|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۰۴

سوال اینجاست که آیا سیاسیون به جای جنجال های سیاسی در بحثمذاکرات هسته ای راه کار می دهند یا هم چنان نبرد تن به تن می کنند؟!

امیدنیوز- از آنجا که این روزها در محافل سیاسی بحثمذاکرات هسته ای از مهم ترین بحثها است اما صاحب نظران هم در گوشه کنار شهر گه گداری با عناوینی هم چون دلواپسیم، دلاوریم وصد ها عناوین دیگر گرد هم جمع می شوند تا شاید بتوانند با دلواپسی، دلاوری خود را ثابت کنند و شاید هم با دلاوری دلواپسی خود را اعلام کنند.

اما سوال اینجاست که آیا سیاسیون به جای جنجال های سیاسی در بحثمذاکرات هسته ای راه کار می دهند یا هم چنان نبرد تن به تن می کنند؟!

به گزارش امید نیوز، امروز همایش دلاوریم در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار می شود.
این همایش توسط همان گروهی برگزار می شود که پیش از این جلسه دلواپسان را برگزار کرده بود.

اعضای برگزار کننده این همایش اعلام کرده اند: «همزمان با سالروز فتح خرمشهر همایش «دلاوریم» با حضور حجج‌اسلام علم‌الهدی و پناهیان، سردار کوثری، ۳۱۳ خانواده شهدا و جمعی از فاتحان خرمشهر و دلاوران عرصه هسته‌ای در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار می‌شود. در این همایش که شنبه(امروز) سوم خرداد ماه از ساعت ۱۶:۳۰ در سالن بصیرت سازمان بسیج دانشجویی(لانه جاسوسی سابق آمریکا) برگزار می‌شود، خانواده شهدای طهرانی مقدم، دستواره، صفوی، کلانتری، سمیع‌خانی، جولایی، آبشناسان، ‌نامجو، کلهر، صیادشیرازی، پازوکی، قهاری، ‌مددخانی، ‌ خلیلی، کاوند، احمدی روشن، ستاری، زین‌الدین و... نیز حضور خواهند داشت.»

چه کسانی و با چه گرایش هایی به همایش دلواپسان رفتند

باید گفت به گزارش امیدنیوز پیش از این همایش، ۵۵ فعال سیاسی در همایش «دلواپسیم»، گرد هم آمده بودند.

خبرها حاکی است، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق(ع)، امیرکبیر، تهران، شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، کمیته صیانت از منافع ایران، جنبش دفاع از استقلال ایران، کانون فرهنگی کریم آل‌الله از برگزار کنندگان این همایش بودند.

این افراد از برگزارکنندگان همایش بودند

اسامی مدعوین

گرایش سیاسی

سمت

صادق محصولی

جبهه پایداری

وزیر کشور دولت احمدی نژاد

محمد کوثری

جبهه پایداری

نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس

قاسم روانبخش

جبهه پایداری / از شاگردان آیت الله مصباح

مدیر مسئول هفته نامه پرتو سخن

مرتضی آقاتهرانی

دبیر کل جبهه پایداری

نماینده مجلس

علی اصغر زارعی

جبهه پایداری

نماینده مجلس

جواد کریمی‌قدوسی

جبهه پایداری

نماینده مجلس

زهره طبیب‌زاده

جبهه پایداری

نماینده مجلس

مهدی محمدی

نزدیک به سعید جلیلی

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای

وحید یامین پور

نزدیک به سعید جلیلی و جبهه پایداری

مجری سابق تلویزیون

محمد سلیمانی(استاد دانشگاه)

جبهه پایداری، از وزرای دولت احمدی نژاد

نماینده مجلس

مهرداد بذرپاش

جبهه پایداری / نزدیک به محمود احمدی نژاد

نماینده مجلس

محمود نبویان

جبهه پایداری

نماینده مجلس

مهدی کوچک‌زاده

جبهه پایداری

نماینده مجلس

فریدون عباسی

نزدیک به سعید جلیلی

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی

عباسعلی کدخدایی

سخنگوی سابق شورای نگهبان

محمد صادق کوشکی

نزدیک به جبهه پایداری

استاد دانشگاه

اقبال شاکری

عضو شورای شهر تهران

فاطمه آلیا

جبهه پایداری

نماینده مجلس

حمید رسایی

جبهه پایداری

نماینده مجلس

علیرضا زاکانی

مخالف دولت روحانی

نماینده مجلس / دبیرکل جمعیت رهپویان

پرویز سروری

عضو جمعیت رهپویان

عضو شورای شهر

مازیار بیژنی

کاریکاتوریست

علیرضا پناهیان

نزدیک به جبهه پایداری

استاد حوزه

سیدمحمد حسینی

نزدیک به محمود احمدی نژاد

وزیر دولت احمدی نژاد

محمدعلی رامین

نزدیک به جبهه پایداری

معاون مطبوعاتی دولت احمدی نژاد

سعید زیباکلام

استاد دانشگاه

غلامحسین الهام

جبهه پایداری / نزدیک به محمود احمدی نژاد

سخنگوی سابق دولت و شورای نگهبان

جواد منصوری

معاون اسبق وزارت خارجه

عبدالله گنجی

مدیر مسئول روزنامه جوان

مسعود شجاعی‌طباطبایی

رئیس خانه کاریکاتور

پرویز امینی

جامعه شناس

علی اکبر متکان

نزدیک به محمود احمدی نژاد

معاون سابق وزیر علوم

حسین آبنیکی

معاون سابق سازمان انرژی اتمی

با وجود تحریم انقلاب توانسته پیشرفت کند

آب‌نیکی، همکار شهید احمدی‌روشن در سازمان انرژی اتمی با اشاره به دوران همکاری‌اش با وی در این سازمان گفت: در طول این ۳۰ سال، ایران همواره مورد تحریم قرار گرفته اما انقلاب اسلامی ایران توانسته پیشرفت‌هایی را به دست آورد. با وجود این ستاره‌ها(شهدا) می‌توان راه را پیدا کرد.

با پشتیبانی شما مذاکره‌کنندگان می‌توانند به موفقیت دست یابند.

هم‌چنین پناهیان در همایش دلواپسیم، گردهمایی منتقدان توافق ضعیف، گفت: با پشتیبانی شما مذاکره‌کنندگان می‌توانند به موفقیت دست یابند. اگر انقلابیون مطالبات خود را در پشت سر مذاکره‌کنندگان اعلام کنند می‌توانند قدرت چانه‌زنی مذاکرات را بالا ببرند. من اعلام می‌کنم وزیر خارجه از شما تقدیر کرده و متشکر شما هستند. زیرا آن‌ها می‌توانند به قدرت استناد کنند. اگر چنین حرکت‌هایی پشت مذاکرات نباشد نه تنها چرخه انرژی هسته‌ای بلکه کارخانجات نخواهد چرخید. مذاکرات هسته‌ای که به تقویت جایگاه ایران با بنیه اقتصادی و رفاه و آسایش مردم منجر نشود محکوم به شکست است.

ما هیچ‌گاه مذاکرات را قطع نمی‌کنیم چون منطق داریم

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از نمایندگان حضور یافته در این همایش گفت: ما هیچ‌گاه مذاکرات را قطع نمی‌کنیم چون منطق داریم و می‌توانیم ثابت کنیم که در چارچوب معاهده ان. پی. تی تقلبی نکرده و در راستای این چارچوب حرکت می‌کردیم. اکنون بحثهسته‌ای منافع ملی ماست. ما چیز اضافه‌ای از دنیا نمی‌خواهیم. ما همواره با تیم مذاکره‌کننده یعنی آقای ظریف، آقای عراقچی و آقای تخت‌روانچی در مجلس جلسه داریم. ما به آن‌ها می‌گوییم حالا که بحثاورانیوم غنی‌شده به ۲۰ درصد را قبول کردیم و تعداد سانتریفیوژ را محدود کردیم، پس می‌بایست تمام تحریم‌های اعمالی علیه ایران برداشته می‌شد نه این که فقط چند تحریم برداشته شود. اگر ما ۲۰ درصد را قبول کرده‌ایم، حداقل می‌بایستی تحریم‌های بانک مرکزی و تحریم‌های نفتی لغو می‌شد.

داستان شناسنامه

در ادامه نوبری، سفیر پیشین ایران در شوروی گفت: من همان زمان در بدو جشن توافق هسته‌ای نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور نوشتم. من منتقد توافق بودم اما با وجود این که در ۲۰ دانشگاه در این باره سخنرانی کرده‌ام تا این لحظه هیچ یک از طرف‌های مقابل با بنده مفاد توافق‌نامه را مورد بررسی قرار نداده است. تا به امروز هیچ‌کس آماده پاسخ به نقدهای بنده نبوده است. متاسفانه من در نامه سرگشاده‌ای اعلام کردم غربی‌ها می‌خواهند درخت هسته‌ای ما را خشک کنند و در سخنرانی‌هایم زمانی که این اظهارات را بیان کردم، طرف مقابل نه تنها از موافقت‌نامه دفاع نکردند بلکه گفتند که ما برنامه هسته‌ای را چه کار داریم.

اکنون سوالم من از رییس‌جمهور این است که همان‌گونه که به ما می‌گویید شناسنامه خود را نشان دهیم، کسانی که از طرف شما برای دفاع می‌آیند، شناسنامه خود را نشان دهند.

اگر دنبال چرخاندن چرخ زندگی مردم هستید، شتابزده عمل نکنید.

هم‌چنین رییس پیشین سازمان انرژی اتمی خطاب به دولت، گفت که اگر دنبال چرخاندن چرخ زندگی مردم هستید، شتابزده عمل نکنید.

فریدون عباسی در نشست پرسش و پاسخ همایش دلواپسیم با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس در فوریه ۲۰۱۴ گفت: این گزارش نشان می‌دهد که هرچه مسوولان ما تلاش کردند در توافق ژنو ابهامات را رفع کنند و به سمت یک راه‌حل پیش بروند و به اصطلاح هرچه رشته کرده بودند را پنبه کردند. چراکه آمانو در این گزارش بر ادعاهای قبلی خود به ویژه آن چه در سند ۲۰۱۱ مطرح کرده است، مهر صحت گذاشته است و به برنامه اقدام مشترک توجه نکرده است.

او با بیان این که آمانو در گزارش ۲۰۱۱ خود سندی را ارائه کرده که در آن اعلام کرده بود درباره ابعاد احتمالی نظامی مدارک قابل اعتبار دارد و بعد از سه سال دوباره اعلام کرد که اسناد جدیدی به دستش رسیده که آن‌ها نیز مدارک قبلی را بیش‌تر اثبات می‌کند، تاکید کرد: آژانس تنها مرجع و نهادی است که می‌تواند شفافیت موضوع هسته‌ای ایران را اعلام کند و تا زمانی که این آژانس قانع نشود آن‌ها به ما شفافیت نمی‌دهند و این در بند ۶۴ گزارش فوریه ۲۰۱۴ آمده است و نشان می‌دهد که آژانس هم‌چنان به رویه قبلی خود باقی است.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با انتقاد از گروهی که انتخابات سال ۹۲ و حماسه سیاسی را مصادره کرده‌اند، گفت: به نظر من کسانی که حماسه سیاسی را تحت عنوان یک جریان خاص مصادره کرده‌اند، پیام انتخابات را نگرفته‌اند. آن‌ها به ما می‌گویند پیام انتخابات و حماسه سیاسی را بگیرید ما هم به آن‌ها می‌گوییم شما هم پیام رفراندوم یارانه را دریافت کنید و از توهم دانایی دوری کنید.

چرا شکایت کردید؟

کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رهبری مبنی بر این که من با مذاکرات مخالفتی نمی‌کنم اما خوشبین نیستم، گفت: در مقابل این گفته رهبری آقای روحانی در گزارش اخیری که به مردم داده‌اند، اظهار کردند که خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد، این در حالی است که خوشبینی کلیدواژه رهبری است و آقای روحانی می‌گویند که باید واقع‌بین باشیم و با شناختی که از دنیا و مساله هسته‌ای دارند می‌گویند که بدبین نیستند.

او گفت: ما سراغ نداریم مسوولی را که این گونه درباره نظر صریح رهبری نظر دهد(شعار مرگ بر ضدولایت فقیه)،(شعار خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست).

این نماینده مجلس گفت: نمایندگان مجلس باید جنس‌شان از جنس شما جوانان و مردم باشد.

وی با اشاره به متن نطقش در مجلس شورای اسلامی که پیش از این داشته است و از ویدیدئو پرژکتور سالن همایش پخش شد، گفت: به خاطر این نطق، از این نماینده شکایت شده است، چراکه معتقدند به تیم مذاکره‌کننده و آقای رییس‌جمهور توهین شده است و در متن شکایت‌نامه نوشته‌اند که از رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که نظرات این نماینده را منتشر می‌کنند، باید شکایت کرد و با آن‌ها برخورد کرد.(شعار مرگ بر دیکتاتور) و(نه سازش نه تسلیم یار ولایت هستیم).

کریمی‌قدوسی تاکید کرد: سیاست‌هایی که با نگاه به بیرون طراحی شده است، صرفا برای خالی کردن دل مردم است. آن‌ها می‌خواهند این شیر(ایران) بخوابد تا اقدام برنامه مشترک به امضا برسند چراکه معتقدند اگر این شیر بیدار شود این توافق را پاره می‌کنند.

نگرانی ما از این بابت است که آیا این دوستان می‌دانند که چه هدفی دارند؟

در ادامه مهدی محمدی، عضو هیات مذاکره‌کننده ایران در دوران سعید جلیلی در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در همایش دلواپسیم گفت: این دلواپسی از اساس مساله نیست. نگرانی ما از این بابت است که آیا این دوستان می‌دانند که چه هدفی دارند؟ و با چه ابزاری می‌توان به این اهداف دست یافت؟ مبادا آن‌ها در آخر راه بدانند که اشتباه رفته‌اند و خسارت‌های بزرگی را بر مردم متحمل کنند.

او با اشاره به توافق ژنو گفت: توافق ژنو مساله اصلی‌اش بحثهسته‌ای نیست. در توافق ژنو دوستان نوشتند و امضا کردند که ما استثناء هستیم. یعنی ما اعلام کردیم که نگرانی‌های شما غربی‌ها به حق است و حق دارید که حقوقی که دیگران دارند را به ما نمی‌دهید.

وی ادامه داد: وقتی شما پذیرفتید که عضو استثناءها در جامعه بین‌المللی هستید، می‌بایست استاندارد شوید. مشکل بزرگ این است که دوستانی که بر سرکار هستند، قبول دارند که باید استاندارد شویم. توافق ژنو ارزش‌های انقلاب اسلامی، ماهیت و هویت را هدف قرار گرفته است. بحثتنها هسته‌ای نیست و آن یک سکو است.

ما صداوسیما را نداریم اما …

هم‌چنین رسایی در پایان خطاب به دولت‌مردان گفت: شاید شما از ما منتقدان عصبانی باشید و ما را بی‌سواد اعلام کنید، ما صداوسیما را نداریم اما افکار عمومی با ماست. توافقنامه ژنو می‌تواند استقرار کشور ما را به خطر اندازد.

ادعای رامین

محمدعلی رامین، معاون وزیر ارشاد دولت پیشین در سخنانی در همایش دلواپسیم گفت: آقای روحانی بالاخره رای مردم را گرفت و امیدوارم مطالبی که در این جلسه گفته شده به گوش ایشان برسد و فراموش نشود آقای روحانی برای پیروزی در انتخابات نه نیرویی داشت و نه برنامه‌ای و همه این‌ها با پشتیبانی و حمایت همان شخصی بود که شما آن را می‌شناسید.

در این هنگام دانشجویان با فریادهای هاشمی رفسنجانی به نام فرد مورد نظر رامین اشاره کردند.

وی مدعی شد: این فرد در این مدت به رقابت فرساینده با ولی فقیه برخاسته است.

این گزارش حاکیست، در تازه ترین اظهار نظرها سعید جلیلی گفته است: «مذاکرات هسته ای فراتر از مباحثتنگ سیاسی، جناحی و سلیقه ای است و باید به تیم مذاکره کننده کمک ملی کنیم».
او این اظهارات را در نشستی سه ساعته درجمع دانشجویان دانشگاه شیراز مطرح کرده است.»
جلیلی که رییس گروه مذاکره کننده ایران در دوره پیش بود در ادامه اظهاراتش گفته است: آنچه امروز اهمیت دارد گرفتن حقوق ملت ایران در مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵است و همه باید به تیم مذاکره کننده کنونی کمک کنند تا این هدف محقق شود.» او در ادامه اظهاراتش گفته است: «نظرات من در ارتباط با موضوع هسته ای در مناظره های انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیان شد و دوستان دیگر نظر دیگری دارند، آنها اکنون منتخب مردم هستند و باید ببینیم که چگونه بحثرا دنبال می کنند و آنچه مهم است گرفتن حقوق ملت است. بحثهسته ای فراتر از این است که در مباحثتنگ سیاسی، جناحی و سلیقه ای قرار بگیرد، موضوعی ملی است و تحولات آن باید با نگاه صحیح دنبال شود. دفاعی که ما از حقوق هسته ای انجام می دهیم تنها دفاع از حقوق هسته ای نیست، بلکه دفاع از همه حقوق ملت است همچنان که زمانی دفاع از خرمشهر(در جنوب غرب ایران) دفاع از سرخس(در شمال شرق کشور) نیز بود و در جریان دفاع مقدس از همه شهرها دفاع می کردیم. اگر دشمن خرمشهر را تصرف می کرد، سایرشهرهای کشور نیز در معرض تهدید قرار می گرفت اما زمانی که به دشمن تودهنی زدیم و خرمشهر را آزاد کردیم، دشمن را نومید و کشور را بیمه کردیم و این که با تعرض نظامی نمی توانند به کشور ما آسیبی بزنند.»

محمد باقر قالیباف شهردار تهران هم در این باره اعلام نظر کرده و گفته است: «از آن طرف و در کنار چنین سیاست و استراتژی مشخص و روشنی، وقتی به گذشته نگاه می کنیم شاهد هستیم که دولت های مختلف با این موضوع واحد، رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان داده اند و بعضا این رفتارها با یکدیگر متضاد هم بوده اند. طبیعتا یکی از این رفتارها در این مقطع از زمان اتفاق می افتد و ما می بینیم که مقام معظم رهبری با صراحت تمام در بیانات خود از تیم اعزامی حمایت و می فرمایند که تیم مذاکره کننده بچه های انقلاب و بچه های خود ما هستند. اگر این موضوع را مستقیم از امام خود می شنویم، باید بدانیم که نباید این تیم را تضعیف کنیم. نباید قلمی بر صفحه کاغذی و بیانی بر زبانی جاری شود تا بر اثر این بیان و قلم، آن ها در جایی که امروز صحنه مقابله است، احساس ضعف کنند. نباید از عناوین و القابی استفاده کنیم که تیم مذاکره کننده را تضعیف کند. البته نقد در هر شرایطی حق جامعه و افراد است و آن ها باید بتوانند نقد کنند؛ ولی باید بدانیم که نقدی اثر گذار و پایدار است و می تواند سازنده باشد که این اصل را رعایت کند و آن اصل نیزدر صداقت و نیت نقد کننده است. البته این مسئله نه در موضوع هسته ای بلکه در هر موضوع نقدی وجود دارد و اگر صداقت و نیت خالص در آن نقد نباشد، آن نقد دیگر نقد ارزشمندی نیست.»

دلواپس مذاکرات هسته ای و حقوق ایران نیستیم / مذاکرات زیر نظر رهبری پیش میرود

محسن رضایی هم گفته بود: «دلواپس مذاکرات هسته ای و حقوق ایران نیستیم چون مذاکرات زیر نظر رهبری نظام به پیش می رود. دغدغه داشتن با امید سازگاری دارد و مهم این است که ما امید خود به آینده کشور را از دست ندهیم. دغدغه اگر منجر به هوشیاری شود خوب است اما اگر منجر به ناامیدی شود مطلوب نیست»

حمید رضا ترقی هم در این باره گفته: «نکته ای که در این همایش بعضا مشاهده می شد برخی ها اینگونه مطرح می کردند که انقلاب و اسلام در معرض خطر قرار گرفته در حالی که اگر روند مذاکرات به گونه ای پیش رود که انقلاب و اسلام به خطر بیفتد شخص مقام معظم رهبری اولین کسی خواهند بود که واکنش نشان خواهند داد واگر چنین اتفاقی رخ می داد رهبری سکوت نمی کردند.

و ما امیدواریم آنچه دولت مردانمان انجام میدهند در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد و رجال سیاسی هم به جای تفرقه افکنی به فکر اتحاد بیشتر در مقابل غرب باشند

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار