|
|
کدخبر: ۱۷۸۵۲۳

همواره قبل از انتخابات این موضوع نقل محافل می شود که واقعا چه کسی رجل سیاسی واقعی است.

به گزارش سرویس سیاسی امید نیوز - با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، باز هم بحثمربوط به «رجل سیاسی» سر باز می‌کند. هرچند در ادوار گذشته، این رویه به این نحو پذیرفته شده که زنان نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا حضور پیدا کنند، ‌ ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات و وظایفی که بر عهده شورای نگهبان در تبیین این مورد گذاشته شد، باز هم امیدها را برای حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری زنده کرد.، هرچند هنوز جزئیات تلاش برای تبیین موضوع «رجل سیاسی» از جلسات شورای نگهبان خارج نشده است، از هم اکنون می‌ توان حدس هایی در مورد نظر اعضا داشت. با این حال، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنان امیدوار به نتیجه بخش بودن این مذاکرات برای حضور زنان در مرحله پایانی انتخابات ریاست جمهوری است.

«شهین دخت مولاوردی» با اشاره به اینکه بحثرجل سیاسی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات بالا گرفته، چون یکی از بندهای این سیاست ها اشاره به تبیین مسأله «رجل سیاسی» دارد، یادآور شد: باید مؤلفه های رجل سیاسی و مذهبی بودن مشخص شود.

هیچ جای دنیا صدها تن کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوند

وی افزود: تبیین موضوع «رجل سیاسی و مذهبی» تنها اختصاص به زنان هم ندارد، چون ما در انتخابات مختلف ریاست جمهوری می بینیم که صدها نفر نام نویسی می‌کنند، در حالی که در هیچ کجای دنیا به این گونه نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه تصریح کرد: شاید هدف از ضرورت تبیین «رجل سیاسی» برای این بود که دامنه ثبت نام ها محدود شود و مختص به افرادی شود با ویژگی های خاص تا هرکسی به خود اجازه ندهد خودش را در قد و قواره رئیس جمهور کشور بزرگی مثل ایران ببیند و پا به عرصه انتخابات بگذارد.

گویا می‌خواهند موضوع «رجل سیاسی» را دوباره بررسی کنند

مولاوردی با اشاره به سخنان سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه کار تبیین موضوع «رجل سیاسی» را شروع کرده ایم، گفت: با توجه به پیش زمینه ای که در این خصوص وجود دارد با این سخنان، ذهن ها به سمت این رفت که می‌ خواهند دوباره بررسی هایی را انجام دهند که آیا زنان جز «رجل سیاسی» هستند یا خیر؟ در حالی که هدف این نبود؛ هرچند یکی از ابعاد آن همین موضوع باشد.

وی با اشاره به سخنان اعضای شورای نگهبان که اعلام کرده بودند، زنان می توانند در انتخابات ثبت نام کنند، تأکید کرد: در ادوار مختلف هیچ گاه مانعی برای این امر نبود. مسأله اینجاست که هیچ یک از زنان به مرحله نهایی انتخابات یعنی حضور به عنوان کاندیدای اصلی نرسیدند. کمااینکه خیلی از آقایان هم نرسیدند.

هیچ گاه فردی به دلیل زن بودن ردصلاحیت نشده است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآوری کرد: البته هیچ وقت هم مطرح نشد که این افراد به دلیل زن بودن رد صلاحیت شده اند. در واقع همان بحثکلی رجل سیاسی و مذهبی مطرح شد و زنان از اینکه به مرحله نهایی رقابت ها برسند محروم شدند.

شهید بهشتی معنای رجل را شخصیت می‌داند نه مرد!

مولاوردی در ادامه با بیان اینکه برای تبیین این امر(موضوع رجل سیاسی) اختلاف نظر وجود دارد، به مذاکرات قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در مذاکرات خبرگان قانون اساسی به این دلیل که بعدها این اختلاف نظر ها بوجود نیاید و اعمال سلیقه ها بر قضیه حاکم نشود از عبارت «رجل سیاسی» استفاده کردند و مثل قانون مربوط به قضاوت زن نبودن را شرط نکردند، که البته می توانستند این کار را بکنند، اما با نظری که آیت الله بهشتی داشته از واژه رجل استفاده کردند که به زبان عربی به معنی شخصیت سیاسی و مذهبی به کار می رود، نه شخص مرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظر اکثریت شورای نگهبان در نهایت مشخص می کند که آیا زنان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا خیر. البته حرکت هایی را دیدیم و شایعاتی را هم در این مورد شنیده ایم، اما باید ببینیم که چه پیش خواهد آمد؛ چون این موضوع قابل پیش بینی نیست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار