|
|
کدخبر: ۱۷۷۰۹۰

در نشست خبری سلیمی با خبرنگاران

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ترکیب هیئت امنای جدید این دانشگاه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در این دانشگاه برگزار شد ضمن ارائه برنامه های این دانشگاه طی چند ماه گذشته و چشم انداز در نظر گرفته شده برای آن در سالهای آینده به برخی از سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده و در دست اقدام این دانشگاه به فعالیت دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه تهیه و تدوین سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: در این سند همکاری و ارتباط با دانشگاه های بزرگ جهان مورد نظر و توجه قرار گرفته و برخی از شاخص ها مانند تولید گسترش دانش علوم انسانی در عرصه جهانی، عدالت آموزشی، تأمین خردورزی و عقلانیت در آن مورد توجه است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ۵۵ راهبرد اصلی برای این سند در نظر گرفته شده است، یادآور شد: امیدواریم برنامه های در نظر گرفته در آن عملیاتی شود تا بتوانیم در عرض چند سال آینده آن را به اجرا برسانیم. برنامه هایی که می تواند در حوزه آموزش و پرورش، فرهنگی و در سایر مسائل راهگشا باشد.

سلیمی به تهیه سند دانشگاه اسلامی و برنامه استراتژیک این دانشگاه پس از تائید مصوبه هیئت امنای این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این برنامه ها بر این اساس برای آینده دانشگاه در نظر گرفته شده است که رشد دانشگاه علامه در طی سالهای آینده براساس برنامه های دفعی و ناگهانی نبود، بلکه بر مبنای برنامه های از پیش تعیین شده و مصوب هیئت امنای دانشگاه و براساس بودجه های در نظر گرفته شده صورت می پذیرد.

وی با اشاره به ترکیب هیئت امنای جدید دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیئت امنای جدید دانشگاه علامه طباطبایی مرکب از شخص وزیر علوم، هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ربیعی وزیر کار، سیف رئیس بانک مرکزی، مصلی نژاد استاد دانشگاه تهران و خیرین برجسته مدرسه ساز، میرمحمدی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، ستاری فر و احمدمسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به دوره های دانشگاه علامه طباطبایی در دوره حاضر گفت: در حال حاضر این دانشگاه ۴۴ دوره کارشناسی، ۱۰۲ دوره در مرحله کارشناسی ارشد. ۶۱ دوره در زمینه دکتری دارد.

سلیمی با بیان اینکه ۴۲۵ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستند گفت: بر اساس فراخوان وزارت عولم در زمینه جذب هیت علمی بین ۸۰ تا ۹۰ نفر به اعضای هیئت علمی دانشگاه افزوده می شوند و در ۴ سال آینده در نظر داریم رقم اعضای هیئت علمی دانشگاه را به ۶۰۰ نفر برسانیم.

وی در همین زمینه گفت: تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علامه در حال حاضر ۱۵۶۲۴ دانشجوست که بیشتر آنها در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل می پردازند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه درصد قبولی دانشگاه علامه طباطبایی در طول ۳ سال گذشته در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشد داشته است، گفت: با وجود این افزایش این وضعیت برای ما مطلوب نیست و نکته ای که ما را در این زمینه نگران کرده است این بود که رتبه های قبولی در این دانشگاه طی چند سال گذشته افت کرده است و داوطلبان با رتبه های پایین در این دانشگاه قبول شدند که در نظر داریم با برنامه هایی آن را به وضعیت مطلوب تر برسانیم.

سلیمی با اشاره به اینکه تعداد دانشکده های دانشگاه علامه در طول سالهای آینده به ۱۴ دانشکده افزایش می یابد، گفت: هم اکنون حدود ۱۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می کنند که این رقم در آینده به ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید و امیدواریم بتوانیم پژوهشگاه های موجود در این دانشگاه را که تنها تعداد محدودی از آنها فعال است را به مرحله ای از فعالیت برسانیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی طی سالهای گذشته ارتباط بسیار کمی در حوزه انتشار مقاله مرتبط با دستگاه های اجرایی و صنعت داشته است، گفت: در نظر داریم تعداد مقاله های ارائه شده این دانشگاه را از ۸۰ به ۱۵۰ مقاله برسانیم و از نظریات و نظریه پردازی های اساتید این دانشگاه که عمدتا حاصل تلاش خود آنهاست، استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در طی ۸ ماه گذشته حدود ۱۰۰۰ برنامه پرنشاط در دانشگاه برگزار شده است، یادآور شد: امیدواریم فعالیتهای قرآنی را به ۳ برابر بیشتر از شرایط موجود افزایش دهیم و همچنین تعداد نشریات دانشگاهی را از ۴۰ نشریه به ۱۲۰ نشریه افزایش دهیم و در همین زمینه تعداد انجمن های علمی دانشگاه را نیز افزایش دهیم.

سلیمی با اشاره به پروژه های عمرانی این دانشگاه نیز گفت: در حال حاضر زمین کنونی دانشگاه علامه طباطبایی ۴۵ هکتار است که به تصویب هیئت امنای دانشگاه بخشی از آن به شهرداری واگذار شد تا شهرداری زمینی ۲۰ هکتاری را در مکانی روبرو هتل این دانشگاه واگذار کند که هماهنگی های آن انجام شده است، اما هنوز این اتفاق رخ نداده و هم اکنون دانشکده تربیت بدنی ما در آن مکان مستقر است که البته وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

وی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سرنوشت یک طرح پژوهشی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت پژوهشی که توسط چند تن از اساتید این دانشگاه درباره مسئله تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها در دست انجام است و نتایج آن پژوهش، گفت: ۲ نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه این پروژه را در دست دارند که اقدامی زمان بر است. ابعاد مختلف این مسئله باید بررسی شود و ما هیچ پیشینه ذهنی درباره نتیجه این گزارش نداریم و همکاران ما بدون پیش داوری کارهای تحقیقاتی این پژوهش را انجام می دهند و حتی از مشاوران روحانی برای وضعیت بررسی دانشگاه های بزرگ تهران که این طرح را انجام نداده اند، در این زمینه با دوستان ما همکاری می کنند که امیدواریم تا چند ماه آینده نتایج آن اعلام شود.

سلیمی با اشاره به همکاری های نزدیک این دانشگاه با شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص بازنگری ها و همچنین راه اندازی رشته هایی که اقدامات آن در این شورا به اتمام می رسد، همکاری های خوبی با شورای تحول دارد و زمینه تعامل اساتید و کارگروه های این شورا را فراهم کرده است که امیدواریم نتایج این اقدامات در به سازی رشته های علوم انسانی و در بلندمدت دیده شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعدادی از دانشجویان به قانون فعالیت انجمن اسلامی این دانشگاه اعتراض داشته و معترض هستند، گفت: اعتراض دانشجویان برای ما بسیار محترم است. نظر آنها چه در مخالفت و چه در موافقت با ما بسیار محترم است و معتقدیم قانون حتی قانون بد بهتر از بی قانونی است و تا زمانی که قانون جدیدی از طرف وزارت علوم به ما ابلاغ نشود، ما خود را موظف می دانیم بر اساس آیین نامه ها و قوانین اعلام شده از سوی وزارت علوم هرچند در دوره گذشته بوده است، اقدام و فعالیت کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در تمام زمینه هایی که در برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی دخیل بوده است، تلاش شده ضوابط و ابلاغیه های وزارت علوم رعایت شود، ما موظفیم این آیین نامه ها را انجام دهیم و در این زمینه نیز این قوانین را در نظر گرفته ایم، اما از دانشجویان می خواهیم در ایجاد تحول در دانشگاه خیلی عجله نداشته باشند.

موظف به رعایت قوانین و آیین نامه های وزارت علوم هستیم

سلیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از دانشجویان و شرکت کنندگان در انتخابات انجمن اسلامی معتقدند که در روند برگزاری این انتخابات تخلفات صورت گرفته است و حتی قوانین مدیریت قبلی که در این زمینه وجود دارد خود برخی تخلفات را به همراه دارد گفت: ما هنوز در هیئت نظارت بر انتخابات تشکل های دانشجویی تخلفات انخابات را بررسی نکرده ایم. همکاران بنده در معاونت فرهنگی جلساتی با دوستان که انتخابات را برگزار کرده اند داشته اند و قرار است این مسائل در هیئت نظارت بررسی شود ولی هنوز این مسائل کامل بررسی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه از دوستان دانشجو و خبرنگار درخواست می کنیم واژگان را طوری استفاده کنند که معانی مفاهیم درست رامنتقل کنند گفت: برخی از کسانی که شما ادعا می کنید رد صلاحیت شده اند، کسانی بوده اند که عضو انجمن اسلامی نبودند و مسئله تائید صلاحیت و عدم صلاحیت آنها نیست.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره زمان برگزاری انتخابات این انجمن نیز گفت: بر اساس قانون اگر این انتخابات در زمان در نظر گرفته انجام نمی شد طبق قانون اعضای سابق انجمن همچنان باید به عنوان اعضای شورای مرکزی باقی می ماندند.

کمیته انضباطی در ۸ ماهه گذشته دو بار تشکیل جلسه داده است

سلیمی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی تغییراتی که عنوان شده است که قرار بود در دانشگاه ها رخ دهد هنوز ایجاد نشده است، به طور مثال کمیته انضباطی و دوربین های دانشگاه همچنان فعال هستند، افزود: در ۸ ماه آینده ۲ جلسه کمیته انضباطی در دانشگاه ها برگزار نشده است که در این دو جلسه مسائل مربوط به حجاب دانشجویان بررسی شده است و موارد دیگر درباره تخلفات امتحانی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان رئیس دانشگاه مسیر خود را برای حرکت دانشگاه به طور صریح اعلام کنید، اضافه کرد: من در درجه اول دنبال حفظ آرامش در دانشگاه هستم و برای این مسئله شخصیت و آبروی خود را نیز به میدان آوردم. برخی از گروههای سیاسی به دنبال ایجاد فشار بر دانشگاه هستند و من بر این اساس فشارهای مختلفی را تحمل کرده ام که گاها شخصیت فردی من را نیز مورد هجمه قرار داده اند و معتقدم این مسئله در کنار هدفی که من در نظر دارم و آن ایجاد آرامش برای بستر رشد علمی و فعالیت علمی دانشگاه علامه است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اگر کسی به عنوان دانشجو در این دانشگاه تهدید شده است و یا با آن بدرفتاری شده است، من باید از او عذرخواهی کرده و تمام قد از او دفاع کنم.

سلیمی همچنین درباره اساسنامه انجمن اسلامی این دانشگاه نیز گفت: به هر حال اساسنامه این دانشگاه باید در مجمع عمومی آن اصلاح شود و در شورای نظارت نهایی شود تا بتواند به عنوان یک اساسنامه تشکیل دانشجویی مطرح شود. اینکه یک گروه خاصی مطالبه ای در این زمینه دارد و باید به آن سمت برویم درست نیست و معتقدیم باید در مسیری حرکت کنیم که خواست دانشجویان است و با امنیت و در کمال آرامش این کار را انجام دهیم.

دانشگاه علامه باید به وظیفه اصلی خود در نظریه پردازی برگردد

وی افزود: از انجام فعالیت هایی که جنبه جنجال برانگیز دارد حتی المقدور در دانشگاه جلوگیری می شود. باید به سمتی برویم که با ایجاد آرامش در فضای این دانشگاه، آن را در مسیری قرار دهیم که به وظیفه اصلی خود که نظریه پردازی در حوزه مسائل علوم انسانی است، بپردازد. اما عده ای می خواهند دانشگاه را به محل جنجال و آشوب تبدیل کنند که این جزو برنامه های من نیست و اگر هم کسی توقعی در این زمینه از من دارد، بهتر است از این توقع دست بردارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه حفظ حرمت اساتید و دانشجویان وظیفه من است، گفت: دست دانشگاه برای بازگردادن اساتید بازنشسته بسته است و این گونه نیست که با چرخش قلم من همه اساتید بازنشسته به دانشگاه بازگردند. اختیار قانونی این است که به عنوان رئیس دانشگاه به درخواست گروه های آموزشی برای افرادی که آنها درخواست می کنند پاسخ مثبت دهم. البته شرایط بازگشتن اساتید بازنشسته به دانشگاه طبق ضوابطی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است امکان پذیر است.

سلیمی با اشاره به اینکه جذب اساتید جدید را نیز به گروه ها و کارگروه ها واگذار کرده ایم، خاطرنشان کرد: علت اصلی این تصمیم این بوده است که صلاحیت علمی آنها در گروه ها بررسی شود و هیئت جذب نیز صلاحیت عمومی آنها را بررسی کند تا از این طریق اساتید دانشگاه بدون هر گونه نگاه سیاسی خاصی جذب شوند. اما اگر منظورشما از تغییر این است که یک استاد خاص مورد نظر دانشجوی گروه ارتباطات دوباره به کار بازگردد، این مشخص است که طبق قوانین در حوزه اختیارات من نیست.

وی تصریح کرد: امیدوارم دوستان با انصاف به تغییرات صورت گرفته در دانشگاه نگاه کنند و فضای فرهنگی اساتید و دانشجویان را به دقت بررسی کنند. شما می توانید با حضور در بین اساتید این دانشگاه، چه اساتید اصولگرا و چه اصلاح طلب تغییرات را پیگیری کنید و ببینید که چه تغییراتی در حوزه فعالیت آنها و امیدشان برای فعالیتهای علمی و عملی ایجاد شده است و بنده همه تلاش خود را نیز به کار می گیرم تا دانشگاه علامه طباطبایی را به دانشگاهی به عنوان دانشگاه برتر کشور و جهان به خصوص در سطح جهان اسلام برسانیم و آن را به یکی از قطب های علمی تبدیل کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص بازگشت چند نفر از دانشجویان این دانشگاه که هنوز نتوانستند به دانشگاه بازگردند نیز گفت: حدود ۴ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه هستند که برای بازگشت به دانشگاه رفع مشکل نشده اند، زیرا رفع مشکل آنها در اختیار دانشگاه نبوده است. در آیین نامه وزارت علوم طبق یک بند قانونی، اگر دانشجویی حکم قضای از بیرون دانشگاه داشته باشد باید کمیته انضباطی وزارت علوم در خصوص آن نظر دهد و اگر کسی دچار چنین مشکلی شده باشد برعهده دانشگاه نیست.

سلیمی در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگاران که اصرار بر تخلف در انتخابات انجمن اسلامی این دانشگاه داشت، گفت: قضاوت نهایی درباره انتخابات انجمن اسلامی پس از بررسی مدارک در هیئت نظارت دانشگاه خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت قبل از چاپ بر نشریات دانشگاهی در این دانشگاه گفت: زمانی که نشریات دانشگاهی با هزینه دانشگاه چاپ می شود، دانشگاه مسئول است که مواردی را که در آن نشریه قرار است به چاپ برسد بازبینی کند. اما نشریات دانشجویی که با هزینه خود دانشجویان و تشکل ها چاپ می شوند، مشمول این مسئله نیستند.

مسئولان دانشگاه خطوط قرمز نیستند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه خط قرمز من در دانشگاه علامه طباطبایی نظام اسلامی، شرع مقدس، مقام معظم رهبری و مسائل اخلاقی است، گفت: بنده و یا همکاران من در دانشگاه جزو این خصوص قرمز نیستند و دانشجویان قطعا می توانند نسبت به آنها اعلام انتقاد و یا نقد داشته باشند. البته خیلی از دوستان به ما صفت چپ محافظه کار دادند و عناوینی از این دست که برای ما اهمیتی ندارد. اما معتقدیم که نباید مثل برخی از چیزهایی که در رسانه ها به دروغ و افترا به کسی تهمتی زده می شود به راحتی به مسئولان دانشگاه نیز دروغ و افترا زده شود.

سلیمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تبعید یکی از دانشجویان این دانشگاه نیز گفت: هیچ چیز برای من بدتر از چهره یک دانشجوی طلبکار نیست. دانشجویی که حقی از آن گرفته شده است. اما خوب است دوستان خبرنگار نیز اطلاعات خود را کامل کنند و من متأسفم که کسی که این مسئله را به شما اعلام کرده است، مسائل را به شما توضیح نداده است. دانشجویی در دانشگاه خطا کرد و سپس خودش از دانشگاه درخواست کمک داشت، زیرا تنها چند واحد درسی آن باقی مانده بود و به خواست خود این دانشجو به دانشگاه دیگری فرستاده شد تا بتواند واحدهای باقی مانده خود را بگذراند، اما انصاف نیست به کسی که دانشگاه به او کمک کرده است، بگوییم " تبعیدی ".

وی همچنین درباره سوالی در خصوص عدم تغییر معاونت دانشجویی این دانشگاه که یکی از مطالبات دانشجویان بود، گفت: دکتر صحرایی یکی از مدیران توانمند دانشگاه علامه است که در حوزه فعالیت های فرهنگی فعالیت می کرد و به بخش معاونت دانشجویی انتقال یافت و بنده معتقدم در این حوزه نیز می تواند فعالیت های مثبتی را انجام دهد که خوابگاه ها فقط به محلی برای خواب تبدیل نشوند و به یک محل فرهنگی برای فعالیت های دانشجویان تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه از دانشجویان می خواهیم که در خصوص ایجاد تحول در دانشگاه عجله نداشته باشند، گفت: ما به عنوان مسئولان دانشگاه برای سرنوشت دانشجویان خود نگران و دلواپسیم.

سلیمی هم چنین درباره سرنوشت اساتیدی که درسال گذشته بدون رویه در این دانشگاه استخدام شده بودند، گفت: حدود ۹۴ استاد به این شکل در سالهای گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی فعال شدند که ۲۴ نفر آنها دکتری داشته و استادیار بودند که مشکلی نداشتند، اما برخی از آنها دکترا نداشته و هم زمان مربی و بورس بودند که اکثرشان انصراف دادند و قرار شد اگر گروه های آموزشی شرایط آنها را برای حضور در دانشگاه علامه طباطبایی مناسب دیدند، آنها را استخدام کنند.

وی با تأکید براینکه سیاست من همواره این است که از حاشیه سازی پرهیز کنم، گفت: امیدوارم شما خبرنگاران و دانشجویان نیز ما را در مسیر رشد این دانشگاه همراهی کنید.

پخش فیلم دانشجوی مدعی ضرب و شتم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره مسئله ای که اخیرا درباره این دانشگاه مطرح شده است و ادعای یکی از دانشجویانی که اعلام کرده است مسئولان دانشگاه در پاسخ به اعتراضش او را مصدوم کرده اند، گفت: من متأسفم که باید مسائلی را بگویم که نشان دهنده این است که ما در فعالیت های تربیتی و علمی موفق نبوده ایم و به همین دلیل وقتی به دانشجویان ما نمره نمی دهند، آنها دست به دروغ می زنند.

سلیمی با تأکید براینکه فیلم ورود و خروج این دانشجو به اتاق بنده وجود دارد گفت: دوربین های دانشگاه اگر مزیتی نداشته باشند، این خوبی را دارند که این ورود و خروج را ثبت کردند و این نشان می دهد که این دانشجو در شرایطی وارد اتاق من شد که با چند تن از اساتید مشغول جلسه بودیم و با سخنان تند و نامناسب به نمرات خود اعتراض داشت.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ نفر از اعضای گروه فلسفه از قبل اعلام کرده بودند که این دانشجو دانشجوی نامنظم و فحاشی است و در اکثر دورس نمره لازم را کسب نکرده است، افزود: این دانشجو در دوران مدیریت قبلی بدون کنکور وارد مرحله دکتری شده است و خود و همسرش بدون کنکور در این دانشگاه ادامه تحصیل دادند و حتی در گذشته اساتیدی از بیرون به این دانشجو نمره می داده اند که در این دوره اساتید گروه او را از نظر علمی دارای صلاحیت ندانستند.

به گزارش تسنیم، سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توضیحات مربوط به این مسئله را درحالی ارائه می داد که فیلم ورود و خروج این دانشجو به اتاق رئیس دانشگاه در سالن جلسات پخش شد.

به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دانشجوی معترض رابطه خویشاوندی با یکی از مسئولان سابق این دانشگاه دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار