|
|
کدخبر: ۱۷۷۳۹۳

اگر در طرح انتقال پایتخت بحثساماندهی دولت است می توان با هزینه کم این کار را انجام داد و به جای جابجایی، استان را ساماندهی کرد.

امید نیوز- کوچ پایتخت که از سالیان کودکی ما مطرح بوده هم چنان پرونده اش بر روی میز مجلسی ها در حال چرخش است با این تفاوت که اکنون مجلسی ها متوجه بار مالی آن شده اند و با تغییر نام این طرح به طرح ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی پایتخت اداری سیاسی این طرح را به دلیل داشتن بار مالی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس برای بررسی بیشتر ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار امید، آلودگی هوا، زلزله، ترافیک، ازدحام جمعیت و صد ها علت دیگر مسئولان را بر آن داشته که پایتخت کشور را تغییر دهند تا کمی تهران نفس بکشد و قرعه به نام هر شهری افتاد ناچارا باید پایتخت کشور شود و مشکلات آن را به دوش بکشد.

طرح انتقال پایتخت که مخالفان و موافقانی دارد دوباره به موضوع محافل خبری و سیاسی تبدیل شده که با بازخوردهای متعددی هم مواجه شده است.

محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در این باره گفته است: هیچ تصمیمی برای انتقال پایتخت از تهران گرفته نشده، متاسفانه بازیهای سیاسی در طرح ساماندهی شهر تهران و یا انتقال پایتخت سیاسی اداری پر رنگ شده است.

برخی از شورای شهری ها این طرح را غیر کارشناسی اعلام کردند و گله مند از اینکه با نمایندگان مردم در شورای شهر هیچ مشورتی نشده است.

محمد مهدی تندگویان نائب رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی شورای شهر تهران درگفتگو با خبرنگار امید می گوید: طرح انتقال پایتخت یک موضوع کارشناسی نشده است که به عنوان عضو شورای شهر تهران به یقین می توانم بگویم که تا امروز حتی یک نامه هم در این خصوص به شورای شهر برای مشورت با نمایندگان مردم در شورا نیامده است که مطمئنا با استانداری هم که در این موضوع ذینفع است هیچ مشورتی نشده است.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این طرح کارشناسی نشده و هر بار که در مجلس طرح می شود رای نمیاورد اظهار داشت: من شخصا با طرح انتقال پایتخت مخالفم چرا که معتقدم با نصف این هزینه می شود مشکلات تهران را حل کرد.

وی افزود: اگر پایتخت به شهر دیگر انتقال یابد یقینا چند سال دیگر این شهر مشکلاتی که در حال حاضر تهران دارد خواهد داشت، تهران تنها شهری است که تمامی زیر ساخت ها را دارد.

پایتخت را گسترده نکنیم

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه ما از هم گسیختگی شهری در تهران داریم تصریح کرد: دولت باید طرحی ارائه دهد که جایگاه دولت به نوعی ساماندهی شود، به طور مثال اگر یک وزارت خانه ۲۰ یا ۳۰ ساختمان اداری دارد، این ها در یک جا و در یک مجموعه کوچکتر متمرکز شوند.

وی زلزله خیز بودن تهران را موضوعی انکار ناپذیر عنوان کرد و گفت: این یک واقعیت است که تهران بر روی خط زلزله است اما در حال حاضر لایحه ایمنی ساختمان ها حدود یک سالی است که در شهر اجرایی می شود که به ساختمان هایی که ایمنی ندارند پایان کار داده نمی شود.

تندگویان در خصوص آلودگی هوا که یکی دیگر از علت های انتقال پایتخت مطرح می شود بیان کرد: شهرداری تا جایی که می توانسته در توسعه فضای سبز اقدام کرده است و دولت باید موضوع آلاینده ها را رفع کند چرا که ما اگر حتی سوخت استاندارد داشته باشیم اما خودروهای استاندارد نداشته باشیم هم چنان باید مشکل آلودگی هوا را در شهر داشته باشیم.

از طرفی عبدالرضا مصری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از موافقین این طرح بوده که در این باره گفته است: اگر منظور از انتقال پایتخت این است که پایتخت را به شهر دیگر ببریم و آن شهر را شلوغ کنیم، درست نیست. باید پایتخت اداری تهران را به شهر دیگر انتقال دهیم و یا اینکه بتوانیم برای آسایش دانشگاه ها یک شهر دانشگاهی مثل کشورهای دیگر بسازیم که من به یقین می گویم این کار هزینه ای هم ندارد که این سبب فراهم شدن امکانات رفاهی برای دانشجو می شود زمان ۲ ساعت را که می خواهد در ترافیک باشد ظرف ۱۰ دقیقه به مقصد برسد و این در صورتی امکان پذیر است که یک شهر دانشگاهی در اطراف تهران ساخته شود.

مصری در پاسخ به این سوال که کدام یک از شهرها این ظرفیت را دارند که پایتخت به آنجا انتقال یابد اظهار داشت: هیچ کدام از شهرها این ظرفیت را ندارد و اگر تهران به این شهرها انتقال یابد مشکلاتش بسیار بیشتر دیده می شود.

اما مهدی چمران عضو شورای شهر تهران یکی از منتقدان به این طرح است و در این باره می گوید: در ابتدا باید بررسی شود که انتقال پایتخت می‌خواهد به کدام شهر باشد و آیا آن شهر آب، برق، فرودگاه و تاسیسات زیربنایی لازم را دارد و در عین حال شرایط آب و هوا و زمان لازم برای این کار مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انتقال پایتخت نباید دلیلی بر رها کردن مسائل تهران باشد، اظهار کرد: در حال حاضر به تهران پولی نمی‌دهند و به نظر من اگر پولی که قرار است صرف انتقال و به عبارت دیگر همان مخارجی که می‌خواهند خرج ایجاد تاسیسات زیربنایی بدهند را برای تاسیسات تهران هزینه کرده یا تاسیسات جدید را ایجاد کنند.

طرح انتقال پایتخت در حد یک مطالعه باقی می‌ماند

بر اساس این گزارش، هر چند طرح انتقال پایتخت به عقیده عده ای خوب و به عقیده برخی شدنی نباشد اما سوال اینجا است که دولت که تاکنون سهم خود را از حمل و نقل عمومی به شهرداری پرداخت نکرده آیا از عهده این کار بر می آید؟!

حسین هاشمی استاندار تهران در این باره می گوید: در حال حاضر که وضعیت مالی دولت اصلاً مناسب نیست؛ احتمالا طرح انتقال پایتخت در حد یک مطالعه در دولت باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: در حال حاضر که وضعیت مالی دولت اصلا مناسب نیست احتمالا این طرح در حد یک مطالعه در دولت باقی می‌ماند.

هاشمی گفته در یک زمان طلایی و در ۸ سال گذشته که نفت به بهترین قیمت به فروش می‌رسید، ‌ باید طرح انتقال پایتخت مطرح می‌شد و مطالعات آن به سرانجام می‌رسید در حال حاضر دولت منابع محدودی دارد و کلی بدهی به دستگاه‌های مختلف، بنابر این خیلی سخت می‌توان منابع انتقال را تأمین کرد.

وی بیان داشت: انتقال پایتخت در حوزه استانداری تهران نیست و موضوعی حاکمیتی است ولی استانداری تهران نیز نظر کارشناسی خود را در این زمینه و دولت ارائه خواهد داد.

استاندار تهران تأکید کرد: از نظر بنده انتقال پایتخت در کوتاه مدت بعید است.

در حال حاضر نیز موضوع آلودگی هوا در تمامی کلان شهرهای کشور وجود دارد و باید زیر ساخت‌های زیست محیطی را آماده کنیم. تهران می‌تواند با رعایت استانداردها در خودرو و سوخت پاکترین شهر کشور محسوب شود.

به جای جابه جایی پایتخت، مترو را توسعه دهند

در همین راستا محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران به خبرنگار امید می گوید: دولت اگر بودجه دارد به جای جابه جایی پایتخت، مترو را توسعه دهد.

وی گفت: اگر در طرح انتقال پایتخت بحثساماندهی دولت است می توان با هزینه کم این کار را انجام داد و به جای جابجایی، استان را ساماندهی کرد.

تندگویان افزود: در دوره های قبل هم بحثانتقال پایتخت هم مطرح شده بود و بحثهای کارشناسی هم شده اما هر بار رد شده است حتی در دولت آقای خاتمی این بحثدرحد کارشناسی باقی ماند.

به راستی آیا تحقق ساماندهی پایتخت امکان پذیر تر از جابه جایی پایتخت نیست؟

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار