها و فرایندهای زاید را حذف کرد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از حساسترین موضوعات مورد عنایت رهبر معظم انقلاب که در این سال ها به صورت مختلف بر اصول و مبانی آن تاکید شده اقتصاد مقاومتی است.

امام جمعه اراک افزود: امسال اقتصاد و فرهنگ با تاکید بر عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شد و این نامگذاری از مطالبات مهم و به حق رهبر معظم انقلاب و ملت است که مورد تاکید قرار گرفت.

با شعار نمی تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کرد

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: تنها با شعار و گفتمان وارد صحنه نشویم چرا که گفتمان سازی مقدمه است برای تلاش و مجاهدت در عرصه های مختلف کار، تلاش و مجاهدت است

وی بیان کرد: فرصتی برای ملت ایران و حوزه روحانیت به برکت انقلاب اسلامی و تحولات ۳۵ سال گذشته به وجود آمده که اگر قدر این فرصت را ندانیم این فرصت ها از بین می رود.

آیت الله دری نجف آبادی با تاکید براینکه فرصت ها غنیمت است و از فرصت ها می توان فرصت های جدید را ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: اگر این موقعیت ها را قدر ندانیم دچار خسارت می شویم از همین رو باید برای این فرصت ها برنامه ریزی و تدبیرات حکیمانه داشته باشیم تا جمهوری اسلامی را به قدرتی بی بدیل در منطقه تبدیل کنیم.

با اسراف و تن پروری نمی توان قله های بلند عزت و شوکت را فتح کرد

امام جمعه اراک با تاکید براینکه باید در میان ۲۵ کشور منطقه حرف اول را بزنیم از همین رو لازم است الگوی جدیدی را ارائه کنیم، گفت: نظام جمهوری اسلامی ما باید نظامی کارآمد و الگویی موثر در ابعاد مختلف برای منطقه و حتی جهان باشد و این موضوع تنها با تلاش مضاعف، عزم و اراده ملی با مدیریت جهادی محقق می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه با اسراف و تن پروری نمی توان قله های بلند عزت و شوکت را فتح کرد، اظهار کرد: در کنار مردان بزرگ تاریخ کسانی بوده اند که تن به ضعف و ذلت ندادند و با اقتدار و عظمت برای پیروزی تلاش کردند.

وی به لزوم بهره گیری از آموزه های عمیق دینی و الهی اشاره کرد و افزود: برای تحقق این آرمان های بلند مجاهدت های همه جانبه فکری و عملی لازم است و این موضوع با جهاد همه جانبه ما را در رسیدن به آن اهداف متعالی یاری می کند.

آیت الله دری نجف آبادی بر مشارکت عمومی برای احیای تمدن اسلامی تاکید کرد و گفت: عزم ملی و مدیریت جهادی دو واژه ای بود که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود مورد تاکید قرار دادند چرا که ملت ها با عزم ملی موفق می شوند و لازم است که این عزم ملی فراگیر و همه جانبه شود.

نظام اسلامی باید کارامدی خود را در عرصه های اقتصادی نشان بدهد

امام جمعه اراک تصریح کرد: باید الگویی را به جهان و نسل امروز و آینده ارائه دهیم که مورد غبطه و تشویق قرار گیرد و نشان دهنده قدرت اسلام و تشیع، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و عزم ملی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ارائه این الگو را با دو مولفه عزم ملی و فراگیر و مدیریت جهادی امکان پذیر دانست و گفت: در زمینه اقتصادی باید برنامه و استراتژی در زمینه های تولید، توزیع و مصرف داشته باشیم تا به آن هدف مدنظر مقام معظم رهبری برسیم و اقتصاد مقاومتی محقق شود.

وی با بیان اینکه باید هزینه های تولید به حداقل برسد و استراتژی تولید دانش بنیان به صورت جدی تبیین شود، تصریح کرد: لازم است از تمام ظرفیت ها برای پیشرفت کشور استفاده شود تا آسیب ها را به حداقل برسانیم در این راستا نقش مراجع و روحانیت بسیار مهم و مورد توجه است.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به نقش روحانیت و حوزه های علمیه در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: نقش مراجع عظام و حوزویان در این زمینه بسیار سنگین و خطیر ست چرا که قم باید الگویی برای همه کشور باشد.

قم باید پیشتاز اقتصاد مقاومتی باشد

وی با تاکید بر لزوم توسعه قم بیان کرد: قم باید در زمینه نظریه پردازی در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هم گام های بلندی بردارد.

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه قم در تمام عرصه ها نقش پیشقراول و پیشتاز دارد، گفت: جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه است و اعضای خبرگان رهبری وظیفه انتخاب رهبر را عهده دار هستند از دیگر سو حوزه های علمیه اعضای خبرگان رهبری را تربیت می کنند از همین رو قم کانونی است که باید این نیروهای کارآمد را برای امروز و فردا تربیت کند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین اظهار کرد: در رابطه با اقتصاد مقاومتی مقصود تشخیص حوزه های فشار و تهدید، تلاش برای کنترل و بی اثر کردن اثرات این حوزه ها و تبدیل این تهدیدات به فرصت ها است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: بایدبه گونه ای برنامه ریزی کنیم که آثار این فشار ها و تهدید ها خنثی شود و تهدید را به فرصت تبدیل کرده باشم.

استاد حوزه علمیه اندیشیدن و به کار بستن تدابیری که راهکارهای هوشمندانه ای برای جلوگیری از فشار بر اقتصاد کشور است را لازمه و محور کار نخبگان اقتصادی دانست و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی فشار بر گرده مردم نیست چون برنامه ریزی برای شکوفایی، پویایی و بهبود سطح رفاه عمومی جامعه است و اگر این سیاست اقتصادی درست اجرایی شود رفاه عمومی در جامعه حکمفرما می شود.

وی با تاکید براینکه در اقصاد مقاومتی بنا نیست مردم ریاضت بکشند، عنوان کرد: در اقتصاد مقاومتی فقط بهینه مصرف کردن سرلوحه جامعه قرار می گیرد.

اقتصاد مقاومتی شامل امنیت و ثبات اقتصادی هم می شود

آیت الله حسینی بوشهری امنیت و ثبات اقتصادی را رهاورد تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی صرفا مقاومت و ایستادگی نیست بلکه ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی تا جامعه در این تکانه های جهانی اقتصاد دچار شوک نود و ثبات لازم را برای ادامه راه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی پویا، فعال و تاثیرگذار است و می تواند ارائه دهنده الگویی جهانی باشد، خاطرناشن کرد: اگر شاخص ها و الزامات اقتصاد مقاومتی به درستی در جامعه پیاده شود، ریل گذاری صحیحی برای مسائل اقتصادی نسل های متمادی داریم.

وی در بیان تفاوت های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی نقطه مقابل اقتصاد ریاضتی است که در غرب پیاده سازی می شود، در اقتصاد ریاضتی دولت ها برای کاهش هزینه ها و رفع کسری بودجه برخی خدمات عمومی را حذف می کند و مردم در تنگنا قرار می گیرند.

امام جمعه قم با تاکید براینکه هدف در اقتصاد مقاومتی رسیدن مردم به یک رفاه عمومی است، افزود: در اقتصاد ریاضتی سنگینی بار بر دوش مردم بوده اما در اقتصاد مقاومتی سنگینی بار بر دوش برنامه ریزان است.

در اقتصاد مقاومتی مصرف بهینه داریم

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: اقتصاد ریاضتی محدودیت در منابع مالی ایجاد می شود اما در اقتصاد مقاومتی مصرف بهینه داریم و عدالت اجتماعی پررنگ تر معنا می شود.

وی در تشریح نقش اقتصاد در نظام اسلامی گفت: برخی فرهنگ را اصل می دانند که بر سیاست و اقتصاد تاثیرگذار است اما نباید این نکته را از نظر دور نگه داریم که اگر از لحاظ اقتصادی وابسته باشیم به ناچار فرهنگ ما نیز وابسته می شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه شعار ما آب و نان و مسکن نیست بلکه ما بر فرهنگ تاکید داریم، تصریح کرد: اگر تلاش لازم را به کار نبریم و برنامه ریزی ندئاشته باشیم دشمنان با فشارهای سیاسی و اقتصادی عرصه را بر ما تنگ می کنند.

اصلاح الگوی مصرف یک موضوع بسیار مهم و اساسی است

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اگر بنیه های اقتصادی خود را اصلاح کنیم دشمن نمی تواند در عرصه اقتصادی بر ماسختی تحمیل کند از همین رو اگر استقلال اقتصادی نداشته باشیم نمی توانیم مدعی استقلال سیاسی باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری به گام های موثر برای رسیدن به آرمان ها اشاره کرد و افزود: جهاد مالی، اصلاح الگوی مصرف، مصرف تولیدات داخلی، اقتصاد دانش بنیان و اجتناب از تک محوری از مهم ترین گام های موثر برای رسیدن به وضعیت اقتصادی آرمانی است.

محسن رضایی نیز در این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما از قم آغاز شد لازم است این انقلاب و تحول اقتصادی هم از قم شروع شود، اظهار کرد: این انقلاب اقتصادی لزوما باید از قم آغاز و تببین شود از دیگر سو باید دارای پیام های روشن و رهنمودهای اجرایی، عملیاتی و تبیینی باشد.

وضعیت اقتصادی فعلی در شان نظام اسلامی نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استان قم دارای ظرفیت های بزرگی است که می تواند این تحول عظیم اقتصاد ملی را به وجود آورد، افزود: هدف اقتصاد مقاومتی برون رفت از وضعیت اقتصاد فعلی است چرا که درشان نظام و انقلاب اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه تنها مفاسد اقتصادی حیثیت ما را خدشه دار نمی کند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نقشه راه اقتصاد فعلی برای رسیدن به اقتصاد آرمانی و مطلوب است.

رضایی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی طرح و گفتمانی برای کوچ به سمت اقتصادی در خور شأن نظام جمهوری اسلامی است، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما بتوانیم در مقابل فشارهای بین المللی سیاسی و اقتصادی تحمل داشته باشیم، یعنی اینکه شوک های اقتصادی در دیگر کشور ها ما را زمین گیر نکند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید در اقتصاد به وضعیتی برسیم که بازارهای جهانی طلا و بورس آمریکا برای ما تعیین تکلیف نکند، گفت: تحریم های اقتصادی اقدامی سیاسی است که اقتصاد ما را هدف گرفته از همین رو اقتصادی مقاومتی راهی است که ما را به توسعه پایدار می رساند.

اقتصاد فعلی حاکم بر کشور بسیار آسیب پذیر است

وی با آسیب پذیر خواندن وضعیت اقتصادی کنونی عنوان کرد: اقتصاد فعلی حاکم بر کشور بسیار آسیب پذیر است از همین رو باید از این حالت خارج شویم در همین راستا نخستین گام این است که اقتصاد دولتی ما به اقتصاد مردمی تبدیل شود.

رضایی با بیان اینکه اقتصاد اسلامی نه سوسیالیستی و نه سرمایه داری بلکه اقتصاد اسلامی اقتصاد مردم داری است، گفت: یکی از دلایلی که سبب شد مردم از ثبت نام برای دریافت یارانه انصراف دهند این بود که بر این باورند که اگر پول دست خودشان باشد بهتر از دولت خرج می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: انتظار ما از علما و فقهای حوزه علمیه این است که در بحثتبیین اقتصاد مقاومتی از منظر دین کار کنند این تبیین می تواند در دو بعد کاربردی و رفتار سازی بسیار موثر و کارگشا باشد.

اقتصاد ما باید جهانی شود

وی دومین محور اقتصاد مقاومتی را جهادی کردن اقتصاد عنوان کرد و افزود: اقتصاد کنونی ما جهادی نیست از همین رو فساد مثل موریانه در بدنه این اقتصاد ساری و جاری می شود.

رضایی با تاکید براینکه تا اقتصاد ما جهادی نشود آبادانی رونق پیدا نمی کند، تصریح کرد: همانطور که در شرایط محاصره نظامی باید آماده باشیم در محاصره اقتصادی نیز باید پاسخ مناسب داشته باشیم.

اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع دینی قابل اجرا است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بدون انرژی گرفتن از دین نمی توان رفتار را عوض کرد، گفت: رفتار سازی در جامعه اسلامی بدون تکیه به دین امکان پذیر نیست رفتار ها باید منطبق بر اسلام باشد تا ثروت تولید شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی سند بسیار مهمی است که رهبر معظم انقلاب به کمک کار شناسان و نخبگان کشور طراحی کردند، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ و اقتصاد اسلامی در جامعه محقق نشود شعار ها توخالی است.

گزارش از توحید آرش نیا

انتهای پیام / ب

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار